Έλενα Κουντουρά: Το 2017 θα κλείσει με αύξηση 10% των διεθνών αφίξεων
Η υπουργός Τουρισμού υποστηρίζει ότι η Ελλάδα φέρνει νέες τουριστικές επενδύσεις, επεκτείνει τις δραστηριότητές της σε νέες αγορές και παρουσιάζει θεαματική αύξηση επισκεπτών το 2017
- 08 Νοεμβρίου 2017 10:20
Συνέντευξη στον Δημήτρη Μπαλή
Η υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά έδωσε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο News 24/7, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων το άνοιγμα σε νέες αγορές, τα νομοθετήματα που προωθούνται και τα ρεκόρ που καταγράφονται σήμερα στις αφίξεις τουριστών στη χώρα.
Κυρία Κουντουρά συμφωνείτε με τον χαρακτηρισμό πολλών ότι ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας μας;
Ο τουρισμός είναι κυβερνητική προτεραιότητα. Η εθνική και περιφερειακή τουριστική αναπτυξιακή πολιτική μας, όπως γνωρίζετε, έχει στόχο να καθιερώσουμε την Ελλάδα παγκόσμιο ελκυστικό προορισμό για τουρισμό 365 ημέρες το χρόνο.
Ως βασικό παραγωγικό υπουργείο επιδιώκουμε μέσα από τον τουρισμό και με το έργο μας για την ανάπτυξή του, να δημιουργήσουμε οφέλη που θα διαχυθούν σε όλες τις τοπικές κοινωνίες και νέες αναπτυξιακές προοπτικές με στόχο την οικονομική και κοινωνική ευημερία της χώρας.
O τουρισμός δεν είναι απλώς ένας παραγωγικός τομέας, αλλά βασική κινητήρια δύναμη για την οικονομία μας, και η γέφυρα που ωθεί προς την ανάπτυξη όλους τους παραγωγικούς τομείς. Συμβάλλει κατά 20% στο ΑΕΠ της χώρας άμεσα και έμμεσα και με σχεδόν 1 εκατ. θέσεις εργασίας. Η αύξηση του τουρισμού σε όλα τα μεγέθη ενισχύει τη βιομηχανία και τη μεταποίηση, το λιανικό εμπόριο, την πρωτογενή παραγωγή, τις μεταφορές, τις νέες τεχνολογίες, τις εξαγωγές και τα αναπτυξιακά έργα.
Η τουριστική πολιτική μας 365 ημέρες το χρόνο υλοποιείται με τους πέντε στρατηγικούς αναπτυξιακούς άξονες που θέσαμε και εφαρμόζεται με επιτυχία τα τρία τελευταία χρόνια. Η επιμήκυνση της θερινής τουριστικής περιόδου, το άνοιγμα νέων ξένων τουριστικών αγορών, η προώθηση νέων ελληνικών προορισμών, ο θεματικός τουρισμός που αναπτύσσουμε με νέα τουριστικά προϊόντα, και όλα αυτά δημιουργούν ένα νέο ελκυστικό περιβάλλον για την προσέλκυση επενδύσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Επίσης, επιδιώξαμε να ισχυροποιήσουμε τον θεσμικό ρόλο της Ελλάδας στα παγκόσμια κέντρα αποφάσεων για τον τουρισμό. Διεκδικήσαμε για πρώτη φορά μια θέση στο εκτελεστικό συμβούλιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, για την περίοδο 2018-2021, ώστε η Ελλάδα να αποκτήσει ενεργότερη συμμετοχή και παρουσία, ως χώρα με μακρά παράδοση στον τουρισμό και τη φιλοξενία και ως ισχυρή τουριστική δύναμη. Η εκλογή μας είναι μεγάλη επιτυχία και ταυτόχρονα μεγάλη ευθύνη.
Η Ελλάδα έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη διεθνώς μέσα από τις στοχευμένες ενέργειες της κυβέρνησής μας. Πρόσφατα, μας προτάθηκε να αναλάβουμε την προεδρία στην κορυφαία διάσκεψη του ΟΟΣΑ για τον Τουρισμό στο Παρίσι. Επί της προεδρίας μας, υιοθετήθηκε Δήλωση Πολιτικής του ΟΟΣΑ ώστε να ενθαρρύνουμε τον ευρύ διάλογο και τη διαρκή συνεργασία μεταξύ κυβερνήσεων, θεσμών, οργανισμών, του ιδιωτικού τομέα και της κοινωνίας στη χάραξη μακροχρόνιων εθνικών στρατηγικών με κύριο ζητούμενο την βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς τουριστική ανάπτυξη.
Έχοντας συμπληρώσει το πρώτο 10μηνο με την τουριστική περίοδο αιχμής να βρίσκεται προς το φινάλε της, ποια αίσθηση έχετε για την πορεία του ελληνικού τουρισμού φέτος;
Μετά από δύο χρονιές διαδοχικών ρεκόρ σε όλα τα τουριστικά μεγέθη το 2015 και το 2016, το 2017 είναι μία θεαματική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό και για όλη τη χώρα.
Η εκτίμηση είναι ότι το 2017 θα κλείσει με αύξηση των διεθνών αφίξεων κοντά στο 10% και θα ξεπεράσουμε τα 30 εκατομμύρια συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας. Ανάλογη αύξηση καταγράφεται στα τουριστικά έσοδα, όπως επίσης στις διανυκτερεύσεις και τις πληρότητες που τη θερινή περίοδο κινήθηκαν σε επίπεδα πάνω από 90%. Με τις διαπραγματεύσεις και συμφωνίες μας εξασφαλίσαμε αύξηση της τουριστικής κίνησης και ενίσχυση της συνδεσιμότητας με περισσότερες από 150 νέες αεροπορικές συνδέσεις και συνολικά περισσότερες από 1,2 εκατομμύριο επιπλέον αεροπορικές θέσεις.
Το 2017, η τουριστική κίνηση κατέγραψε νέα αύξηση στο δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου σε πολλούς προορισμούς της χώρας που αποτυπώνει την επιτυχία της επιμήκυνσης της θερινής τουριστικής περιόδου.
Βρισκόμαστε αυτές τις ημέρες στην Διεθνή Έκθεση WTM στο Λονδίνο και τα μηνύματα για το 2018 είναι θετικά. Στις συναντήσεις μας με τους μεγαλύτερους ταξιδιωτικούς Ομίλους και τις αεροπορικές εταιρίες για την ενίσχυση της συνεργασίας μας, συζητήσαμε για την εξέλιξη των προκρατήσεων που ήδη παρουσιάζουν διψήφια αύξηση. Αντίστοιχη εικόνα έχουμε και από άλλες μεγάλες αγορές.
Η ζήτηση για την Ελλάδα είναι ισχυρή και εξασφαλίσαμε επιπλέον ενίσχυση των πτήσεων και την έναρξη νέων αεροπορικών συνδέσεων από περισσότερα ξένα αεροδρόμια προς δημοφιλείς και ανερχόμενους ελληνικούς προορισμούς. Επιπλέον, εξασφαλίσαμε μεγαλύτερο τουριστικό μερίδιο και στα προγράμματα των tour operators στις παραδοσιακές και νέες αγορές.
Είναι αλήθεια ότι τα λίγα τελευταία χρόνια διευρύνεται η τουριστική περίοδος. Ξεφεύγουμε από το 5μηνο που είχαν οι Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και η Κρήτη. Αγγίζουμε το 6μηνο, 7μηνο και σε άλλες περιοχές, όπως τα Ιόνια Νησιά. Είναι όμως αλήθεια, ότι αυτή είναι η μισή Ελλάδα, τουριστικά. Με την άλλη μισή τι γίνεται;
Αυτός είναι ο στόχος της συνεκτικής εθνικής και περιφερειακής πολιτικής που εφαρμόζουμε για τουρισμό 365 ημέρες το χρόνο στην Ελλάδα. Συνεργαζόμαστε με κάθε Περιφέρεια ξεχωριστά και με όλους τους τουριστικούς και παραγωγικούς φορείς κάθε περιοχής, για να αξιοποιήσουμε τα ιδιαίτερα συγκριτικά πλεονεκτήματα με στόχο την προσέλκυση επισκεπτών όλο το χρόνο και την ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη και στις 13 Περιφέρειες της χώρας.
Εκτός από τους καθιερωμένους προορισμούς μας και το εξαιρετικό προϊόν «ήλιος και θάλασσα» που διαρκώς ενισχύουμε, έχουμε μία μοναδική ενδοχώρα, με περισσότερα από 3000 χωριά και παραδοσιακούς οικισμούς, με πλούσια ιστορία, με πολιτιστικά μνημεία παγκόσμιας εμβέλειας και προσκυνηματικούς θησαυρούς, με έναν απαράμιλλο φυσικό πλούτο, και εναλλαγές τοπίων για χειμερινό τουρισμό στα χιονοδρομικά κέντρα, για ορειβασία, αναρρίχηση, πεζοπορία και τουρισμό υπαίθρου. Προβάλλουμε τη γαστρονομία και τον αγροτουρισμό, παρέχοντας στους τουρίστες αυτό που αναζητούν σε έναν προορισμό, τις αυθεντικές ταξιδιωτικές εμπειρίες.
Αναπτύσσουμε τον τουρισμό υγείας και ευεξίας, τον αθλητικό και προπονητικό με στοχευμένες ενέργειες όπως η συνεργασία που δρομολογούμε με την Ρωσική Ομοσπονδία Κλασικού Αθλητισμού, τον συνεδριακό τουρισμό, διεκδικώντας και εξασφαλίζοντας την διοργάνωση ετησίων συνεδρίων στην Ελλάδα, με πλέον πρόσφατο το ετήσιο συνέδριο της Αμερικανικής Ένωσης Ταξιδιωτικών Γραφείων ASTA στην Αθήνα τον Απρίλιο του 2017. Ενισχύσαμε τον τουρισμό πόλεως που εξελίσσεται πολύ δυναμικά και αποτυπώνεται στην αύξηση των ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων. Δίνουμε έμφαση στην ένταξη νέων προορισμών κρουαζιέρας στα προγράμματα των ευρωπαϊκών και διεθνών Ομίλων με τους οποίους έχουμε ενισχύσει την συνεργασία. Προωθούμε το γιώτινγκ και τον καταδυτικό τουρισμό, που έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης. Στην κατεύθυνση αυτή, ο ΕΟΤ, το ρόλο του οποίου ενισχύουμε ως εθνικού φορέα εφαρμογής της επικοινωνιακής στρατηγικής αρμοδίου για την παγκόσμια προώθηση και προβολή του ελληνικού τουρισμού, υλοποιεί ένα πολύ δυναμικό πρόγραμμα. Προβάλλουμε και προωθούμε όλη την Ελλάδα, μέσα από δυναμική διαφήμιση, συνδιαφήμιση, συμμετοχή σε μεγαλύτερο αριθμό διεθνών τουριστικών εκθέσεων. Έχουμε ενισχυμένη παρουσία στις παγκόσμιες ηλεκτρονικές πλατφόρμες, δορυφορικά τηλεοπτικά δίκτυα, στα παραδοσιακά μέσα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και διοργανώνουμε τον μεγαλύτερο ποτέ αριθμό ταξιδίων εξοικείωσης για ξένους ταξιδιωτικούς ομίλους και διεθνή ΜΜΕ ώστε να γνωρίσουν και να προβάλλουν όλη την Ελλάδα και το τουριστικό προϊόν κάθε περιοχής.
Πολύ σύντομα θα παρουσιάσουμε το νέο πολύγλωσσο ψηφιακό οικοσύστημα για τον ελληνικό τουρισμό, το οποίο εντάσσεται στο πλαίσιο του ευρύτερου ψηφιακού μας σχεδιασμού μας. Ενσωματώνουμε καινοτόμες πρακτικές και σύγχρονη τεχνολογία στις διαδικασίες και συναλλαγές του Υπουργείου και των υπηρεσιών με τους πολίτες και τις τουριστικές επιχειρήσεις, αναβαθμίζουμε ψηφιακά την τουριστική εκπαίδευση, δημιουργούμε ένα συνολικό σύστημα συλλογής και αξιολόγησης στοιχείων από το διαδίκτυο διεθνώς που αφορούν τον ελληνικό τουρισμό, και αξιοποιούμε τις νέες τεχνολογίες για την δυναμική διεθνή προώθηση και προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια διάσταση απόψεων όσον αφορά στα οικονομικά. Ο ιδιωτικός τομέας, οι ξενοδόχοι, οι εστιάτορες, οι καταστηματάρχες λιανικής, μιλούν για περισσότερο τουρισμό, αλλά λιγότερα έσοδα. Το Υπουργείο Τουρισμού έχει αντίθετη άποψη. Είναι έτσι και αν ναι, πώς την εξηγείτε;
Τα τρία τελευταία χρόνια καταγράφεται σημαντική αύξηση σε όλα τα τουριστικά μεγέθη, τόσο στα έσοδα όσο και στις διεθνείς αφίξεις, με έξι εκατομμύρια επιπλέον επισκέπτες.
Η τουριστική πολιτική μας στοχεύει στην προσέλκυση νέων τουριστικών μεριδίων από παραδοσιακές αλλά και νέες αγορές επισκεπτών υψηλής αγοραστικής δύναμης όπως η Μέση Ανατολή η Κίνα, οι ΗΠΑ, η Ρωσία. Ήδη το 2016 είχαμε αύξηση 10% στον τουρισμό πολυτελείας με βάση τα επίσημα στοιχεία.
Το 2017 η συνολική αύξηση των τουριστικών εσόδων είναι σημαντική και ανάλογη των αφίξεων, όπως επιβεβαιώνουν και όλοι οι επίσημοι φορείς του τουρισμού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η Ελλάδα κατατάσσεται παγκοσμίως 2η σε κατά κεφαλήν ταξιδιωτικό πλεόνασμα στα 1.143 δολάρια, 5η στις κατά κεφαλήν διεθνείς τουριστικές εισπράξεις στα 1.347 δολάρια, 23η όσον αφορά τα έσοδα και είναι ο 14ος δημοφιλέστερος προορισμός, στην τελευταία έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού.
Η αύξηση του τουρισμού συμβάλλει στη θετική πορεία θεμελιωδών δεικτών της οικονομίας, όπως στην άνοδο του λιανικού εμπορίου, στην αύξηση 20% του τζίρου στις αγορές tax free ξένων επισκεπτών υψηλής αγοραστικής δύναμης, στην τόνωση των εξαγωγών. Ο τουρισμός επίσης έχει κυρίαρχη θέση στην έναρξη νέων επιχειρήσεων σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου και έχει συμβάλλει στο ρεκόρ 16ετίας στο ισοζύγιο απασχόλησης, 265 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στο 9μηνο που συνδέονται σε μεγάλο βαθμό με τον τουρισμό.
Στοχεύουμε στη διαρκή ανάπτυξη του τουρισμού, ώστε να επωφεληθούν οι επαγγελματίες και η ελληνική αγορά συνολικά, να στηριχθούν οι τοπικές κοινωνίες σε όλη τη χώρα με νέες πηγές εσόδων και νέες θέσεις εργασίας.
Η Ελλάδα εδώ και αρκετά χρόνια έχει ανεβάσει τον πήχη των παροχών της. Κι ενώ τις πρώτες δεκαετίες, μεταπολεμικά, στηρίχθηκε σε μικρές ξενοδοχειακές μονάδες, καταλύματα και ελεύθερο κάμπινγκ, στη βιοτεχνία κατά κάποιο τρόπο, τώρα διαθέτουμε μονάδες κάθε είδους και υψηλού επιπέδου, μαζικό τουρισμό. Τελικά, ποιο μοντέλο τουρισμού μας ταιριάζει;
Η χώρα μας διαθέτει μεγάλο εύρος επιλογών που ικανοποιούν διαφορετικές κατηγορίες επισκεπτών ανάλογα με τις ιδιαίτερες προτιμήσεις και αναζητήσεις τους. Οι επισκέπτες που επιζητούν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και ποιότητα, επιλέγουν πλέον την πατρίδα μας. Στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια βελτιώνουμε και να ενισχύουμε διαρκώς το τουριστικό προϊόν, ώστε να παραμένουμε ανταγωνιστικοί και να ξεχωρίζουμε στο διεθνές συνεχώς μεταβαλλόμενο τουριστικό περιβάλλον.
Η υψηλή ποιότητα έχει προστεθεί στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της μαζί με την αυθεντικότητα των προορισμών, τις μοναδικές ταξιδιωτικές εμπειρίες και τη γνωστή ζεστή φιλοξενία της.
Στο πλαίσιο αυτό είναι καθοριστική η συνεργασία με τις Περιφέρειες, τους Δήμους τα Επιμελητήρια, τους αναπτυξιακούς φορείς και τον ιδιωτικό τομέα, ώστε με συγκεκριμένες ενέργειες σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο να προωθήσουμε εκτός από την αριθμητική και την ποιοτική ανάπτυξη του τουρισμού.
Το Υπουργείο Τουρισμού χαράσσει την τουριστική πολιτική, εποπτεύει και νομοθετεί και δημιουργεί το πλαίσιο εκείνο που ανοίγει το δρόμο ώστε ο ιδιωτικός τομέας να αναπτύξει νέες επωφελείς συνεργασίες, συμφωνίες και επενδύσεις, και να παρέχει υψηλού επιπέδου τουριστικές υπηρεσίες, που ενισχύουν το τουριστικό προϊόν και την εικόνα της χώρας διεθνώς.
Βρισκόμαστε στην άκρη της Μεσογείου και καλώς ή κακώς μας επηρεάζουν οι συνθήκες στην ευρύτερη περιοχή, όπως στην Τουρκία, τη Μέση Ανατολή, τη Βόρειο Αφρική. Κάνει καλό ή όχι στην Ελλάδα, τουριστικά, όταν οι άλλοι έχουν προβλήματα;
Ο τουρισμός αναπτύσσεται και επιτυγχάνει οφέλη μέσα σε περιβάλλον σταθερότητας, σιγουριάς και ασφάλειας. Οι δυσάρεστες εξελίξεις που υπήρξαν στην ευρύτερη περιοχή και στην Ευρώπη, δεν ευνοούν τον τουρισμό. Το 2016 και το 2017 υπήρξε μετατόπιση κάποιων τουριστικών μεριδίων συνολικά από την Ανατολική Μεσόγειο προς άλλους μακρινούς προορισμούς. Για να αντιμετωπίσουμε αυτούς τους εξωγενείς και αστάθμητους παράγοντες, σχεδιάσαμε άμεσα και υλοποιήσαμε στοχευμένες πολιτικές, επιχειρησιακές και επικοινωνιακές ενέργειες και εξασφαλίσαμε με επιτυχία τη σταθερή και διαρκή μεγέθυνση του ελληνικού τουρισμού.
Ο Γ.Γ. του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού κ. Τάλεμπ Ριφάι στην επίσκεψή του στην Ελλάδα και επανειλημμένως σε δημόσιες τοποθετήσεις του, μίλησε για ένα μικρό θαύμα που πέτυχε η χώρα μας, ως παράδειγμα προς μίμηση στη διαχείριση κρίσεως προορισμού, και απέδωσε τις εξαιρετικές επιδόσεις στην επιτυχημένη τουριστική πολιτική που υλοποιούμε και την ισχυρή πολιτική βούληση.
Εμείς συνεχίζουμε δυναμικά, προωθώντας και προβάλλοντας την Ελλάδα ως παγκόσμιο ελκυστικό προορισμό, ενισχύουμε την εξωστρέφεια του ελληνικού τουρισμού και θέτουμε τις βάσεις για να δώσουμε ώθηση στην τουριστική ανάπτυξη σταθερά όλα τα επόμενα χρόνια.
Οι θεματικές ενότητες τουρισμού, οι εναλλακτικές, ο αγροτουρισμός, ο θρησκευτικός τουρισμός, ο ιατρικός, ακόμα και η κρουαζιέρα, βρίσκονται σε νηπιακό στάδιο ακόμα. Τι αποτελεί τροχοπέδη. Λείπουν θεσμικά πλαίσια, υπάρχει γραφειοκρατία και έλλειψη στρατηγικών αποφάσεων;
Όλες αυτές οι θεματικές μορφές τουρισμού που αποτελούν και το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας, είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο με τεράστια δυναμική που παρέμενε αναξιοποίητη στο παρελθόν. Πράγματι, έλλειπε το θεσμικό πλαίσιο για την οργανωμένη ανάπτυξη τους και οι αποσπασματικές ενέργειες είχαν περιορισμένη αποτελεσματικότητα. Εμείς θέσαμε στρατηγική προτεραιότητα στην πολιτική μας την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού ώστε να μπορεί να υποστηρίξει τουρισμό όλο το χρόνο μέσα από την ισόρροπη και βιώσιμη ανάπτυξη. Διαβουλευτήκαμε με όλους τους φορείς του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για να υλοποιήσουμε μία ενιαία εθνική στρατηγική ανάπτυξης, με βάσει τα σύγχρονα δεδομένα και τάσεις.
Στην κρουαζιέρα, παραδείγματος χάριν, συστήσαμε την Εθνική Συντονιστική Επιτροπή από κοινού με το Υπουργείο Ναυτιλίας, με τη συμμετοχή 28 φορέων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για τη χάραξη ενιαίας εθνικής στρατηγικής ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού.
Ενεργοποιήσαμε τις συμφωνίες συνεργασίας με τις τρεις Εκκλησίες και τις κοινές Επιτροπές που προχώρησαν στην συνολική καταγραφή και στην στοχευμένη προώθηση και προβολή του θρησκευτικού και προσκυνηματικού πλούτου στις ξένες αγορές.
Για κάθε θεματικό τομέα, συνεργαζόμαστε με τα συναρμόδια Υπουργεία και όλους τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, ώστε να εξασφαλίσουμε σύγχρονο πλαίσιο ανάπτυξης, δυναμική προώθηση και προβολή τους και τις συνθήκες για την προσέλκυση θεματικών τουριστικών επενδύσεων.
Και φθάνουμε λοιπόν στο νομοθετικό έργο και συγκεκριμένα τι γίνεται νομοθετικά με τον αγροτουρισμό, τον ιατρικό και ιαματικό τουρισμό και τις άλλες μορφές εναλλακτικού τουρισμού;
Έχουμε δρομολογήσει σημαντικές παρεμβάσεις για το θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέψει την οργανωμένη και δυναμική ανάπτυξη αυτών των μορφών τουρισμού τα επόμενα χρόνια.
Αφού αντιμετωπίσαμε νομοθετικά το κενό που υπήρχε σε σχέση με τους φυσικούς ιαματικούς πόρους, περισσότερες από 110 ιαματικές πηγές σε όλη την Ελλάδα έχουν αναγνωριστεί ή βρίσκονται σε στάδιο αναγνώρισης από την αρμόδια Επιτροπή που ενεργοποιήσαμε, ώστε να μπορούν να αδειοδοτηθούν επενδύσεις και να αναπτυχθούν νέοι ιαματικοί προορισμοί στη χώρα.
Παράλληλα εργαζόμαστε με τα συναρμόδια Υπουργεία, για να ολοκληρώσουμε το σύστημα πιστοποίησης των αναγνωρισμένων φυσικών πόρων και απαιτούμενες ενέργειες για τον καθορισμό των ζωνών και των ειδικών μέτρων προστασίας των αναγνωρισμένων φυσικών πόρων, τη ρύθμιση του τρόπου διανομής του ιαματικού νερού, ως προϋπόθεση για την αξιοποίηση ων πηγών από τους επενδυτές ενώ ολοκληρώνεται θεσμικό πλαίσιο για την διανομή ιαματικών φυσικών πόρων και γεωθερμικών πεδίων της χώρας.
Στις προτεραιότητές μας το αμέσως επόμενο διάστημα είναι η ολοκλήρωση και έκδοση των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων που θα καθορίζουν τις προδιαγραφές ανέγερσης, μετατροπής και επέκτασης μονάδων ιαματικής θεραπείας, κέντρων ιαματικού τουρισμού- θερμαλισμού και κέντρων θαλασσοθεραπείας, και τη χορήγηση ειδικού σήματος λειτουργίας.
Για τον ιατρικό τουρισμό, διαβουλευτήκαμε με όλους τους φορείς που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό υγείας και συνδιαμορφώνουμε πλέον με τα συναρμόδια Υπουργεία το νέο πλαίσιο ώστε να εξαλείψουμε τα κενά και τις ελλείψεις του παρελθόντος στην ισχύουσα νομοθεσία. Είμαστε στην κατεύθυνση να δημιουργήσουμε ένα πιο ευέλικτο και αποτελεσματικό θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων στον ιατρικό τουρισμό, με βάση τις σύγχρονες διεθνείς πρακτικές και τάσεις και να αξιοποιήσουμε αυτό το τεράστιο πλεονέκτημα που έχει η χώρα μας στον τομέα αυτό.
Για τον αγροτουρισμό, είμαστε σε συνεργασία με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και εκδώσαμε ήδη τις προδιαγραφές των τουριστικών επιχειρήσεων που επέτρεψαν τη δυνατότητα ένταξής τους στα προγράμματα Leader. Προχωράμε στο επόμενο βήμα που είναι να οριστικοποιήσουμε τις προϋποθέσεις, προδιαγραφές και όρους λειτουργίας για την άσκηση ατομικών και ομαδικών αγροτουριστικών δραστηριοτήτων, καθώς και τις διαδικασίες για τη χορήγηση Ειδικού Σήματος Αγροτουρισμού.
Θεωρώ ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα, χωρίς το συγκριτικό μας πλεονέκτημα τον πολιτισμό, αλλά και τον πρωτογενή τομέα, τον αγροτικό, με τα θαυμάσια προϊόντα, δεν μπορεί να ξεφύγει προς τα πάνω. Συνεργάζεστε με τα αντίστοιχα Υπουργεία; Υπάρχει κοινή στρατηγική;
Ο πολιτιστικός τουρισμός είναι πρωταγωνιστής δεδομένου ότι η Ελλάδα είναι η χώρα με την τεράστια αυτή ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά, ως η χώρα που γέννησε τη Δημοκρατία, τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τις επιστήμες και τις τέχνες.
Η Ελλάδα είναι ένα ανοικτό μουσείο, και για πολλούς τουρίστες είναι όνειρο ζωής να επισκεφθούν τη χώρα του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη, του Σωκράτη, τον Παρθενώνα και τα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς που περιλαμβάνονται στον κατάλογο της UNESCO. Είμαστε σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και σχεδιάζουμε κοινές δράσεις για να εντάξουμε στα προγράμματα προβολής και προώθησης όχι μόνο τα μνημεία και τους χώρους παγκόσμιας ακτινοβολίας που διαθέτουμε, αλλά και τις υπέροχες παραστάσεις, φεστιβάλ και εκδηλώσεις σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.
Η σύνδεση του τουρισμού με την πρωτογενή παραγωγή και μεταποίηση αποτελεί στόχο της κυβερνητικής πολιτικής μας και υπάρχει πλήρης συντονισμός έργου σε αυτήν την κατεύθυνση. Μέσα από την τουριστική ανάπτυξη, έχουμε μία μοναδική ευκαιρία να αυξήσουμε την πρωτογενή παραγωγή, να ενισχύσουμε τους επαγγελματίες ώστε να στηρίξουμε την εθνική προσπάθεια για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Συστήσαμε το Φόρουμ Αγροδιατροφής από κοινού με τα Υπουργεία Οικονομίας και Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που προβλέπει την υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων για να πετύχουμε τη σύνδεση της αγροδιατροφής και της μεταποιητικής βιομηχανίας με τον τουρισμό. Στόχος είναι να ενθαρρύνουμε συνέργειες μεταξύ των επιχειρήσεων και των κλάδων, ώστε περισσότερα τοπικά προϊόντα να ενταχθούν στα ξενοδοχεία και την ευρύτερη τουριστική αλυσίδα.
Στηρίζουμε πρωτοβουλίες, όπως το «Ελληνικό Πρωϊνό» στα ξενοδοχεία του εποπτευόμενου φορέα μας Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, χορηγούμε το Σήμα Ελληνικής Κουζίνας στις επιχειρήσεις όπως επίσης και το σήμα Επισκέψιμου Οινοποιείου.
Ταυτόχρονα, συνεργαζόμαστε στενά με την Enterprise Greece για τη δυναμική προώθηση στο εξωτερικό στο πλαίσιο εκθέσεων και συναντήσεων που πραγματοποιούμε, τα εξαιρετικά ελληνικά προϊόντα μας, που προσδίδουν προστιθέμενη αξία στο τουριστικό μας προϊόν.
Κι ας πάμε στο φαινόμενο της εποχής με τις πλατφόρμες που νοικιάζουν σπίτια σε όλο τον κόσμο και στην Ελλάδα. Τείνει να γίνει μάστιγα. Φοιτητές δεν βρίσκουν σπίτια, κάποιοι να νοικιάσουν διαμέρισμα στο κέντρο της Αθήνας. Φέρατε ένα νομοσχέδιο, όμως οι φορείς του τουρισμού έχουν σημαντικές ενστάσεις. Δύσκολο θέμα. Πώς θα προστατευτούν ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια από εταιρείες που ελέγχουν 200 διαμερίσματα για παράδειγμα; Δεν μιλάμε για κάποιον που πηγαίνει καλοκαίρι στο χωριό και νοικιάζει το σπίτι του για ένα δύο μήνες μέσω πλατφόρμας. Ακόμα και φορολογικά το δημόσιο χάνει χρήματα, δεν δηλώνονται εισοδήματα…
Oι βραχυχρόνιες μισθώσεις είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που αναπτύσσεται και εξελίσσεται διαρκώς με ταχείς ρυθμούς. Το Υπουργείο Οικονομικών, που είναι καθ’ ύλην αρμόδιο εισήγαγε το θεσμικό πλαίσιο ώστε να διασφαλιστεί η νομιμότητα και η διαφάνεια και θέσπισε κανόνες στην ελληνική αγορά. Συνιστά ουσιαστικά την πρώτη προσπάθεια αντιμετώπισης του φαινομένου σε εθνικό επίπεδο.
Από την πλευρά μας, ως Υπουργείο Τουρισμού και έχοντας ως προτεραιότητα την προστασία του τουριστικού προϊόντος και του κλάδου, διαβουλευτήκαμε με όλους τους τουριστικούς φορείς. Στη συνέχεια κατατέθηκαν οι προτάσεις τους στο Υπουργείο Οικονομικών, για τη διαμόρφωση του πλαισίου στο σκέλος που αφορά τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της τουριστικής αγοράς και της υγιούς τουριστικής δραστηριότητας.
Στην Ελλάδα του 2017 έχουμε 4 σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους, που αλλάζουν τον οδικό χάρτη. Τα επόμενα χρόνια μάλλον θα έχουμε και τον 5ο στην Κεντρική Ελλάδα και στην Πελοπόννησο μέχρι τον Πύργο. Το 2018 θα έχουμε και ηλεκτροκίνητο τρένο Αθήνα – Θεσσαλονίκη και μέχρι το Αίγιο. Ξεκινούν και τα έργα της Fraport στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Πόσο θα εκμεταλλευτούμε αυτούς τις υποδομές; Τις παρουσιάζουμε στο εξωτερικό στις εκθέσεις, στις συναντήσεις με τους κορυφαίες τουριστικούς οργανισμούς; Ξέρουν ότι η Ελλάδα αλλάζει;
Η κυβέρνηση, στο πλαίσιο της πολιτικής εξωστρέφειας, προωθεί νέες διμερείς και πολυμερείς συμφωνίες. Έχει ισχυροποιήσει το διεθνή της ρόλο της Ελλάδας, η οποία έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη της παγκόσμιας κοινότητας ως αξιόπιστος συνομιλητής και εταίρος.
Παράλληλα, έχουμε δημιουργήσει ένα πολύ ελκυστικό και φιλικό περιβάλλον για νέες επενδύσεις. Ιδιαίτερα στον τουριστικό τομέα, έχουμε μειώσει τη γραφειοκρατία, έχουμε απλοποιήσει τις διαδικασίες αδειοδότησης και αναδεικνύουμε τις επενδυτικές ευκαιρίες που παρουσιάζουμε πολύ στοχευμένα σε συναντήσεις μας με επενδυτικούς φορείς και κορυφαίους Ομίλους. Χαρακτηριστικό είναι ότι περισσότερες από 300 προτάσεις για επενδύσεις σε υφιστάμενα και νέα ξενοδοχεία τεσσάρων και πέντε αστέρων υποβλήθηκαν την τελευταία διετία, ενώ και στον αναπτυξιακό νόμο κατατέθηκαν 251 σχέδια τουριστικών επενδύσεων.
Ξεμπλοκάραμε μεγάλες στρατηγικές επενδύσεις οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Σε συνέχεια των επαφών μας προσκαλούμε Διεθνείς Ομίλους να διερευνήσουν συγκεκριμένες ευκαιρίες στον τουρισμό και το real estate, και να ενισχύσουν την παρουσία τους στην Ελλάδα, προσθέτοντας νέες επενδύσεις στο χαρτοφυλάκιό τους.
Ταυτόχρονα, έχουμε διαρκή συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία για τα σημαντικά έργα αναβάθμισης των γενικών υποδομών, στα λιμάνια, τα αεροδρόμια τα οδικά δίκτυα, που βρίσκονται σε εξέλιξη και ενισχύουν την τουριστική εικόνα της χώρας.
Η κυβέρνησή μας δουλεύει συλλογικά ώστε να αντιμετωπιστούν παθογένειες του παρελθόντος, και να δημιουργηθούν νέες αναπτυξιακές ευκαιρίες σε όλη τη χώρα.
Ο τουρισμός είναι εθνικό κεφάλαιο, είναι εθνική υπόθεση, είναι η μεγάλη επένδυση στο μέλλον μας και σε αυτήν την προσπάθεια για την ανάπτυξη και την ευημερία της χώρας μας συμβάλλει καθοριστικά.