COP26: Λίγο πριν το τέλος, η φιλοδοξία λείπει
Βρισκόμαστε λίγο πριν το τέλος της πιο σημαντικής Διάσκεψης για το Κλίμα μετά το 2015, μίας Διάσκεψης που πέρυσι αναβλήθηκε λόγω της πανδημίας ενόσω η κλιματική κρίση γίνεται όλο και πιο έντονη, μη γνωρίζοντας σύνορα.
- 11 Νοεμβρίου 2021 10:31
To NEWS24/7 σε συνεργασία με την Greenpeace μεταφέρει από την Γλασκώβη τις εξελίξεις στην Σύνοδο του ΟΗΕ για την Κλιματική Κρίση, COP26.
Να ξεκινήσουμε από κάτι όχι τόσο αισιόδοξο: πριν ακόμα τελειώσει η COP26 και πριν υπογραφεί η τελική συμφωνία, ήρθε το πρώτο αρνητικό σημάδι ότι τα πράγματα δεν προχωρούν τόσο γρήγορα όσο θα έπρεπε. Μόλις προχθές, ο ανεξάρτητος ερευνητικός οργανισμός Climate Action Tracker (CAT) δημοσίευσε στην ετήσια έρευνά του ότι ακόμα και μετά από τις δεσμεύσεις που έχουν ακουστεί μέχρι τώρα με ορίζοντα το 2030 στην COP, η αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας θα φτάσει τους 2,4°C σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα. Μάλιστα, αν ληφθούν υπόψη όχι οι δεσμεύσεις, αλλά οι πράξεις των χωρών, η αύξηση είναι ακόμα μεγαλύτερη και φτάνει στους 2,7°C.
Η διαφορά από τον παγκόσμιο στόχο της συγκράτησης της παγκόσμιας θερμοκρασίας στον 1,5°C είναι πολύ μεγάλη. Η ανάγκη για δράση είναι ακόμα μεγαλύτερη. Γιατί άραγε ο Υπουργός Εξωτερικών του Τουβαλού έβγαλε την ομιλία του μέσα στη θάλασσα μέχρι το γόνατο; Επειδή ο κίνδυνος είναι άμεσος, είναι αληθινός, δεν είναι μόνο λόγια. Πόσο θα αργήσουμε να βιώσουμε κι εμείς τις χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης; Καθόλου, μίας και έχει ήδη ξεκινήσει να συμβαίνει και κανείς σε καμία χώρα δεν μπορεί να ξεφύγει από αυτήν.
Στα νέα για τις ανακοινώσεις σχετικά με τις μετακινήσεις, η συμφωνία που έγινε αναφέρει δέσμευση για 100% ηλεκτρικά οχήματα παγκοσμίως μέχρι το 2040 και στις σημαντικότερες αγορές μέχρι το 2035. Όπως όμως έχει ανακοινώσει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (International Energy Agency, IEA), για να πετύχουμε τον στόχο του 1,5°C χρειάζεται το 60% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων να είναι ηλεκτρικά ως το 2030 και η πώληση νέων αυτοκινήτων με μηχανές εσωτερικής καύσης να τερματιστεί ως το 2035. Αυτή λοιπόν είναι άλλη μία περίπτωση όπου οι δεσμεύσεις των ηγετών δεν είναι αρκετές. Επιπλέον, από την ανακοίνωση λείπουν μεγάλες οικονομίες όπως οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Ιαπωνία και η Κίνα, αλλά και μεγάλοι κατασκευαστές όπως η VW, η Toyota και η Hyundai.
Ας μιλήσουμε και για το πιο ενδιαφέρον και σημαντικό κομμάτι της COP26: το τελικό κείμενο που καλούνται να συμφωνήσουν και να υπογράψουν οι παρούσες χώρες. Στο πρώτο κείμενο της συμφωνίας, δεν αναφέρονταν καν ούτε τα ορυκτά καύσιμα ούτε κάποια δέσμευση για απεξάρτηση από αυτά. Την Τετάρτη δημοσιεύτηκε νέα έκδοση της τελικής συμφωνίας, στην οποία υπάρχει μία μόνο αναφορά στα ορυκτά καύσιμα, και αυτή αναφέρει ότι οι χώρες καλούνται να αποδεσμευτούν από τον λιγνίτη και τις επιδοτήσεις στα ορυκτά καύσιμα.
Την ώρα που ο Πρόεδρος της COP26, Alok Sharma, μιλούσε για “το κενό στη φιλοδοξία που γεφυρώνεται”, για “μία μετάβαση σε μία ανθεκτική οικονομία μηδενικού άνθρακα που είναι τεχνολογικά δυνατή, οικονομικά ελκυστική και επιταχύνεται”, οι πολίτες, οι οργανώσεις, η νέα γενιά, ακόμα αναμένει να δει πότε και πώς θα γίνουν πράξη τα μεγάλα λόγια με τα οποία οι περισσότεροι ηγέτες άνοιξαν τη Διάσκεψη πριν 10 περίπου μέρες.
Μένουν ελάχιστες κρίσιμες ώρες μέχρι να τελειώσει η Διάσκεψη. Γι’ αυτές τις τελευταίες στιγμές, η γενική διευθύντρια της διεθνούς Greenpeace έδωσε το στίγμα: “αυτό το κείμενο συμφωνίας δεν είναι σχέδιο αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης, είναι συμφωνία όπου όλοι ευχόμαστε και ελπίζουμε να συμβεί το καλύτερο δυνατό. Είναι ευγενική ερώτηση για τις χώρες ώστε ίσως, πιθανώς, να κάνουν περισσότερα του χρόνου. Αυτό δεν είναι αρκετό και οι διαπραγματευτές δεν πρέπει καν να διανοηθούν να φύγουν από την πόλη μέχρι να φτάσουν σε συμφωνία αντάξια της κρισιμότητας της κατάστασης στην οποία βρισκόμαστε.”
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις