Εθελούσιες και στρατηγικός επενδυτής στα ΕΛΤΑ με νομοσχέδιο που βαφτίστηκε τροπολογία
Διαδικασίες εξπρές και κατακραυγή της αντιπολίτευσης αναμένεται στη Βουλή, για το νομοσχέδιο για τα ΕΛΤΑ. Τι προβλέπει.
- 02 Δεκεμβρίου 2020 06:14
Μέγεθος 83 σελίδων, δομή 12 άρθρων με 4 συνοδευτικές εκθέσεις και πολιτική ευθύνη με υπογραφές 9 υπουργών. Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά της νομοθετικής ρύθμισης που η κυβέρνηση αποκαλεί «τροπολογία» ενώ έχει όλα τα χαρακτηριστικά πλήρους νομοσχεδίου. Ψηφίζεται σήμερα στην Βουλή και προβλέπει την εφαρμογή της «συνταγής της ΔΕΗ»στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛ.ΤΑ), προσβλέποντας στην έλευση στρατηγικού επενδυτή. Η τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών.
Το νομοθετικό κείμενο υπογράφεται από τους υπουργούς Κ.Πιερακάκη, Χρήστο Σταϊκούρα, Άδωνι Γεωργιάδη, Γιάννη Βρούτση, Βασίλη Κικίλια, Μάκη Βορίδη και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θόδωρο Σκυλακάκη. Εντυπωσιάζει το ότι σε μια τέτοια ειδικού βάρους νομοθέτηση θα διατεθεί ελάχιστος χρόνος, αφού συνολικά το νομοσχέδιο όπου «ενσωματώθηκε» η τροπολογία θα συζητηθεί σε μία μόλις κοινοβουλευτική συνεδρίαση. Έτσι για το θέμα της αλλαγής δομικών χαρακτηριστικών των ΕΛΤΑ, όπου μεταξύ άλλων προβλέπεται πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, αλλαγές στην διοίκηση αλλά και η δυνατότητα διορισμού διευθυντικών στελεχών από «την αγορά», δεν θα υπάρξει ειδική κοινοβουλευτική συζήτηση. Ούτε καν τοποθέτηση των κοινωνικών φορέων.
Οι επίμαχες διατάξεις
Η τροπολογία σε μέγεθος νομοσχεδίου διαθέτει 12 άρθρα που αφορούν τον νέο τρόπο λειτουργίας των Ελληνικών Ταχυδρομείων Α.Ε και των θυγατρικών της. Οι επίμαχες ρυθμίσεις της εστιάζουν κατά κύριο λόγο στην μείωση του εργασιακού κόστους και της αλλαγής του καθεστώτος των εργασιακών σχέσεων.
Αυτό το στοιχείο με σαφήνεια απεικονίζεται στην αποτίμηση που κάνει το Ελεγκτικό Συνέδριο στην Έκθεσή του με την οποία κωδικοποιεί τις αλλαγές που έπερχονται Ένα από τα βασικά σημεία της τροπολογίας είναι το ότι οι οποιεσδήποτε προσλήψεις στα ΕΛΤΑ πλέον «διέπονται από την κείμενη εργατική νομοθεσία κατά παρέκκλιση της Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας ή του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού ΕΛΤΑ ή λοιπών συμφωνιών ρυθμίσεων (ιδίως ως προς τις αποδοχές των νεοπροσλαμβανόμενων τις κάθε είδους προσαυξήσεις αποδοχών, τα επιδόματα τις λοιπές παροχές και τους όρους απόλυσης».
Παράλληλα στο ίδιο πακέτο διατάξεων «καθορίζεται η διαδικασία προσλήψεων με συμβάσεις ορισμένου χώρου μέχρι τριετούς ανανέωσης και διάρκεια ισόχρονης ανανέωσης για την πλήρωση οργανικών θέσεων Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών της ΕΛ.ΤΑ ΑΕ». Μάλιστα στις προσλήψεις αυτές μπορούν να συμμετέχουν «πέραν του προσωπικού της εταιρίας και υποψήφιοι εκτός αυτής. Ειδικά όμως για τις θέσεις διευθυντών δεν μπορεί να υπερβαίνουν ποσοστό 20% επι του συνόλου των προβλεπόμενων θέσεων». Επίσης υπάρχει η δυνατότητα για «προσλήψεις προσωπικού με συμβάσεις για την κάλυψη πρόσκαιρων παροδικών θέσεων η εποχικών αναγκών». Για τον καθορισμό των λεπτομερειών ορίζεται η δημιουργία τριμελούς Επιτροπής Προσλήψεων και Αμοιβών με 3ετή θητεία των μελών της.
Θεσμοθετείτα επίσης η δυνατότητα των ΕΛΤΑ να ασκούν στις θυγατρικές της εταιρίες την δυνατότητα εθελούσιας εξόδου. Έτσι οριζεται πως «μπορεί να εφαρμόζονται με αποφάσεις του Δ.Σ προγράμματα εθελούσιας εξόδου του προσωπικού με βάση συγκεκριμένα κριτήρια και με χρηματοδότηση της εταιρίας». Το νέο πλαίσιο συμπληρώνεται με την δυνατότητα μεταφοράς του προσωπικού από την μία θυγατρική εταιρία σε άλλη.
Στο βάθος στρατηγικός επενδυτής
Η κυβέρνηση – που ενέκρινε το σχέδιο – κάνει λόγο για εξορθολογισμό του κόστους λειτουργίας των ΕΛΤΑ και την ταυτόχρονη αναβάθμιση των υπηρεσιών τους. Δίχως πάντως να κρύβει ότι στρατηγική επιδίωξη σε βάθος χρόνου ειναι η ανεύρευση ιδιώτη επενδυτή.
Αναφερόμενος στο περιεχόμενο της τροπολογίας ο αρμόδιος υπουργός Κυριάκος Πιερακάκης επισήμανε ότι «το σχέδιο εθελουσίας εξόδου με βάση τον προγραμματισμό αφορά 2.000 άτομα, από ένα μόνιμο προσωπικό γύρω στα 5.500 άτομα. Ο στόχος είναι το πλάνο αυτό να έχει εκτελεστεί μέσα σε μία διετία και άρα σε μία διετία η εταιρεία να έχει γυρίσει σε λειτουργική κερδοφορία».
Παράλληλα όμως ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναφέρθηκε και στο μέλλον της επιχείρησης. Σημείωσε ότι «οστόχος μας είναι τα χρήματα τα οποία θα βάλει ο Έλληνας φορολογούμενος στα ΕΛΤΑ μέσω του κράτους να μπορέσει να τα πάρει πίσω.Να μπορέσει δηλαδή μέσω της λειτουργικής κερδοφορίας της επιχειρήσεις από τη μία και μέσω της αύξησης της περιουσίας μη κράτους, δηλαδή με στρατηγικό επενδυτή. Πότε θα γίνει αυτό; Όχι τώρα. Όταν θα έχει ολοκληρωθεί αυτό το πλάνο μετασχηματισμού, και άρα όταν τα ΕΛΤΑ θα έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή αξία, τότε να μπορέσει να γίνει. Αυτό δεν είναι της παρούσης όμως πρέπει να τονίσουμε ποια είναι η στρατηγική κατάληξη αυτού του σχεδίου». Μάλιστα επισήμανε ότι «ως προς αυτό, θα τόνιζα επίσης ότι τα ΕΛΤΑ εδώ και κάποια χρόνια έχουν τοποθετηθεί στο Υπερταμείο κι αντανακλά το γεγονός ότι εξαρχής αυτή ήταν η ευρύτερη βούληση της ελληνικής πολιτείας».
Απόσυρση ζητά η αντιπολίτευση
Συσσωμη πάντως η αντιπολίτευση μιλά για σαφή προσπάθεια πλήρους ιδιωτικοποίησης της εν λόγω εταιρίας του δημοσίου και μάλιστα εν κρυπτώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνεται πως η εθελούσια έξοδος του προσωπικού των ΕΛΤΑ θεσμοθετείται δίχως να υπάρχει συγκεκριμένη μελέτη για τα οικονομικά της αποτελέσματα. Ενώ ταυτόχρονα παρέχεται η δυνατότητα να προστεθούν διευθυντικά στελέχη με παχυλούς μισθούς.
Η αξιωματική αντιπολίτευση αντιπροτείνει σε αυτή τη περίοδο χαλάρωσης των δημοσιονομικών περιορισμών λόγω πανδημίας να αποζημιωθούν τα ΕΛΤΑ με 135 εκατομμύρια που οφείλονται στην επιχείρηση με βάση την ισχύουσα νομοθεσία. Αυτά να προέλθούν από τα 90 εκατομμύρια που οφείλονται ως αποζημίωση για την καθολική υπηρεσία που προσφέρουν όπως και να καλυφθούν τα χρέη οργανισμών προς τα ΕΛΤΑ ύψους 45 εκατομμυρίων ευρώ. Έτσι θα εξυγιανθούν τα οικονομικά της επιχείρησης, θα εκκινήσει η εμπλοκή της στις νέες αγορές ενώ θα διατηρήσει και τον κοινωνικό της χαρακτήρα
Ενδεικτικά αρμόδιος τομέαρχης του ΣΥΡΙΖΑ Μάριος Κάτσης, επισήμανε χαρακτηριστικά στην Βουλή πως «τώρα που είχε εκτοξευθεί η ζήτηση στο Δέμα και έχουν όλοι στραφεί στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τα ΕΛΤΑ έμειναν στο περιθώριο και επωφελήθηκαν οι ιδιώτες ανταγωνιστές». Παράλληλα τόνισε ότι «αυτή η κρατική παρέμβαση που επιχειρεί η κυβέρνηση – είναι ένα μάθημα ξεκάθαρο. Είναι μια ήττα της νεοφιλελεύθερης αντίληψης, ότι το αόρατο χέρι της αγοράς ρυθμίζει τα πάντα». Μάλιστα άφησε συγκεκριμένες αιχμές σημειώνοντας ότι «η διοίκηση αυξάνει όμως τους μισθούς των μετακλητών και των goldenboys». Όπως είπε ο Μάριος Κάτσης τα ΕΛΤΑ «είναι η παρουσία του κράτους κατά μία έννοια για απομακρυσμένους πολίτες, για γέροντες που δέχονται τη σύνταξη από τους ταχυδρόμους, έχουν προσωπική σχέση, να πηγαίνουν τα φάρμακα τα ΕΛΤΑ σε ανθρώπους που τα χρειάζονται».
Ευθέως για σχέδιο ιδιωτικοποίησης των ΕΛ.ΤΑ μίλησε ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής Βασίλης Κεγκέρογλου. Κατηγόρησε μάλιστα την κυβέρνηση ότι σχεδίασε την υλοποίηση του σχεδίου αυτού εν μέσω πανδημίας επικαλούμενος τα πρακτικά της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής. Όπως δήλωσε «η Κυβέρνηση αφού επί 1,5 χρόνο αδιαφόρησε για τα προβλήματα των ΕΛ.ΤΑ. και δεν προέβη σε καμία ρύθμιση, απόφαση ή σχεδιασμό που να έχουν να κάνουν με την αντιμετώπιση των προβλημάτων της, έρχεται σήμερα και μας λέει «έχει επιδεινωθεί η κατάσταση, πρέπει να πάρουμε μέτρα»». Μάλιστα τόνισε ότι «πριν από 25 μέρες, επειδή έχω την τιμή να μετέχω στη Διάσκεψη των Προέδρων, στην ενημέρωση που έκανε ο Πρόεδρος (σ.σ Ο ΠτΔ Κώστας Τασούλας) , είπε ότι θα έρθει και ένα νομοσχέδιο του Οικονομικών, όπου θα έχει και μια τροπολογία, για την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ. Ακριβώς, όπως τα λέω, ακριβώς. Για την προετοιμασία της ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ. Ακριβώς όπως τα λέω, γιατί υπάρχουν πρακτικά. Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι κάτι έκτακτο».
Την απόσυρση της τροπολογίας δίχως συζήτηση ζήτησε η εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Μαρία Κομνηνάκα. Επισήμανε απευθυνόμενη προς την κυβέρνηση πως «επιλέγετε για ακόμη μια φορά να φέρετε στα μουλωχτά ένα, νομοσχέδιο εγώ θα πω και δεν είναι τροπολογία το ζήτημα αυτό, που μιλάει για ανατροπή εργασιακών σχέσεων, που μιλάει για ανατροπή δεδομένων στα ΕΛ.ΤΑ., που ουσιαστικά το είπατε και μόνος σας προετοιμάζει την ιδιωτικοποίηση των ΕΛ.ΤΑ. και την εξυγίανσή τους για να παραδοθούν στον στρατηγικό επενδυτή». Επισήμανε ότι «η Κυβέρνηση συνιστά προς όλες τις κατευθύνσεις αυτοσυγκράτηση και περιορισμό και η μόνη που δεν συμβαδίζει και δεν υπακούει στις υποδείξεις είναι η ίδια η Κυβέρνηση που είναι ασυγκράτητη. Δεν μπορεί να έχετε κάνει «πρωτοκολλητήριο» την Βουλή σε μια τέτοια περίοδο που λειτουργεί με τέτοιες συνθήκες να έρχεται το ένα νομοσχέδιο πίσω από το άλλο και παράλληλα να φέρνετε στα νομοσχέδια άσχετες τροπολογίες με τόσο βαριές διατάξεις χωρίς να προλάβουν να συζητηθούν, να αντιδράσουν οι εμπλεκόμενοι φορείς, να εκφράσουν την γνώμη».
Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr