Η Ελλάδα προχωρά με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό – Δείτε τον Χάρτη
Διαβάζεται σε 4'
Για πρώτη φορά σε επίσημο κείμενο της Ε.Ε. τα απώτατα δυνητικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας
- 16 Απριλίου 2025 10:41
Εκδόθηκε σήμερα με πρωτοβουλία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών και τα συναρμόδια Υπουργεία, η πράξη συγκρότησης της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής για τον Θαλάσσιο Χώρο (ΕΧΣΘΧ), με την οποία εξειδικεύεται και αποτυπώνεται σε χάρτη ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ) της χώρας.
Αυτό σημαίνει ότι για πρώτη φορά κατατίθενται σε επίσημο κείμενο της Ε.Ε. τα απώτατα δυνητικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Δεν συνοδεύεται όμως και από ανακήρυξη ΑΟΖ.
“Κλείνουμε εκκρεμότητες του παρελθόντος, υπερασπιζόμαστε τα εθνικά συμφέροντα στην πράξη“, λέει η κυβέρνηση
“Το ότι λύνουμε εκκρεμότητες δεν σημαίνει ότι δεν θέλουμε θετικό κλίμα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις“, προσθέτουν οι ίδιες πηγές.
Ο χάρτης κινείται στη μέση γραμμή μέχρι τη σύναψη συμφωνιών οριοθέτησης με γειτονικά κράτη, δηλαδή συμφωνίας με την Τουρκία για ΑΟΖ.
Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ) αποτελεί και τον οδικό χάρτη αξιοποίησης των θαλασσίων πόρων, αλλά και τμήμα του ευρωπαϊκού κεκτημένου.
Οι συμβουλές Καραμανλή για τον ΘΧΣ και οι αντιδράσεις της Τουρκίας
Υπενθυμίζεται ότι στα τέλη Απριλίου έληγε η προθεσμία που έχει δοθεί στη χώρα μας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την κατάθεση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού.
Παρότι οι χάρτες ήταν έτοιμοι, η κυβέρνηση δεν τους είχε μέχρι σήμερα υποβάλλει γιατί η κατάθεση τους συνδέεται εμμέσως σε κάθε περίπτωση με την ΑΟΖ και άρα θα προκαλούσε αντίδραση της Τουρκίας. Λόγω της μη κατάθεσης μέχρι σήμερα του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού μάλιστα είχε επιβληθεί στη χώρα μας πρόστιμο από την Κομισιόν.
Υπενθυμίζεται δε πως όταν η Κομισιόν δημοσιοποίησε πέρυσι τους χάρτες των θαλασσίων περιοχών των κρατών μελών της ΕΕ στο πλαίσιο των μελετών της για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, η Άγκυρα είχε διαμαρτυρηθεί, επαναφέροντας τη θεωρία των “γκρίζων ζωνών” στο Αιγαίο.
Σημειωτέον ότι ο πρώην πρωθυπουργός, Κώστας Καραμανλής, είχε συμβουλεύσει δημοσίως την κυβέρνηση να καταθέσει τον ΘΧΣ.
Κατά ομιλία του το Δεκέμβριο ο κ.Καραμαλής είχε προτείνει ειδικότερα να κατατεθεί στην ΕΕ ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός της χώρας, αλλά και στο πλαίσιο αυτό να ενταχθεί η ενεργοποίηση της ανακήρυξης της ΑΟΖ με βάση τη μέση γραμμή, κατά τον Ν. 4001/2011 και τους όρους και τις προϋποθέσεις του Διεθνούς Δικαίου της θάλασσας. Σημείωσε ότι αυτό είναι απολύτως σύμφωνο με το Διεθνές Δίκαιο και δεν εμποδίζει την όποια διαπραγμάτευση με την Τουρκία.
Τελικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε σήμερα το πράσινο φως για να προχωρήσει ο ΘΧΣ, αν και την ίδια στιγμή φαίνεται πως έχει παγώσει το καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας- Κύπρου.
Σημειωτέον επίσης ότι σήμερα η τουρκική εφημερίδα Milliyet δημοσίευσε το χάρτη του τουρκικού ΘΧΣ, ο οποιος φυσικά κινείται στη λογική της “γαλάζιας πατρίδας” και στη μέση γραμμή, με στόχο τους φυσικούς πόρους του Αιγαίου. Γεγονός, που σε συνδυασμό με τη λήξη της προθεσμίας στα τέλη Απριλίου, προφανώς και έπαιξε ρόλο στην απόφαση να προχωρήσει σήμερα η κυβέρνηση στην επίλυση της εκκρεμότητας με τον ΘΧΣ.
Η ανακοίνωση για το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό
Στην ανακοίνωση για το ΘΧΣ, την οποία υπογράφουν οι υπουργοί Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, επισημαίνεται ότι πρόκειται για μία σημαντική πρωτοβουλία, καθώς για πρώτη φορά η χώρα μας θέτει τους κανόνες για την οργάνωση του θαλάσσιου χώρου.
“Ο ΘΧΣ συνιστά ένα ολιστικό χωροταξικό πλαίσιο και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή ανάπτυξη γαλάζιας και κυκλικής οικονομίας, αποτυπώνοντας με ευκρίνεια τις ανθρώπινες δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιούνται σε όλες τις θαλάσσιες ζώνες της χώρας μας, με σεβασμό στην αδήριτη ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος”, αναφέρει η ανακοίνωση.
“Η προσέγγιση που ακολουθήθηκε κατά την εκπόνηση της ΕΧΣΘΧ συνέθεσε συχνά αντικρουόμενες κοινωνικές, οικονομικές, ενεργειακές και περιβαλλοντικές παραμέτρους, προκειμένου να υπηρετήσει μια σειρά αλληλένδετους στόχους, όπως η κλιματική ανθεκτικότητα του θαλάσσιου περιβάλλοντος, η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, η προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και ιδιαίτερα των ενάλιων αρχαιοτήτων, η βελτίωση και προστασία των θαλασσίων μεταφορών, η εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων της χώρας, η ιχθυοκαλλιέργεια και η ενίσχυση των διασυνοριακών έργων κοινού ενδιαφέροντος. Ο ΘΧΣ λαμβάνει υπόψη τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ χερσαίων και θαλάσσιων δραστηριοτήτων και αποδίδει έμφαση στη διαβούλευση και συνδιαμόρφωση των προτεραιοτήτων ανά περιφέρεια, μέσα από τη συγκρότηση Θαλάσσιων Χωροταξικών Πλαισίων”, συνεχίζει η ανακοίνωση και καταλήγει:
“Με τον ΘΧΣ και την ΕΧΣΘΧ, η Ελληνική Πολιτεία για πρώτη φορά οριοθετεί λεπτομερείς χρήσεις των θαλασσίων ζωνών της, υλοποιώντας την υποχρέωση που απορρέει από την Οδηγία 2014/89/ΕΕ και ασκώντας τα δικαιώματα που πηγάζουν από το Διεθνές Δίκαιο.”
enotites