Πόσο θετική είναι η “στροφή” της Ευρώπης στο LNG; – Ο κίνδυνος που παραμονεύει

Πόσο θετική είναι η “στροφή” της Ευρώπης στο LNG; – Ο κίνδυνος που παραμονεύει
Πλατφόρμα LNG 2022 Business Wire/ap

Όλο και αυξάνεται η εξάρτηση της Ευρώπης από το υγροποιημένο φυσικό αέριο λόγω της ενεργειακής κρίσης, απόρροια του πολέμου στην Ουκρανία. Νέα έρευνα, ωστόσο, δείχνει ότι θα το πληρώσουμε ακριβά.

Το καμπανάκι του κινδύνου “χτυπάει” μια νέα έρευνα σχετικά με το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), καθώς η αυξανόμενη εξάρτηση της Ευρώπης από αυτό στον απόηχο του πολέμου στην Ουκρανία, φαίνεται να έχει υψηλό περιββαλοντικό κόστος.

Η μελέτη δείχνει ότι η παραγωγή και η μεταφορά LNG προκαλεί έως και δεκαπλάσιες εκπομπές άνθρακα σε σύγκριση με το αέριο μέσω αγωγού. Υπάρχουν ανησυχίες ότι ο επιπλέον άνθρακας θα μπορούσε να παρεμποδίσει τις προσπάθειες περιορισμού της θέρμανσης του πλανήτη.

Οι παγκόσμιοι ηγέτες θα συναντηθούν στην Αίγυπτο την επόμενη εβδομάδα για τη διάσκεψη για το κλίμα COP27, εν μέσω ανησυχίας ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αποσπάσει την προσοχή των προσπαθειών για μείωση του άνθρακα.

Στην Ευρώπη, οι ανησυχίες για τον ενεργειακό εφοδιασμό έχουν οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου αύξηση στις εισαγωγές LNG. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι όγκοι εισαγωγών φορτίου LNG αυξήθηκαν κατά 65% τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το 2021.

Ωστόσο, σύμφωνα με νέα ανάλυση της νορβηγικής εταιρείας ερευνών Rystad Energy, που κοινοποιήθηκε στο BBC, η παραγωγή και η αποστολή υγρού φυσικού αερίου είναι εξαιρετικά ενεργοβόρα.

Για να γίνει αυτό, το ορυκτό αέριο ψύχεται σε γιγάντια ψυγεία στους -160C. Καθώς υγροποιείται, συρρικνώνεται και γίνεται 600 φορές μικρότερο, καθιστώντας πολύ πιο εύκολη τη μεταφορά του.

Ενώ οι εκπομπές από την καύση του αερίου είναι οι ίδιες είτε πρόκειται για αγωγούς είτε σε υγρή μορφή, η επιπλέον ενέργεια που απαιτείται για την παραγωγή και τη μεταφορά του υγρού είναι σημαντική.

Για το φυσικό αέριο από τη Νορβηγία, βλέπουμε περίπου 7 κιλά CO2 ανά βαρέλι, αλλά για τις εισαγωγές LNG στην Ευρώπη, υπολογίζουμε ότι ο μέσος όρος είναι πάνω από 70, επομένως περίπου 10 φορές χαμηλότερος για το φυσικό αέριο με αγωγούς έναντι του LNG“, δήλωσε ο Patrick King από το Rystad. Μέχρι το τέλος του επόμενου έτους, εάν η Ρωσία κλείσει πλήρως τις κάνουλες φυσικού αερίου και όλο αυτό το επιπλέον αέριο χρειάζεται να προέλθει από πηγές LNG, θα δούμε επιπλέον 35 εκατομμύρια τόνους εισαγόμενων εκπομπών CO2 σε σύγκριση με το 2021“.

Αυτός ο επιπλέον άνθρακας ισοδυναμεί με την προσθήκη περίπου 16 εκατομμυρίων αυτοκινήτων στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου για δύο χρόνια.

“Μεγάλη δέσμευση με ορυκτά από τα οποία προσπαθούμε να ξεφύγουμε”

Για ορισμένους παρατηρητές, αυτή η βιασύνη για το LNG είναι ένας θρίαμβος της σκέψης για βραχυπρόθεσμα. “Η πραγματική ευκαιρία από μια κακή κατάσταση είναι να θέσουμε κίνητρα για να μειώσουμε τη χρήση φυσικού αερίου“, δήλωσε ο Δρ Paul Balcombe, από το Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου. Δεν συμμετείχε σε αυτή τη νέα μελέτη, αλλά έχει ερευνήσει στο παρελθόν τις εκπομπές LNG.

Πρέπει να αυξήσουμε την ενεργειακή απόδοση και την ανάπτυξή μας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αντί να εξετάζουμε απλώς την πραγματικά βραχυπρόθεσμη αντικατάσταση, που είναι το LNG, πρέπει να εξετάσουμε λίγο πιο μακροπρόθεσμα, που θα έχει πολύ καλύτερες επιπτώσεις στο κόστος, οικονομικό και περιβαλλοντικό“.

Οι ακτιβιστές για το περιβάλλον ανησυχούν ότι το τρέχον ενδιαφέρον του επιπλέον LNG μπορεί να μην είναι προσωρινό, καθώς υπάρχουν σχέδια για την εγκατάσταση περίπου 20 νέων τερματικών σταθμών LNG στην ευρωπαϊκή ήπειρο.

Είναι πραγματικά τρομακτικό για να είμαι ειλικρινής“, είπε η Eilidh Robb, μέλος των Friends of the Earth Europe.

Η πρόκληση είναι ότι για να καταστούν αυτοί οι τερματικοί σταθμοί οικονομικά βιώσιμοι, οι χώρες πρέπει να συμφωνήσουν σε πολύ μακροχρόνιες συμβάσεις για την εισαγωγή του φυσικού αερίου και οι ίδιοι οι τερματικοί σταθμοί μπορούν να διαρκέσουν έως και 40 χρόνια, πράγμα που σημαίνει μια μεγάλη δέσμευση με αυτά τα ορυκτά καύσιμα από τα οποία προσπαθούμε να ξεφύγουμε“.

Ένα άλλο πρόβλημα με αυτές τις εισαγωγές είναι η προέλευσή τους. Σύμφωνα με τη Rstad, περίπου το 16% του υγρού προέρχεται από τη Ρωσία. Αγοράζοντας το φυσικό αέριο από τη Ρωσία, η Ευρώπη δεν βοηθά απλώς στη χρηματοδότηση της εισβολής στην Ουκρανία, αλλά καθιστά επίσης πιο δύσκολο να κερδηθεί ο πόλεμος κατά της κλιματικής αλλαγής.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα