ΕΑΠ: Πώς καταγγέλλων τα κακώς κείμενα φοιτητής έχασε το εξάμηνο – Οι απαντήσεις του Ιδρύματος
Διαβάζεται σε 6'Επικαλούμενο νομοθετικό κενό, το ΕΑΠ συνεχίζει να μην ενημερώνει έγκαιρα τους φοιτητές του για τον τρόπο εξέτασης στην κάθε ενότητα. Ετσι, φοιτητής με σοβαρό πρόβλημα υγείας αποφάσισε να διακόψει τις σπουδές του.
- 25 Ιανουαρίου 2024 09:24
Στις 2 Οκτωβρίου του 2023 το NEWS 24/7 έφερε στο φως της δημοσιότητας καταγγελία φοιτητή του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου σύμφωνα με την οποία το ΕΑΠ δεν τον ενημέρωνε για τον τρόπο με τον οποίο θα διενεργηθούν οι εξετάσεις στο τέλος της ακαδημαϊκής σεζόν, πληροφορία ιδιαίτερα πολύτιμη για τον εν λόγω φοιτητή ο οποίος αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα υγείας που κατά περιόδους τον καθηλώνει στο σπίτι.
Εκτοτε πέρασαν σχεδόν τέσσερις μήνες αλλά ουσιαστικά τίποτα δεν άλλαξε ως προς αυτό. Το ΕΑΠ δεν ενημερώνει τους φοιτητές του για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η εξέταση στο τέλος της περιόδου της θεματικής ενότητας.
Παράλληλα, ζητά όλα τα χρήματα για την κάθε ενότητα μπροστά (δόσεις γίνονται μόνο αν πληρώσει κανείς με πιστωτική κάρτα) κάτι που σημαίνει ότι οι φοιτητές χάνουν το μάθημα εφόσον δεν πληρώσουν και περιμένουν το επόμενο εξάμηνο.
Για τους περισσότερους η πληροφορία για τον τρόπο εξέτασης ίσως να μην σημαίνει πολλά. Ωστόσο για φοιτητές όπως ο καταγγέλλων, η πληροφορία αυτή αποτελεί κλειδί για τη συνέχιση ή όχι των σπουδών τους. Φοιτητές με προβλήματα υγείας ή κινητικά προβλήματα υπάρχουν πολλοί στο ΕΑΠ το οποίο, έτσι και αλλιώς, είναι εκ φύσεως Πανεπιστημιακό Ιδρυμα που δουλεύει περισσότερο με εξ αποστάσεως παρά με δια ζώσης λειτουργία.
Στο διάστημα δε από την πανδημία και έπειτα η εξ αποστάσεως λειτουργία έχει γίνει σχεδόν καθολική στο Πανεπιστήμιο τόσο για τα μαθήματα όσο και για τις τελικές εξετάσεις.
Παρόλα αυτά, όπως τονίστηκε και παραπάνω, το ΕΑΠ δεν ενημερώνει εγκαίρως τους φοιτητές του για τον τρόπο της εξέτασης. Σε σχετικό δημοσιογραφικό μας ερώτημα, το οποίο απαντήθηκε από τον Κοσμήτορα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών Αυγουστίνο Δημητρά μάς τονίστηκαν, κατά λέξη, τα ακόλουθα:
“Ο κύριος λόγος για την ανακοίνωση του τρόπου των εξετάσεων μετά την εγγραφή των φοιτητών στις Θεματικές Ενότητες είναι το γεγονός ότι, βάσει της κείμενης νομοθεσίας, υπεύθυνος για την επιλογή του τρόπου εξέτασης είναι ο Συντονιστής της ΘΕ σε συνεννόηση με τους λοιπούς Καθηγητές – Συμβούλους της ΘΕ. Οι Καθηγητές – Σύμβουλοι αλλά και ο Συντονιστής στις περισσότερες ΘΕ οριστικοποιούνται μετά την ολοκλήρωση των εγγραφών με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατό να ανακοινωθούν προκαταβολικά οι επιλογές τους σε σχέση με τη διεξαγωγή της εξέτασης. Συνεπώς η λύση περνά μέσα από την αλλαγή της νομοθεσίας που διέπει το Ίδρυμα”.
Με λίγα λόγια το ΕΑΠ αναγνωρίζει το πρόβλημα αλλά την ίδια ώρα τονίζει ότι η λύση του περνά μέσα από νομοθετική ρύθμιση. Δεκτόν αλλά στα τόσα χρόνια λειτουργίας του Ιδρύματος είναι αδύνατον να μην έχει επισημανθεί η εν λόγω ακαμψία από άλλους φοιτητές. Πώς είναι, άρα, δυνατόν να μην έχει γίνει μέχρι στιγμής η σχετική νομοθετική ρύθμιση;
Δεν το εισηγούνται οι κατά καιρούς επικεφαλής του Πανεπιστημίου στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας; Μοιάζει αδύνατο…Και στο τέλος, τέλος γιατί, αφού υπάρχει αυτό το νομοθετικό κενό, δεν προτιμάται η διαδικασία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για όλες τις ενότητες, όλα τα τμήματα και όλους τους φοιτητές;
Εκτός αυτού όμως, στο πλαίσιο της έρευνάς μας, αναφέραμε στον κ. Δημητρά και το (απαράδεκτο κατά την άποψή μας) γεγονός ότι ο καταγγέλλων φοιτητής χρειάστηκε να στείλει πέντε, τουλάχιστον, e-mail πέρυσι για να λάβει απάντηση σχετικά με τον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων στις τελικές ενότητες που είχε επιλέξει.
Για το ζήτημα ο Κοσμήτορας μάς απάντησε τα εξής: “Σε ότι αφορά ζητήματα που άπτονται προσωπικών δεδομένων του φοιτητή μας, θα μου επιτρέψετε να μην απαντήσω αλλά για τα e-mails που αναφέρετε ότι δεν απαντήθηκαν θα πρέπει να μας υποβληθεί πλήρης ενημέρωση για τον χρόνο υποβολής και τους αποδέκτες τους από τον αποστολέα ώστε να γίνει ο σχετικός έλεγχος στα εισερχόμενα της Σχολής”.
Η αλήθεια είναι ότι, με βάση τα ευρήματα της έρευνάς μας, είχαμε ήδη δώσει πλήρη ενημέρωση για το χρόνο υποβολής και τους αποδέκτες των σχετικών e-mail (τα οποία έχουμε στη διάθεση μας).
Αυτά στάλθηκαν στις ακόλουθες ημερομηνίες: 17 Νοεμβρίου 2022, 9 Μαρτίου 2023 (δύο mail), 27 Mαρτίου 2023 και 31 Μαρτίου 2023. Πολύ εύκολα, μέσα από το αρχείο των e-mail του, το ΕΑΠ μπορεί να βρει τους παραλήπτες των e-mail και να τους ρωτήσει γιατί αυτά τα mail δεν απαντήθηκαν (εκτός του τελευταίου).
Οπως καταλαβαίνει κανείς, ο φοιτητής χρειάστηκε να περιμένει τέσσερις μήνες και δεκατέσσερις ημέρες (!) για να μάθει ότι τελικά μπορεί, κατ’ εξαίρεση, να εξεταστεί εξ αποστάσεως και να σώσει την ακαδημαϊκή χρονιά του. Αραγε, σε ποιο Πανεπιστήμιο του κόσμου διαδοχικά e-mail φοιτητή θα έμεναν αναπάντητα επί τέσσερις και πλέον μήνες;
Η ιστορία όμως, δυστυχώς, έχει και (πικρή) συνέχεια. Μετά την απίστευτη ταλαιπωρία του 2023, ο φοιτητής περίμενε ότι εφέτος τα πράγματα θα ήταν καλύτερα, τουλάχιστον ως προς την ενημέρωση. Από τη στιγμή όμως που και πάλι το Πανεπιστήμιο δεν ενημέρωσε για τον τρόπο εξέτασης (απαιτώντας, παράλληλα, όλο το ποσό προκαταβολικά), ο φοιτητής επέλεξε, πολύ απλά, να μην δηλώσει καμία θεματική ενότητα. Κοντολογίς, διέκοψε για τουλάχιστον έξι μήνες τις σπουδές του, διότι το Πανεπιστήμιο δεν μπορεί να λύσει ένα πολύ απλό πρόβλημα.
Και μιλάμε για σπουδές οι οποίες μέχρι στιγμής έχουν πληρωθεί στο ακέραιο (το ΕΑΠ είναι το μοναδικό Ελληνικό Πανεπιστήμιο με δίδακτρα τα οποία μάλιστα δεν μειώθηκαν τα τελευταία χρόνια παρά το γεγονός ότι το Πανεπιστήμιο, λόγω της γενίκευσης της εξ αποστάσεως λειτουργίας, έχει μειώσει τα λειτουργικά του έξοδα).
Για το ρεπορτάζ στις 2 Οκτωβρίου μάς καταλογίστηκαν πολλά. Ελλειψη στοιχείων, εμπάθεια δημιουργία εντυπώσεων κτλ. Αποδείξαμε ότι τίποτα από από αυτά δεν ισχύει. Τα στοιχεία, πολύ συγκεκριμένα, τα έχουμε στη διάθεσή μας όπως καταδείξαμε και τα ερωτήματά μας είναι απολύτως στοχευμένα χωρίς καμία διάθεση να μειώσουμε κανέναν.
Καλό θα ήταν ο Υπουργός Παιδείας κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, στο νομοσχέδιο που ετοιμάζει με αλλαγές εκτός των άλλων ΑΕΙ και στο ΕΑΠ, να δώσει μία λύση στο απλό αυτό ζήτημα λυτρώνοντας από την αγωνία όχι μόνο τον καταγγέλλοντα αλλά και πολλούς άλλους φοιτητές και φοιτήτριες.