Γ. Σταθάκης: Πλαίσιο για την αντιμετώπιση της ακρίβειας – Τα “κλειδιά” για την πορεία των μισθών

Γ. Σταθάκης: Πλαίσιο για την αντιμετώπιση της ακρίβειας – Τα “κλειδιά” για την πορεία των μισθών
Γιώργος Σταθάκης Nikos Libertas / SOOC

Η εκτόξευση των εταιρικών κερδών αλλά και η πορεία των μισθών αναδεικνύουν ελλείμματα σε σχέση με την ισοκατανομή υπεραξιών που παράγει η οικονομία στους μισθούς των εργαζομένων.

Πλαίσιο για την αντιμετώπιση της ακρίβειας έδωσε ο πρώην υπουργός Οικονομίας, Περιβάλλοντος κι Ενέργειας και υποψήφιος βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. στο νομό Χανίων Γιώργος Σταθάκης. Συγκεκριμένα, μιλώντας το πρωί της Μεγάλης Τρίτης στον Ρ/Σ 9,84 άσκησε έντονη κριτική σε τρεις άξονες στην κυβερνητική πολιτική για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού, τονίζοντας ότι αιχμή του φαινομένου στη χώρα ήταν η ανεπάρκεια στη διαχείριση της ενεργειακής κρίσης.

“Η πρωταρχική παρέμβαση που δεν έγινε αφορά την αγορά ενέργειας. Όλες οι ευρωπαϊκές χώρες πήραν μέτρα, π.χ. η Μ. Βρετανία έβαλε πλαφόν στη λιανική με έναν όριο στο κέρδος στο 5%, η Ισπανία έθεσε εκτός τιμολόγησης ενέργειας το φυσικό αέριο μέσα από μια συγκεκριμένη διαδικασία, στη Γερμανία έβαλαν πλαφόν την χονδρική. Εδώ η κυβέρνηση επέλεξε να προχωρήσει με επιδοτήσεις κάτι που εκτόξευσε τις τιμές.Αρα το πρώτο που μας διαφοροποιεί είναι το ενεργειακό” τόνισε ο Γιώργος Σταθάκης και προσέθεσε:

“Το δεύτερο σημείο κριτικής είναι το εξής: Η κυβέρνηση θέλησε να κρατήσει την ακρίβεια με φορολογικά μέτρα.

Και ο τρίτο σημείο έχει με το ότι θα έπρεπε να είναι πιο στοχευμένες οι παρεμβάσεις για να υπάρχει καλύτερη προστασία σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις που το είχαν περισσότερο ανάγκη. Αυτά δείχνουν και τις στοχεύσεις μας τώρα για τη διαμόρφωση πολιτικών. Προστίθεται, εδώ, και η πολιτική με τους μισθούς με ανάλογες μεσοσταθμικές αυξήσεις προκειμένου να πρπσαμοστούν τα εισοδήματα με τις τιμές” σημείωσε ο πρώην υπουργός κάνοντας μια αναδρομή στις πολιτικές εσωτερικής υποτίμησης που έγιναν τόσο στην ΕΕ όσο και στην Ελλάδα.

“Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι μισθοί έχουν δύο βασικές παραμέτρους όπου κινούνται ως προς την πορεία τους, το ΑΕΠ και ο ρυθμός αύξησης της παραγωγικότητας.

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που είχαμε στην Ευρώπη, ήταν ότι οι αυξήσεις στα δυο αυτά, ήταν μεγαλύτερες από τους μισθούς. Πχ. στη Γερμανία οι μισθοί ήταν καθηλωμενοι κάτι που οδήγησε σε έξαρση των ανισοτήτων.

Εδω τα χρόνια των μνημονίων φτασαμε σε μείωση μισθών κατά 40% στο δημοσιο και 18% στον ιδιωτικό τομέα” αν΄φερε και άσκησε κριτική στην κυβέρνηση σε σχέση με επιλογές της (φορολογικά μετρα, δράσεις στήριξης, μισθοί) που οδήγησαν σε μεγάλες απώλειες εισοδήματος στον κόσμο της εργασίας, φέρνοντας όξυνση ανισοτήτων.

“Η κυβέρνηση, την τελευταια τετραετια που έχει βρει μια τακτοποιημένη οικονομία με 38 δισεκ “μαξιλάρι”, που της επιτρέπει να δανείζεται με ανταγωνιστικά επιτόκια, έχει μια οικονομία, όπου εκ των πραγμάτων οι μισθοί θα έπρεπε να ακολουθούν τους ρυθμους ανάπτυξης της οικονομίας, που λέει η ίδια ότι έχει αλλά και την αύξηση της παραγωγικότητας.

Όμως, δεν ακολούθησε αυτή την πολιτική και αν δείτε την εκτόξευση των εταιρικών κερδών θα δείτε ρεκόρ. Αρα ήταν κυρίαρχη η ανισοκατανομή των κερδών σε βάρος της εργασίας” σημείωσε.

Ιδιωτικοποιήσεις και διαχείριση υδάτων

Σε σχέση με το θέμα των ευθυνών για τη διστήρηση ή μη υπό δημόσιο έλεγχο των υδάτων έκανε λόγο για υποκριτική στάση της κυβέρνησης αναλύοντας τα πεπραγμένα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ, που ως στόχο, είχαν, όπως τόνισε, τη διατήρηση του δημόσιου ελέγχου σε κομβικές υποδομές.

“Ως υπεύθυνος για τις διαδικασίες των ιδιωτικοποιήσεων τότε να σας πω το εξής: Εμεις παραλάβαμε αρχές του 2015 μια σειρά από 27 εταιρειών που μεταξύ των οποίων ήταν εταιρείες ενέργειας, υδάτων, υποδομών κτλ. Εμείς προσεγγίσαμε ως εξής το όλο θέμα:

Δεν προχωρήσαμε σε ιδιωτικοποίηση ενεργειακών εταιρειών. Κρατήσαμε το 51% σε ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΠΑ, Φυσικό Αέριο, όπου μάλιστα εξαγοράσαμε ένα ποσοστό στην Αττική από τη Shell, δημιουργήσαμε τη ΔΕΠΑ Υποδομών, επαναδιαπραγματευτήκαμε μια προς μια τις ιδιωτικοποιήσεις και τις προσεγγίσαμε με τέτοιο τρόπο ώστε να κρατήσουμε τις υποδομές ειδικά στην ενέργεια. Στο νερό ήμασταν σε αναμονή του ΣτΕ.

Να σημειώσω ότι όλες οι εταιρείες ήταν στο ΤΑΠΙΕΔ, που είχε μια δουλεια μόνο. Ιδιωτικοποιούσε. Όταν εμείς κερδίζαμε κάτι, το παίρναμε από ΤΑΙΠΕΔ και το πηγαίναμε στο Υπερταμείο, που μπορεί να ιδιωτικοποιεί αλλά και να κρατά τις εταιρείες αναβαθμίζοντας με επενδύσεις κτλ. Δηλαδή, μια προς μια τις εταιρείες που κερδίζαμε τις περνάγαμε στο Υπερταμείο

Σε σχέση με το νερό. Βγηκε η αποφαση του ΣτΕ στο τέλος της δικής μας διακυβέρνησης. Ήδη, εμείς της διαχείριση των υδάτων την είχαμε εντάξει στην Ειδική Γραμματεία Υδάτων που έχουμε στο ΥΠΕΝ. Όλη η φασαρία προέκυψε λόγω του αντί να μείνει εκεί εκεί το έθεσαν υπό την ΡΑΕ, που κάμνει άλλες δουλειες ελέγχει κρατικά μονοπώλια ή κανόνες ανταγωνισμού.

Δεν μπορεί, όμως, να ενταχθεί υπό έναν Ρυθμιστή και να υπόκειται σε διαφορετικούς κανόνες διαχείρισης. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ελέγχει, συγκεκριμένα, εάν είναι κάτι σε κρατικό μονοπώλιο, το ποιοι είναι οι μισθοί, ποιες είναι οι τιμές ποιοι και πώς διαμορφώνονται οι λογαριασμοί” σημείωσε ο κ Σταθάκης λέγοντας ότι “σε σχέση με την παραμονή μιας επιχείρησης στο Δημόσιο, έχουμε το παράδειγμα του ΑΔΜΗΕ που, πέρα από το ποσοστό που έχει το Υπ. Οικονομικών, φτιάξαμε μια εταιρεία συμμετοχών στο ΥΠΕΝ, που έλεγξε ένα αναγκαίο ποσοστό μετοχών. Αρα υπαρχει ο τρόπος στο πώς κρατάς δημοσια μαι εταιρεία που να μην είναι στο Υπερταμειο ή στο ΤΑΙΠΕΔ, που ούτως ή άλλως πάει για κατάργηση.”

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα