“Μετωπική” δήμου Αθηναίων και Περιφέρειας Αττικής για τον τουρισμό
Διαβάζεται σε 5'
Την σφοδρή αντίδραση του δήμου Αθηναίων προκάλεσε η απόφαση της Περιφέρειας Αττικής να προχωρήσει στη δημιουργία ενός Μηχανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DMMO) για τον τουρισμό.
- 27 Μαρτίου 2025 19:39
Τον νέο Μηχανισμό Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DMMO) υπό τον τίτλο «The Greater Athens Region» παρουσίασε η Περιφέρεια Αττικής σε ειδική ημερίδα στην Αθήνα, ενώπιον θεσμικών και επαγγελματικών φορέων του τουρισμού. Ωστόσο, η ανακοίνωση της δημιουργίας του οργανισμού προκάλεσε την αντίδραση του δήμου Αθηναίων ο οποίος εξέδωσε σχετική ανακοίνωση και διαμηνύει, μεταξύ άλλων, πως «δεν ανέχεται ‘’κηδεμόνες” στη διαχείριση της τουριστικής εικόνας του».
«Η Περιφέρεια Αττικής παίρνει τη σκυτάλη με τη δημιουργία του πρώτου στην Ελλάδα Μηχανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DMMO) υπό τον τίτλο “The Greater Athens Region”», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Περιφέρεια Αττικής. Την εκδήλωση για την παρουσίαση του οργανισμού άνοιξε ο Περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς, τονίζοντας ότι η Αττική γίνεται η πρώτη Περιφέρεια της χώρας που αποκτά ένα τέτοιο στρατηγικό εργαλείο.
«Η Αττική είναι η καρδιά του ελληνικού τουρισμού και ταυτόχρονα ένα παγκόσμιο σημείο αναφοράς. Είμαστε περήφανοι που ανοίγουμε νέους δρόμους, αξιοποιώντας τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα με σύγχρονα εργαλεία και βιώσιμες πρακτικές», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χαρδαλιάς, επισημαίνοντας τη σημασία ύπαρξης ενός ολοκληρωμένου μηχανισμού που θα εξασφαλίζει τη συνοχή και τη συνέπεια των τουριστικών δράσεων.
Τέσσερις στρατηγικοί άξονες για την τουριστική ανάπτυξη
Όπως ειπώθηκε, «ο DMMO “The Greater Athens Region”, έρχεται να καλύψει ένα κενό δεκαετιών, καθώς έως σήμερα η Περιφέρεια Αττικής δεν διέθετε οργανωμένο φορέα διαχείρισης τουριστικού προορισμού».
Σύμφωνα με την Περιφέρεια Αττικής, το έργο, το οποίο υλοποιείται στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ «Αττική 2021-2027», στηρίζεται σε τέσσερις στρατηγικούς πυλώνες:
- Ανθεκτικές και σύγχρονες υποδομές: Με ιδιαίτερη έμφαση σε έργα όπως η αναβάθμιση της συνδεσιμότητας και των μεταφορών, η ανάδειξη του πολιτιστικού πλούτου και η ολοκλήρωση του μητροπολιτικού πάρκου «Αέναον» στον Φαληρικό Όρμο, που ολοκληρώνει την ανάπλαση στην Αθηναϊκή Ριβιέρα.
- Ανάδειξη ταυτότητας & διαχείριση τουριστικών ροών: Με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και την αποσυμφόρηση των τουριστικών κέντρων μέσω της ανάδειξης λιγότερο γνωστών προορισμών.
- Ενίσχυση τοπικής οικονομίας & ποιότητας ζωής: Μέσω τουριστικών πολιτικών που δημιουργούν υπεραξία και διαχέουν τα οφέλη σε όλη την κοινωνία.
- Καινοτομία & Ψηφιακός Μετασχηματισμός: Με την ανάπτυξη Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Προορισμού και Παρατηρητηρίου Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης.
Από πλευράς της η Υφυπουργός Τουρισμού, Άννα Καραμανλή, υπογράμμισε την πρόοδο της Αττικής ως κορυφαίου ευρωπαϊκού προορισμού, επισημαίνοντας ότι το 19% των συνολικών τουριστικών εσόδων της Ελλάδας προήλθε από την Περιφέρεια Αττικής το 2023. «Η στρατηγική μας βασίζεται στην ποιοτική, βιώσιμη ανάπτυξη και στην αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης», τόνισε.
Ο Πρόεδρος της «Νέας Μητροπολιτικής Αττικής Α.Ε.», Δημήτρης Φραγκάκης, χαρακτήρισε τη λειτουργία του DMMO ως «μια νέα αφετηρία» για τη συνολική ενίσχυση του αποτυπώματος της Αττικής στη διεθνή τουριστική αγορά. «Με σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα και της τοπικής κοινωνίας, μπορούμε να δημιουργήσουμε έναν από τους πιο βιώσιμους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα και στην Ευρώπη», σημείωσε.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού, Γιώργος Κορμάς, αναφέρθηκε στη σημασία της διασύνδεσης των φορέων του τουριστικού οικοσυστήματος, ενώ παρουσίαση για τον στρατηγικό σχεδιασμό και τη διακυβέρνηση του νέου οργανισμού έκαναν τα στελέχη του DMMO, Δημήτρης Δρόσης, Ευδόκιμος Φρέγκογλου και Ιωσήφ Πάρσαλης.
Στη συζήτηση που ακολούθησε, με τη συμμετοχή της Προέδρου του ΕΟΤ, Άντζελας Γκερέκου, και του Εντεταλμένου Συμβούλου του ΣΕΤΕ, Αλέξανδρου Θάνου, τονίστηκε η σημασία της ισόρροπης διάχυσης των τουριστικών ροών και της αποφυγής φαινομένων υπερτουρισμού.
Η αντίδραση του δήμου Αθηναίων
Άμεσα, ο δήμος Αθηναίων, εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρει, μεταξύ άλλων, πως πληροφορήθηκε «με έκπληξη και προβληματισμό» την απόφαση της Περιφέρειας Αττικής να προχωρήσει στη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα διαχείρισης τουριστικού προϊόντος για όλη την Αττική υπό την ονομασία “The Greater Athens Region” «αδυνατώντας παράλληλα να αντιληφθούμε το νόημα και τη στόχευση του συγκεκριμένου μηνύματος».
«Η πρωτεύουσα της χώρας διαθέτει ήδη, μέσω της Αναπτυξιακής Αθήνας Α.Ε., έναν ολοκληρωμένο μηχανισμό διαχείρισης και προώθησης του τουριστικού της προϊόντος μέσω του DMMO (Destination Management & Marketing Organization) και του Παρατηρητηρίου Βιώσιμου Τουρισμού, φορείς που λειτουργούν με στρατηγικό σχεδιασμό, βασισμένο στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της Αθήνας», αναφέρει στην ανακοίνωσή του ο δήμος Αθηναίων και συμπληρώνει πως «η επιχειρούμενη δημιουργία ενός υπερκείμενου φορέα, που θα «καθοδηγεί» τον τουρισμό ολόκληρης της Αττικής, εγείρει βασικά ερωτήματα:
1. Πώς χρησιμοποιείται το όνομα “Athens” για τη δημιουργία ενός φορέα που επιχειρεί να παρακάμψει τον δήμο Αθηναίων;
2. Γιατί αγνοείται επιδεικτικά ο υφιστάμενος DMMO του δήμου, που έχει αποδείξει την αποτελεσματικότητά του;
Η δημιουργία μιας υπερκείμενης δομής, που θα απορροφήσει ή θα υποκαταστήσει τις τοπικές πρωτοβουλίες, δεν αποτελεί πρόοδο, αλλά οπισθοδρόμηση. Αντί να ενισχύουμε την αποκέντρωση και την αυτονομία των δήμων, οδηγούμαστε σε ένα κεντρικοποιημένο και γραφειοκρατικό μοντέλο, που προσπαθεί να υποκαταστήσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ βαθμού και τη δυνατότητα να διαμορφώνουν τη δική τους στρατηγική».
Και η ανακοίνωση καταλήγει: «Ο δήμος Αθηναίων είναι ανοιχτός σε στρατηγικές συνεργασίες, ωστόσο δεν χρειάζεται καθοδήγηση ούτε έλεγχο στη διαχείριση και ανάδειξη του τουριστικού του προϊόντος. Η τουριστική στρατηγική και η εφαρμογή της στην πόλη μας, είναι και θα είναι αποκλειστική ευθύνη και αρμοδιότητα του δήμου, χωρίς παρεμβάσεις και ‘’κηδεμονίες”».