Σε εξέλιξη οι πρώτοι διαγωνισμοί για την επέκταση του αεροδρομίου της Αθήνας
Διαβάζεται σε 5'
Συνολικά με τα έργα, το αεροδρόμιο θα μπορεί να εξυπηρετεί μέχρι 40 εκατ. επιβάτες με ορίζοντα το 2032. Ο σχεδιασμός του έργου είναι μια απόρροια της συνεργασίας μερικών από των σημαντικότερων γραφείων παγκοσμίως.
- 23 Απριλίου 2025 07:10
Εντυπωσιακές εικόνες έχει γεμίσει το ελληνικό διαδίκτυο από την νέα φουτουριστική όψη που θα αποκτήσει το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος της Αθήνας.
Τα έργα επέκτασης ύψους 1,3 δισ. ευρώ είναι πλέον σε τροχιά υλοποίησης καθώς βγήκε ο διαγωνισμός και για την πρώτη φάση των έργων. Είναι ένα από τα μεγαλύτερα project στον χώρο των αερομεταφορών στην Ευρώπη.
Πρόκειται για τα πρώτα έργα πολιτικού μηχανικού που θα μεγαλώσουν συνολικά τον τερματικό σταθμό του αεροδρομίου, ενώ θα υπάρξει και δεύτερη φάση έργων για την ολοκλήρωση των σχετικών εργασιών.
Ο διαγωνισμός περιλαμβάνει υπηρεσίες συμβούλου μηχανικού, σχεδιασμό και κάποια πρώτα έργα. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΔΑΑ το κυρίως συμβόλαιο θα υπογραφεί τον Ιανουάριου του 2026. Με το κυρίως έργο θα μεταμορφωθεί και η όψη του τέρμιναλ του αεροδρομίου της Αθήνας.
Τα έργα επέκτασης του αεροδρομίου της Αθήνας θα αυξήσουν κατά 150.000 τ.μ. τους χώρους του τερματικού σταθμού για ην παροχή πρόσθετων εγκαταστάσεων διαχείρισης επιβατών, πρόσθετων αιθουσών επιβίβασης, νέων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, διευρυμένων χώρων λιανικής πώλησης και εστίασης, καθώς και τις απαιτούμενες τροποποιήσεις λοιπών υποδομών.
Η σχεδιασμός της επέκτασης
Συνολικά με τα έργα, το αεροδρόμιο θα μπορεί να εξυπηρετεί μέχρι 40 εκατ. επιβάτες με ορίζοντα το 2032. Ο σχεδιασμός του έργου είναι μια απόρροια της συνεργασίας μερικών από των σημαντικότερων γραφείων παγκοσμίως.
Το σχήμα Anemos είναι μια σύμπραξη αρχιτεκτονικών γραφείων με ονόματα όπως Grimshaw, Haptic και K-Studio. Σύμβουλος Μηχανικός είναι η Arup, Σύμβουλος σχεδιασμού εμπορικών χώρων είναι η Leslie Jones. Την στρατηγική σχεδιασμού των εμπορικών χώρων ανέλαβε η Triagonal ενώ το design management η Plan A.
Συνολικά για τα έργα επέκτασης project manager ανέλαβε το σχήμα Hill International, AECOM και η ελληνική Salfo και Συνεργάτες.
Το έργο έχει βασικές αρχές βιοκλιματικού σχεδιασμού και έχει στόχο να πιστοποιηθεί κατά «LEED Gold Standard» (Leadership in Energy and Environmental Design), αφού θα βασίζεται στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και του διοξειδίου του άνθρακα, υιοθετώντας μια φιλοσοφία και στρατηγική παθητικού σχεδιασμού κτιρίων (αξιοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και έξυπνα «πράσινα» συστήματα ύδρευσης και αποχέτευσης).
Η σημαντικότερη προσθήκη θα γίνει στο βόρειο τμήμα του τέρμιναλ. Εξωτερικά ο επιβάτης θα βλέπει μια μεγάλη γυάλινη πρόσοψη που θα αφήνει ελεύθερο το αττικό φως ενώ θα υπάρχουν και βιοκλιματικά σκίαστρα.
Η είσοδος θα βγάζει σε μια ανοιχτή πλατεία τριών επιπέδων όπου ο επιβάτης θα έρχεται σε επαφή με μεσογειακά στοιχεία όπως ελιές και θάμνους, παρτέρια, ένα μικρό αμφιθέατρο που παραπέμπει στην αρχαία κληρονομιά της χώρας.
Με τα έργα επέκτασης το τέρμιναλ θα θυμίζει το γράμμα Υ καθώς το υφιστάμενο κτίριο θα απλωθεί στο βόρειο τμήμα του και θα αποκτήσει δύο νέα πτερύγια που θα έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν φυσούνα πολλά περισσότερα αεροπλάνα.
Παράλληλα προβλέπεται επέκταση του τέρμιναλ και στο νότιο τμήμα του όπου και εκεί θα υπάρχουν νέες θέσεις στάθμευσης με φυσούνα για τα αεροσκάφη. Επίσης φαίνεται πως γίνει και ένα lifting στην συνολική εξωτερική όψη του αεροδρομίου που γίνεται πιο σύγχρονος, διατηρώντας όμως την ταυτότητα του.
Στο εσωτερικό του νέου προστιθέμενου κτιρίου η είσοδος θα είναι κυρτή δημιουργώντας μια μεγάλη εξωτερική πλατεία και μπαίνοντας ο επισκέπτης θα έρχεται αντιμέτωπος με μια μεγάλη πλατεία και ένα αμφιθέατρο τριών επιπέδων που θα κυριαρχεί το άσπρο ενώ προβλέπονται δέντρα και πολύ εσωτερικό πράσινο.
Ήδη η εταιρεία παραχώρησης του αεροδρομίου έχει προχωρήσει σε διαγωνισμό για την ανάπτυξη ενός πολυώροφου παρκινγκ, εκεί που σήμερα βρίσκεται το παρκινγκ μικρής διάρκειας, διπλά από το ξενοδοχείο Sofitel και ακριβώς απέναντι από το τέρμιναλ.
Στον ίδιο διαγωνισμό περιλαμβάνεται και μια νέα πίστα αεροσκαφών για την μεγαλύτερη εξυπηρέτηση τους.
Το σχέδιο επέκτασης του αεροδρομίου λόγω της ισχυρής αύξησης της επιβατικής κίνησης προχωρά σε επιτάχυνση της διαδικασίας για να φτάσει στην δυνατότητα εξυπηρέτησης 40 εκατ. επιβατών σε ετήσια φάση. Αυτό θα θα αποφέρει βελτιστοποίηση της δυναμικότητας στα 40 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, ανάπτυξη των χώρων Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων από 13.500 τ.μ. τώρα σε 34.000 τ.μ. με βελτιωμένες επιβατικές ροές, αυξημένο επίπεδο υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των επιβατών και τη μείωση των οχλήσεων κατά τη διάρκεια των έργων κατασκευής, αποφυγή διακοπής εργασιών έως και την επέκταση του αεροδρομίου.
Ο διαγωνισμός αυτός είναι πολύ προχωρημένος και ανάδοχος είναι το σχήμα ΤΕΡΝΑ-REDEX.
Project manager των έργων επέκτασης όπως είπαμε είναι το σχήμα HILL-AECOM-SALFO. Ο project manager θα επιβλέπει ουσιαστικά την εξέλιξη όλων των έργων επέκτασης τα οποία εκκινούν με την κατασκευή ενός πολυώροφου παρκινγκ και μιας νέας πίστας αεροσκαφών.
To σχήμα HILL INTERNATIONAL-AECOM-SALFO όμως θα συνεχίσει και στη συνέχεια ως project manager στο κυρίως έργο της επέκτασης του τέρμιναλ, o διαγωνισμός του οποίου κυοφορείται αυτή την περίοδο. Συνολικά πάνω από 800 εκατ. ευρώ πρόκειται να επενδυθούν για αυτή την πρώτη περίοδο της επέκτασης των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου που αναμένεται να κρατήσει μια τριετία.