Το “μηχανάκι” – “δόκανο” για την παταξη της φοροδιαφυγής

Διαβάζεται σε 6'
Το “μηχανάκι” – “δόκανο” για την παταξη της φοροδιαφυγής
iStock

Όπως αναφέρει η ΑΑΔΕ έως τις 31/10/2023, οι επιχειρήσεις μπορούν, όπου απαιτείται, να διορθώσουν και να επικαιροποιήσουν την εικόνα των ενεργών POS, που διέθεταν κατά την 30/9/2023.

Μια “μαγική” λέξη έχει μπει στην καθημερινότητα, τοσο από τους πολίτες, όσο και από τους κυβερνώντες. Έτσι, αφενός το POS  είναι πλέον στα “χείλη” όλων αποτελώντας μέρος όλης της διαδικασίας πληρωμών, από τις “τσίχλες” στο περίπτερα, μέχρι τις αγορές εξοπλισμού κτλ, τους λογαριασμούς, κι αφετέρου είναι το βασικό “εργαλείο” για να αντιμετωπιστεί η φοροδιαφυγή, που παρά τις προσπάθειες καλά κρατεί.

Σημειώνεται ότι με βάση όσα ανέφερε ο  Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής στο πλαίσιο της συζήτησης επί του προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2024 η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής είναι βασικό πρόταγμα. Όπως είπε, έχουν γίνει βήματα και από άλλες κυβερνήσεις, τα οποία όμως δεν είναι επαρκή. Το κενό ΦΠΑ, σημείωσε ο υπουργός, που ήταν 24% έχει μειωθεί στο 14% και στόχος είναι να πάει στο 9% που είναι ο μέσος όρος της ΕΕ, κάτι που θα εξασφαλίσει 2 δισεκατομμύρια ευρώ επιπλέον έσοδα ετησίως.

Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε, παράλληλα στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής,  ότι σύντομα θα νομοθετηθούν οι πρωτοβουλίες για σύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, καθώς και για ένα δίκαιο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών. Όπως επεσήμανε, στόχος δεν είναι να επιβληθούν υψηλότεροι συντελεστές, αλλά «να στραφούμε σε αυτούς που φοροδιαφεύγουν και να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα με σύμμαχο τις νέες τεχνολογίες, τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και τις διασταυρώσεις». Σημείωσε ότι δεν στοχοποιείται καμία κοινωνική ομάδα, αλλά και ότι δεν μπορεί να υπάρχουν πολίτες δύο ταχυτήτων.

Στο φόντο αυτό η φορολογική διοίκηση “φουλάρει” μηχανές για την εγκατάστασή τους και τη διασύνδεσή τους με τις ταμειακές. ΄’Ετσι, με βάση το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί, από την 1η Μαρτίου 2024 δε θα μπορούν να χρησιμοποιούνται POS «παλαιάς γενιάς», αλλά μόνο «νέου τύπου» τερματικά με ειδικές προδιαγραφές που θα επιτρέπουν την online λειτουργική διασύνδεση με την Εφορία, σύμφωνα με τις αποφάσεις της ΑΑΔΕ και του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Διαθέσιμο το Μητρώο POS για τις επιχειρήσεις

Παράλληλα, η  Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ενημέρωσε τις επιχειρήσεις ότι ενεργοποιήθηκε η δυνατότητα διορθώσεων και συμπληρώσεων στο Μητρώο POS.

Υπενθυμίζεται ότι το Μητρώο POS έχει δημιουργηθεί με βάση τις πληροφορίες που η ΑΑΔΕ λαμβάνει από τους παρόχους POS.

Μέχρι σήμερα, το Μητρώο με βάση την ΑΑΔΕ, έχει επεξεργαστεί 2,5 εκατομμύρια εγγραφές, που αφορούν πάνω από 1 εκατομμύριο POS.

Επίσης όπως αναφέρει η ΑΑΔΕ έως τις 31/10/2023, οι επιχειρήσεις, μέσα από την ψηφιακή πύλη myAADE ► Μητρώο & Επικοινωνία ► Στοιχεία Επιχείρησης, μπορούν, όπου απαιτείται, να διορθώσουν και να επικαιροποιήσουν την εικόνα των ενεργών POS, που διέθεταν κατά την 30/9/2023, δηλώνοντας τα POS, που τυχόν δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία, τα οποία έχουν αποσταλεί από τους παρόχους.

Διευκρινίζεται ότι ως ενεργό νοείται το POS, που δύναται να χρησιμοποιηθεί για την ολοκλήρωση συναλλαγών με κάρτα, ακόμα και όταν χρησιμοποιείται ή διατίθεται ως εφεδρικό, για την περίπτωση λειτουργικής βλάβης ή άλλης έκτακτης ανάγκης.

Ταυτόχρονα, στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ, έχει δημιουργηθεί ειδική σελίδα για τη Διασύνδεση POS – Ταμειακών Συστημάτων, από την οποία επιχειρήσεις και λοιποί εμπλεκόμενοι (Λογιστές, Πάροχοι κλπ.) μπορούν να ενημερώνονται σχετικά με:

– τις επιμέρους υποχρεώσεις κάθε εμπλεκομένου

– τις διαθέσιμες επιλογές ταμειακών συστημάτων και POS

– το χρονοδιάγραμμα και την εξέλιξη του έργου

Τα βήματα της διασύνδεσης

Υπενθυμίζεται ότι η διαδικασία διασύνδεσης POS και ταμειακών συστημάτων διαμορφώνεται σε τρία στάδια:

1. Στάδιο 1: Υποβολή Δήλωσης Συμμόρφωσης από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) και των Παρόχων Μέσων Πληρωμών (NSPs) που εμπλέκονται με τη λειτουργία των POS, με την οποία δηλώνεται ότι τα συγκεκριμένα μοντέλα POS τους εναρμονίζονται με τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ και δύνανται να αναβαθμιστούν.

Για τα μοντέλα POS που λειτουργούν σήμερα στην ελληνική αγορά, oι Δηλώσεις Συμμόρφωσης πρέπει να υποβληθούν:

• για ημεδαπούς Παρόχους, έως τις 24/10/2023 ή τις 24η Νοεμβρίου 2023, ανάλογα με τον τύπο διασύνδεσης του ταμειακού συστήματος και του POS

• για αλλοδαπούς Παρόχους, έως τις 24/10/2023.

Στις Δηλώσεις αυτές, τίθενται προθεσμίες συμμόρφωσης των POS με τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ οι οποίες διαμορφώνονται ως εξής:

• έως τις 17/11/2023, για τη διασύνδεση απλών ταμειακών μηχανών με ενσύρματα ή ασύρματα POS σε τοπικό δίκτυο από ημεδαπούς Παρόχους

• έως τις 8/12/2023, για την διασύνδεση απλών ταμειακών μηχανών με mobilePOS (4G) και softPOS από ημεδαπούς Παρόχους

• έως τις 8/1/2024, για την διασύνδεση των POS με όλα τα σύνθετα ταμειακά συστήματα απόημεδαπούς Παρόχους, καθώς και κάθε διασύνδεση από αλλοδαπούς Παρόχους.

2. Στάδιο 2: Αναβάθμιση των POS από τους Παρόχους και ενημέρωση της ΑΑΔΕ από τους Παρόχους για τις αναβαθμίσεις σε ημερήσια βάση.

Οι Πάροχοι έχουν υποχρέωση να αναβαθμίσουν άμεσα τα POS που διαχειρίζονται και να ενημερώνουν την ΑΑΔΕ κάθε ημέρα για τις αναβαθμίσεις που πραγματοποίησαν την προηγούμενη ημέρα.

3. Στάδιο 3: Αναβάθμιση των ταμειακών συστημάτων, εφόσον απαιτείται και διασύνδεσή τους με τα POS, με ευθύνη των επιχειρήσεων που τα χρησιμοποιούν κατόπιν ειδοποίησής τους από την ΑΑΔΕ.

Οι επιχειρήσεις ειδοποιούνται από την ΑΑΔΕ με emailγια την ολοκλήρωση της διαδικασίας αναβάθμισης από τους Παρόχους του συνόλου των POS που διαθέτουν, όπως αυτά έχουν καταγραφεί στο Μητρώο POS.

Από την ειδοποίηση αυτή υποχρεούνται, εντός 30 ημερών, να αναβαθμίσουν την ταμειακή μηχανή τους, εφόσον απαιτείται, και να ολοκληρώσουν τη διασύνδεση με τα POS τους, καλώντας πιστοποιημένο τεχνικό ΦΗΜ.

Αντί της αναβάθμισης των υφιστάμενων POS τους, oι επιχειρήσεις μπορούν να δηλώσουν στο Μητρώο POS, το αργότερο έως τις 15/1/2024, ότι προτίθενται να τα αντικαταστήσουν με νέα, ήδη εναρμονισμένα με τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η φορολογική διοίκηση, σε κάθε περίπτωση, και ανεξάρτητα από το χρόνο στον οποίο θα λάβουν ατομική ειδοποίηση, οι επιχειρήσεις πρέπει να έχουν ολοκληρώσει την διασύνδεση των ταμειακών συστημάτων με τα POS τους ή να έχουν αποκτήσει νέα συστήματα που πληρούν τις σχετικές προδιαγραφές το αργότερο μέχρι τις 29/2/2024.

Ουσιαστικά, δηλαδή, από την 1η Μαρτίου, για όσα τερματικά ή ταμειακά συστήματα δεν έχουν δηλωθεί στην ΑΑΔΕ σύμφωνα με τα παραπάνω, θα θεωρούνται παράνομη η χρήση και λειτουργία τους.

Προσεχώς, σε συνεργασία με την Κοινωνία της Πληροφορίας, θα επανεκκινήσουν τα προγράμματα ενισχύσεων για απόκτηση ή αντικατάσταση POS, παλαιών φορολογικών μηχανισμών κλπ, και θα εμπλουτιστούν και με τις νέες τεχνολογικές λύσεις που καλύπτονται από τις σχετικές αποφάσεις του Διοικητή της ΑΑΔΕ.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα