Την απελευθέρωση του κλάδου των ταξί βάζει στο τραπέζι έρευνα του ΕΜΠ για την UBER
Διαβάζεται σε 4'Οι ημερήσιες διαδρομές σήμερα στην Αθήνα κυμαίνονται σε περίπου 6,4 εκατομμύρια και το 2030 εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 7,1 εκατομμύρια.
- 22 Μαΐου 2024 21:25
Την επαναφορά στο δημόσιο διάλογο φέρνει έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με την υποστήριξη της UBER σχετικά με το RideSharing και την συμμετοχή Ι.Χ. οχημάτων στις αστικές συγκοινωνίες, δηλαδή την απελευθέρωση του κλάδου. Την έρευνα διεξήγαγαν Γιώργος Γιαννής, Καθηγητής ΕΜΠ του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής όπου και την παρουσίασε σε δημοσιογραφική συνάντηση και η Βιργινία Πετράκη, Ερευνήτρια ΕΜΠ.
Όπως σημειώθηκε από τον κ.Γιαννή, μέσα από τα ευρήματα της έρευνας φαίνεται ξεκάθαρα η θετική επίδραση που θα έχει η επανακυκλοφορία των ιδιωτικών οχημάτων ως συμπληρωματικά στους στόλους ταξί αλλά και των αστικών συγκοινωνιών.
Να θυμίσουμε πως τον Δεκέμβριο του 2014 εισάχθηκε η υπηρεσία UBER X με το οποίο ιδιωτικά οχήματα προσέφεραν υπηρεσίες “ridesharing”. Η είσοδος αυτή προκάλεσε την αντίδραση των επαγγελματιών ταξί και του συνδέσμου των αυτοκινητιστών ΣΑΤΑ.
Αποτέλεσμα ήταν να περάσει ο νόμος 4530/2018 με τον οποίο έθεσε τις πλατφόρμες μίσθωσης διαδρομών σημαντικότατους φραγμούς, βγάζοντας ουσιαστικά από τους δρόμους της Αθήνας τα ιδιωτικά οχήματα. Σήμερα οι δύο μεγάλες πλατφόρμες UBER και FREENOW έχουν υπηρεσίες μίσθωσης αποκλειστικά με επαγγελματικά ταξί.
Το 2022 η Κομισιόν έβγαλε μια οδηγία σύμφωνα με την οποία συνίσταται στα κράτη-μέλη η κατάργηση των πολλών κανονισμών που υπάρχουν.
Σύμφωνα πάντως με την έρευνα του ΕΜΠ σε 440 άτομα στην Αθήνα σήμερα στους δρόμους της Αθήνας την υπερτερούν τα Ι.Χ. οχήματα σε ποσοστό 60,1%, ακολουθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με 32,6% και τα ταξί με 7,3%.
Πάνω σε αυτά τα ποσοστά η έρευνα εστίασε σε δύο βασικά σενάρια για την είσοδο του Ridesharing και των ιδιωτικών οχημάτων. Όπως αναφέρεται στην έρευνα “η εισαγωγή των “ridesharing” υπηρεσιών στην Αθήνα:
- αναμένεται να έχει θετικό αντίκτυπο στη μείωση της χρήσης ΙΧ σε σχέση με το Σενάριο BAU, που δεν υπάρχει υπηρεσία “ridesharing”
- ενώ αναμένεται να επηρεάσει ελάχιστα τη χρήση των ΜΜΜ και των ταξί”.
Οι ημερήσιες διαδρομές σήμερα στην Αθήνα κυμαίνονται σε περίπου 6,4 εκατομμύρια και το 2030 εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 7,1 εκατομμύρια. Αυτή η αύξηση θα οφείλεται στην αυξημένη κινητικότητα, την αύξηση του τουρισμού και των επαγγελματικών συναλλαγών κ.α.
Αναφορικά με τις διαδρομές μέσω της υπηρεσίας ridesharing εκτιμάται ότι θα μπορούν να εξυπηρετήσουν 647-772 χιλιάδες μετακινούμενους ημερησίως μέχρι το 2030, δηλαδή ένα ποσοστό κάτω του 10%.
Η εισαγωγή των “ridesharing” υπηρεσιών στην Αθήνα, εκτιμάται να προκαλέσει μετατόπιση των μετακινήσεων κυρίως από ιδιωτικής χρήσης οχήματα (4.3% to 5.3%) και σε μικρότερο βαθμό από Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (2.1%-2.7%) και ταξί (0.7%-0.8%)
Αναφορικά με τα πλεονεκτήματα που θα μπορούν να υπάρξουν από την επανακυκλοφορία των ιδιωτικών οχημάτων και γενικά της υπηρεσίας ridesharing, αυτά συνοψίζονται σε: Εξοικονόμηση χρόνου μετακίνησης, Εξοικονόμηση λειτουργικού κόστους ι.χ., μείωση των οδικών ατυχημάτων και μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων (από την λειτουργία λιγότερο ή καθόλου ρυπογόνων οχημάτων).
Τα μακροπρόθεσμα οφέλη
Σε ποιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα, μέχρι το 2030, η έρευνα εκτιμά ότι σε σχέση με την οδική ασφάλεια θα έχουμε 21 λιγότερους νεκρούς και 150 τραυματίες, σε σχέση με την κυκλοφορία εξοικονόμηση 92-116 εκατομμύρια ώρες μετακίνησης με Ι.Χ. οχήματα και 2,2,6 λιγότερα λεπτά στους δρόμους, σε σχέση με την εργασία 17-36 χιλιάδες επιπλέον θέσεις εργασίας κυρίως λόγω της μείωσης της χρήσης των Ι.Χ., 1,7-2,1 τμ εξοικονόμηση δημόσιων χώρων.
Επιπρόσθετα στα περιβαλλοντικά οφέλη σύμφωνα με την έρευνα θα είναι εξοικονόμηση 29-37 εκατ. λίτρα καυσίμου από Ι.Χ. οχήματα και 71-90 εκατ. κιλά λιγότερους ρύπους (σωρευτικά μέχρι το 2030).
Η εξοικονόμηση χρόνου μετακίνησης, κυρίως λόγω της μετατόπισης των μετακινούμενων από τα ΙΧ αυτοκίνητα σε υπηρεσίες “ridesharing”, προκαλεί το σημαντικότερο οικονομικό όφελος (47%-51%), σε σύγκριση με τα συνολικά οφέλη.
Στα μηνύματα της έρευνας ως βασικό στοιχείο αναφέρεται πως η Η εισαγωγή των υπηρεσιών διαμοιρασμού διαδρομών στην Αθήνα, με έναν επαρκώς ρυθμισμένο τρόπο, μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην κοινωνική και οικονομική ευημερία.