Κρουαζιέρα: Σχέδιο δράσης προτείνουν για την Ελλάδα οι εταιρείες – Στο τραπέζι ο έλεγχος ροών των τουριστών
Διαβάζεται σε 4'Η μεγιστοποίηση των οφελών για τη χώρα μας από την κρουαζιέρα, η διαχείριση των ροών και οι δυνατότητες βιώσιμης ανάπτυξης της χώρας ως κόμβου κρουαζιέρας συζητήθηκαν ανάμεσα σε μέλη της CLIA και τους συναρμόδιους έλληνες υπουργούς.
- 30 Νοεμβρίου 2023 07:03
Με την κρουαζιέρα στη χώρα μας να σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο και με την πλήρη ανάκαμψης του κλάδου μετά την πανδημία, οι εκπρόσωποι της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), βρέθηκαν στην Αθήνα και συζήτησαν με μέλη της κυβέρνησης για το προτεινόμενο Σχέδιο Δράσης των εταιρειών – μελών της για την Ελλάδα για τα επόμενα πέντε χρόνια.
Η κρουαζιέρα φέτος στη χώρα μας σημείωσε άλλο ένα ρεκόρ με το σύνολο των λιμανιών της να καταγράφουν αύξηση στις προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων, ενώ από τον Οκτώβριο, η κίνηση ήταν ακόμα μεγαλύτερη καθώς μετά το ξέσπασμα του πολέμου Ισραήλ – Χαμάς πολλά δρομολόγια άλλαξαν ρότα και κατευθύνθηκαν σε ελληνικά λιμάνια.
Φέτος η αύξηση σε σχέση με πέρυσι αναμένεται να είναι πάνω από 15% σε σχέση με πέρυσι και μετά από την άνοδο κατά 20% που είχε καταγραφεί το ’22 σε σχέση με το 2019. Πάντως με εξαίρεση τον Πειραιά που καταφέρνει το 50% των δρομολογίων κρουαζιέρας που φιλοξενεί, να ξεκινούν από το λιμάνι του (homeporting), τα δύο άλλα κυριότερα λιμάνια αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Σαντορίνη και Μύκονος υποδέχτηκαν πάνω από 1.500 κρουαζιερόπλοια φέτος, από 750 περίπου το κάθε λιμάνι, ενώ και ο Πειραιάς κινήθηκε το ίδιο νούμερο. Τα δύο κυκλαδίτικα νησιά όμως, χωρίς κανένα έλεγχο ροών, χωρίς πρόγραμμα και χωρίς ικανές δημόσιες υποδομές που απαιτούνται για να εξυπηρετήσουν αυτό τον όγκο των τουριστών, αντιμετωπίζουν ήδη σοβαρό πρόβλημα. Το πρόβλημα αυτό φαίνεται να επιδινώνουν και τα ημερόπλοια, τα οποία κατεβάζουν καθημερινά χιλιάδες επιβάτες κυρίως από την Κρήτη, οι οποίοι επιστρέφουν την ίδια ημέρα.
Ουσιαστικά, τα τρία αυτά λιμάνια υποδέχονται τους μισούς επιβάτες κρουαζιέρας, που έρχονται στη χώρα μας.
Έλεγχος ροών
Κατά τη διάρκεια επίσκεψης αντιπροσωπείας της CLIA στην Αθήνα συζητήθηκε η περαιτέρω ανάπτυξη δραστηριοτήτων homeporting, η ανάδειξη νέων προορισμών και η ανάγκη για λιμενικές υποδομές που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της νομοθεσίας EU Fit For 55. Ακόμη συζητήθηκαν οι δυνατότητες ναυπήγησης κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα, η παράταση της σεζόν κρουαζιέρας και οι επαγγελματικές ευκαιρίες για ναυτικούς στον κλάδο.
Εκπροσωπούμενη από τη Marie Caroline Laurent, Γενική Διευθύντρια της CLIA στην Ευρώπη, και τη Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA, και με τη συμμετοχή στελεχών από εταιρείες–μέλη της Ένωσης, η CLIA συναντήθηκε με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστο Στυλιανίδη, την υπουργό Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη και την υφυπουργό Τουρισμού κα Έλενα Ράπτη. Η παρουσία των νέων Δημοτικών Αρχών των κύριων προορισμών κρουαζιέρας της Ελλάδας, θα ήταν σοφό να είχαν κλειθεί προφανώς σε μια τέτοια συζήτηση, καθώς ήδη κάποιοι ετοιμάζουν μέτρα ελέγχου των ροών των κρουαζιερών.
Οι εκπρόσωποι της Clia πάντως ήταν εκείνοι που έθεσαν το θέμα της διαχείρισης των ροών των τουριστών και των βιώσιμων όρων. Η κα. Laurent δήλωσε ότι βασικός στόχος του προτεινόμενου Σχεδίου Δράσης είναι να μεγιστοποιήσει η Ελλάδα τα οφέλη της από την κρουαζιέρα και να βοηθήσει να ξεκλειδώσουν οι δυνατότητές της για βιώσιμη ανάπτυξη, τονίζοντας ότι το προτινόμενο σχέδιό έτυχε θετικής υποδοχής από τους Υπουργούς της ελληνικής κυβέρνησης. Από την πλευρά της, η Μαρία Δεληγιάννη πρόσθεσε ότι η Ελλάδα καταγράφει μεγάλη ανάπτυξη στην κρουαζιέρα τα τελευταία χρόνια, συνεισφέροντας περισσότερα από 1,1 δισ. ευρώ ετησίως και υποστηρίζοντας χιλιάδες θέσεις εργασίας.
«Χαιρετίζουμε αυτήν την εξέλιξη και παράλληλα με μεγάλο σεβασμό για την Ελληνική κοινότητα που υποστηρίζει τον τομέα της κρουαζιέρας, αναγνωρίζουμε ότι αυτή η ανάπτυξη πρέπει να πραγματοποιηθεί με βιώσιμους όρους. Συνεχίζουμε λοιπόν να συνεργαζόμαστε με εθνικούς και τοπικούς φορείς για τη βελτιστοποίηση των δρομολογίων, των λιμενικών λειτουργιών και πρακτικών διαχείρισης προορισμών, ώστε να παρέχουμε βιώσιμες, βέλτιστες εμπειρίες για τις τοπικές κοινωνίες και τους επισκέπτες».
Στο τραπέζι η επαναλειτουργία των ναυπηγείων
Κατά τη συνάντηση με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστο Στυλιανίδη, επιβεβαιώθηκε η ανάγκη λιμενικών υποδομών και επενδύσεων για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων homeporting και την ανάδειξη νέων προορισμών. Επιπλέον, συζητήθηκε πώς η πρόσφατη επαναλειτουργία των ναυπηγείων στην Ελλάδα θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για την ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων δημιουργώντας μία νέα επιχειρηματική ευκαιρία για τη χώρα. Η υφυπουργός Τουρισμού κα Έλενα Ράπτη συμφώνησε με την CLIA να συνεργαστούν με στόχο την επέκταση της σεζόν κρουαζιέρας και την ανάδειξη νέων προορισμών, δεδομένης της μεγάλης ποικιλίας επιλογών που μπορεί να προσφέρει η Ελλάδα στους επισκέπτες.
Η CLIA τόνισε την ανάγκη για μια ολιστική προσέγγιση στη διαχείριση προορισμών, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των τουριστικών ροών. Οι συζητήσεις κάλυψαν, επίσης, την ανάγκη ενθάρρυνσης συνεργασιών μεταξύ των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου, τονίζοντας τη μοναδικότητα της περιοχής, που αποτελεί «σταυροδρόμι» τριών ηπείρων: Ευρώπης, Αφρικής και Ασίας.