Βαρόμετρο για το λιανεμπόριο η ακρίβεια

Βαρόμετρο για το λιανεμπόριο η ακρίβεια
Κόσμος ψωνίζει στην Ερμού SOOC

Στροφή στα βασικά και περιορισμός δαπανών ακόμη και για είδη πρώτης ανάγκης πραγματοποιούν οι Έλληνες καταναλωτές. Οι ενδείξεις των πρώτων μηνών της χρονιάς και οι εκτιμήσεις για υποχώρηση πωλήσεων των 2022.

Τη βέβαιη επίπτωση του υψηλού πληθωρισμού στην καθημερινή κατανάλωση το 2022 περιελάμβανε η διεθνής έρευνα Shopper Trends 2022 της εταιρείας NielsenIQ που παρουσιάστηκε χθες διαδικτυακά, όπου καταγράφηκαν και τα πιθανά σενάρια για το τζίρο των ελληνικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Παρά τις ανατιμήσεις και ότι αυτό συνεπάγεται για τις πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου, η μείωση της ζήτησης και η σοβαρή συγκράτηση των καταναλωτών εκτιμάται ότι θα εξουδετερώσει το θετικό πρόσημο στο τζίρο των επιχειρήσεων, για πρώτη χρονιά μετά από ένα ανοδικό σερί πενταετίας, το οποίο πριμοδοτήθηκε και από την πανδημία.

Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με το πρώτο μετριοπαθές σενάριο της NielsenIQ, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι θα κλείσουν με οριακή μείωση 0,3% εάν το μακροοικονομικό περιβάλλον παραμείνει στα σημερινά επίπεδα και ο πληθωρισμός των λεγόμενων ταχυκίνητων προϊόντων (αυτά που αγοράζονται πιο συχνά από τους καταναλωτές) διαμορφωθεί σε ετήσια βάση σε 1,6%.

Στο δεύτερο δυσμενές σενάριο, (λαμβάνοντας ως παραδοχή ότι ο πληθωρισμός θα κινηθεί πέριξ του 3% για τα προϊόντα του βασικού καλαθιού), οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι θα υποχωρήσουν το 2022 κατά 2,6%. ΄

Ήδη, στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, οι συνολικές πωλήσεις των ελληνικών σούπερ μάρκετ μειώθηκαν κατά 1,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ο δε πληθωρισμός των ταχυκίνητων προϊόντων, σύμφωνα με την έρευνα, στο πρώτο δίμηνο του 2022 διαμορφώθηκε σε 4,2%, ξεπερνώντας δηλαδή ακόμη και τις παραδοχές του δυσμενούς σεναρίου της Nielsen.

Στροφή σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Όσον αφορά την καταναλωτική συμπεριφορά, στην πλειονότητα τους οι πολίτες συγκρατούν δαπάνες στρεφόμενοι είτε σε προσφορές, είτε σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, είτε μειώνοντας τον όγκο των αγορών τους. Ειδικότερα, ποσοστό 82%, δίνει πλέον ιδιαίτερη σημασία στη συνετή διαχείριση των δαπανών για αγορές στο σούπερ μάρκετ, με το 38% μάλιστα να το κάνει παρά το γεγονός ότι δεν έχει υποστεί κάποια άμεση αρνητική οικονομική συνέπεια από την πανδημία, πέραν της οριζόντιας επίπτωσης από την ακρίβεια.

Συνολικά το 72% των Ελλήνων δηλώνουν ότι έχουν επαναπροσδιορίσει τις προτεραιότητες τους, βάζοντας σε προτεραιότητα την κάλυψη των πλέον βασικών αναγκών, τουλάχιστον για το προσεχές 12μηνο.

Μόνο τα αναγκαία

Σύμφωνα με έρευνα σε καταναλωτές που διενήργησε η NielsenIQ τον Δεκέμβριο του 2021, το 60% έναντι 56% το 2020 και 51% το 2019 δήλωσαν ότι αγοράζουν μόνο τα αναγκαία και έχουν περικόψει τις δαπάνες για περιττές πολυτέλειες.

Επίσης το 27% έναντι 25% το 2020 αγοράζει λιγότερα προϊόντα, ενώ το 28% έναντι 23% το 2020 δηλώνει ότι στρέφεται στην αγορά φθηνότερων προϊόντων. Η ακρίβεια μετατρέπει εκ νέου τους καταναλωτές σε «κυνηγούς προσφορών» με το 43% έναντι 35% το 2020 να δηλώνει ότι επιλέγει από ποιο σούπερ μάρκετ θα ψωνίσει αναλόγως των προσφορών που κάνει.

Το 2021 καταγράφεται επίσης το χαμηλότερο ποσοστό στην περίοδο 2018-2021 αυτών που δηλώνουν ότι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για να προμηθευτούν πιο ποιοτικά προϊόντα. Το εν λόγω ποσοστό διαμορφώθηκε στην τελευταία έρευνα σε 44% από 49% το 2020, 64% το 2019 και 56% το 2018.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα