Τα αναχώματα του Υπουργείου Πολιτισμού στον τουρισμό: Ο ΕΟΤ το πληρώνει για να διαφημίζει την Ελλάδα!
Σε ατέλειωτη χρονοβόρα διαδικασία αιτήσεων, εγκρίσεων και καταβολή τελών υποχρεώνει το ΥΠΠΟΑ τον ΕΟΤ και άλλους φορείς που θέλουν να προβάλουν τον πολιτιστικό τουρισμό στην Ελλάδα. Το NEWS 24/7 αποκαλύπτει.
- 30 Ιανουαρίου 2023 10:09
Aπό τον παραλογισμό του ελληνικού κράτους υποφέρει εν έτει 2023 το ίδιο το κράτος, αφού οι περίφημες συνεργασίες και συναρμοδιότητες των διαφόρων υπουργείων του «πάνε περίπατο», υπακούοντας σε απαρχαιωμένους νόμους και αντιλήψεις και χωρίς να ενδιαφέρεται κάποιος να αλλάξει κάτι.
Ο λόγος για τα «αναχώματα» που βάζει το Υπουργείο Πολιτισμού, εμποδίζοντας την προβολή του πολιτιστικού προϊόντος της χώρας μας, με τις γνωστές συνέπειες. Η Ελλάδα βρίσκεται εκτός δεκάδας στη λίστα με τους κορυφαίους προορισμούς Πολιτιστικού & Θρησκευτικού Τουρισμού στον κόσμο.
Το NEWS 24/7 αποκαλύπτει ότι όλοι οι φορείς, δημόσιοι και ιδιωτικοί της χώρας που είναι υπεύθυνοι για την προβολή της μεγαλύτερης βιομηχανίας της Ελλάδας, του τουρισμού, είναι υποχρεωμένοι να περνάνε από το «κόσκινο» του Υπουργείου Πολιτισμού. Μέσα από χρονοβόρα γραφειοκρατία και πληρώνοντας μεγάλα ποσά για να φωτογραφίσουν, να βιντεοσκοπήσουν και να χρησιμοποιήσουν τα όποια υλικά χρειάζονται, είτε αυτό είναι ένα άγαλμα σε κάποιο μουσείο, ή μια πανοραμική φωτογραφία ενός αρχαιολογικού χώρου.
Ο ΕΟΤ πληρώνει το Υπουργείο Πολιτισμού για να διαφημίσει την Ακρόπολη
Το Υπουργείο Πολιτισμού εφαρμόζοντας τον νόμο που ισχύει για όλους, δεν εξαιρεί καν τον κρατικό ΕΟΤ από τη διαδικασία αίτησης και καταβολής τελών για κινηματογράφηση και φωτογράφηση, ενώ αφήνει στις κατά τόπους Εφορείες Αρχαιοτήτων και χωρίς να υπάρχει κοινή γραμμή, να αποφασίσουν για το αν θα πρέπει να γίνει δεκτή η όποια αίτηση. Φυσικά δεν εξαιρούνται ούτε οι Δήμοι και οι Περιφέρειες, αλλά ούτε και η Marketing Greece, ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός του ΣΕΤΕ, που έχει ως σκοπό την τουριστική προβολή της Ελλάδας.
Προφανώς και πρέπει να εποπτεύει, ώστε να έχει γνώση του τι γίνεται, αλλά μέσα από ένα απλό μηχανισμό που θα έλεγχε τα βασικά σημεία των αιτημάτων και γρήγορα και φυσικά χωρίς χρεώσεις να δίνει εγκρίσεις. Αυτό θα έπρεπε να ισχύει τουλάχιστον για τον ΕΟΤ.
Το NEWS 24/7 επικοινώνησε με το Τμήμα Οπτικοακουστικών Μέσων και Παραγωγών της Διεύθυνσης Τουριστικής Προβολής του ΕΟΤ, το οποίο επιβεβαίωσε ότι ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού δεν εξαιρείται της σχετικής νομοθεσίας. Όπως μας επισημάνθηκε, τα αιτήματα γίνονται από τις διαφημιστικές-εταιρείες παραγωγής, που ο ΕΟΤ συνεργάζεται κατά περίπτωση και η πληρωμή των τελών κινηματογράφησης και φωτογράφησης. Για τις λήψεις φωτογραφιών ή βίντεο, είναι υποχρεωμένος να αιτείται αδειών κάθε φορά, με πλήρεις λεπτομέρειες για το σενάριο, για το αν παρεμβάλλονται πρόσωπα, για το που θα χρησιμοποιηθούν αυτά τα υλικά κλπ. Οι αιτήσεις αυτές γίνονται στις κατά τόπους Εφορίες που ανήκει το κάθε μνημείο, μουσείο, κλπ. που θέλει ο ΕΟΤ να φωτογραφίσει ή να βιντεοσκοπήσει.
Η CEO της Marketing Greece, κ. Ιωάννα Δρέττα, εδώ και καιρό προσπαθεί να αναδείξει τις παθογένειες της προβολής των πολιτιστικών προϊόντων της Ελλάδας, με κάθε τρόπο. Το όχημα της εταιρείας για την προβολή της χώρας μας, η ταξιδιωτική πλατφόρμα DiscoverGreece.com, δίνει μεγάλη έμφαση στον πολιτισμό, αντιμετωπίζεται όμως ως ιδιώτης και όχι ως μη κερδοσκοπικός οργανισμός που έχει ως μοναδικό σκοπό την προβολή της χώρας.
Όπως η ίδια είπε στο NEWS 24/7, η Marketing Greece σπαταλά άπειρο χρόνο στη γραφειοκρατία προκειμένου να πάρει άδειες για την λήψη φωτογραφιών και βίντεο μνημείων, αρχαιολογικών χώρων, κλπ. αλλά και πολλά χρήματα. «Είναι επιτακτικό να συμφωνήσουμε, τι θέλουμε να προβάλουμε από τη χώρα μας και αν θέλουμε να το προβάλουμε. Γιατί να μην υπάρχουν «ανοιχτά δεδομένα» (open data) και να είναι στην ευχέρεια όποιου τα χρειάζεται;», αναρωτιέται.
Η κ. Δρέττα υποστηρίζει ότι το Υπουργείο Πολιτισμού θα έπρεπε να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα και ιδανικά να δημιουργήσει μια ανοιχτή τράπεζα δεδομένων, με φωτογραφίες και βίντεο, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιούν εκείνοι που θέλουν να προβάλουν τη χώρα. «Γιατί για παράδειγμα ένας ξενοδόχος από τη Νάξο να μην έχει μια καταπληκτική φωτογραφία από την Πορτάρα, και να χρησιμοποιεί στο site του ξενοδοχείου του αυτή που έχει τραβήξει από το κινητό του», εξηγεί. Όπως επισημαίνει, 10 χρόνια μετά τη λειτουργία της Marketing Greece, τουλάχιστον κάποιες διαδικασίες δεν είναι τόσο χρονοβόρες, αφού οι αιτήσεις για τις άδειες λήψης, γίνονται στις κατά τόπους Εφορίες Αρχαιοτήτων και σε πολλές περιπτώσεις απαιτούσαν ακόμα και 40 ημέρες να εκδοθούν.
Το κράτος πληρώνει το κράτος
Αν για παράδειγμα θεωρήσουμε ότι ο ΕΟΤ ως φορέας προβολής θέλει να προβάλει την Ακρόπολη με ένα σύντομο διαφημιστικό βίντεο, θέλει άδεια για τα γυρίσματα, και αφού κινηματογραφήσει, νέα άδεια για να χρησιμοποιήσει τα πλάνα. Και φυσικά όχι δωρεάν, αλλά πρέπει να καταβάλει τέλη κινηματογράφησης και τέλη χρήσης των πλάνων. Αν ο Δήμος Αθηναίων θέλει ένα αντίστοιχο σποτ, που να μην έχει μόνο ένα μεμονωμένο μνημείο, αλλά περισσότερα, θα πρέπει να στείλει την αίτηση στο Τμήμα Αρχαιολογικών Μουσείων και Συλλογών της Διεύθυνσης Μουσείων. Όμως, η Διεύθυνση Μουσείων είναι αρμόδια μόνο για την προώθηση του αιτήματος προς γνωμοδότηση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, καθώς και την έκδοση της σχετικής Απόφασης. Το ίδιο πρέπει να κάνουν αν θέλουν να βιντεοσκοπήσουν κάποιο μνημείο της UNESCO.
Τα τέλη κινηματογράφησης την ημέρα για μια σειρά από αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία είναι 200 ευρώ (σε άλλα 100 ευρώ) αν δεν χρησιμοποιηθούν μοντέλα, ενώ αν χρησιμοποιηθούν είναι 1.600 ευρώ (όλα τα ποσά +ΦΠΑ). Τα τέλη για υποβρύχια κινηματογράφηση ορίζονται στα 800 ευρώ ανά ημέρα και χώρο, ενώ τα τέλη για αεροκινηματογράφηση ορίζονται στα 800 ευρώ ανά ημέρα.
Μετά την πραγματοποίηση της κινηματογράφησης, θα πρέπει να αποσταλεί το παραγόμενο οπτικοακουστικό υλικό στις αρμόδιες υπηρεσίες (Εφορείες Αρχαιοτήτων ή Μουσεία) για καταβολή των τελών χρήσης του υλικού, που ανέρχονται σε 10 ευρώ το δευτερόλεπτο αν το σποτ έχει προϋπολογισμό κάτω των 50.000 ευρώ, που φτάνει μέχρι και 100 ευρώ το δευτερόλεπτο.
Επτά σελίδες για μια αίτηση
Ανάμεσα σε άλλα για το κάθε πλάνο ενός π.χ. αρχαιολογικού χώρου, η επτασέλιδη αίτηση θα πρέπει να συμπληρωθεί με το σενάριο της υπόθεσης, ο κατάλογος και την περιγραφή του τεχνολογικού εξοπλισμού, ο κατάλογος των μελών του συνεργείου και βέβαια να πληρωθούν τα τέλη στο ΤΑΠ.
Ποιος δεν πληρώνει
Το Υπουργείο Πολιτισμού απαλλάσσει τον «εαυτό» του από την καταβολή αυτών των τελών, όπως και τους ανασκαφείς/ερευνητές στους οποίους έχει δοθεί σχετική άδεια και τους επιστήμονες που αιτούνται για καθαρά επιστημονικούς/εκπαιδευτικούς σκοπούς. Έκπτωση προβλέπεται σε περίπτωση που το οπτικοακουστικό έργο έχει κυρίως εκπαιδευτικό, επιστημονικό ή πολιτιστικό χαρακτήρα, καθώς και στις περιπτώσεις που το οπτικοακουστικό έργο προβάλλει διεθνώς την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις