Κούρσα ανόδου για έσοδα, κέρδη και επιβάτες για τις αεροπορικές εταιρείες το 2023

Κούρσα ανόδου για έσοδα, κέρδη και επιβάτες για τις αεροπορικές εταιρείες το 2023
Κόσμος στο αεροδρόμιο Χίθροου (φωτογραφία αρχείου) AP Photo/Frank Augstein

Η IATA ανακοίνωσε την αναμενόμενη ενίσχυση της κερδοφορίας της παγκόσμιας αεροπορικής βιομηχανίας σε μια αναβάθμιση των προοπτικών της για το 2023.

Αναθεώρηση προς τα πάνω όλων των μεγεθών για το 2023 κάνει τώρα η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία, η οποία ανακάμπτει ραγδαία μετά την «κατρακύλα» που υπέστη κατά τη διάρκεια της πανδημίας και σήμερα πλησιάζει τα νούμερα του 2019.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA), τα καθαρά κέρδη της αεροπορικής βιομηχανίας αναμένεται να φτάσουν τα 9,8 δισ. δολάρια το 2023 (1,2% καθαρό περιθώριο κέρδους) που είναι υπερδιπλάσιο από την προηγούμενη πρόβλεψη των 4,7 δισ. δολαρίων, που είχε εκτιμηθεί τον Δεκέμβριο του 2022. Τα λειτουργικά κέρδη της βιομηχανίας αναμένεται να φτάσουν τα 22,4 δισ. δολάρια το 2023, πολύ βελτιωμένα σε σχέση με την πρόβλεψη του Δεκεμβρίου για λειτουργικά κέρδη 3,2 δισ. δολαρίων. Είναι επίσης υπερδιπλάσιο από τα λειτουργικά κέρδη 10,1 δισ. δολαρίων που εκτιμάται για το 2022.

Εντυπωσιακός είναι ο αριθμός των ανθρώπων που πρόκειται να ταξιδέψει φέτος, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για περίπου 4,35 δισεκατομμύρια επιβάτες, νούμερο το οποίο πλησιάζει τα 4,54 δισ. που πέταξαν το 2019. Ο όγκος φορτίου αναμένεται να είναι 57,8 εκατ. τόνοι, ο οποίος έχει υποχωρήσει κάτω από τους 61,5 εκατομμύρια τόνους που μεταφέρθηκαν το 2019, λόγω απότομης επιβράδυνσης του όγκου του διεθνούς εμπορίου.

Τα συνολικά έσοδα αναμένεται να αυξηθούν κατά 9,7% σε ετήσια βάση στα 803 δισ. δολάρια και ουσιαστικά είναι η πρώτη φορά που τα έσοδα του κλάδου θα ξεπεράσουν τα 800 δισ. δολάρια μετά από το 2019. Η αύξηση δε των δαπανών αναμένεται να συγκρατηθεί σε ετήσια αύξηση 8,1%.

«Η άνοδος ξεπερνά τις προσδοκίες»

Από την Κωνσταντινούπολη ο γενικός διευθυντής της IATA Willie Walsh, τόνισε ότι η οικονομική απόδοση των αεροπορικών εταιρειών το 2023 ξεπερνά τις προσδοκίες. «Η ισχυρότερη κερδοφορία υποστηρίζεται από αρκετές θετικές εξελίξεις. Η Κίνα ήρε τους περιορισμούς για τον COVID-19 νωρίτερα μέσα στο έτος από ό,τι αναμενόταν. Τα έσοδα από φορτία παραμένουν πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα, παρόλο που ο όγκος δεν έχει αυξηθεί τόσο. Και, από την πλευρά του κόστους, υπάρχει κάποια ανακούφιση. Οι τιμές των καυσίμων των αεροσκαφών, αν και εξακολουθούν να είναι υψηλές, έχουν μετριαστεί κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους». Όπως ο ίδιος είπε, η επιστροφή στην καθαρή κερδοφορία, ακόμη και με περιθώριο καθαρού κέρδους 1,2%, είναι ένα σημαντικό επίτευγμα. «Πρώτον, επιτεύχθηκε σε μια περίοδο σημαντικών οικονομικών αβεβαιοτήτων. Και δεύτερον, ακολουθεί τις βαθύτερες απώλειες στην ιστορία της αεροπορίας (183,3 δισεκατομμύρια δολάρια καθαρών ζημιών για την περίοδο 2020-2022 – συμπεριλαμβανομένου – με μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους -11,3% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου)». Να σημειωθεί ότι η αεροπορική βιομηχανία εισήλθε στην κρίση του COVID-19 στο τέλος ενός ιστορικού σερί κερδών, κατά το οποίο σημείωσε μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους 4,2% για την περίοδο 2015-2019.

«Οι οικονομική αστάθεια δεν έχει αμβλύνει την επιθυμία για ταξίδια, ακόμη και όταν οι τιμές των εισιτηρίων απορρόφησαν τα αυξημένα κόστη καυσίμων. Μετά από μεγάλες απώλειες από τον COVID-19, ακόμη και ένα καθαρό περιθώριο κέρδους 1,2% είναι κάτι που αξίζει να γιορτάσουμε. Αλλά με τις αεροπορικές εταιρείες να βγάζουν μόλις 2,25 δολάρια ανά επιβάτη κατά μέσο όρο, η διόρθωση των κατεστραμμένων ισολογισμών και η παροχή βιώσιμων αποδόσεων των κεφαλαίων στους επενδυτές θα συνεχίσει να αποτελεί πρόκληση για πολλές αεροπορικές εταιρείες», δήλωσε ο Walsh.

Τα έσοδα αυξάνονται ταχύτερα από τα έξοδα

Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα έσοδα αυξάνονται (9,7%) ταχύτερα από τα έξοδα (8,1%), ενισχύοντας την κερδοφορία. Τα έσοδα της βιομηχανίας αναμένεται να φτάσουν τα 803 δισ. δολάρια το 2023. Πιο συγκεκριμένα τα έσοδα από επιβάτες αναμένεται να φτάσουν τα 546 δισ.εκατομμύρια δολάρια (+27% το 2022, -10% το 2019). Με τους περιορισμούς του COVID-19 να έχουν πλέον καταργηθεί σε όλες τις μεγάλες αγορές, ο κλάδος αναμένεται να φτάσει το 87,8% των επιπέδων εσόδων επιβατών χιλιομέτρων (RPK) του 2019 για το έτος με ενίσχυση της επιβατικής κίνησης καθώς προχωρά το έτος.

Τα επίπεδα απόδοσης είναι υψηλά με αναμενόμενο μέσο συντελεστή φορτίου επιβατών 80,9% για το 2023. Αυτό είναι πολύ κοντά στην επίδοση ρεκόρ του 2019 του 82,6%.

Τα έσοδα από τα φορτία cargo, αναμένεται να είναι 142,3 δισ. δολάρια. Αν και μειώνεται απότομα από 210 δισ. δολάρια το 2021 και 207 δισ. δολάρια το 2022, είναι πολύ πάνω από τα 100 δισ. δολάρια που κερδήθηκαν το 2019.

Το κόστος των καυσίμων αεροσκαφών αναμένεται να είναι κατά μέσο όρο 98,5 δολάρια/βαρέλι το 2023 με το συνολικό λογαριασμό καυσίμων να φτάνει τα 215 δισ. δολάρια. Η τιμή αυτή είναι φτηνότερη από τα 111,9 δολάρια ανά βαρέλι που είχε αρχικά εκτιμηθεί στο τέλος του 2022 και το μέσο κόστος των 135,6 δολαρίων που ήταν το 2022.

Τι λένε οι ταξιδιώτες

Σε δημοσκόπηση που έκανε η ΙΑΤΑ ανάμεσα σε επιβάτες 11 χωρών το Μάιο που μας πέρασε, το 41% δήλωσε ότι αναμένει να ταξιδέψει περισσότερο τους επόμενους 12 μήνες σε σχέση με το προηγούμενο έτος και το 49% αναμένει να πραγματοποιήσει το ίδιο επίπεδο ταξιδιών. Επιπλέον, το 77% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι ταξίδευε ήδη τόσο πολύ ή περισσότερο από ό,τι πριν από την πανδημία.

Η ίδια μελέτη κατέδειξε επίσης τον σημαντικό ρόλο που βλέπουν οι ταξιδιώτες να παίζει η αεροπορική βιομηχανία:

  • Το 90% είπε ότι η αεροπορική συνδεσιμότητα είναι κρίσιμη για την οικονομία
  • Το 91% είπε ότι τα αεροπορικά ταξίδια είναι αναγκαιότητα για τη σύγχρονη ζωή
  • Το 88% είπε ότι τα αεροπορικά ταξίδια έχουν θετικό αντίκτυπο στις κοινωνίες
  • Το 82% είπε ότι το παγκόσμιο δίκτυο αεροπορικών μεταφορών είναι βασικός συνεισφέρων στους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ (SDGs)
  • Το 96% εξέφρασε ικανοποίηση για την τελευταία του πτήση και
  • Το 77% είπε ότι η πτήση είχε καλή σχέση ποιότητας τιμής.

Ποιους κινδύνους αντιμετωπίζουν οι αερομεταφορές

Το οικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον παρουσιάζει αρκετούς κινδύνους για τις προοπτικές του κλάδου. Με λειτουργικά κέρδη μόλις 22,4 δισ. δολάρια (2,8%) που κυμαίνεται μεταξύ 803 δισ. δολαρίων εσόδων και 781 δισ. δολαρίων σε έξοδα, η κερδοφορία του κλάδου είναι εύθραυστη και θα μπορούσε να επηρεαστεί (θετικά ή αρνητικά) από διάφορους παράγοντες. Ειδικότερα, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα μέτρα καταπολέμησης του πληθωρισμού που ωριμάζουν με διαφορετικούς ρυθμούς σε διαφορετικές αγορές, ο πόλεμος στην Ουκρανία, τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας και οι ρυθμιστικές επιβαρύνσεις κόστους κινδυνεύουν να αυξηθούν από τις ολοένα και πιο παρεμβατικές ρυθμιστικές αρχές.

Πως κινούνται οι Περιφέρειες

Ενώ η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία αναμένεται να επιστρέψει στην κερδοφορία το 2023, οι οικονομικές επιδόσεις μεταξύ των περιφερειών παραμένουν διαφορετικές. Τα θετικά νέα είναι ότι τα οικονομικά στοιχεία του κλάδου βελτιώνονται σε όλες τις περιοχές, αν και δεν αναμένεται όλες οι περιοχές να έχουν κέρδη φέτος.

Αεροπορικές εταιρείες Βόρειας Αμερικής

Η Βόρεια Αμερική παραμένει η περιοχή που ξεχωρίζει όσον αφορά τις οικονομικές επιδόσεις. Οι καταναλωτικές δαπάνες παρέμειναν σταθερές, παρά τις πιέσεις ως προς το κόστος ζωής, και η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια παραμένει ισχυρή.

Αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη

Παρά τους διάφορους περιορισμούς παραγωγικής ικανότητας που αντιμετώπισαν τη θερινή περίοδο, οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς μπόρεσαν να επιστρέψουν στα κέρδη το 2022. Αυτή η κερδοφορία θα ενισχυθεί περαιτέρω το 2023. Οι βασικοί περιφερειακοί κίνδυνοι σχετίζονται με τον πόλεμο στην Ουκρανία, την εργασιακή αναταραχή και τις ανησυχίες για την οικονομική απόδοση σε ορισμένες βασικές χώρες.

Αεροπορικές εταιρείες Ασίας-Ειρηνικού

Τώρα που όλες οι οικονομίες της περιοχής έχουν άρει τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς λόγω COVID, η ανάκαμψη του κλάδου βρίσκεται σε εξέλιξη. Η απότομη αύξηση τόσο του όγκου επιβατών όσο και της χωρητικότητας αναμένεται να αντικατοπτριστεί σε σημαντική βελτίωση στα οικονομικά αποτελέσματα του 2023 και σε μείωση της διαφοράς σε άλλες περιοχές.

Αεροπορικές εταιρείες Μέσης Ανατολής

Η επιστροφή της περιοχής στην κερδοφορία το 2022 υποστηρίχθηκε από μια σημαντική αύξηση του συντελεστή επιβατών κατά σχεδόν 25 ποσοστιαίες μονάδες, ξεπερνώντας τις επιδόσεις των άλλων περιοχών. Ταυτόχρονα, οι αερομεταφορείς της Μέσης Ανατολής ανακατασκευάζουν γρήγορα τα διεθνή τους δίκτυα και τον Μάρτιο του 2023, η διεθνής συνδεσιμότητα της περιοχής είχε επιστρέψει στο 98% του προ-COVID επίπεδό της.

Αεροπορικές εταιρείες Λατινικής Αμερικής

Ο όγκος των επιβατών ανακάμπτει γρήγορα, αλλά η οικονομική απόδοση ποικίλλει σημαντικά ανά περιοχή. Η περιοχή θα παραμείνει στο κόκκινο, αν και ορισμένες αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να σημειώσουν σταθερά κέρδη. Συνολικά, οι χρηματοοικονομικές επιδόσεις του κλάδου αναμένεται να συνεχίσουν να βελτιώνονται, αλλά ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον σε ορισμένες χώρες της περιοχής περιορίζει τον ρυθμό ανάκαμψης.

Αεροπορικές εταιρείες Αφρικής

Η Αφρική παραμένει μια δύσκολη αγορά για τη λειτουργία μιας αεροπορικής εταιρείας, με οικονομικές προκλήσεις, υποδομές και συνδεσιμότητα που επηρεάζουν τις επιδόσεις του κλάδου. Ωστόσο, παρά τις προκλήσεις αυτές, εξακολουθεί να υπάρχει ισχυρή ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια στην περιοχή, η οποία στηρίζει τη συνεχιζόμενη κίνηση προς την επιστροφή στη συνολική κερδοφορία του κλάδου.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα