Αποψιλώνουν δάση του Αμαζονίου για να φτιάξουν δρόμο για τη Σύνοδο Κορυφής για το κλίμα

Διαβάζεται σε 4'
Αποψιλώνουν δάση του Αμαζονίου για να φτιάξουν δρόμο για τη Σύνοδο Κορυφής για το κλίμα
Αποψίλωση δάσους στον Αμαζόνιο AP Photo/Martin Mejia

Δεκάδες χιλιάδες στρέμματα του Αμαζονίου ισοπεδώνονται για την κατασκευή αυτοκινητόδρομου που θα διευκολύνει τη Σύνοδο COP30.

Δεκάδες χιλιάδες στρέμματα του Αμαζονίου θυσιάζονται για να κατασκευαστεί αυτοκινητόδρομος που θα εξυπηρετήσει τη Σύνοδο COP30… για το κλίμα, στο Μπελέμ της Βραζιλίας.

Η κυβέρνηση της Πολιτείας υποστηρίζει πως ο δρόμος θα διευκολύνει την πρόσβαση στην πόλη, η οποία τον Νοέμβριο θα φιλοξενήσει περισσότερους από 50.000 συμμετέχοντες – συμπεριλαμβανομένων ηγετών κρατών. Ωστόσο, περιβαλλοντολόγοι και τοπικοί κάτοικοι αντιδρούν έντονα, καταγγέλλοντας μια τεράστια περιβαλλοντική αντίφαση: πώς μπορεί μια σύνοδος για το κλίμα να δικαιολογήσει την αποψίλωση του «πνεύμονα» της Γης;

Κατά μήκος του υπό κατασκευή δρόμου, πανύψηλα δέντρα του τροπικού δάσους στέκουν ως υπενθύμιση του φυσικού περιβάλλοντος που καταστρέφεται. Ήδη, μια αποψιλωμένη έκταση άνω των 13 χιλιομέτρων οδηγεί μέσα στη ζούγκλα προς το Μπελέμ. Μπουλντόζες και εκσκαφείς «σκίζουν» το έδαφος, ισοπεδώνοντας υγρότοπους για να στρωθεί ο δρόμος που θα περάσει μέσα από προστατευόμενη περιοχή.

Ο Κλάουντιο Βερεκέτε, που ζει μόλις 200 μέτρα από το σημείο των εργασιών, έβγαζε το εισόδημά του συλλέγοντας ακάι από τα δέντρα που πλέον έχουν εξαφανιστεί. «Όλα καταστράφηκαν», λέει, δείχνοντας την αποψιλωμένη γη.

Αποψίλωση δέντρων στον Αμαζόνιο AP

«Η συγκομιδή μας χάθηκε. Δεν έχουμε πλέον αυτό το εισόδημα για να ζήσουμε». Ο ίδιος δεν έχει λάβει καμία αποζημίωση από την κυβέρνηση και ζει από τις οικονομίες του, ενώ φοβάται ότι η δημιουργία του δρόμου θα ανοίξει τον δρόμο για ακόμη μεγαλύτερη αποψίλωση στο μέλλον.

«Φοβόμαστε ότι μια μέρα κάποιος θα έρθει και θα πει: ‘Να κάποια χρήματα, θέλουμε αυτό το μέρος για ένα πρατήριο καυσίμων ή μια αποθήκη’. Και τότε θα πρέπει να φύγουμε. Γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε εδώ. Πού θα πάμε;».

Η κοινότητά του δεν θα έχει πρόσβαση στον δρόμο, καθώς οι τοίχοι του θα την αποκόπτουν. «Για εμάς που ζούμε δίπλα στον αυτοκινητόδρομο, δεν θα υπάρξουν οφέλη. Τα φορτηγά θα επωφεληθούν, όχι εμείς. Αν κάποιος αρρωστήσει και χρειαστεί να πάει στο κέντρο του Μπελέμ, δεν θα μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτόν τον δρόμο».

Κίνδυνος για την άγρια ζωή

Όπως γράφει το BBC, η κατασκευή του δρόμου έχει αφήσει δύο αποκομμένες περιοχές προστατευόμενου δάσους, προκαλώντας ανησυχία στους επιστήμονες. Η Σίλβια Σαρντίνια, κτηνίατρος και ερευνήτρια άγριας ζωής, προειδοποιεί ότι η νέα υποδομή θα διαταράξει το οικοσύστημα και θα εμποδίσει την κίνηση των ζώων.

«Από τη στιγμή που ξεκινά η αποψίλωση, υπάρχει απώλεια», τονίζει. «Χάνουμε έναν χώρο όπου μπορούσαμε να απελευθερώνουμε άγρια ζώα που περιθάλπουμε. Τα χερσαία ζώα δεν θα μπορούν πλέον να διασχίσουν τον δρόμο, μειώνοντας τις περιοχές στις οποίες μπορούν να ζήσουν και να αναπαραχθούν», δήλωσε.

“Μια COP στην Αμαζονία, όχι για την Αμαζονία”

Ο πρόεδρος της Βραζιλίας και η υπουργός Περιβάλλοντος παρουσιάζουν τη Σύνοδο COP30 ως μια «ιστορική ευκαιρία» να αναδείξουν τις ανάγκες της Αμαζονίας και να δείξουν στον κόσμο τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες για την προστασία της. Όμως, η Σαρντίνια επισημαίνει ότι αυτές οι συζητήσεις «θα γίνουν σε υψηλό επίπεδο, μεταξύ επιχειρηματιών και κυβερνητικών αξιωματούχων», ενώ οι κάτοικοι της περιοχής «δεν ακούγονται».

Ο αυτοκινητόδρομος «Avenida Liberdade» είχε προταθεί ήδη από το 2012, αλλά οι περιβαλλοντικές ανησυχίες τον είχαν παγώσει. Τώρα, ωστόσο, μια σειρά από υποδομές ξεπαγώνουν και εγκρίνονται ενόψει της Συνόδου.

Ο υπουργός Υποδομών της Πολιτείας, Άντλερ Σιλβέιρα, υποστήριξε ότι η νέα οδική αρτηρία είναι «βιώσιμη» και αποτελεί «σημαντική παρέμβαση κινητικότητας». Διαβεβαίωσε ότι θα διαθέτει περάσματα για την άγρια ζωή, ποδηλατόδρομους και ηλιακό φωτισμό. Παράλληλα, νέα ξενοδοχεία ανεγείρονται και το λιμάνι εκσυγχρονίζεται ώστε να μπορούν να δένουν κρουαζιερόπλοια για τη φιλοξενία των επισκεπτών.

Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση επενδύει πάνω από 81 εκατ. δολάρια στην αναβάθμιση του αεροδρομίου, ώστε η ετήσια χωρητικότητα να διπλασιαστεί. Παράλληλα, κατασκευάζεται ένα νέο πάρκο 500.000 τετραγωνικών μέτρων, το Parque da Cidade, που θα περιλαμβάνει χώρους πρασίνου, εστιατόρια και αθλητικές εγκαταστάσεις.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα