EastMed: Έπεσαν οι υπογραφές – “Δεν αποτελεί απειλή. Είναι αγωγός ειρήνης” δήλωσε ο πρωθυπουργός
Παρουσία Μητσοτάκη, Αναστασιάδη και Νετανιάχου η Διακυβερνητική Συμφωνία για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου. Οι δηλώσεις των τριών ηγετών Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ.
- 02 Ιανουαρίου 2020 18:48
Σε εξέλιξη είναι η τελετή της Διακυβερνητικής Συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed, από τους υπουργούς Ενέργειας των τριών χωρών, παρουσία Μητσοτάκη, Αναστασιάδη και Νετανιάχου.
Μητσοτάκης: Οικονομική, αναπτυξιακή και γεωστρατηγική η σημασία του αγωγού
“Η κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed έχει διάσταση οικονομική, αναπτυξιακή και γεωστρατηγική πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους αγωγούς φυσικού αερίου και πέρα από τις προφανείς συνέπειες για τις χώρες αποτελεί και συμβολή στην ειρήνη και την γεωστρατηγική σταθερότητα στην περιοχή” είπε ο Έλληνας πρωθυπουργός και πρόσθεσε: “Ο αγωγός θα αναβαθμίσει και τον γεωστρατηγικό ρόλο Ελλάδας και Κύπρου και η χώρα μας καθίσταται κρίσιμος παίκτης στην ενεργειακή τροφοδοσία της περιοχή, τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αμέσως μετά από την υπογραφή της συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed”, ενώ κατέληξε λέγοντας: “Σφραγίσαμε την απόφαση μας για μια στρατηγική σύμπλευση των χωρών μας σε μια περιοχή που περισσότερο από ποτέ έχει ανάγκη για ανάπτυξη και ασφαλεια. Ο αγωγός δεν αποτελεί απειλή για κανέναν. Είναι ένας αγωγός ειρήνης και συνεργασίας των λαών της περιοχής. Μια χαρμόσυνη είδηση στην αρχή μιας χρονιάς που εύχομαι να φέρει σε όλους υγεία και προκοπή”.
Αναστασιάδης: Ιστορική μέρα – Συνεργασία και όχι αντιπαλότητα
Ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκος Αναστασιάδης είπε από την πλευρά του ότι “πρόκειται για ένα ιστορικό γεγονός η υπογραφή μιας τριμερούς, εν συνεχεία τετραμερούς συνεργασίας που θέτει τις βάσεις της εμπράκτου επιδίωξης από την αρχή όταν ξεκινήσαμε τις τριμερείς συνεργασίες. Δηλαδή, να υπάρξει συνεργασία και όχι αντιπαλότητα στη Μέση Ανατολή, ιδιαίτερα όσον αφορά τα θέματα Ενέργειας ή οτιδήποτε μπορεί να συνδέσει τα κράτη της περιοχής. Έτσι, πραγματικά, είναι μια σημαντική ιστορική μέρα και οι συνομιλίες που θα έχουμε μαζί, αλλά και εν συνεχεία με τον Πρωθυπουργό του Ισραήλ θέτουν τις βάσεις για την παραπέρα, ακόμα πιο ισχυρή συνεργασία με τα κράτη της Μέσης Ανατολής”.
Νετανιάχου: Δεν πηγαίνουμε εναντίον κανενός – Δουλεύουμε για το καλό των λαών μας
“Είναι μια ιστορική μέρα, θα τη θυμόμαστε όλοι” υπογράμμισε και ο Μπέντζαμιν Νετανιάχου, συμπληρώνοντας με νόημα ότι “δεν πάμε εναντίον κανενός αλλά δουλεύουμε για το καλό των λαών μας. Προσκαλούμε όποια χώρα το επιθυμεί να συνδράμει σε αυτό που θα δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση και ένωση. Πέρα από τις εξωτερικές σχέσεις, έχουμε δημιουργήσει και μια κοινή συνεργασία με άλλες χώρες της ανατολικής μεσογείου. Θέλουμε να εντατικοποιήσουμε αυτά που είναι προς το κοινό μας συμφέρον. Αυτά είναι τα εθνικά μας χρώματα δεν είναι σύμπτωση το ντύσιμο”.
Νωρίτερα, λίγο μετά τις 5 το απόγευμα ξεκίνησε στο Ζάππειο Μέγαρο η διμερής συνάντηση του Προέδρου της Κύπρου Νίκου Αναστασιάδη με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου, στο περιθώριο της υπογραφής της Διακυβερνητικής Συμφωνίας για τον ενεργειακό αγωγό EastMed.
Στη συνάντηση συμμετείχαν και οι υπουργοί Ενέργειας των δύο χωρών Γιουβάλ Στάινιτς (Yuval Steinitz) και Γιώργος Λακκοτρύπης, καθώς και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος της Κύπρου Κυριάκος Κούσιος.
Ακολούθησε η τριμερής συνάντηση του πρωθυπουργού, κ. Μητσοτάκη με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας και τον πρωθυπουργό του Ισραήλ.
Επίσης στη συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον ομόλογό του Μπέντζαμιν Νετανιάχου, με αφορμή τον αγωγό, επιβεβαιώθηκε η στενή σχέση ανάμεσα στην Ελλάδα και στο Ισραήλ και συζητήθηκε η εμβάθυνση της διμερούς συνεργασίας σε πολλά μέτωπα, όπως η αμυντική βιομηχανία, οι επενδυτικές ροές και ο τουρισμός.
Τι περιλαμβάνει το προσύμφωνο – Τα οφέλη
Αναφερόμενος στο προσύμφωνο, ο κ. Χατζηδάκης έκανε λόγο για ορόσημο για τη βιωσιμότητα του αγωγού, «που έχει χαρακτηρισθεί συχνά ως αγωγός – όνειρο από πολλούς αναλυτές που θεωρούσαν αδύνατη την πραγματοποίησή του. Λυπάμαι που θα τους απογοητεύσουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά ενώ υπογράμμισε ακόμη, μεταξύ άλλων ότι:
-Έχουμε όραμα συνεργασίας ανάμεσα σε κράτη και εταιρείες που συνασπίζονται για την υπεράσπιση του διεθνούς δικαίου στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και την προώθηση της συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα. Ο δρόμος για την υλοποίηση του οράματος θα είναι ανηφορικός και δύσκολος, αλλά έχουμε την αποφασιστικότητα να τον διαβούμε με υπομονή και επιμονή.
-Η συμφωνία του Ζαππείου δεν στρέφεται εναντίον οποιασδήποτε χώρας. Στρέφεται υπέρ της ειρήνης και της συνεργασίας στην νοτιοανατολική Μεσόγειο. Είναι συνασπισμός δυνάμεων για την ειρήνη και την πρόοδο στην ευρύτερη περιοχή. Βλέπουμε την ενέργεια όχι ως αιτία συγκρούσεων αλλά ως καταλύτη ειρηνικής συνύπαρξης όλων των κρατών και λαών της ευρύτερης περιοχής.
-Ο αγωγός αποτελεί την καλύτερη στρατηγική επιλογή για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την νότιοανατολική Μεσόγειο και γι’ αυτό υποστηρίζεται σθεναρά από την Ευρωπαϊκή Ένωση που τον έχει εντάξει τα έργα κοινού ενδιαφέροντος. Ο EastMed είναι τεχνικά και εμπορικά υλοποιήσιμος και ανταγωνιστικότερος σε σχέση με άλλες επιλογές. Ενδυναμώνει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανοίγοντας ένα νέο ενεργειακό διάδρομο που διαφοροποιεί τις πηγές και οδεύσεις του φυσικού αερίου, όπως είναι η στρατηγική της ΕΕ. Με την συμμετοχή της Ιταλίας το έργο θα λάβει την τελική του μορφή ως η πλέον δυναμική επιλογή για την διασφάλιση της ενεργειακής ασφαλείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τα αποθέματα της ανατολικής Μεσογείου.
Ο αγωγός EastMed προβλέπεται να έχει αρχική δυναμικότητα μεταφοράς 10 δισ. κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο, από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας. Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, τα υπόλοιπα 8 δισεκ. (πέρα από τα 2 που προβλέπει το προσύμφωνο ΔΕΠΑ – Energean) μπορούν να προκύψουν από άλλα πεδία που βρίσκονται ή θα βρεθούν σε φάση ανάπτυξης, όπως τα κοιτάσματα Λεβιάθαν (Ισραήλ) και Γλαύκος (Κύπρος).
Μιλώντας στην τελετή υπογραφής ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Κωνσταντίνος Ξιφαράς τόνισε ότι με τη συμφωνία διεθνοποιείται ακόμη περισσότερο ο ρόλος της εταιρείας ενώ πρόσθεσε ότι μέσα στον Ιανουάριο θα ανακοινωθούν οι ανάδοχοι για τις μελέτες του έργου, προκειμένου σε ορίζοντα δύο ετών να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση. Υπογράμμισε ότι από τις προκαταρκτικές μελέτες προκύπτει πως το έργο είναι βιώσιμο ενώ εκτίμησε ότι τα κόστη θα είναι πολύ μικρότερα καθώς οι τεχνολογίες έχουν προοδεύσει. Τόνισε ακόμη ότι το έργο εμπορικά θα βοηθήσει τόσο την ευρύτερη περιοχή όσο και το ρόλο της Ελλάδας στην ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Energean, Μαθιός Ρήγας τόνισε από την πλευρά του ότι το έργο δημιουργεί μια διέξοδο για το φυσικό αέριο της ανατολικής Μεσογείου που αυξάνει την ασφάλεια εφοδιασμού και τον ανταγωνισμό, ενώ εξέφρασε την ελπίδα να υπάρξει επιτυχία και στις γεωτρήσεις που θα γίνουν στην Ελλάδα μόνο. Η Energean εκμεταλλεύεται τα κοιτάσματα του Πρίνου καθώς και τα κοιτάσματα Καρίς και Τανίν στη θαλάσσια περιοχή του Ισραήλ. Όπως είπε ο κ. Ρήγας, η πλωτή υποδομή επεξεργασίας του φυσικού αερίου που θα εγκατασταθεί στην περιοχή έχει δυναμικότητα 8 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο, από τα οποία τα 5 δισ. έχουν δεσμευτεί για την αγορά του Ισραήλ και με την συμφωνία που υπεγράφη σήμερα με την ΔΕΠΑ καλύπτονται άλλα 2 δισ. κυβικά μέτρα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Μήκος: 1.872 χλμ., εκ των οποίων 1.335 χλμ. περίπου υποθαλάσσιο τμήμα και 537 χλμ. περίπου χερσαίο.
Αρχική Δυναμικότητα: 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (ΔΚΜ) φ.α. ετησίως.
Επέκταση Δυναμικότητας: έως 20 ΔΚΜ φ.α. ετησίως.
Προϋπολογισμός (για την αρχική δυναμικότητα): 5,2 δισ. ΕΥΡΩ.
Ο αγωγός Eastern Mediterranean Pipeline («EastMed») αποσκοπεί στην απευθείας διασύνδεση των κοιτασμάτων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας.
Εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 ΔΚΜ φ.α. ετησίως, ξεκινώντας από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο μέχρι το σημείο διασύνδεσης με τον αγωγό ΠΟΣΕΙΔΩΝ. Το έργο αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:
• 165χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
• 732χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
• 421χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
• 292 χλμ περίπου για τη διάσχιση της Πελοπόννησο μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου
• 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
• 245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.
Στο Φλωροβούνι προβλέπεται η διασύνδεσή του με τον υποθαλάσσιο αγωγού φ.α. Ελλάδας – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ, μήκους 210 χλμ περίπου. Το κόστος κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ ανέρχεται σε 0.9 δισ. ΕΥΡΩ.
Από το καλοκαίρι του 2014, την ανάπτυξη του αγωγού EastMed έχει αναλάβει και διεκπεραιώνει η ελληνική εταιρεία «Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδος – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε.», στην οποία συμμετέχουν ισοµερώς η ΔΕΠΑ και η Ιταλική EDISON.
Το κόστος του αγωγού Eastmed μέχρι την Ιταλία έχει υπολογισθεί σε περίπου 6 δισ. $. Ωστόσο, με τη συνεχή τεχνολογική εξέλιξη, η δυναμικότητα του αγωγού ενδέχεται να αυξηθεί περαιτέρω, μεταφέροντας με οικονομίες κλίμακας ποσότητες πέραν των 10 ΔΚΜ ετησίως του αρχικού σχεδιασμού του, γεγονός το οποίο θα αλλάξει άρδην την οικονομική δυναμική του έργου.