Το υπ. Παιδείας παραδέχεται λάθη και αστοχίες στις εξετάσεις για τα Πρότυπα Γυμνάσια
Διαβάζεται σε 2'Η αρμόδια Διοικούσα Επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας αναγκάστηκε να προχωρήσει σε διευκρινίσεις για τα λάθη στις εξετάσεις για τα Πρότυπα Σχολεία.
- 21 Μαΐου 2024 21:33
Στις ερωτήσεις εννέα (9), δεκαπέντε (15) και είκοσι τρία (23), Νεοελληνικής Γλώσσας στις εξετάσεις εισαγωγής στα Πρότυπα Γυμνάσια, είτε λόγω αστοχιών στη διατύπωση είτε εξ αιτίας περισσοτέρων από μια σωστών επιλογών, όλες οι απαντήσεις θα βαθμολογηθούν ως ορθές.
Την απόφαση αυτή έλαβε την Τρίτη η αρμόδια Διοικούσα Επιτροπή του υπουργείου Παιδείας, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα esos, χωρίς ωστόσο να ζητήσει ουδεμία συγγνώμη από τις οικογένειες και τα παιδιά που συμμετείχαν στις εξετάσεις.
Αναλυτικά διευκρινίστηκαν τα εξής:
Οι ερωτήσεις τέσσερα (4), δέκα (10), ένδεκα (11), είκοσι (20) και είκοσι πέντε (25) είναι διατυπωμένες ορθά και δεν επιδέχονται αμφισβήτηση ως προς τη σαφήνειά τους.
Στην ερώτηση τέσσερα (4) ζητείται η σημασιολογική διάκριση των προτεινόμενων ρημάτων που δεν επηρεάζεται από τον γραμματικό τύπο.
Ο τύπος οριστικής αορίστου «κατάργησε» είναι δόκιμος στα νέα ελληνικά.
Στην ερώτηση δέκα (10) ζητήθηκε συνώνυμο της λέξης «συμβολή» έτσι όπως αυτή εμφανίζεται στη ροή του κειμένου.
Όπως προκύπτει από τα συμφραζόμενα, αποφασιστική ήταν η «βοήθεια» του Βικέλα, δηλαδή η συνεισφορά του στην αναβίωση των Ολυμπιακών
Αγώνων.
Στην ερώτηση ένδεκα (11) ζητείται ποια από τις διαθέσιμες επιλογές δε δηλώνει σκοπό στο πλαίσιο των συμφραζομένων του κειμένου.
Ορθή απάντηση είναι η επιλογή «Δ.», που είναι βουλητική πρόταση. Οι βουλητικές προτάσεις διακρίνονται από τις τελικές και δεν
εκφράζουν σκοπό.
Στην ερώτηση είκοσι (20) δε ζητήθηκε σημασιολογική διάκριση μεταξύ των ρημάτων χαιρετώ και χαιρετίζω.
Στην ερώτηση δόθηκε ο τύπος «χαιρετούσαν», που σύμφωνα με τη σχολική γραμματική ανήκει στη δεύτερη συζυγία και έχει τύπο συνοπτικής προστακτικής «χαιρετήστε», ενώ ο τύπος «χαιρετίστε» ανήκει μόνο σε ρήμα πρώτης συζυγίας.
Στην ερώτηση είκοσι πέντε (25) η ορθή απάντηση είναι η «Γ.».
Η εικόνα υπάρχει μέσα στην πρόταση που δόθηκε και διδάσκεται τόσο στο σχολικό βιβλίο της γλώσσας της Στ’ Δημοτικού όσο και στο ανθολόγιο της λογοτεχνίας (ενδεικτικά: Γιάννης Ρίτσος, “Πρωινό άστρο”, ερώτηση 1 στο Ανθολόγιο- ενότητα 3 σχολικού βιβλίου γλώσσας Στ’ Δημοτικού, Γιάννης Ρίτσος, “Η τελευταία Π.Α. εκατονταετία”, ερώτηση 2).
Η διατυπωθείσα άποψη ότι η εικόνα δεν αποτελεί σχήμα λόγου, αποκλείει την επιλογή «Δ.» ως ορθή απάντηση.