Πώς η κλιματική κρίση απειλεί τα μεγαλύτερα πετρελαϊκά λιμάνια

Διαβάζεται σε 3'
Διυλιστήριο στις ΗΠΑ (φωτογραφία αρχείου)
Διυλιστήριο στις ΗΠΑ (φωτογραφία αρχείου) .(AP Photo/Eric Gay)

Νέα μελέτη δείχνει τον τρόπο που θα επηρεαστούν τα μεγαλύτερα πετρελαϊκά λιμάνια λόγω της επιδεινούμενης κλιματικής κρίσης. Για “ειρωνεία” κάνουν λόγο οι επιστήμονες”.

Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας λόγω της επιδεινούμενης κλιματικής κρίσης, αναμένεται να καταστρέψει πολλά από τα μεγαλύτερα πετρελαϊκά λιμάνια του πλανήτη, αναφέρει νέα έρευνα.

Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα TheGuardian, οι επιστήμονες, επισημαίνουν το ειρωνικό στοιχείο της υπόθεσης, μιας και η καύση ορυκτών καυσίμων, που είναι υπεύθυνη για την υπερθέρμανση του πλανήτη, τώρα απειλεί άμεσα τις ίδιες τις εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν τη βιομηχανία του πετρελαίου, ενός από τα σημαντικότερα και πιο διαδεδομένα ορυκτά καύσιμα.

Υπογραμμίζουν, δε, ότι η μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας όχι μόνο θα μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (διοξείδιο του άνθρακα CO₂, μεθάνιο CH₄, οξείδιο του αζώτου N₂O και άλλα ρυπογόνα σωματίδια) αλλά θα προσφέρει και πιο αξιόπιστες ενεργειακές λύσεις.

Τα λιμάνια που κινδυνεύουν περισσότερο

Η νέα έρευνα δείχνει ότι 13 από τα λιμάνια με τη μεγαλύτερη κίνηση δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως θα υποστούν σοβαρές ζημιές με την άνοδο της στάθμης της θάλασσας μόλις κατά 1 μέτρο. Ιδιαίτερα ευάλωτα είναι δύο χαμηλού υψομέτρου λιμάνια στη Σαουδική Αραβία, το Ρας Τανουρά και το Γιανμπού, τα οποία διαχειρίζεται η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία Aramco. Από αυτά, προέρχεται το 98% των πετρελαϊκών εξαγωγών της χώρας.

Στη λίστα περιλαμβάνονται επίσης τα πετρελαϊκά λιμάνια του Χιούστον και του Γκάλβεστον στις ΗΠΑ, τα λιμάνια των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Κίνας, της Σιγκαπούρης και της Ολλανδίας.

Σύμφωνα με το Διεθνές Ινστιτούτο Κλιματικής Κρυόσφαιρας (ICCI), η άνοδος της στάθμης της θάλασσας κατά 1 μέτρο είναι πλέον αναπόφευκτη μέσα στον επόμενο αιώνα, ενώ μπορεί να συμβεί ήδη από το 2070 αν δεν περιοριστούν οι εκπομπές και καταρρεύσουν οι πάγοι. Ακόμη πιο καταστροφική άνοδος κατά 3 μέτρα είναι πιθανή μέσα στις επόμενες χιλιετίες, ή ακόμη και από τις αρχές του 2100.

Σημειώνεται ότι η άνοδος της στάθμης έχει ήδη αρχίσει να προκαλεί προβλήματα, με τις καταιγίδες να γίνονται πιο έντονες, αυξάνοντας τον κίνδυνο πλημμυρών και διαβρώνοντας τις υποδομές στις ακτές. Η μείωση των εκπομπών μπορεί να επιβραδύνει αυτές τις εξελίξεις και να περιορίσει το τελικό ύψος της ανόδου.

 

Η Πάμ Πίρσον, διευθύντρια του ICCI, τόνισε την ειρωνεία της κατάστασης, αναφέροντας ότι «αυτά τα λιμάνια πετρελαίου βρίσκονται κάτω από 1 μέτρο από τη στάθμη της θάλασσας και πρέπει να επικεντρωθούν στους υψηλούς ρυθμούς ανόδου που προκαλεί η συνεχιζόμενη χρήση ορυκτών καυσίμων».

Ο επιστημονικός σύμβουλος του ICCI, Τζέιμς Κίρκχαμ, πρόσθεσε: «Η άρνηση να σταματήσει η άντληση πετρελαίου σημαίνει διατήρηση της πορείας προς την καταστροφική άνοδο της στάθμης της θάλασσας». Τόνισε ότι η επιτάχυνση της τήξης των πάγων έχει διπλασιάσει τον ρυθμό ανόδου της στάθμης της θάλασσας τα τελευταία 30 χρόνια.

Η ανάλυση καταλήγει ότι η εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα σε έναν θερμαινόμενο πλανήτη είναι μια «πορεία προς την καταστροφή». Παρά το υψηλό κόστος, κατασκευές προστατευτικών τειχών μπορεί να γίνουν, αλλά όπως δήλωσε ο Μάρεϊ Γουέρθι της Zero Carbon Analytics: «Είναι ένας χαμένος αγώνας. Θα χρειαστεί να τα χτίζουμε όλο και πιο ψηλά με τον χρόνο».

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα