Τι χάνει και τι κερδίζει η Ελλάδα με τη φερόμενη ως συμβιβαστική πρόταση της Κομισιόν

Τι χάνει και τι κερδίζει η Ελλάδα με τη φερόμενη ως συμβιβαστική πρόταση της Κομισιόν
Ο πρωθυπουργός στις εργασίες της Έκτακτης Συνόδου κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το μεταναστευτικό την Πέμπτη 23 Απριλίου 2015, στις Βρυξέλλες. (ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/ANDREA BONETTI/EUROKINISSI) eurokinissi

Το crash test της φερόμενης ως πρότασης της Κομισιόν για την Ελλάδα. Ηχηρό μήνυμα συμβιβασμού και έμμεσος παραγκωνισμός του ρόλου του ΔΝΤ. Τα πέντε υπέρ και τα δύο κατά του εγγράφου

Σειρά θετικών, αλλά και αρνητικών στοιχείων, περιλαμβάνει η φερόμενη ως νέα πρόταση της Κομισιόν με στόχο την επίτευξη συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και δανειστών.

Μπορεί τόσο η Κομισιόν, όσο και το υπουργείο Οικονομικών να έσπευσαν να διαψεύσουν την ύπαρξη της συγκεκριμένης πρότασης – εγγράφου, ωστόσο έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον η αξιολόγηση του περιεχομένου της.

Κατά γενική ομολογία η φερόμενη ως πρόταση του προέδρου της Κομισιόν, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, προτείνει μια λύση συμβιβασμού, με αρκετά θετικά σημεία.

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:

1) Η προθυμοποίηση της Κομισιόν να παράσχει αρκετό χρόνο στην Ελλάδα να διαπραγματευθεί με τους δανειστές, αφού της δίνει το περιθώριο μερικής εκταμίευσης κεφαλαίων εντός του Ιουνίου και θέτει επίσημο χρονοδιάγραμμα στην Αθήνα για την επίτευξη συμφωνίας το φθινόπωρο.

Με τον τρόπο αυτόν, η Ελλάδα εξοικονομεί χρόνο έως το φθινόπωρο για όλα τα καυτά ζητήματα της διαπραγμάτευσης (εργασιακά, ασφαλιστικό) και ταυτόχρονα αποφεύγει τον κίνδυνο πιστωτικής ασφυξίας, αφού η φερόμενη ως πρόταση της Κομισιόν προβλέπει εκταμίευση:

– Δόσης ύψους 1,8 δισ. ευρώ εντός του Ιουνίου

– Του ποσού των 1,9 δισ. ευρώ, εντός του Ιουνίου, που αφορά στα κέρδη που έχουν αποκομίσει ΕΚΤ και ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες από την κατοχή στα χαρτοφυλάκιά τους ελληνικών ομολόγων (για το 2014).

– Από τον Ιούλιο και έπειτα του ποσού που αναλογεί από τα κέρδη των ομολόγων (για το 2015).

Επί της ουσίας η φερόμενη ως πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δύναται να χορηγήσει ανάσα στην ελληνική οικονομία, αφού προβλέπει μερική εκταμίευση κεφαλαίων, χωρίς να υπάρξει οριστική συμφωνία.

2) Η εν λόγω πρόταση θέτει χαμηλά τον πήχη των στόχων για την παραγωγή πρωτογενούς πλεονάσματος τα επόμενα δύο χρόνια, κάτι που προκαλεί πάγιο αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης.

Υπενθυμίζεται ότι βάσει της φερόμενης ως πρότασης της Κομισιόν, προτείνονται χαμηλοί δημοσιονομικοί στόχοι τουλάχιστον για τη διετία 2015 – 2016:

– πρωτογενές πλεόνασμα 0,75% του ΑΕΠ για το 2015

– πρωτογενές πλεόνασμα 2% του ΑΕΠ για το 2016

3) Στην εν λόγω πρόταση προβλέπεται μετάθεση των αλλαγών στο καθεστώς του ΦΠΑ μετά το καλοκαίρι, γεγονός που θα απαλλάξει άμεσα από μια μεγάλη θηλιά τον κλάδο του τουρισμού, από τις επιδόσεις του οποίου η Αθήνα προσδοκά αυξημένα έσοδα.

4) Στην εν λόγω πρόταση προτείνεται να μην εφαρμοστεί η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις, αλλά θα επανεξεταστεί στα πλαίσια του διαλόγου που θα ξεκινήσει το φθινόπωρο για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος.

Και σε αυτή την περίπτωση, η ελληνική κυβέρνηση εξοικονομεί χρόνο.

5) Στη φερόμενη ως πρόταση της Κομισιόν παραγκωνίζεται εμμέσως πλην σαφώς ο ρόλος του ΔΝΤ και αντικαθιστάται έως έναν βαθμό από τα χρηματοδοτικά εργαλεία του ευρωπαϊκού μηχανισμού EFSF.

Στον αντίποδα, τα δύο πιο τρανταχτά αρνητικά στοιχεία του εν λόγω εγγράφου για την Ελλάδα είναι:

1) Η διατήρηση του ΕΝΦΙΑ, καθώς χαρακτηρίζεται ως ο πλέον αποδοτικός από πλευράς εισπραξιμότητας φόρος.

2) Η αύξηση της έκτακτης εισφοράς στα ετήσια εισοδήματα πάνω από 30.000 ευρώ.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα