Ποια είναι τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία

Διαβάζεται σε 5'
Πλημμύρες στη Θεσσαλία
Πλημμύρες στη Θεσσαλία SOOC

Η χρηματοδότηση των έργων καλύπτεται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και η ολοκλήρωση των έργων προβλέπεται να γίνει εντός των χρονικών ορίων που υπάρχουν.

Σε αγώνα δρόμου βρίσκεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να βγουν οι οκτώ ξεχωριστές εργολαβίες για τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία ύψους περίπου 1,4 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες είμαστε πλέον στην αντίστροφη μέτρηση για να ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί. Όπως είναι γνωστό τους διαγωνισμούς θα τους τρέξει συνολικά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Αυτές τις ημέρες τα έργα έχουν περάσει από το Τεχνικό Συμβούλιο και αναμένεται πλέον να βγει η υπουργική απόφαση με την οποία θα ανάψει το πράσινο φως για να ξεκινήσουν οι δημοπρατήσεις οι οποίοι θα είναι με διαδικασία fast track. Η χρηματοδότηση των έργων καλύπτεται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και η ολοκλήρωση των έργων προβλέπεται να γίνει εντός των χρονικών ορίων που υπάρχουν.

Παράλληλα είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για τις ΣΑΕ, δηλαδή να δεσμευτούν τα απαραίτητα κονδύλια για τις πιστώσεις επί του προϋπολογισμού του κράτους. Αυτό σημαίνει πως σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που υπάρχουν, από την στιγμή που θα δοθούν οι προσφορές θα χρειαστεί ένα διάστημα περίπου ενός μήνα για να συμβασιοποιηθούν οι εργολαβίες και να ξεκινήσουν τα έργα.

Τα σιδηροδρομικά έργα

Αναφορικά με τα έργα έχουμε δύο διακριτές κατηγορίες.

Η πρώτη κατηγορία είναι τα σιδηροδρομικά έργα στα οποία υπάρχουν 4 εργολαβίες. Οι τρεις αφορούν τα έργα αποκατάστασης σε κάθε γραμμή, δηλαδή:

η σιδηροδρομική γραμμή Δομοκός – Λάρισα (από ΧΘ 288,6 μέχρι ΧΘ 328,84 δηλαδή μέχρι τον Σ.Σ. Κράνωνα). O ανάδοχος θα αναλάβει αρχικά την αποκατάσταση της γραμμής ανόδου. Όταν θα παραδοθεί η γραμμή, θα επανέλθουν και οι κανονικές ταχύτητες που θα φτάνουν μέχρι και τα 160χλμ/ώρα. Στη συνέχεια ο ανάδοχος θα πρέπει να αναλάβει την γραμμή καθόδου (από Λάρισα προς Δομοκό).

Ουσιαστικά η γραμμή θα είναι εγκιβωτισμένη και ανά κάποια μέτρα θα υπάρχουν ανοίγματα (χαμηλά στην υποδομή) ώστε σε περίπτωση πλημμύρας να υπάρχει η δυνατότητα τα νερά να διοχετεύονται από τη μια πλευρά της γραμμής στην άλλη και να μην καταστρέφεται η υποδομή της γραμμής αλλά και τα συστήματα που την συνοδεύουν.

η σιδηροδρομικη γραμμή Λάρισα – Βόλος. Εδώ θα γίνει πλήρης αναβάθμιση της υποδομής η οποία θα ανυψωθεί, θα τοποθετηθούν νέες σιδηροτροχιές. Παράλληλα θα αναβαθμιστεί και η γέφυρα του Κραυσίδωνα η οποία επίσης θα ανυψωθεί, θα μεγαλώσει η διατομή της ούτως ώστε να μην επηρεάζεται από πλημμυρικά φαινόμενα.

η σιδηροδρομική γραμμή Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα (αποκατάσταση σε εντοπισμένα τμήματα). Περιλαμβάνει κατά τόπους ανύψωση, ούτως ώστε σε πλημμυρικά φαινόμενα το νερό να περνά κάτω από τις γραμμές. Το ποσό εδώ είναι εμφανώς χαμηλότερο καθώς τα έργα ανακαίνισης της μονής γραμμής είχαν εκτελεστεί πριν από περίπου 20 χρόνια.

Η τέταρτη εργολαβία θα αφορά στην εγκατάσταση των συστημάτων στις παραπάνω γραμμές. Ως συστήματα εννοούμε την σηματοδότηση, την ηλεκτροκίνηση, το ETCS κλπ. Αναφορικά δε με το ETCS αυτό θα παραμείνει στο level 1 αλλά θα αναβαθμιστεί σε baseline 3.1. δηλαδή θα περιλαμβάνει το πιο πρόσφατο update. Το συνολικό κόστος ανέρχεται σε περίπου 463 εκατ. ευρώ με τον ΦΠΑ.

Τα οδικά έργα

Η δεύτερη κατηγορία είναι τα οδικά έργα για τα οποία έχουν δημιουργηθεί 4 εργολαβίες και αφορούν τα κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων “Daniel” και “Elias”.

Το κόστος των έργων είναι σχεδόν 900 εκατ. ευρώ και πιο συγκεκριμένα 899,7 εκατ. ευρώ με τον ΦΠΑ. Αυτές σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.comέχουν κατανεμηθεί σε 4 διαφορετικές περιοχές που είναι οι παρακάτω:

1. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό 278,2 εκατ. ευρώ.

2. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό 267,5 εκατ. ευρώ.

3. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό 184 εκατ. ευρώ.

4. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Ιστιαίας, Μαντουδίου, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων με προϋπολογισμό 170 εκατ. ευρώ.

Με βάση την καταγραφή των ζημιών, οι πόροι θα διατεθούν ως εξής:

  • 33% του ποσού στην Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας,
  • 25% στην Περιφερειακή ενότητα Τρικάλων,
  • 21% στην Περιφερειακή ενότητα Καρδίτσας,
  • 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Λάρισας,
  • 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Ευβοίας και
  • 2% στην Περιφερειακή ενότητα Φθιώτιδας.

Το ποσό των 1,4 δισ. ευρώ εκτός από τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία, κλείνει με ακόμα ένα πακέτο εργολαβιών. Να θυμίσουμε πως από τις 3 Ιουνίου έχουν υπογραφεί έξι συμβάσεις από την ΚΤΥΠ και των αναδόχων εταιρειών για την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν σε 33 σχολικές μονάδες στη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα από τις καταστροφικές πλημμύρες του περασμένου Σεπτεμβρίου.

Τα έργα έχουν συνολικό προϋπολογισμό 30,5 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το τέλος του έτους. Η απόδοση τους σε λειτουργία θα γίνεται σταδιακά και ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών τους.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα