“Βόμβα” πληθωρισμού από μεταφορές κι ενέργεια – Τα καύσιμα “καίνε” την ακτοπλοΐα
Η ακτοπλοΐα βρίσκεται στο "κόκκινο", με τις αυξήσεις να είναι μονόδρομος, καθώς η κυβέρνηση οφείλει ακόμη ποσά από υπεσχημένες ενισχύσεις (επιδοτήσεις δημόσιας υπηρεσίας κτλ). Κι αυτό σε μια κρίσιμη εθνικά συγκυρία.
- 30 Ιουνίου 2022 06:23
Πιο δυσβάσταχτο για το οικογενειακό πορτοφόλι γίνεται το ταξίδι με πλοίο από την 1η Ιουλίου καθώς σε μια σειρά από διαδρομές περνούν νέες αυξήσεις. Έτσι σε ακτοπλοϊκα εισιτήρια συγκεκριμένων διαδρομών μπαίνει μια μεσοσταθμική αύξηση της τάξης του 7%, σε επιβάτες, αυτοκίνητα και φορτηγά. Αυτό σημαίνει, ότι ανάλογα με τον προορισμό μπορεί να υπάρξουν είτε μικρότερες, είτε μεγαλύτερες αυξήσεις.
Ήδη βέβαια, αθροιστικά, η αύξηση που έχει περάσει, μέχρι τώρα κυμαίνεται μεταξύ 25-33%. Έτσι μετά από το νέο άλμα στις τιμές, από τον Ιούλιο, η διαφορά σε σχέση με πέρυσι αναμένεται να φτάσει έως και το 40%. Υπενθυμίζεται ότι σε αυξήσεις, που κυμαίνονται από 5% έως 10%, μεσοσταθμικά, προχώρησαν από τις 15 Ιουνίου οι περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες. Αυτή βέβαια η αύξηση είναι η δεύτερη που γίνεται μέσα στο 2022, καθώς η προηγούμενη ήταν τον Απρίλιο και έφθανε μεσοσταθμικά το 10% με 12%.
Οι τιμές
Είναι ενδεικτικό, ότι ένα φορτηγό για να πάει πέρυσι στην Κρήτη απαιτείτο δαπάνη 400 ευρώ, ενώ τώρα με τον επίναυλο καυσίμων χρειάζεται 600 ευρώ, απότοκο της εκτίναξης των τιμών στα ναυτιλιακά κι όχι μόνο καύσιμα. Επίσης, αυτή τη στιγμή, χωρίς τις νέες αυξήσεις π.χ. από Πειραιά για Νάξο το ατομικό εισιτήριο από 45,50 ευρώ έφτασε τα 48 ευρώ, αύξηση 5,49% ενώ για το ταχύπλοα το ατομικό εισιτήριο στην ίδια γραμμή από τα 63,70 άγγιξε τα 67,40 ευρώ. Στη γραμμή Πειραιάς-Ρόδος το ατομικό εισιτήριο από τα 82,50 ευρώ διαμορφώθηκε στα 86,50 ευρώ, αύξηση 4,85%, ενώ στη γραμμή Ραφήνα-Τήνος το ατομικό εισιτήριο από τα 32 ευρώ άγγιξε τα 35 ευρώ αύξηση 9,38%. Στη γραμμή επίσης Ραφήνα Άνδρο το ατομικό εισιτήριο από τα 23 ευρώ ανήλθε στα 25 ευρώ, αύξηση 8,70%ευρώ.
Σε ασφυκτικό κλοιό
Αυτή η εικόνα βέβαια επηρεάζει καταλυτικά το κόστος μεταφορών στα νησιά, όχι μόνο για τους επιβάτες, θέμα “καυτό” εν όψει διακοπών, αλλά και για τα αγαθά και την όλη παραγωγική αλυσίδα. Με τις τιμές στα ενεργειακά προϊόντα, και δη τα καύσιμα κίνησης, διπλάσιες, σε σχέση με πέρυσι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι μεταφορείς κτλ, παρά τις επιδοτήσεις που έχουν ανακοινωθεί, αντιμετωπίζουν ένα τεράστιο πρόβλημα κοστολογίων αναζητώντας ισορροπία μεταξύ των αυξημένων λειτουργικών εξόδων και της ανάγκης στήριξης της ζήτησης
Σε απόγνωση η ακτοπλοϊα
Ειδικά, δε, η ακτοπλοΐα βρίσκεται σε οριακή κατάσταση, καθώς η κυβέρνηση οφείλει ακόμη ποσά από υπεσχημένες ενισχύσεις (επιδοτήσεις δημόσιας υπηρεσίας κτλ), οδηγώντας τον κλάδο στο “χείλος” του γκρεμού. Μένει να φανεί βέβαια εάν θα υπάρξει και μια περαιτέρω κρατική στήριξη για τον νευραλγικό αυτό κλάδο, σε μια περίοδο όπου το Αιγαίο αντιμετωπίζει απειλές, και η θωράκισή του, πέρα από τα F- 16 και τα Rafale, απαιτεί και αδιάλειπτη διασύνδεση με το μητροπολιτικό κέντρο. Άλλωστε, ο ρόλος της ακτοπλοΐας είναι εθνικός, πέρα από κομβικός για την νησιωτική και θαλάσσια οικονομία.
Με βάση, δε, στελέχη του κλάδου, οι κινήσεις για τις αυξήσεις, που βέβαια όπως τονίζουν δεν αρκούν για να αντισταθμίσουν τη ζημιά από το ράλι των καυσίμων, είναι επιβεβλημένες. ‘Ηδη, αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα από το διπλασιασμό και πλέον των τιμών των καυσίμων σε σχέση με πέρυσι. “Ακόμη και με γεμάτα πλοία τα κόστη είναι δυσβάσταχτα λόγω των τιμών στα καύσιμα” αναφέρουν σημειώνοντας ότι παρά την αύξηση της κίνησης, λόγω της θερινής σεζόν, δεν καλύπτεται το επιπλέον λειτουργικό κόστος.
Δοκιμασία βιωσιμότητας
Υπενθυμίζεται ότι ο τόνος πετρελαίου σήμερα του καυσίμου VLSFO, που είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και χρησιμοποιείται σε πλοία που δεν έχουν τοποθετήσει scrubbers, άγγιξε τα 1.264 δολάρια ο τόνος, από 480 δολ. που ήταν πέρυσι.
Οι άγονες γραμμές
Στο φόντο αυτό συνέρχεται σήμερα το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών με θέμα, μεταξύ άλλων, τους διαγωνισμούς ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας (άγονες γραμμές) για την περίοδο από το φθινόπωρο φέτος, μέχρι την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Να σημειωθεί, πάντως, ότι με βάση όσα αναφέρουν πηγές της ακτοπλοΐας, τα ποσά που διατίθενται, είναι ανεπαρκή για να καλύψουν την άνοδο του κόστους καυσίμων, κάτι που έχει προξενήσει την γενικότερη δυσφορία. Ουσιαστικά, τονίζεται, ότι η αύξηση του προϋπολογισμού για τις άγονες γραμμές είναι πενιχρή και δεν αρκεί για να καλύψει τα κόστη, συν το γεγονός ότι εκκρεμούν και οφειλές. Γιαυτό, με βάση πληροφορίες, οι επιχειρήσεις του κλάδου θεωρούν ότι θα πρέπει να υπάρξει διαβούλευση με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, πριν ληφθούν αποφάσεις. Μάλιστα, η σημερινή διαδικασία εκτιμάται ότι έχει ένα εσπευσμένο χαρακτήρα που δε βοηθά τη λύση του θέματος.,
Σφίγγει ο κλοιός του πληθωρισμού
Η εικόνα αυτή των μεταφορών στα νησιά, βέβαια, είναι η μια όψη του προβλήματος για την κίνηση των τιμών. Συνολικά, οι μεταφορές, χερσαίες και αεροπορικές, αλλά και η ενέργεια βρίσκονται “στο κόκκινο” με το ράλι τιμών να μην έχει τέλος σε πετρέλαιο, σε φυσικό αέριο και ρεύμα. Ήδη, π.χ. το φυσικό αέριο στον Ολλανδικό δείκτη TTF “φλερτάρει” με τα επίπεδα των 140 ευρώ, “ναρκοθετώντας” τον προϋπολογισμόι, ενώ για σήμερα, στα 349,08 ευρώ/MWh διαμορφώθηκε η Τιμή Εκκαθάρισης Αγοράς (ΤΕΑ) της Αγοράς Επόμενης Ημέρας, με αύξηση 14% σε σχέση με την προηγούμενη ημέρα. Την ίδια ώρα τα μηνύματα, εν όψει και των ανακοινώσεων για τον πληθωρισμό του Ιουνίου, δεν είναι και τα καλύτερα από την Ευρώπη. Είναι ενδεικτικό ότι το 10,2% αυξήθηκε στον Ιούνιο ο πληθωρισμός στην Ισπανία, ξεπερνώντας για πρώτη φορά το 10% από τον Απρίλιο του 1985, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής (ΙΝΕ). Ο πληθωρισμός στην Ισπανία σημείωσε απροσδόκητο ρεκόρ, λόγω του κόστους τροφίμων και ενέργειας, παρά τις κυβερνητικές προσπάθειες να τον περιορίσει, ενώ σηματοδοτεί την εντεινόμενη πίεση των τιμών, καθώς η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ετοιμάζεται να αυξήσει τα επιτόκια για πρώτη φορά εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία, όπως αναφέρει το Bloomberg.
Τα στοιχεία αυτά, εάν επιβεβαιωθούν, «θα σηματοδοτούν μια αύξηση κατά μιάμιση μονάδα» του πληθωρισμού, στον ετήσιο ρυθμό σε ένα μήνα, καθώς τον Μάιο ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 8,7%, σύμφωνα με την ανακοίνωση της INE.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις