Ρεύμα: “Φουσκώνουν” τα χρέη στους παρόχους – Έκρηξη των “ορφανών” μετρητών

Ρεύμα: “Φουσκώνουν” τα χρέη στους παρόχους – Έκρηξη των “ορφανών” μετρητών
Ηλεκτρικό ρεύμα Getty Images/iStockphoto

Έντονα αυξητική τάση καταγράφεται στους αριθμούς των μετρητών ρεύματος που καταλήγουν στη λεγόμενη "Καθολική Υπηρεσία" με βάση τα τελευταία στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ.

Στην “Καθολική Υπηρεσία” στα τέλη Ιουνίου αντιστοιχούσαν σχεδόν 183.500 μετρητές από 146.929 που ήταν στο α’ τρίμηνο του 2022. Περίπου άλλοι 35.000 μετρητές “έριξαν” άγκυρα στην εν λόγω υπηρεσία που αφορά σε δυνατότητα νοικοκυριών και μικρών επιχειρήσεων, με ισχύ παροχής μέχρι 25 KVA, να λαμβάνουν απρόσκοπτα ρεύμα επ’ αόριστον, μετά από δηλωμένη αδυναμία πληρωμών στον τελευταίο προμηθευτή.

Δηλαδή, μέχρι να βρουν νέο προμηθευτή μπορούν με βάση το πλαίσιο να καλύπτονται από τις εταιρείες που έχουν επιλεγεί και είναι οι ΔΕΗ, Protergia, Elpedison, ΗΡΩΝ και NRG (αναλογικά με τα μερίδιά τους παίρνουν τους μετρητές με αδυναμία πληρωμών έναντι αποζημίωσης).

Βέβαια η αγορά θεωρεί το όλο πλαίσιο προβληματικό καθώς εκτιμά ότι “υποθάλπει” στρατηγικούς κακοπληρωτές και ζητεί αναμόρφωσή του καθώς όπως αναφέρει “συντηρεί” φαινόμενα “απροθυμίας” ρυθμίσεων οφειλών.

Ληξιπρόθεσμες οφειλές

Υπενθυμίζεται ότι το μέτρα για τη διασφάλιση συνθηκών ομαλότητας στην αγορά με αιχμή τη συσσώρευση ληξιπρόθεσμων χρεών έχουν ζητήσει ο ΕΣΑΗ (Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας, το θεσμικό όργανο που εκπροσωπεί τους ανεξάρτητους ηλεκτροπαραγωγούς) και ο ΕΣΠΕΝ (Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας), με πρόσφτατη κοινή επιστολή τους προς τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Οικονομικών.

“Η συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών των καταναλωτών και η αύξηση των επισφαλειών έχει καταστεί πλέον απολύτως κρίσιμο πρόβλημα για τον κλάδο, απειλώντας άμεσα τη βιωσιμότητα της επιχειρηματικής δραστηριότητας που σχετίζεται με την προμήθεια ενέργειας”, αναφέρουν χαρακτηριστικά και παράλληλα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για φαινόμενα “ενεργειακού τουρισμού” που μπορούν να προκύψουν ένεκα του νέου πλαισίου.

“Ως εκ τούτου, έχοντας επιστρέψει ουσιαστικά στις αρχικές προβλέψεις του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας –ο οποίος καταρτίστηκε προ δεκαετίας βάσει ενός τελείως διαφορετικού περιβάλλοντος στην αγορά προμήθειας– οι πελάτες έχουν πλέον τη δυνατότητα να προβούν ανά πάσα στιγμή σε καταγγελία της σύμβασής τους και σε αλλαγή προμηθευτή, δίχως να απαιτείται να μεριμνήσουν για την κάλυψη ή τον διακανονισμό των οικονομικών τους υποχρεώσεων. Όπως είναι γνωστό μάλιστα, η εν λόγω δυνατότητα των καταναλωτών ενισχύθηκε έτι περαιτέρω με το άρθρο 138 του πρόσφατου Νόμου 4951/2022. Παράλληλα, οι προμηθευτές έχουν απωλέσει τη δυνατότητα διεκδίκησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών των εν λόγω (τέως) πελατών τους, μέσω της υποβολής εντολής απενεργοποίησης παροχής. Όπως γίνεται αντιληπτό, το συγκεκριμένο πλαίσιο – ιδίως υπό τις παρούσες συνθήκες – ευνοεί τους κακοπληρωτές, ενισχύει τον ενεργειακό «τουρισμό» και αφήνει τους προμηθευτές ενέργειας απολύτως εκτεθειμένους” αναφέρουν οι δυο σύνδεσμοι και τονίζουν ότι απαιτείται η λήψη μέτρων.

Καμπανάκι από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας

Στο μεταξύ η παρέμβαση αυτή των δυο Συνδέσμων ήλθε μετά την επιστολή της ΡΑΕ προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος κι Ενέργειας, όπου κάνει λόγο για έντονα προβλήματα ρευστότητας εταιρειών του κλάδου αλλά και για ενδεχόμενο “εξόδου συμμετεχόντων από την αγορά”. Μάλιστα κάνει λόγο για τη διόγκωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών καταναλωτών προς τους παρόχους ενέργειας, που εκτιμάται ότι προσεγγίζουν το 1 δισ. ευρώ, ενώ αναφέρει ότι οι “κόκκινες” οφειλές των καταναλωτών προς τους προμηθευτές, αλλά και οι διευκολύνσεις που δίνουν οι τελευταίοι επηρεάζουν τις πληρωμές των παρόχων προς τους Διαχειριστές και τους δήμους.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα