Η κυβερνητική ατζέντα και η διαπραγματευτική τακτική του Μαξίμου
Η διαπραγμάτευση δεν είναι το μόνο ανοιχτό μέτωπο που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση της επόμενες ημέρες. Η υλοποίηση των αποφάσεων της Μόσχας, το νομοθετικό έργο, η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, αλλά και οι εσωτερικές ισορροπίες με το μεταναστευτικό και τις καταλήψεις που πρέπει να σταθμίσει το Μέγαρο Μαξίμου συνθέτουν ένα δύσκολο παζλ
- 14 Απριλίου 2015 06:06
Τέλος στην οικονομική ασφυξία θέλει να δώσει το Μέγαρο Μαξίμου μέχρι τα τέλη του μήνα. Μπορεί η δόση στο ΔΝΤ να καταβλήθηκε, όμως εκκρεμούν για το μήνα που διανύουμε 550 εκατ. για μισθούς του δημοσίου του πρώτου 15μερου και άλλα 1,9 δισ. για μισθούς και συντάξεις συνολικά. Κρίσιμη ημερομηνία θεωρείται η 12η Μαΐου, καθώς θα πρέπει να αποπληρωθεί η νέα δόση προς το ΔΝΤ ύψους 747 εκατ. ευρώ.
Τα κυβερνητικά στελέχη βραχυπρόθεσμα δείχνουν να μην ανησυχούν, όμως μακροπρόθεσμα ξέρουν καλά πως το «μαρτύριο της σταγόνας» δεν μπορεί να αποδώσει και πως πρέπει να βρεθούν τα χρήματα για να αποπληρωθούν οι νέες δόσεις.
Η ηλεκτρονική εφαρμογή της ρύθμισης των 100 δόσεων που θα ενεργοποιηθεί μετά το Πάσχα αναμένεται, σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο, να αυξήσει τα έσοδα, όμως σε κάθε περίπτωση η απελευθέρωση των χρηματοδοτικών εργαλείων ή η εκταμίευση μέρους των διαθεσίμων των 7,2 δισ. ευρώ αποτελεί μονόδρομο αυτή τη στιγμή για την Ελληνική οικονομία.
Υπεράνω όλων για το Μέγαρο Μαξίμου είναι η επίτευξη ενός έντιμου συμβιβασμού σε όλα τα θέματα προκειμένου να ανοίξουν οι «κάνουλες» της χρηματοδότησης.
Ο πρωθυπουργός αρχίζει σήμερα νέες επαφές τόσο στο εσωτερικό με το οικονομικό επιτελείο όσο και στο εξωτερικό προκειμένου να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να βρεθεί η χρυσή τομή σε θέματα, όπως το δημοσιονομικό κενό, το ασφαλιστικό, τα εργασιακά, αλλά και οι ιδιωτικοποιήσεις.
Η συμφωνία με τους Ρώσους
Καθόλου έξω από το κάδρο δεν αφήνουν στην κυβέρνηση τη συνάντηση που είχε ο Αλέξης Τσίπρας με τον Βλάντιμιρ Πούτιν θέλοντας να προχωρήσουν άμεσα στην επόμενη ημέρα των συνομιλιών και των συμφωνιών που έγιναν.
Από τη στιγμή, που όπως ανακοινώθηκε, τα κέρδη του Ελληνικού δημοσίου από τον Ελληνικό αγωγό θα φτάνουν τα 500 εκατ. ευρώ το χρόνο, η προκαταβολή για την οποία μίλησε και ο Ρώσος πρόεδρος σε σχέση με τα μελλοντικά κέρδη μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 5 δισεκατομμύρια ευρώ. Ποσό καθόλου ευκαταφρόνητο σε περίπτωση που η στάση των δανειστών εξακολουθήσει να είναι το ίδιο σκληρή για μεγάλο χρονικό διάστημα. Σαφώς, κανείς θα πρέπει να συνυπολογίσει και το κόστος κατασκευής του αγωγού που ανέρχεται στα 2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Αν προσθέσει κανείς την επίτευξη της επανεκκίνησης των εξαγωγών των αγροτικών προϊόντων στη Ρωσία, τη ενδεχομένη μείωση της τιμής του φυσικού αερίου, αλλά και τη διαγραφή του προστίμου λόγω χαμηλής κατανάλωσης αεριού, στο Μέγαρο Μαξίμου έχουν να προβάλουν μια σειρά από θέματα που ενισχύουν τη γεωπολιτική δυναμική της χώρας με άμεσο οικονομικό αντίκτυπο.
Αξιοποίηση Δημόσιας Περιουσίας
Το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων στο πλαίσιο των κοινοπραξιών με το δημόσιο να έχει βασικό ρόλο κυριάρχησε και στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου παρουσία του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ λίγο πριν το Πάσχα.
Στην κυβέρνηση γνωρίζουν καλά πως μια σειρά από διαδικασίες πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα, καθώς είναι κάτι που επιζητά διακαώς και η πλευρά των δανειστών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΟΛΠ, μετά και το ταξίδι του Γιάννη Δραγασάκη στη Κίνα, φαίνεται να έχει προτεραιότητα. Μένει να διευκρινιστεί ποιο θα είναι το ποσοστό του δημοσίου από τη στιγμή που δεν θα ισχύσει το 67% του προηγούμενου διαγωνισμού, αλλά και αν τελικά θα περιλαμβάνεται και η ακτοπλοΐα.
Πιο σύνθετο εμφανίζεται το θέμα των περιφερειακών αεροδρομίων, το οποίο φαίνεται να μένει πιο πίσω με την κυβέρνηση να επιθυμεί να επανεξετάσει τη σύμβαση που υπάρχει με την Γερμανική Fraport.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην τελευταία κλειστή σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε κρίθηκε ότι τα αεροδρόμια δεν θα πρέπει να παραχωρηθούν ενιαία.
Η ατζέντα της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας περιλαμβάνει επίσης τον ΟΛΘ, αλλά και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τους Ρωσικούς σιδηροδρόμους να έχουν ήδη εκφράσει ενδιαφέρον. Δεν ήταν τυχαία, άλλωστε η παρουσία του επικεφαλής των σιδηροδρόμων στις συναντήσεις που είχε ο Αλέξης Τσίπρας στη Μόσχα. Και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, πάντως η κυβέρνηση μιλά μόνο για παραχώρηση χρήσεων κάποιων ή κάποιου προβλήτα.
Το νομοθετικό έργο
Τις επόμενες ημέρες αναμένεται η κυβέρνηση να φέρει στη Βουλή το νομοσχέδιο για την απαγόρευση των πλειστηριασμών, όπου σύμφωνα με κυβερνητικούς παράγοντες θα προστατεύεται η κύρια κατοικία της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών. Η ρύθμιση θα προβλέπει και την καταβολή μιας ελάχιστης μηνιαίας πληρωμής.
Από το υπουργείο Εργασίας εκκρεμεί η κατάθεση του νομοσχεδίου για την επαναφορά της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Την Τετάρτη θα υπάρξει συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου με τα συνδικάτα, ενώ στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνεται η επαναφορά του θεσμού της Διαιτησίας, αλλά και η ακύρωση της αναστολής της αύξησης των επιδομάτων πολυετίας.
Περισσότερο χρόνο επεξεργασίας, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, θέλει το νομοσχέδιο για τα “κόκκινα” στεγαστικά δάνεια.
Η «μάχη της Βουλής» αυτή την εβδομάδα αναμένεται να δοθεί στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής για τα νομοσχέδια που αφορούν τις φύλακες τύπου Γ, αλλά και την παλαιά ΕΡΤ.
Πηγή φωτογραφίας: Sooc.gr