Χριστουγεννιάτικη αγορά: Με πολλαπλές ταχύτητες και “σφιγμένους” καταναλωτές
Διαβάζεται σε 4'Πρώτο μέλημα των καταναλωτών, όπως φάνηκε κι από το Σαββατοκύριακο, που ήταν ανοικτά τα καταστήματα, είναι η κάλυψη των βασικών αναγκών των ημερών και μετά οι δαπάνες για δώρα κτλ. Αυτό δημιουργεί “φρένα” για την αγορά, που βλέπει τις οργανωμένες συγεντρώσεις να “τραβούν” τη μερίαδα του “λέοντος” σε τζίρους.
- 23 Δεκεμβρίου 2024 07:14
Στην πλέον σημαντική εβδομάδα του χρόνου, από άποψη τζίρου εισέρχεται το λιανεμπόριο προσδοκώντας σε αυξημένα έσοδα, καθώς μάλιστα, έχει μπει και στους λογαριασμούς των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα και το Χριστουγεννιάτικο Δώρο.
Ουσιαστικά, η προσδοκία είναι να “γεμίσουν” τα ταμεία, ώστε να μπορέσει ο κλάδος να ανταποκριθεί στα λειτουργικά έσοδα, που ένεκα μισθοδοσίας και ενέργειας έχουν εκτιναχθεί στα ύψη, με ποσοστά άνω και του 30%, όπως αναφέρεται σχετικά. Ωστόσο, οι φορολογικές υποχρεώσεις των ημερών αλλά και τα άλλα “βάρη” που καλούνται να “σηκώσουν” οι καταναλωτές, για την κάλυψη βασικών αναγκών λειτουργούν ως τροχοπέδη και δημιουργούν “συστολή” για “αυθόρμητες” αγορές και για το “κάτι παραπάνω”, πέρα από τα συνήθη.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝ.ΕΜ.Υ.-ΕΣΕΕ), το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού για το 2024 (6-8 ατόμων) κυμαίνεται από 107,54 έως 148,89 ευρώ. Πρόκειται για μεταβολή της τάξης του 4,3% έως 5,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τραπέζι του 2023. Το εύρος των τιμών δικαιολογείται από την καταγραφή σειράς προϊόντων διαφορετικής ποιότητας, σε αρκετές τοπικές αγορές και διαφορετικούς τύπους καταστημάτων.
Στο φόντο αυτό είναι προφανές ότι πρώτο μέλημα των καταναλωτών είναι η κάλυψη των βασικών αναγκών των ημερών και μετά οι δαπάνες για δώρα κτλ. Αυτά, δε, προέρχονται κύρια από καταστήματα ρούχων – υπόδησης, παιχνιδιών και τεχνολογίας και δευτερευόντως από άλλα. Τη, δε, μερίδα του λέοντος, ένεκα και των καιρικών συνθηκών, έχουν οι οργανωμένες συγκεντρώσεις, όπως τα Malls, αλλά και τα εμπορικά κέντρα των πόλεων, όπως στην Αθήνα, η Ερμού, ή η Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη, όπου, βέβαια, η βόλτα στα μαγαζιά συνδυάζεται με ψυχαγωγία.
Πάντως, όλοι οι κατά τόπους δήμοι και εμπορικοί σύλλογοι καταβάλουν προσπάθεια με εκδηλώσεις, διακόσμηση κτλ, να δώσουν ένα όμορφο τόνο στις μέρες και να προσελκύσουν πελατεία και στα μικρά μαγαζιά, που όπως καταφαίνεται, κι από αναφορές του κλάδου, αλλά και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το λιανεμπόριο, δε διάγουν και τις καλύτερες των ημερών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, αύξηση 7,9% σημείωσε ο τζίρος στις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου της χώρας, με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων και για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε μηνιαία βάση, τον Οκτώβριο εφέτος και ανήλθε σε 3,92 δισ. ευρώ, έναντι των 3,63 δισ. ευρώ τον Οκτώβριο 2023 και αύξηση 4,1% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2024 που είχε διαμορφωθεί σε 3,77 δισ. ευρώ. Ο τζίρος, βέβαια, είναι ανοδικός καθώς βασίζεται και στην αύξηση των τιμών και έτσι εν πολλοίς είναι και πληθωριστικός. Είναι, π.χ. ενδεικτικό ότι με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Νοέμβριο κατά 7,2% ανέβηκαν οι τιμές στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», όταν ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή κινήθηκε με ποσοστό 2,4%.
Να σημειωθεί, ότι σύμφωνα επίσης με την ΕΛΣΤΑΤ, για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων και για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε μηνιαία βάση, ο κύκλος εργασιών τον Οκτώβριο 2024 ανήλθε σε 1,3 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 5,9% σε σχέση με τον Οκτώβριο 2023 που είχε διαμορφωθεί σε 1,23 δισ. ευρώ.
Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, χωρίς τους κλάδους οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων, με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων και για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε μηνιαία βάση, ο κύκλος εργασιών τον Οκτώβριο 2024 ανήλθε σε 0,52 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 10,2% σε σχέση με τον Οκτώβριο 2023 που είχε διαμορφωθεί σε 0,47 δισ. ευρώ.