Μηδενικές εκπομπές CO2 από την αεροπορική βιομηχανία το 2050

Μηδενικές εκπομπές CO2 από την αεροπορική βιομηχανία το 2050
Shutterstock

Η ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία έχει δεσμευτεί να επιτύχει αυτό το στόχο και να συμβάλει στους στόχους που καθορίζονται στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και στη Συμφωνία του Παρισιού.

Ρεαλισμός ή ουτοπία; Πολλά λέμε για το κλίμα, πολλά υποσχόμαστε ότι θα κάνουμε για τον περιορισμό του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) – πράγματι γίνονται πολλά – και θέτουμε μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους.

Ισως, για πρώτη φορά, διαπιστώνουμε μια συστράτευση δυνάμεων, μια συντεταγμένη προσπάθεια προς αυτή τη κατεύθυνση.

Και η Ευρώπη πρωτοστατεί. Ηδη ο κλάδος του αυτοκινήτου καταβάλλει εντυπωσιακές προσπάθειες προς την ηλεκτροκίνηση, ενώ και ο αεροπορικός κλάδος αναλαμβάνει πρωτοβουλίες.

Η αεροπλοϊα έχει αποφέρει τεράστια οφέλη στην κοινωνία και την οικονομία της Ευρώπης. Επέτρεψε στους ανθρώπους να επισκέπτονται άλλες πόλεις και χώρες και διευκόλυνε τη μεταφορά αγαθών με τρόπους που οι προηγούμενες γενιές θα μπορούσαν μόνο να ονειρευτούν. Η επιβατική κίνηση σημείωσε αξιοσημείωτη ανάπτυξη τα τελευταία δέκα χρόνια, φτάνοντας συνολικά πάνω από 11,1 εκατομμύρια κινήσεις στις 44 ευρωπαϊκές χώρες το 2019.

Ωστόσο, με αυτήν την ανάπτυξη, ο ρόλος της αεροπλοϊας και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της αποτελούν πλέον αντικείμενο μεγαλύτερης έρευνας, ιδίως σε σχέση με τις εκπομπές άνθρακα. Η κλιματική αλλαγή ήδη έχει αλλάξει τα δεδομένα και η έναρξη ισχύος της Συμφωνίας του Παρισιού, αλλάζει την πολιτική ατζέντα.

Στο πλαίσιο αυτό, ο τομέας των αερομεταφορών τίθενται προ των ευθυνών του. Η αεροπλοϊα αντιπροσωπεύει περίπου το 2- 3% των εκπομπών CO2 παγκοσμίως και το 4% στην Ευρώπη. Ενώ, λειτουργικά, τα αεροσκάφη έχουν βελτιώσει τις εκπομπές ρύπων κατά μέσο όρο πάνω από 2% ετησίως, μεταξύ 2009 και 2019, απαιτείται περαιτέρω δράση για τη μείωση του απόλυτου επιπέδου, ακόμη και αν αυξηθούν τα επίπεδα κυκλοφορίας.

Κατά συνέπεια, τίθεται ως στόχος της ΕΕ το 2050, οι καθαρές εκπομπές CO2 και από την αεροπλοϊα.

Οι πέντε αεροπορικές ενώσεις (A4E, ACI EUROPE, ASD, CANSO και ERA), που εκπροσωπούν κατασκευαστές αεροσκαφών, αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια και παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας στην Ευρώπη, ενώθηκαν για να σχεδιάσουν μια διαδρομή προς αυτή την κατεύθυνση. Το «Destination 2050» αντικατοπτρίζει τον κοινό, τελικό στόχο.

Οι μηδενικές εκπομπές CO2, από όλες τις πτήσεις εντός της Ευρώπης και από όσες αναχωρούν από χώρες της Ευρώπης για εκτός αυτής, μπορούν να επιτευχθούν έως το 2050 μέσω κοινών, συντονισμένων και αποφασιστικών προσπαθειών της βιομηχανίας και των κυβερνήσεων. Το «Destination 2050» δείχνει μια πορεία που συνδυάζει νέες τεχνολογίες, βελτιωμένες λειτουργίες, βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα και οικονομικά μέτρα. Οι απόλυτες εκπομπές μπορούν να μειωθούν κατά 92%, ενώ το υπόλοιπο 8% μπορεί να επιτευχθεί μέσω φυσικού άνθρακα (π.χ. δάση) ή ειδικών τεχνολογιών (δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα).

Το Royal Netherlands Aerospace Center και το SEO Amsterdam Economics διεξήγαγαν μια μελέτη με εντολή των πέντε αεροπορικών ενώσεων κι αξιολόγησε σε ποιο βαθμό τέσσερις ομάδες μέτρων βιωσιμότητας είναι σε θέση να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα έως το 2050, επηρεασμένες από πολιτικές και δράσεις.

Τα αποτελέσματα αυτών των μέτρων συγκρίνονται με ένα υποθετικό σενάριο αναφοράς λαμβάνοντας υπόψη τη συνεχή αύξηση της ζήτησης και τον πρόσφατο αντίκτυπο του COVID-19.

Αυτά τα μέτρα αειφορίας έχουν ως αποτέλεσμα τις καθαρές μειώσεις εκπομπών CO2 το έτος 2050:

  • 111 MtCO2 (μετρικοί τόνοι διοξειδίου του άνθρακα) μέσω βελτιώσεων στην τεχνολογία αεροσκαφών και κινητήρων.
  • 60 MtCO2 από χρήση υδρογόνου στα αεροσκάφη σε ενδοευρωπαϊκές διαδρομές.
  • 51 MtCO2 από κηροζίνη ή (υβριδικά) ηλεκτρικά αεροσκάφη.
  • 18 MtCO2 μέσω βελτιώσεων στη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας (ATM) και στις λειτουργίες αεροσκαφών.
  • 99 MtCO2 μέσω της χρήσης βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF).
  • 22 MtCO2 μέσω οικονομικών μέτρων.

Κι όλα αυτά, ενώ θα διατηρηθεί ένας μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης επιβατών κατά 1,4%.

Μεσοπρόθεσμα, έως το 2030, ο στόχος είναι να μειωθούν οι εκπομπές CO2 από όλες τις πτήσεις εντός της Ευρώπης και για όσες αναχωρούν από την Ευρώπη κατά 45% και κατά 55% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.

Καταλήγοντας, οι πέντε ενώσεις καλούν τις εθνικές κυβερνήσεις και την ΕΕ να θεσπίσουν ένα πολιτικό πλαίσιο που θα επιτρέπει αποτελεσματικά στη αεροπορική βιομηχανία να πετύχει τους στόχους της.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα