“Φυγή προς τα εμπρός” επιχειρεί ο Μητσοτάκης – Τα σενάρια για 13ο μισθό

Διαβάζεται σε 5'
“Φυγή προς τα εμπρός” επιχειρεί ο Μητσοτάκης – Τα σενάρια για 13ο μισθό
Κυριάκος Μητσοτάκης SOOC

Μετά τον ανασχηματισμό, ο πρωθυπουργός επισκέπτεται σήμερα το υπουργείο Οικονομικών, αύριο το Υποδομών και Μεταφορών και την Τετάρτη το Εσωτερικών

Σε μία προσπάθεια να κεφαλαιοποιήσει τον ανασχηματισμό της Παρασκευής και να ανακτήσει την πρωτοβουλία στο πολιτικό παιχνίδι, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκινά κύκλο επισκέψεων στα υπουργεία. 

Η επιχείρηση “φυγή προς τα εμπρός” ξεκινά με την επίσκεψη του πρωθυπουργού στο υπουργείο Οικονομικών σήμερα στις 10 το πρωί. Ο κ. Μητσοτάκης αύριο θα βρεθεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με φόντο τη συνεχιζόμενη αντιπαράθεση για τα Τέμπη. Ενώ την Τετάρτη θα έχει σύσκεψη στο υπουργείο Εσωτερικών, με τη συμμετοχή και της ηγεσίας του Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Όλα αυτά βέβαια ενώ αίσθηση προκάλεσε το γεγονός ότι ο Αρίστος Δοξιάδης παραιτήθηκε χθες από υφυπουργός Ανάπτυξης. Μόλις 24 ώρες μετά την ορκωμοσία του και δύο ημέρες μετά τον ανασχηματισμό, εν μέσω καταγγελιών της αντιπολίτευσης για εμπλοκή του ως νομικού εκπροσώπου εταιρείας που είχε κατηγορηθεί για καρτέλ.

Με την παραίτηση του πάντως στο Μαξίμου ευελπιστούν ότι θα στερήσουν από την αντιπολίτευση τη δυνατότητα να πυροβολεί την κυβέρνηση και θα περάσουν τη δική τους “θετική ατζέντα” στην επικαιρότητα.

Κρίσιμη ημέρα όμως για τον κυβερνητικό σχεδιασμό είναι η Πέμπτη, καθώς ο πρωθυπουργός θα συμμετέχει στη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία θα συζητήσει για άλλη μία φορά για την ευρωπαϊκή άμυνα και ανταγωνιστικότητα, καθώς και για την Ουκρανία.

Εν τω μεταξύ την Τετάρτη 19 Μαρτίου, η Κομισιόν θα παρουσιάσει την τελική της πρόταση για τη ρήτρα διαφυγής των αμυντικών δαπανών από το έλλειμμα των χωρών μελών.

Θα ξεκαθαρίσει επομένως το ακριβές ποσοστό των αμυντικών δαπανών που θα εξαιρεθεί από το έλλειμμα. Και καθώς η Ελλάδα δαπανά σχεδόν 3% του ΑΕΠ σε εξοπλιστικά προγράμματα, η κυβέρνηση προσδοκά σε σημαντική διεύρυνση των δημοσιονομικών περιθωρίων, που θα ανοίξει το δρόμο για νέα μέτρα.

Τα σενάρια για 13ο μισθό

Κατά την επίσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών σήμερα, ο κ. Μητσοτάκης μαζί με το νέο “τσάρο” της οικονομίας, Κυριάκο Πιερρακάκη, αναμένεται να στείλει άλλωστε μήνυμα συνέχισης των φοροελαφρύνσεων, χωρίς όμως να τεθεί σε κίνδυνο η δημοσιονομική σταθερότητα.

Ο πρωθυπουργός έχει εξάλλου προαναγγείλει νέα μέτρα μείωσης φόρων κυρίως για τη λεγόμενη “μεσαία τάξη”, με το βλέμμα στο 2027 και τις εκλογές, εφόσον πραγματοποιηθούν κανονικά στο τέλος της τετραετίας. Σημειωτέον δε ότι στο επόμενο υπουργικό συμβούλιο θα συζητηθεί και η νέα αύξηση του κατώτατου μισθού.

Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας πιέζουν ωστόσο εδώ και καιρό για γενναίες κινήσεις ώστε να αλλάξει το βαρύ πολιτικό κλίμα. Ακόμη και για επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στο δημόσιο, η οποία όμως έχει υψηλό δημοσιονομικό κόστος που αγγίζει τα 3 δισ ή ακόμη και τα 6 δισ ετησίως, συνυπολογίζοντας και την επίπτωση στις συντάξεις.

Στο γαλάζιο παρασκήνιο συζητείται πάντως πλέον το σενάριο η κυβέρνηση να επαναφέρει μόνο τον 13ο μισθό στο δημόσιο, ώστε το δημοσιονομικό κόστος να είναι το μισό. Ακόμη και σε αυτή την περίπτωση όμως, είναι πολλά τα λεφτά.

Σημειωτέον ότι στις 6 Ιουνίου η ολομέλεια του ΣτΕ θα αποφανθεί εάν οι σημερινές δημοσιονομικές συνθήκες επιτρέπουν την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού που είχε καταργηθεί στο πλαίσιο του μνημονίου. Υπενθυμίζεται ότι το 2019, το ΣτΕ είχε κρίνει συνταγματική την περικοπή του 13ου και 14ου μισθού, αλλά σε διαφορετικό δημοσιονομικό περιβάλλον. Εάν το ΣτΕ αυτή τη φορά κρίνει διαφορετικά, η κυβέρνηση θα βρεθεί αντιμέτωπη με την υποχρέωση καταβολής αναδρομικών για το 2023- 2024.

Επικοινωνιακή αντεπίθεση για τα Τέμπη

Δεν είναι τυχαίο πάντως ότι ο κ. Μητσοτάκης επιλέγει ο δεύτερος σταθμός στο νέο κύκλο επισκέψεων του στα υπουργεία μετά τον ανασχηματισμό να είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, και ο νέος αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, είναι άλλωστε δύο από τα στελέχη της νεότερης γενιάς που αναβαθμίστηκαν στον ανασχηματισμό και έχουν αναλάβει το στοίχημα να διαχειριστούν την καχυποψία της κοινής γνώμης για τα Τέμπη.

Ο πρωθυπουργός είχε αναφερθεί ονομαστικά στη νέα πολιτική ηγεσία του Υποδομών και Μεταφορών και κατά την πρώτη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου το Σάββατο.

Κάλεσε τον κ.Δήμα και τον κ.Κυρανάκη να βάλουν “το δυναμισμό τους απέναντι στα εμπόδια του βαθέως κράτους”. Παραδέχθηκε ότι στο συγκεκριμένο τομέα “πρέπει να κάνουμε μία μεγάλη ανατροπή”. Ενώ μίλησε για “σάρωμα κάθε αντίστασης που έρχεται από το χθες” και για την “Ελλάδα του παλιού ΟΣΕ”.

Ο ήπιων τόνων κ.Δήμας και ο “επικοινωνιακός” κ.Κυρανάκης έδωσαν εξαρχής το στίγμα της στρατηγικής τους στο Υποδομών και Μεταφορών. Κατά την τελετή παράδοσης παραλαβής το Σάββατο ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επανέλαβε τη λέξη σεμνότητα, ενώ ο νέος αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών μίλησε για εντατική δουλειά “σα να ήταν σε τρένο το δικό μου παιδί”.

Ο κ. Κυρανάκης μάλιστα έσπευσε χθες να επισκεφθεί το Σταθμό Λαρίσης, όπου συνομίλησε με σταθμάρχες, ώστε να δείξει επικοινωνιακά πως η κυβέρνηση θέτει ως προτεραιότητα την ασφάλεια στο σιδηρόδρομο.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα