Ρύπανση στον Σαρωνικό: Σε ένα χρόνο η πλήρης αποκατάσταση στην παραλιακή
Και στην παραλία "Αστέρια" έφτασε η θαλάσσια πετρελαϊκή ρύπανση. Στα 45 κυβικά μέτρα το περισυλλεγμένο μαζούτ στην "μαρίνα 4" της Γλυφάδας. Εντατικό το έργο των εταιριών απορρύπανσης. "Δουλεύουμε 12 ώρες την ημέρα και πάλι δεν είναι αρκετό", αναφέρουν. Χημικός Μηχανικός εξηγεί στο News 24/7, πώς "συμπεριφέρεται" το πετρέλαιο αυτές τις ώρες. Φωτογραφίες και βίντεο: News 24/7
- 14 Σεπτεμβρίου 2017 22:05
Της Μίκας Κοντορούση
Πάνω από 45 κυβικά μέτρα μαζούτ περισυνελέγησαν από την «μαρίνα 4» στη Γλυφάδα από την Τετάρτη μέχρι σήμερα, ενώ η θαλάσσια μόλυνση συνεχίζει ασταμάτητα να σαρώνει στο πέρασμά της όλο το παραλιακό μέτωπο από τον Άγιο Κοσμά μέχρι την παραλία «Ζέρβα». Σύμφωνα με τις εταιρίες που έχουν αναλάβει το έργο απορρύπανσης της περιοχής, ποσότητα μαζούτ έφτασε μέχρι την παραλία «Αστέρια» το απόγευμα της Πέμπτης, οπότε και σήμανε συναγερμός. Στην ιδιωτική παραλία δηλαδή, που μέχρι και χτες παρέμενε ανέπαφη από τις κηλίδες πετρελαίου και την πίσσα που πλημμύρισε τον Σαρωνικό και μετέτρεψε την αθηναϊκή Ριβιέρα σε «Μαύρη Θάλασσα».
Η εικόνα του παραλιακού μετώπου στα νότια προάστια συνεχίζει και σήμερα να είναι αποκαρδιωτική, η ατμόσφαιρα αποπνιχτική – με εντονότερο το πρόβλημα στην παραλία «Ζέρβα» – και οι ακτές ερημωμένες. Στις «μαρίνα 3 και 4» η εικόνα είναι εμφανώς βελτιωμένη, ωστόσο το πρόβλημα εστιάζεται στην «μαρίνα 2», όπου το χρώμα της θάλασσας είναι μαύρο και το πυκνό μαζούτ «ξεβράστηκε» κατά μήκος της ακτής. Ήδη από το μεσημέρι έχει στηθεί πλωτό φράγμα, ενώ φράγμα στήθηκε πλέον και στην παραλία «Αστέρια». «Σε 20-25 μέρες δεν λύνεται το πρόβλημα», ομολογούν υπάλληλοι των εταιριών αντιρρύπανσης, κόντρα στις εφησυχαστικές δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή. «Η πλήρης αποκατάσταση απαιτεί ίσως και διάστημα έως και ενός χρόνου. Σίγουρα οι παραλίες θα είναι πιο καθαρές μετά, αλλά τίποτα δεν γίνεται από την μία στιγμή στην άλλη. Δεν ξέρουμε καν την ποσότητα του καυσίμου που διέρρευσε, πότε θα υλοποιηθεί δειγματοληπτικός έλεγχος, τίποτα. Μπορεί σήμερα να καθαρίζουμε και αύριο να είναι τα ίδια».
Ήδη, από νωρίς το πρωί της Πέμπτης, ο καθαρισμός των ακτών από απορρυπαντικά σκάφη – ιδιωτικά αλλά και του Λιμενικού – κατά μήκος της παραλιακής στα νότια προάστια, συνεχίζονταν μέχρι τη δύση του ηλίου. Συνεργεία της χερσαίας επιχείρησης αναφέρουν στο News 24/7 ότι τις τελευταίες ημέρες καταβάλλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες, δουλεύοντας 12-14 ώρες την ημέρα. «Κάθε βοήθεια είναι ευπρόσδεκτη όμως. Χρειαζόμαστε και άλλα χέρια», αναφέρουν.
Χημικός Μηχανικός των εταιριών, μάλιστα, εξήγησε στο News 24/7 τη «συμπεριφορά» του καυσίμου που διέρρευσε σε αθηναϊκές ακτές και Σαλαμίνα, προκειμένου να αντιληφθούμε το μέγεθος της οικολογικής βόμβας που «έσκασε» στον Σαρωνικό.
«Από τη θαλάσσια επιφάνεια όλης της περιοχής εξατμίστηκε το πτητικό κλάσμα του πετρελαίου, λόγω αυξημένης θερμοκρασίας, δηλαδή τα αέρια καύσιμα και η βενζίνη. Στην επιφάνεια παρέμεινε το βαρύ του κλάσμα. Δηλαδή το μαζούτ (το βαρύτερο απ’ όλα) και έπειτα, τα ορυκτέλαια, το ντίζελ και ποσότητα κηροζίνης. Κύριο μέλημά μας είναι η άμεση συλλογή πετρελαίου από την ακτή, την αμμουδιά και τα βότσαλα, καθώς εκεί υπάρχει η μεγαλύτερη προσρόφηση, σε σχέση με τη θάλασσα. Το πετρέλαιο είναι ελαφρύτερο από το νερό και έτσι δυσκολότερα βυθίζεται στον πάτο της θάλασσας, όπου και κανείς δεν μπορεί να επέμβει. Το πιο σύνηθες είναι να επιπλέει στην επιφάνεια της θάλασσας. Ακόμη και να μην επέμβουμε στην ακτή σε βάθος ετών, την ποσότητα του πετρελαίου θα την φάνε οι μικροοργανισμοί. Αρκεί φυσικά, η ποσότητα να μην είναι ανασταλτική της επιβίωσής τους. Γι΄ αυτό και η επιχείρηση καθαρισμού εστιάζεται στον εγκλωβισμό και απάντληση πετρελαίου, όσον αφορά στη θάλασσα. Ακόμη καλύτερα, αυτός είναι ο λόγος που επιχειρούμε το ίδιο δυναμικά και δια της ξηράς, ταυτόχρονα με τα σκάφη αντιρρύπανσης που όπου βρουν κηλίδα, την εξαφανίζουν».
Σε όλες τις περιοχές από τη Σαλαμίνα έως την Πειραϊκή, τον Άγιο Κοσμά και τη Γλυφάδα έχουν ποντιστεί – σε ορισμένα σημεία – πλωτά φράγματα για περιορισμό της ρύπανσης, με τις κηλίδες να αγγίζουν σχεδόν τις ξαπλώστρες.
Ειδικότερα στη Γλυφάδα, ειδικά συνεργεία αποτελούμενα από συνολικά 30 άνδρες των τριών εταιριών απορρύπανσης και δεκάδες εθελοντές κατοίκους και συνεργεία καθαρισμού του δήμου Γλυφάδας επιχειρούσαν από τις πρώτες πρωινές ώρες να καθαρίσουν τα βράχια και την άμμο από το πυκνό μαζούτ.
«Συνεργαζόμαστε απόλυτα με τις εταιρίες. Σταματήσαμε όλες τις δουλειές μας και ήρθαμε εδώ να βοηθήσουμε. Δεν φεύγουμε από τις παραλίες μας μέχρι να καθαριστούν εντελώς. Από αύριο η εικόνα των παραλιών μας εξωτερικά θα είναι καλύτερη», δεσμεύτηκε στο News 24/7 o δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, ενώ τόνισε ότι αύριο θα καταθέσει μηνυτήρια αναφορά στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών κατά παντός υπευθύνου για κάθε πράξη και παράλειψη που έχει συντελεστεί αναφορικά με τη θαλάσσια ρύπανση.
Ανεπηρέαστη δεν έμεινε και η Βούλα, με τις κηλίδες πετρελαίου να φτάνουν 300 μ. μακριά από την ακτή. Όπως λένε από τη δημοτική αρχή, το πετρέλαιο έχει καλύψει μια έκταση περίπου πέντε στρεμμάτων ανοιχτά του ΠΙΚΠΑ, αλλά λόγω των ανέμων δεν έφτασε στην παραλία. Μάλιστα, ο δήμος Βούλας τις βραδινές ώρες της Τετάρτης σήκωσε drone, προκειμένου να ελέγξει αν το μαζούτ απειλεί τις ακτές της περιοχής.
Βελτιωμένη είναι η εικόνα στην περιοχή της Φρεαττύδας, όμως στον Πειραιά η δυσοσμία παραμένει έντονη από το πετρέλαιο και το μαζούτ.
Την ίδια στιγμή, το μεγαλύτερο σκάφος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα “EMSA”, το AKTAIA OSRV επιχειρούσε κατά μήκος της παραλιακής, με τους δύο ειδικούς βραχίονες, σαρώνοντας εκατομμύρια κυβικά νερού στο πέρασμά του.
Από την πλευρά της μάλιστα, μιλώντας στο Ραδιόφωνο 24/7 η δήμαρχος Σαλαμίνας ζήτησε να κηρυχτεί το νησί σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. «Εδώ δεν είναι μαρίνες και κότερα, πρόκειται για απλούς ψαράδες και μαγαζιά», είπε.
Διευκρινίζεται ότι στο επιχειρησιακό σχέδιο «διάσωσης» των ακτών της παραλιακής επιχειρούν τρεις εταιρίες: Η Ε.Π.Ε και Polyeco (ιδιοκτησίας Πολυχρονόπουλου) και η Antipollution (ιδιοκτησίας Βασιλειάδη). Ο στόλος αποτελείται από αντιρρυπαντικά, υποστηρικτά σκάφη – στήνουν πλωτά φράγματα , λάντζες και φουσκωτά.