Τα πέντε σημεία “γνώμονες” των εκλογών – Οι “ηχηρές” διαφορές των μονομάχων

Τα πέντε σημεία “γνώμονες” των εκλογών – Οι “ηχηρές” διαφορές των μονομάχων
Η Βουλή των Ελλήνων EUROKINISSI

Ο ρόλος του κράτους και το φορολογικό “μίγμα”, μεταξύ άλλων, είναι στο βασικό πυρήνα διαφορών μεταξύ Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ με βάση τα όσα έχουν αναφέρει στο προγράμματά τους.

“…ξένα ράκη αλλότρια ζητωκραυγάσαμε και τώρα εισπράττουμε απ’ την εξέδρα μας βροχή δεκάρικα…” ψυθιρίζει το “Ανεμολόγιο” του Κώστα Τριπολιτη, με τη μουσική του θάνου Μικρούτσικου και τη μοναδική ερμηνεία του Γιώργου Νταλάρα “φωτογραφίζοντας” μοναδικά την πλάνη που συχνά κρύβουν οι φωνές των μπαλκονιών.

Για να μη μείνουν όμως οι πολίτες στη σημερινή συγκυρία ως “παρατράγουδο στα ωραία άσματα” μπορούν να σκύψουν σε βασικά σημεία των όσων λένε οι βασικοί μονομάχοι των εκλογών και να κατανοήσουν διαφορές, που όντως, καταγράφονται στα το τι θα πράξουν, μια και αυτό είναι το ζητούμενο, ώστε να επιλέξουν ανάλογα.

Βασικά, πάντως, σημεία διαφοροποίησης μεταξύ Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ, που όπως διαφαίνεται διεκδικούν τον πρώτο ρόλο την επόμενη μέρα σε κυβερνήσεις, είτε συνεργασίας, είτε αυτοδύναμες, είναι α) ο ρόλος του κράτους, β) το φορολογικό “μίγμα”, γ) η μετανάστευση, δ) οι πολιτικές για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης και ε) οι άξονες δράσεις σε παιδεία και υγεία, που βέβαια άπτονται του πώς η κάθε πλευρά αντιμετωπίζει το κράτος.

Εν συντομία, πριν καταγραφούν τα λεγόμενα πιο αναλυτικά, η πιο βασική διαφορά ανάμεσα στους δυο μονομάχους έχει να κάνει με το ότι ο μεν ΣΥΡΙΖΑ κρίνει ότι ο δημόσιος πυλώνας πρέπει να ενισχυθεί σε κάθε έκφανση πολιτικής, με το κράτος να ανακτά “μοχλούς” παρέμβασης και εξισορρόπησης και η, δε, Ν.Δ. θεωρεί ότι πρέπει ο ιδιωτικός τομέας να έχει τον πρώτο ρόλο, και το κράτος να έχει μόνο και κατά περίπτωση ρυθμιστική παρέμβαση.

Επίσης, σε επίπεδο οικονομικής πολιτικής η Ν.Δ. συνεχίζει τον δρόμο των “Ρηγκανικών” και “Θατσερικών” “trickle down economics”, όπου βασικός πυλώνας δράσης είναι ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να μειώσουν τη φορολόγηση των πλουσίων, για να εξασφαλίσουν ταχύτερη ανάπτυξη και ευημερία στην υπόλοιπη κοινωνία. Κάτι τέτοιο, εκτιμάται ότι οδηγεί σε υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης και απασχόλησης διαχέοντας ωφέλειες για όλους τον αντίποδα ο ΣΥΡΙΖΑ κρίνει αναγκαία την προώθηση αναδιανεμητικών πολιτικών με μειώσεις έμμεσων φόρων, “που ειρήσθω εν παρόδω”, είναι οι πιο άδικοι μια και πλήττουν οριζοντια “έχοντες και μη”.

Μάλιστα, σήμερα, η Ελλάδα έχει εξελιχθεί σε μια ευρωπαϊκή εξαίρεση, με τους έμμεσους φόρους να αντιπροσωπεύουν το 60% του φορολογικού μίγματος, κάτι που ομολογουμένως καταδεικνύει αδικία στο πώς κατανέμονται τα φορολογικά βάρη.

Αναλυτικά, με βάση όσα αναφέρουν στις προεκλογικές τους εξαγγελίες τα δυο κόμματα σε επίπεδο φορολογικής πολιτικής:

Μειώσεις φόρων για τη Ν.Δ.

Η Νέα Δημοκρατία με βάση τα όσα έχει πει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, αλλά και κορυφαία στελέχη επιδιώκει τη συνέχιση της μείωσης των φόρων, τόσο εισοδήματος, αλλά και άλλων, που αφορούν φόρους κεφαλαίου κτλ εστιάζοντας κύρια σε δράσεις που “ελαφρύνουν” όσους κινούνται στο επιχειρηματικό πεδίο. Παράλληλα με βάση όσα αναφέρει προωθεί “την αναπροσαρμογή και εξορθολογισμό του συστήματος τεκμηρίων (μείωση τεκμηρίων διαβίωσης κατά περίπου 30% μεσοσταθμικά) από 1/1/2025, κατόπιν της υποχρεωτικής εφαρμογής του myData και της ενίσχυσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών, την επέκταση του μειωμένου ΦΠΑ στις μεταφορές επιβατών, τον καφέ και τα μη αλκοολούχα ποτά, τον κινηματογράφο, τα γυμναστήρια, τις σχολές χορού και το τουριστικό πακέτο έως το τέλος του 2023.”

Υπενθυμίζει, δε, τη μόνιμη κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για όλους, τη μόνιμη μείωση του ΕΝΦΙΑ την περίοδο 2019-2022 κατά 35% και άλλες 50 μειώσεις ή καταργήσεις φόρων ύψους 7 δισ. ευρώ.

Ο ΣΥΡΙΖΑ για τους φόρους

Ο ΣΥΡΙΖΑ, με βάση και τις επεξεργασίες που έχουν γίνει προωθεί μια φορολογική μεταρρύθμιση με κεντρικό σημείο, πέρα από τη μείωση του ΦΠΑ σε βασικά είδη ώστε να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια, να διασφαλιστεί η μεγαλύτερη αναλογικότητα στην κατανομή των βαρών.

“Εκτός από τις φορολογικές παρεμβάσεις ενίσχυσης του εισοδήματος που προβλέπονται στο πρόγραμμα των 50 πρώτων ημερών, ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία δεσμεύεται και για αύξηση του αφορολόγητου ορίου στα 10.000 ευρώ, θέσπιση αφορολόγητου στα 10.000 ευρώ για όλα τα φυσικά πρόσωπα, για εισοδήματα από την εργασία τους. Ένταξη στην ενιαία κλίμακα φορολόγησης όλων των φυσικών προσώπων, ανεξαρτήτως μορφής απασχόλησης. Ενοποίηση των κανόνων, δίκαιη φορολογική αντιμετώπιση της διανομής μερισμάτων με αύξηση του συντελεστή φορολόγησης για μερίσματα άνω των 50.000 ευρώ, από το 5% στο 10%, και την προοδευτική του εξέλιξη έως 15% και κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, ενός άδικου φορολογικού βάρους που επιβαρύνει οριζόντια επαγγελματίες και επιχειρήσεις” αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ.

Ο ρόλος του κράτους

Αναβαθμισμένο θέλει το ρόλο του κράτους ο ΣΥΡΙΖΑ σε βασικά πεδία πολιτικής, όπως η ανάπτυξη και η ενέργεια. Έτσι, όπως αναφέρει, σε συνέχεια των τάσεων ενίσχυσης του δημόσιου χώρου, που καταγράφονται στην Ευρώπη, μετά την πανδημία, επιδιώκει την δημιουργία ενός Δημόσιου Πυλώνας στο τραπεζικό σύστημα.

Συγκεκριμένα προβλέπεται “κατάργηση του ΤΧΣ και υπαγωγή των μετοχών των τραπεζών που κατέχει στο Υπουργείο Οικονομικών ή άλλο δημόσιο φορέα, απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου και συνεπώς του management μίας συστημικής τράπεζας, μέσω των μετοχών που σήμερα κατέχει το ΤΧΣ.”

Επίσης στην ενέργεια επιδιώκει την ανάκτηση του ποσοστού που πουλήθηκε από τη ΔΕΗ ώστε να ανακτήσει το 51% των μετοχών και να ενισχύσει τις δυνατότητες παρέμβασης σε μια κρίσιμη αγορά.

Η Ν.Δ.

Σε σχέση με το ρόλο του κράτους η πλευρά της ΝΔ. σε επίπεδο ιδιωτικοποιήσεων συνεχίζει τη στοχοθεσία που έχει τεθεί από τους δανειστές, αν και πλέον είναι περιορισμένα τα περιουσιακά στοιχεία προς διάθεση, ενώ σε επίπεδο διοίκησης εμμένει στο λεγόμενο “επιτελικό κράτος” όπου όλα αναφέρονται σε ένα ισχυρό πρωθυπουργικό κέντρο.

“Το επιτελικό κράτος αποτελεί μια μεγάλη κατάκτηση για τη χώρα. Ένα ισχυρό κέντρο, που θέτει ένα πλαίσιο σωστής διακυβέρνησης και κανόνων διοίκησης. Και παρακολουθεί την ενιαία λειτουργία της κυβέρνησης με κεντρικούς στόχους και όχι υπουργεία-φέουδα. Γιατί δεν είναι δυνατόν να κυβερνάται ένα σύγχρονο κράτος χωρίς μηχανισμούς προγραμματισμού, στοχοθεσίας, λογοδοσίας, αξιολόγησης. Αυτό είναι το επιτελικό κράτος” ανέφερε σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Πρώτο Θέμα πρόσφατα ο Πρωθυπουργός.

Μετανάστευση

Στο “καυτό” θέμα που άπτεται τόσο του δημογραφικού όσο και της λειτουργίας της αγοράς εργασίας ο ΣΥΡΙΖΑ σε αναλυτική του αναφορά μεταξύ άλλων δεσμεύεται για:

  • “Ιθαγένεια για όσα παιδιά γεννιούνται στη χώρα από γονέα που διαμένει νόμιμα σε αυτή, με στόχο τη σταδιακή μετάβαση από το δίκαιο του αίματος στο δίκαιο του εδάφους.
  • Απλοποίηση των διαδικασιών πολιτογράφησης στη βάση ευρωπαϊκών προτύπων. o Κατάργηση των ταξικών περιορισμών στη διαδικασία χορήγησης ιθαγένειας με πολιτογράφηση, όπως είναι το σταθερό εισόδημα και η σταθερή εργασία για τα τελευταία έτη, γεγονός που αποκλείει χιλιάδες ανθρώπους που ζουν και εργάζονται για δεκαετίες στη χώρα.
  • Φύλαξη συνόρων με σεβασμό στο διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο, απέναντι σε δίκτυα διακινητών και σε προσπάθειες εργαλειοποίησης του προσφυγικού/ μεταναστευτικού από την Τουρκία.”

Ταυτόχρονα αναφέρει ότι θα προωθήσει ένα “σύστημα κοινωνικής και οικονομικής ένταξης με ενεργή συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας, όπως είχε αποτυπωθεί στην Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη του ΣΥΡΙΖΑ το 2019. Με αιχμές τη διαπολιτισμικότητα, τη δημιουργία και διατήρηση μιας ανοιχτής κοινωνίας, η οποία θα σέβεται την διαφορετικότητα. Με δικαιώματα και υποχρεώσεις για όλα τα άτομα που διαμένουν σε αυτήν, εξασφαλίζοντας έτσι την κοινωνική συνοχή”.

Τι λέει και τι δε λέει η ΝΔ για το μεταναστευτικό;

“Η Ελλάδα φυλά τα σύνορά της. Ανακατασκευάστηκε και επεκτάθηκε ο φράκτης στον Έβρο, ολοκληρώθηκε και λειτουργεί το Αυτοματοποιημένο Σύστημα Επιτήρησης Συνόρων, έγιναν προσλήψεις συνοριοφυλάκων” αναφέρει στο πρόγραμμά της η Ν.Δ., που εστιάζει “σηκώνοντας” το θέμα του φράκτη, σε πολιτικές αποτροπής των μεταναστευτικών ροών. Βέβαια από την άλλη αναγνωρίζει το εκρηκτικό του ζητήματος των ελλείψεων στην αγορά εργασίας, κάτι βέβαια που απαιτεί συγκροτημένες πολιτικές ενσωμάτωσης και μετακλήσεων εργαζομένων για τις οποίες στο πρόγραμμα δε γίνεται αναφορά.

Στεγαστική κρίση

Για μια Ολιστική Στεγαστική Πολιτική κάνει λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ. Με βάση το πρόγραμμά του “μια τέτοια πολιτική μεταξύ άλλων προβλέπει”την σύσταση Τράπεζας Στέγης από κενά, ανεκμετάλλευτα κτίρια του Δημοσίου, των Δήμων, της Εκκλησίας και μη κερδοσκοπικών φορέων κοινωφελούς σκοπού, κενά, εγκαταλελειμμένα κτίρια ιδιωτών σε διάφορους Δήμους, ενεργές κατοικίες και διαμερίσματα ιδιωτών που θα διατεθούν στην Τράπεζα Στέγης προς ενοικίαση σε μειωμένες τιμές, για 3, 5 ή 8 χρόνια, χάρη σε ένα ελκυστικό πακέτο κινήτρων, όπως φοροελαφρύνσεις, εξασφάλιση 12 ενοικίων το χρόνο, ενεργειακή αναβάθμιση ακινήτου και νομική κάλυψη, ανακαίνιση και παράδοση σε καλή κατάσταση μετά τη λήξη της παραχώρησης. Προβλέπει επίσης τον έλεγχο της δραστηριότητας βραχυχρόνιας μίσθωσης. Στο πλαίσιο αυτό, θεσμοθετούνται κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση (Airbnb).”

Στην επέκταση του υφιστάμενου προγράμματος “Στέγη μου” ποντάρει, στον αντίποδα η Ν.Δ. που σημειώνει ότι ” διατίθενται 1,8 δισ. ευρώ σε συνολικά 137.000 νέους δικαιούχους έως 39 ετών για τη Νέα Στεγαστική Πολιτική «Σπίτι μου» με φθηνά στεγαστικά δάνεια, προσιτά ρυθμιζόμενα ενοίκια και παροχή δωρεάν στέγης σε ευάλωτους πολίτες και οικογένειες” και επαναφέρει τη δέσμευση για “ανέγερση 2.500 κοινωνικών κατοικιών και ανακαίνιση 4.000 κενών κατοικιών, ιδιοκτησίας του Δημοσίου, οι οποίες παραδίδονται με εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους σε δικαιούχους.”

Παιδεία

Στο πρόγραμμα της ΝΔ, πέρα από το άνοιγμα και πάλι της συζήτησης για ιδιωτικά ΑΕΙ, με την αναθεώρηση του Συντάγματος, εστιάζει σε θέματα υποχρεωτικής εκπαίδευσης, όπου γίνεται λόγος για “ελεύθερη επιλογή από γονέα της σχολικής μονάδας φοίτησης των μαθητών.”

Στο θέμα αυτό τοποθετήθηκε ο Νίκος Φίλης, υποψήφιος βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ στην Α΄Αθηνών, κάνοντας λόγο για “παιδεία κουπονιών και school pass” φωτογραφίζοντας “όξυνση των μορφωτικών και κοινωνικών ανισοτήτων (σχολεία ελίτ και σχολεία γκέτο βλ. Αμερική, Αγγλία, Αυστραλία κλπ) και την άνθιση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας (ιδιωτική χρηματοδότηση, επιλογή εκπαιδευτικών από όσους τα χρηματοδοτούν, επιλογή μαθητών από τα σχολεία με βάση οικονομικά κριτήρια των γονιών και βαθμολογία των μαθητών κλπ)”.

“Οραματίζονται δηλαδή ένα δημόσιο σχολείο για τα παιδιά των χαμηλών και μεσαίων οικονομικών στρωμάτων (υποχρηματοδοτούμενο, χωρίς επαρκές εκπαιδευτικό προσωπικό και εποπτικά μέσα, χωρίς ασφάλεια για τα παιδιά και με εγχειρίδια που θα τα πληρώνουν οι γονείς) ενώ στα άλλα θα πηγαίνουν τα παιδιά των οικονομικών ελίτ. Η αξιοκρατία πάει περίπατο, μιας και η οικονομική δυνατότητα της οικογένειας θα είναι το εισιτήριο για την όποια μορφωτική και κοινωνική εξέλιξη” σημειώνεο ο Νίκος Φίλης.

Παράλληλα στο πρόγραμμά του ο ΣΥΡΙΖΑ, προτείνει μια “συμπεριληπτική δημοκρατική και δωρεάν δημόσια εκπαίδευση” και αναφέρει ότι “θα εφαρμόσει ένα κυβερνητικό πρόγραμμα με στόχο να οικοδομήσει ένα δημοκρατικό, δημόσιο, δωρεάν και ποιοτικό εκπαιδευτικό σύστημα για όλες και όλες.”

“Σε αυτό το πλαίσιο δεσμευόμαστε και θα κατοχυρώσουμε:

– 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση από το νηπιαγωγείο έως το λύκειο, με την ένταξη όλων των υπαρχόντων τύπων λυκείων.

– Αύξηση της χρηματοδότησης για την εκπαίδευση στο 5% του ΑΕΠ.

– Διπλασιασμός σε βάθος τετραετίας της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων.”

Υγεία

Στην υγεία η Ν.Δ. κάνει λόγο για αύξηση των πόρων προς διάθεση με προσλήψεις 10.000 υγειονομικών και αναφέρει ότι θα προωθήσει την “αξιολόγηση διοικήσεων νοσοκομείων και ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους ασθενείς με χρήση αντικειμενικών δεικτών, αλλά και τη μείωση χρόνου αναμονής για χειρουργικές πράξεις κατά 50% και μείωση χρόνου αναμονής στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών κατά 70% έως το τέλος του 2027.” Ήδη, βέβαια, έχει φέρει κομβικά νομοθετήματα για το άνοιγμα της δυνατότητας των ιατρών του ΕΣΥ να προσφέρουν υπηρεσίες πέρα από τη σχέση πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης που είχαν με το Δημόσιο.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ άλλων, οι άξονες του νέου Δημόσιου Συστήματος Υγείας είναι:

“1. Αποκατάσταση του δημόσιου χαρακτήρα του ΕΣΥ με ακύρωση των νόμων της Ν.Δ. για τις εργασιακές σχέσεις των γιατρών και την ιδιωτικοποίηση του συστήματος (επαναφορά της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των γιατρών, των ΝΠΔΔ, των ΣΟΧ σε καθαριότητα-φύλαξη-σίτιση κ.λπ.).

2. Νέες δημόσιες υπηρεσίες για τους πολίτες. Κανένας κάτοικος της χώρας χωρίς εγγυημένη κάλυψη των σύγχρονων υγειονομικών αναγκών (ΠΦΥ-οικογενειακός γιατρός, κατ’ οίκον και κοινοτική φροντίδα, επείγουσα ιατρική, αποκατάσταση, ψυχική υγεία, ογκολογική φροντίδα, στοματική υγεία, ιατρική εργασίας, γηριατρική φροντίδα, ανακουφιστική φροντίδα, υποβοηθούμενη αναπαραγωγή κ.λπ.).

3. Αντιμετώπιση της κρίσης στελέχωσης του ΕΣΥ με μηχανισμό αυτόματης και μόνιμης κάλυψης των κενών λόγω συνταξιοδότησης, μονιμοποίηση των συμβασιούχων, 15.000.στοχευμένες προσλήψεις σε βάθος 4ετίας, νέες ιατρικές εξειδικεύσεις, στήριξη της επιστημονικής έρευνας και νέο πλαίσιο συνεργασίας ΕΣΥ και πανεπιστημίων.

4. Γενναία μισθολογική αναβάθμιση των γιατρών και των υπόλοιπων εργαζομένων του ΕΣΥ, ένταξη στα ΒΑΕ, εισαγωγικός μισθός 2.000 ευρώ καθαρά στους γιατρούς, νέα δέσμη κινήτρων (εργασιακών, οικονομικών, κοινωνικών εκπαιδευτικών, επιστημονικής εξέλιξης) για την προσέλκυση ιατρικού δυναμικού στο ΕΣΥ, με ειδική μέριμνα για τις δυσπρόσιτες/νησιωτικές περιοχές αλλά και για τις ειδικότητες σε έλλειψη και τα άγονα τμήματα και κλινικές σε όλη τη χώρα.”

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα