Αγγελοπούλου κατα Μπογδάνου για Κοραή και 1821 – “Εχθρός μας, η ημιμάθεια”
Μια ανάρτηση της Γιάννας Αγγελοπούλου στην οποία υποστήριζε την ελευθερία απόψεων και την πολυπολιτισμικότητα δέχτηκε κριτική από τον Κωνσταντίνο Μπογδάνο με αφορμή τον Αδαμάντιο Κοραή.
- 30 Απριλίου 2020 16:48
Το δικό της μήνυμα ενότητας για την επόμενη μέρα θέλησε να στείλει η πρόεδρος της Επιτροπής του “Ελλάδα 2021″, Γιάννα Αγγελοπούλου.
“Στην Ελλάδα που ονειρευόμαστε, αυτήν του 2021 και μετά, οι διαφορετικές προτιμήσεις δεν είναι αιτία πολέμου. Ο Κοραής, στα σχόλιά του για το Σύνταγμα της Ελλάδας, έλεγε: «δεν με ενδιαφέρει σε ποιο Θεό πιστεύει ο Καπετάνιος, αρκεί να οδηγεί με ασφάλεια το καράβι».
Οι άνθρωποι έχουν προτιμήσεις και οι πολιτισμένοι άνθρωποι έχουν μάθει να πορεύονται με αυτές. Σε άλλον, π.χ. αρέσει ο Μπραμς & σε άλλον ο Τσιτσάνης. Άλλος είναι σοσιαλιστής, κομμουνιστής ή φιλελεύθερος & άλλος χριστιανός ή μουσουλμάνος. Άλλος είναι Πανιώνιος & άλλος Δόξα Δράμας.
Τελικά, σε προσωπικό επίπεδο, ο μόνος με τον οποίο δεν μπορώ να ταυτιστώ (και δεν με πειράζει καθόλου), είναι αυτός που δεν αντέχει να υπάρχουν στον πλανήτη και άλλα πλάσματα, πέρα από το είδωλο στον καθρέφτη του”, έγραψε η ίδια αναλυτικά.
Η τοποθέτησή της αυτή προκάλεσε την παρέμβαση του βουλευτή της ΝΔ, Κωνσταντίνου Μπογδάνου ο οποίος έγραψε σε σχόλιό του:
“Πάντως, ο Κοραής, εχθρός του Καποδίστρια, κάτοικος Γαλλίας, υπέρμαχος της καθαρεύουσας, έγραφε επίσης: «Μόνον του Ευαγγελίου η διδαχή εμπορεί να σώση την αυτονομία του Γένους». Το δε Σύνταγμά μας ξεκινά: «Εις το όνομα της αγίας, ομοουσίου, και αδιαιρέτου Τριάδος”.
Απαντώντας, η κ. Αγγελοπούλου σχολίασε χαρακτηριστικά: “Είναι άδικο, κυρίως για εσάς, “όταν το δάχτυλο δείχνει το φεγγάρι, να κοιτάτε το δάχτυλο”. Το αντικείμενο της κουβέντας, δεν είναι η θέση της θρησκείας στο Σύνταγμα της χώρας, ούτε η σχέση του Κοραή με την ορθοδοξία”.
Σήμερα, με νεώτερες αναρτήσεις της, η κ. Αγγελοπούλου σχολίασε:
“Ένα από τα πλέον επικίνδυνα πρόσωπα του λαϊκισμού, είναι αυτό που εκμεταλλεύεται την αγάπη του κόσμου για την Πατρίδα του ή την θρησκευτική του πίστη. Σε συνδυασμό με την ημιμάθεια, θέριεψε τη μισαλλοδοξία και τον φανατισμό. Για την Πατρίδα & τον Λαό μας, η μισαλλοδοξία και ο φανατισμός, ήταν πάντα αφετηρίες μεγάλων καταστροφών. Σε απάντηση, λοιπόν, όσων ρώτησαν από πού προέρχεται το σχόλιο του Κοραή, περί «της θρησκείας του καπετάνιου», παραθέτω το σχετικό απόσπασμα”.
Πρόκειται για απόσπασμα από τις “Σημειώσεις εις το προσωρινόν πολίτευμα της Ελλάδος” του Αδαμάντιου Κοραή, ένα έργο που επανεκδίδεται από το Ίδρυμα της Βουλής και αποτελεί μέρος του εκδοτικού προγράμματος του Ιδρύματος για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821.
Το έργο έχει προλογηθεί από τον Νίκο Βούτση.
Στο έργο αυτό ο Κοραής εστιάζει στην ενίσχυση του δημοκρατικού χαρακτήρα των θεσμών και στην καλλιέργεια μιας πολιτικής σκέψης που θα κατοχυρώνει τα δικαιώματα και τις ελευθερίες των πολιτών, ως πρωταρχικά ζητούμενα για την υπό οικοδόμηση ελληνική πολιτεία.
Έμεινε ανέκδοτο έως τον θάνατο του συγγραφέα και κυκλοφόρησε μόλις το 1933 (ως συμπλήρωμα στην έκδοση του Πολιτεύματος του Ρήγα, που είχε προηγηθεί το 1924), καθυστέρηση που εν πολλοίς σχετίζεται με το έντονα αντιμοναρχικό περιεχόμενό του.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί, πως, ως προς θρησκευτικά ζητήματα όπως αυτό του Άγιου Φωτός, ο Κοραής είχε τοποθετηθεί στο έργο του “Το Κατά Κοραή άγιο φως” που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις iWrite, ένα έργο που εμβαθύνει στην φιλοσοφική του σκέψη. Στο έργο του, ο Κοραής αποπειράται να εξετάσει το “άγιο φως” από όλες τις διαθέσιμες για την εποχή του οπτικές κάνοντας μια ιστορική ανασκόπηση του “θαύματος”. Στα πλαίσια της έρευνάς του μελετά την πολυπολιτισμική εμβάθυνση, “παντρεύοντας” δυτικές παραδόσεις με αντίστοιχες καταγεγραμμένες παραδόσεις της Ανατολής, κάτι που δείχνει το εύρος του πνεύματός του.