Τι συμβαίνει με τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης – Στο ναδίρ οι τιμές των ξενοδοχείων

Τι συμβαίνει με τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης – Στο ναδίρ οι τιμές των ξενοδοχείων
Πλατεία Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη iStock

Στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης ζητούν οι ξενοδόχοι της Θεσσαλονίκης βλέποντας τις μειώσεις σε πληρότητες, έσοδα και προβολή.

Πτώση στις πληρότητες αλλά και στα έσοδα κατέγραψαν τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης κατά το 9μηνο του έτους, με τους ξενοδόχους να ζητούν στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης… χτες.

Τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) μειώθηκαν περαιτέρω το 2022, σε σχέση με το 2019 που ήταν ήδη χαμηλά και ανήλθαν σε μόλις 52,61 ευρώ, από τα πλέον χαμηλά σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της GBR Consulting, που γίνεται για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης (ΕΞΘ), κατά το εννεάμηνο του 2022 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 σημειώθηκε πτώση τόσο στην πληρότητα της τάξεως του 13,9% με 61% μέση πληρότητα, όσο και στο RevPar της τάξης του 3,4%, με το δείκτη αυτό να ανέρχεται για το εννεάμηνο του 2022 μόλις στα 52,61 ευρώ. Όπως τονίζει σε ανακοίνωση της η Ένωση, η αύξηση 12,2% που παρατηρήθηκε στη μέση τιμή δωματίου (ARR), δεν καλύπτει σε καμία περίπτωση την σημαντικότατη αύξηση του λειτουργικού κόστους που αντιμετωπίζουν το τελευταίο διάστημα οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και που αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο όσο προχωράμε προς τον χειμώνα. Επισημαίνεται ότι τα νούμερα αυτά περιλαμβάνουν και τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου 2022, του μήνα που παραδοσιακά για την περιοχή καταγράφεται η μεγαλύτερη κίνηση. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για το 8μηνο του 2022 το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο στην Αθήνα ήταν 79,13 ευρώ, στη Βαρκελώνη 108,71, και στην Κωνσταντινούπολη 92,97.

Στο 20% η μείωση των διεθνών αφίξεων

Η Θεσσαλονίκη είναι ένας από τους λίγους προορισμούς που κατέγραψαν αρνητικό πρόσημο φέτος στον τουρισμό. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΤΕΤΕ και του αεροδρομίου της πόλης, σε επίπεδο ενιαμήνου οι διεθνής αφίξεις είναι σημαντικά μειωμένες κατά 20%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Σε πραγματικούς αριθμούς αυτό σημαίνει ότι ο προορισμός έχει απωλέσει σχεδόν 380.000 διεθνείς αφίξεις, πολύ πάνω από τις περίπου 200.000 που ήταν στο σύνολο τους οι Ρώσοι και οι Ουκρανοί που επισκέφτηκαν την περιοχή το 2019. Από τις αρχές Ιανουαρίου και μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου οι επισκέπτες από το εξωτερικό ήταν περίπου 1,5 εκατομμύριο, σε σχέση με τα 1,87 εκατ. του 2019.

Οι πρώτες ενδείξεις για τον Νοέμβριο δεν είναι επίσης ιδιαίτερα ενθαρρυντικές αφού οι αφίξεις από το εξωτερικό τον ίδιο μήνα του ’19 ήταν 120.000 ενώ για τον ερχόμενο, σύμφωνα με τα στοιχεία του recovery tracker και για την πρώτη εβδομάδα του μήνα, οι προγραμματισμένες θέσεις είναι μόλις 15.000 περίπου. Αν αυτό συνεχισθεί και τις επόμενες εβδομάδες θα μιλάμε για μείωση 50%.

Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης φέρνει τουρίστες τόσο στην πόλη, αλλά κατά την καλοκαιρινή περίοδο τους διοχετεύει κυρίως στην περιοχή της Χαλκιδικής. Με την τουριστική σεζόν να λήγει παραδοσιακά στο τέλος του Οκτώβρη στην περιοχή, η κίνηση του αεροδρομίου διαχέεται στην πόλη.

Πολύ χαμηλά η κρουαζιέρα όμως με προοπτικές

Όπως αναφέρει στην ανακοίνωση της η ΕΞΘ, το 2022, μετά τις προσπάθειες και του υπουργού Τουρισμού για την κρουαζιέρα, η Θεσσαλονίκη θα ανέβει στην κατάταξη στη 14η θέση των λιμανιών της Ελλάδας στις αφίξεις, παρά το μοναδικό πλεονέκτημα που έχει στη Μεσόγειο να είναι το λιμάνι που σε 5 λεπτά με τα πόδια βρίσκεσαι από το κρουαζιερόπλοιο στο κέντρο της πόλης, σε ένα γαστρονομικό και πολιτιστικό προορισμό.

Η θέση αυτή είναι μάλλον από τις τελευταίες στα κύρια λιμάνια της χώρας, καθώς κάτω από τη Θεσσαλονίκη βρίσκονται τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, η Καβάλα, το Ρέθυμνο, κλπ. Πρέπει όμως να σημειωθεί, ότι το λιμάνι κατάφερε φέτος μεγάλη άνοδο στις προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων, που στο σύνολο τους ήταν περίπου 55, ενώ το 2019 υποδέχθηκε μόλις 6 κρουαζιερόπλοια και το 2018 μόλις πέντε.

Η δυναμική του αεροδρομίου

Το ανακαινισμένο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης με διπλάσια πλέον δυνατότητα κάλυψης πτήσεων, έχει σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport μείωση αφίξεων 14% μόνο το Σεπτέμβριο σε σχέση με το 2019, σε αντίθεση με τη δυναμική των αφίξεων στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας. Όπως αναφέρουν οι ξενοδόχοι της Θεσσαλονίκης, ο διάδρομος για υπερατλαντικές πτήσεις είναι έτοιμος μετά από πολλά χρόνια αναμονής, «η πόλη δεν έχει όμως υποδεχτεί ούτε μία υπερατλαντική πτήση και το ζητούμενο δεν είναι να φέρουν μια πτήση ο Υπουργός και ο Περιφερειάρχης με τη δυναμική τους, αλλά να μπορέσει η πόλη να κρατήσει αυτή την πτήση με την αύξηση της ζήτησης του προορισμού. Αυτό είναι και το πρόβλημα για όλα τα παραπάνω: η έλλειψη ζήτησης λόγω μη αναγνωρισιμότητας του προορισμού».

Ποιος είναι υπεύθυνος για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης

Η Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό την παθογένεια της χώρας, με μια σειρά από φορείς, να είναι υπεύθυνοι για την προβολή της, χωρίς όμως να συνεννοούνται μεταξύ τους, σε ένα κοινό πλάνο δράσης. Η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει ορίσει Θεματικό Αντιπεριφεριάρχη για τον Τουρισμό εκπονώντας δικό της πλάνο προβολής και προώθησης σε όλους τους νομούς. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει τμήμα Τουρισμού μέσα στη διεύθυνση Πολιτισμού και Τουρισμού και ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης με πρόεδρο την κα. Βούλα Πατουλίδου που έχει επίσης το δικό του πρόγραμμα και στην ευθύνη του είναι η προβολή και το μάρκετινγκ του νομού Θεσσαλονίκης. Ακολουθεί η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, μάλλον η μόνη χωρίς οικονομικούς πόρους.

Στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης ζητούν οι ξενοδόχοι

Η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης ζητά πλέον να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη της πόλης ως τουριστικού προορισμού και στη συνέχεια να εφαρμοστεί με μια στοχευμένη προβολή βασισμένη σε μια σύγχρονη τεχνοκρατική μελέτη προώθησης του για την προσέλκυση νέων αγορών. «Ένα σχέδιο που το αναζητά η πόλη χρόνια και που θεωρούμε ότι όλοι – Δήμος Θεσσαλονίκης, Περιφέρεια, Υπουργείο Τουρισμού και φορείς – μπορούν και πρέπει να σταθούν αρωγοί σε αυτό για να μπορέσει η Θεσσαλονίκη να προσελκύει ταξιδιώτες, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους 365 ημέρες το χρόνο. Ένα τέτοιο σχέδιο ακριβώς επειδή αφορά και παρεμβάσεις στην πόλη, πρέπει να προχωρήσει υπό την αιγίδα του Δημάρχου Θεσσαλονίκης και για αυτό ζήτησε η ΕΞΘ στη σύσκεψη της ΔΕΘ τη στήριξή του από τον Πρωθυπουργό, αφού πρώτα τον είχε ενημερώσει σε προγενέστερο χρόνο για όλα τα δεδομένα», καταλήγει η ανακοίνωση.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα