Μετωπική Δούκα – Χαρδαλιά για τα τέλη ταφής των απορριμμάτων

Διαβάζεται σε 16'
Μετωπική Δούκα – Χαρδαλιά για τα τέλη ταφής των απορριμμάτων
EUROKINISSI

Εκατέρωθεν βολές έχουν εκτοξεύσει τις τελευταίες ώρες Δήμος Αθηναίων και Περιφέρεια Αττικής για το ζήτημα των τελών ταφής των απορριμμάτων.

Άγρια κόντρα έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ώρες μεταξύ Δήμου Αθηναίων και Περιφέρειας Αττικής, με επίκεντρο τα τέλη ταφής των απορριμμάτων.

Η έντονη αντιπαράθεση ξεκίνησε από την ανακοίνωση που εξέδωσε την Πέμπτη (2/1) ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, στην οποία μιλούσε για υπερβολική αύξηση των τελών ταφής των απορριμμάτων που επέβαλλε για το 2025 ο ΕΣΔΝΑ και παράλληλα ζητούσε άμεση σύγκλιση των αρμοδίων οργάνων της ΚΕΔΕ και της ΠΕΔΑ, προκειμένου να αποτραπεί η οικονομική ασφυξία των ΟΤΑ.

Παράλληλα, ο Χάρης Δούκας έκανε λόγο για απόφαση που θα οδηγήσει στην “οικονομική εξόντωση τους ΟΤΑ, καθώς αυξάνει υπερβολικά τα ποσά που πρέπει να καταβληθούν για τα τέλη ταφής και τις εισφορές υπέρ του ΕΔΣΝΑ εντός του 2025” ενώ θα επιφέρει “επαχθή τετελεσμένα στους δήμους, ότι δεν υπήρξε καμία διαδικασία διαβούλευσης, ενώ έχουν ήδη καταρτισθεί και εγκριθεί από τα Δημοτικά Συμβούλια οι δημοτικοί προϋπολογισμοί του έτους 2025”.

Επισημαίνει, επίσης, ότι αυτή η εξέλιξη θα προκαλέσει “απόλυτη οικονομική ασφυξία στους ΟΤΑ της Αττικής, οι οποίοι έχουν ήδη τεράστια χρηματοδοτική δυσχέρεια λόγω της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης”. Ενδεικτικά αναφέρει ότι ο Δήμος Αθηναίων θα κληθεί να καταβάλει το 2025 επιπλέον 12 εκατ. ευρώ, “ποσό που αντιστοιχεί σε 50% αύξηση σε σχέση με τα ισχύοντα το 2024, ενώ ανάλογη είναι και η επιβάρυνση και των λοιπών δήμων της περιφέρειας”.

Ο δήμαρχος Αθηναίων αποδίδει ευθύνες στην Περιφέρεια Αττικής, καθώς “σύμβουλοι της μετέχουν στην ΕΕ του ΕΔΣΝΑ και ένας εξ αυτών φέρει την ιδιότητα του προέδρου της, όπως ευθύνεται και ο αντιπρόεδρός της, Νίκος Αβραμίδης, πρώην αντιδήμαρχος Καθαριότητας του Δήμου Αθηναίων επί δημαρχίας Μπακογιάννη”, σημειώνει ο Χάρης Δούκας.

Στην αντεπίθεση η Περιφέρεια Αττικής

Σε διάψευση των όσων υποστήριξε ο Χάρης Δούκας, προχώρησε το πρωί της Παρασκευής (3/1) η Περιφέρεια Αττικής μέσω επιστολής που υπογράφει ο πρόεδρος του ΕΣΔΝΑ και Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος & Ποιότητας Ζωής, Χαράλαμπος Σιάτρας, κάνοντας λόγο για “ψέμα”, “παραπληροφόρηση” και “μικροπολιτικές σκοπιμότητες”.

Αναλυτικά, η ανακοίνωση του προέδρου του ΕΣΔΝΑ αναφέρει:

«Καμία αύξηση στα τέλη ταφής από την Περιφέρεια Αττικής και τον ΕΔΣΝΑ – Το ψέμα και η παραπληροφόρηση δεν μπορούν να κρύψουν την άγνοια και τις μικροπολιτικές σκοπιμότητες

Μια οφειλόμενη απάντηση στον Δήμαρχο Αθηναίων για τις υποτιθέμενες αυξήσεις στα τέλη ταφής από την Περιφέρεια Αττικής.

Μόνο θλίψη μπορεί να προκαλέσει το περιεχόμενο της επιστολής του Δημάρχου Αθηναίων προς την ΚΕΔΕ και την ΠΕΔΑ, με την οποία κατηγορεί την Περιφέρεια Αττικής (!) για “στραγγαλισμό” των ΟΤΑ μέσω της – υποτιθέμενης – αύξησης των τελών ταφής και των εισφορών από τον ΕΔΣΝΑ.

Θλίψη και γνήσια απορία, καθώς κανείς δεν μπορεί να καταλάβει το αν η επιστολή αυτή αποτελεί προϊόν βαθύτατης άγνοιας ή εμπαθούς σκοπιμότητας.

Δυστυχώς, απ’ ό,τι φαίνεται ισχύουν και τα δύο.

Και επειδή εμείς έχουμε μάθει να μιλάμε μόνο τη γλώσσα της αλήθειας, υπεύθυνα και καθαρά, ας δούμε πώς έχουν τα πράγματα στην ορθή τους διάσταση:

Είναι απολύτως αναληθές ότι υπήρξε αύξηση στα τέλη ταφής με πρωτοβουλία του ΕΔΣΝΑ και μάλιστα με τη μορφή του κατεπείγοντος. Το συγκεκριμένο κόστος επιβάλλεται κλιμακωτά και προκύπτει από την εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας.

Ο Δήμαρχος Αθηναίων φαίνεται να αγνοεί ή να παραβλέπει το γεγονός ότι, όχι με απόφαση της Περιφέρειας, αλλά βάσει του Ν. 4819/2021, από την 1η Ιανουαρίου 2022 έχει επιβληθεί τέλος ταφής για τους Δήμους όλης της χώρας.

Το τέλος αυτό, βάσει του ίδιου νόμου, ορίστηκε σε 20 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται ετησίως κατά πέντε ευρώ ανά τόνο, έως την τιμή των 35 ευρώ, ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2026 ορίζεται σε 45 ευρώ για να φτάσει στα 55 ευρώ ανά τόνο από την 1η Ιανουαρίου 2027, τιμή στην οποία σταθεροποιείται για τα επόμενα έτη.

Τέλος για το οποίο τόσο η ΚΕΔΕ όσο και 165 Δήμοι της χώρας έχουν προσφύγει στη δικαιοσύνη.

Το τέλος ταφής δεν αποτελεί έσοδο του ΕΔΣΝΑ ή της Περιφέρειας, αλλά αποδίδεται εξ ολοκλήρου στον Ε.Ο.ΑΝ. Εν κατακλείδι, ο ΕΔΣΝΑ είναι σύμφωνα με το νόμο ΕΝΔΙΑΜΕΣΟΣ, υπόχρεος καταβολής του τέλους ταφής, το οποίο οφείλει να υπολογίσει και να εισπράξει από τους Δήμους και εν συνεχεία να αποδώσει στον ΕΟΑΝ σύμφωνα με τον Ν 4819/2021. Και είναι αυτονόητο, ότι η ετήσια τιμή του τόνου αποβλήτων έχει ορισθεί από τον ίδιο τον Νόμο και ΜΟΝΟ!

Σε καμία περίπτωση λοιπόν, δεν αποτελεί ευθύνη της Περιφέρειας, ούτε του ΕΔΣΝΑ η αδυναμία των υπευθύνων του Δήμου Αθηναίων να συμπεριλάβουν στον προϋπολογισμό ένα κόστος που προβλέπεται στον Νόμο και βέβαια που θα έπρεπε να είχε προβλεφθεί και στον προϋπολογισμό του Δήμου.

Θα έπρεπε επίσης ο Δήμαρχος Αθηναίων – ή όσοι τον συμβουλεύουν, παρέχοντάς του προφανώς κακές υπηρεσίες – να γνώριζε καλά ότι η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ δεν θα μπορούσε ποτέ να επιβάλλει την οποιαδήποτε αλλαγή στην τιμολογιακή πολιτική. Για κάτι τέτοιο, είναι απαραίτητη η λήψη απόφασης από το ΔΣ του ΕΔΣΝΑ – και ανάλογη απόφαση ΠΟΤΕ δεν δρομολογήθηκε και γι’ αυτό ΔΕΝ υπάρχει!

Ασφαλώς, είναι πρόδηλη η εργαλειοποίηση του όλου θέματος από πλευράς του Δημάρχου, γι αυτό άλλωστε στοχοποιεί και τον Αντιπρόεδρο της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ, Δημοτικό Σύμβουλο Αθηναίων, που ανήκει στη μείζονα αντιπολίτευση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Αυτό όμως είναι ένα θέμα που αφορά τον ίδιο και όχι την Περιφέρεια ή τον ΕΔΣΝΑ – πολλώ δε μάλλον τους ίδιους τους πολίτες.

Άγνοια ή σκοπιμότητα; Σε κάθε περίπτωση, ο Δήμαρχος Αθηναίων είναι και πάλι έκθετος. Γιατί η τεκμηριωμένη αλήθεια διαλύει την παραφιλολογία. Και, δυστυχώς, με φτηνούς εντυπωσιασμούς δεν λύνεται το πρόβλημα της καθαριότητας στην Αθήνα.

Είναι λυπηρό, την ώρα που οι πολίτες απαιτούν από τους δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης σκληρή, συνεχή και συνεπή δουλειά για να δοθούν οριστικές λύσεις σε χρονίζοντα προβλήματα – όπως αυτό της διαχείρισης απορριμμάτων – ώστε να αναβαθμιστεί η ποιότητα της καθημερινής ζωής, ο Δήμαρχος Αθηναίων επιλέγει να κρύβεται πίσω από τις ευθύνες του, με επικοινωνιακά τρικ μικροκομματικής έμπνευσης, που παραπέμπουν σε τακτικές του παρελθόντος.

Δεν ξέρουμε αν αυτή η σύγχυση που αποπνέει το κείμενο της επιστολής του Δημάρχου Αθηναίων οφείλεται σε άγνοια βασικών λειτουργιών της αυτοδιοίκησης λόγω απειρίας ή σε σκόπιμη διαστρέβλωση της αλήθειας λόγω επιλογής.

Άλλο είναι η έλλειψη γνώσης και άλλο η παραπληροφόρηση που αγγίζει το όριο της εμπάθειας.

Δυστυχώς, στο θέμα της ανακοίνωσής του Δημάρχου Αθηναίων συνδυάζονται και τα δυο.

Στον ΕΔΣΝΑ γνωρίζουμε τα προβλήματα και δουλεύουμε καθημερινά για να τα λύσουμε. Να επουλώσουμε πληγές του χθες που ταλαιπωρούν τις προσπάθειες ανάκαμψης του σήμερα.

Το πρόβλημα του κόστους των απορριμμάτων θα λυθεί μόνο μέσα από ένα ολιστικό και οργανωμένο σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων.

Ένα σχέδιο που η Περιφερειακή Αρχή, μαζί με τον ΕΔΣΝΑ και τα συναρμόδια Υπουργεία προετοιμάζει και σύντομα θα παρουσιαστεί, δίνοντας οριστικό τέλος σε σκοπιμότητες, καθυστερήσεις, δικαιολογίες και παθογένειες δεκαετιών που δεν επιτρέπουν την οριστική λύση του προβλήματος διαχείρισης των απορριμμάτων στην Μητροπολιτική Αττική».

Νέα επιστολή Δούκα: «Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι»

Έπειτα από την επιστολή του προέδρου του ΕΔΣΝΑ και Αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος και Ποιότητας Ζωής, Χαράλαμπου Σιάτρα, ο Χάρης Δούκας απάντησε εκ νέου λέγοντας ότι οι επιβαρύνσεις υπερβαίνουν κάθε λογική” όχι μόνο στην Αθήνα αλλά “και στους άλλους δήμους του λεκανοπεδίου“.

Συγκεκριμένα, η νέα επιστολή Δούκα αναφέρει:

«ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΜΕΙΛΙΚΤΟΙ.

Ό,τι και αν ισχυρίζεστε, όσο και αν λέτε ότι «δε φταίω εγώ αλλά η κυβέρνηση».

Ο Δήμος Αθηναίων καλείται να πληρώσει από 23,9 εκ. ευρώ το 2024 για εισφορές και τέλη στον ΕΔΣΝΑ (του φορέα που διαχειρίζεται τα απορρίμματα στην Αττική), 35,3 εκ. ευρώ το 2025 για τις ίδιες υπηρεσίες.

Επιβάρυνση που υπερβαίνει κάθε λογική.

Αντίστοιχη επιβάρυνση καταγράφεται και στους υπόλοιπους Δήμους της Περιφέρειας Αττικής.

Ο Πρόεδρος του ΕΔΣΝΑ και Αντιπεριφερειάρχης Αττικής, οφείλει να απαντήσει όχι μόνο για τις πρωτοφανείς και εξοντωτικές αποφάσεις, αλλά για τα ακόλουθα τρία καίρια ερωτήματα:

Ποιο είναι το κατεπείγον της απόφασης της Ε.Ε. του ΕΔΣΝΑ στις 27/12, που μάλιστα ελήφθη χωρίς τη φυσική παρουσία των μελών της;

Γιατί δεν προηγήθηκε ούτε ο στοιχειώδης διάλογος με τους Δήμους της Αττικής;

Γιατί η απόφαση ελήφθη, αφού είχαν ολοκληρωθεί και ψηφιστεί οι Προϋπολογισμοί τους για το 2025;

Κλείνω με δύο επισημάνσεις:

Πρώτον: Είναι ανεπίτρεπτο ο  Αντιπεριφερειάρχης (που μαζί με τον τέως Αντιδήμαρχο του κ. Μπακογιάννη υπογράφει την απόφαση) να επικαλείται ανεπάρκεια ή αδυναμία σωστής λειτουργίας και διαχείρισης του Συνδέσμου που διοικεί, για να αποφασίζει τις υπέρογκες επιβαρύνσεις στους Δήμους.

Δεύτερον: Είναι, εξίσου, ανεπίτρεπτο να ζητά από τους Δήμους της Αττικής, να πληρώσουν τα σπασμένα της δικής τους κακοδιαχείρισης στον ΕΔΣΝΑ, όλα αυτά τα χρόνια.

Δε θα το επιτρέψουμε».

ΠΑΣΟΚ:  «Η Κυβέρνηση στραγγαλίζει τους Δήμους μέσω του ΕΔΣΝΑ»

Παρέμβαση για το ζήτημα της ταφής των απορριμμάτων πραγματοποίησε και ο Παναγιώτης Δουδωνής, υπεύθυνος Κ.Τ.Ε. Εσωτερικών ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής.

Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή του αναφέρει:

Η κυβέρνηση, αντί να αναλάβει τις ευθύνες της για την κακοδιαχείριση του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) και να εξασφαλίσει διαφάνεια και λογοδοσία στη διαχείριση των απορριμμάτων, επιλέγει να μετακυλήσει το βάρος στους Δήμους. Η απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ (210/2024), που επιβλήθηκε αιφνιδιαστικά και χωρίς διαβούλευση, οδηγεί σε υπερδιπλάσια οικονομική επιβάρυνση των Δήμων για το τέλος ταφής, προκαλώντας αναστάτωση και σοβαρά ερωτήματα για τις πρακτικές διαχείρισης και τις οικονομικές ισορροπίες του οργανισμού.

Αδιαφάνεια και υποψίες για έλλειμμα στον ΕΔΣΝΑ

Η απόφαση αυτή εγείρει εύλογες ανησυχίες για το πώς διαχειρίζεται ο ΕΔΣΝΑ τα έσοδα από το τέλος ταφής. Παρά την υποχρέωση του οργανισμού να αποδίδει τα κονδύλια στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) για την επιστροφή τους στους ΟΤΑ μέσω δράσεων ανακύκλωσης, μέχρι σήμερα καμία τέτοια επιστροφή δεν έχει πραγματοποιηθεί. Το ερώτημα που παραμένει αναπάντητο είναι: Πού καταλήγουν αυτά τα ποσά; Μήπως η αύξηση των χρεώσεων αποτελεί κάλυψη οικονομικού ελλείμματος του ΕΔΣΝΑ;

Η διπλή παρακράτηση του τέλους ταφής του 2022

Προσθέτοντας στις ανησυχίες, το τέλος ταφής του 2022 παρακρατήθηκε διπλά -μία φορά μέσω της ΔΕΗ και μία δεύτερη μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών-. Παρά τις καταγγελίες, καμία απάντηση δεν έχει δοθεί για την τύχη αυτών των χρημάτων. Η έλλειψη διαφάνειας ενισχύει την εικόνα ενός οργανισμού που λειτουργεί χωρίς λογοδοσία. Τι υποστηρίζει το Υπουργείο Εσωτερικών και η κυβέρνηση για αυτή την υπόθεση που έχει ήδη φτάσει στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας; Πότε θα περάσουν την πόρτα του εισαγγελέα οι υπεύθυνοι για την κακοδιαχείριση στον ΕΔΣΝΑ;

Η κοινωνία δεν αντέχει άλλο την αδιαφάνεια και την ατιμωρησία. Η κυβέρνηση και οι εμπλεκόμενοι οφείλουν να λογοδοτήσουν, να δώσουν εξηγήσεις και να αποκαταστήσουν άμεσα την αδικία που έχουν προκαλέσει.

Αιφνιδιασμός και λανθασμένες πρακτικές

Η απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ:

Ελήφθη αιφνιδιαστικά, μετά την ψήφιση των δημοτικών προϋπολογισμών, υπονομεύοντας την οικονομική σταθερότητα των Δήμων.

Βασίστηκε σε στοιχεία του 2020, τα οποία δεν αντικατοπτρίζουν τις σημαντικές μεταβολές στην ταφή απορριμμάτων τα τελευταία χρόνια, οδηγώντας σε αδικαιολόγητα υψηλές χρεώσεις.

Παραβίασε τη νομιμότητα, καθώς δεν εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΔΣΝΑ, όπως προβλέπει ο νόμος.

Οι συνέπειες για τους πολίτες

Η μετακύλιση αυτής της υπέρμετρης επιβάρυνσης στους Δήμους θα πλήξει τελικά τους πολίτες:

-Μέσω αυξημένων δημοτικών τελών.

-Μέσω υποβάθμισης υπηρεσιών καθαριότητας και περιβαλλοντικών υποδομών.

Απαιτούμε άμεσες ενέργειες

Να ανακληθεί η απόφαση 210/2024 του ΕΔΣΝΑ και να ανασταλεί η εφαρμογή της μέχρι να υπάρξει διαφάνεια και δίκαιη κατανομή του κόστους.

Να ανακληθούν οι αποφάσεις του ΕΔΣΝΑ έως ότου δημοσιευθεί η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο εκδίκασε την υπόθεση στις 3 Δεκεμβρίου μετά την προσφυγή της ΚΕΔΕ και δεκάδων Δήμων.

Να διερευνηθεί η τύχη των κονδυλίων του τέλους ταφής, με πλήρη διαφάνεια και δημοσιοποίηση των οικονομικών στοιχείων του ΕΔΣΝΑ.

Να ενεργοποιηθεί η επιστροφή των κονδυλίων από το τέλος ταφής στους ΟΤΑ για δράσεις ανακύκλωσης.

Να αποσαφηνιστεί η υπόθεση της διπλής παρακράτησης του τέλους ταφής του 2022.

Η κυβέρνηση και ο ΕΔΣΝΑ οφείλουν να λογοδοτήσουν για τις πρακτικές τους και να σταματήσουν να επιβαρύνουν την αυτοδιοίκηση και τους πολίτες με τις αστοχίες και την αδιαφάνειά τους.

Η αυτοδιοίκηση πρέπει να λειτουργεί με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, χωρίς σκιές και ερωτήματα που πλήττουν την εμπιστοσύνη της κοινωνίας.

ΣΥΡΙΖΑ: «Ληστρική επιδρομή στο εισόδημα των πολιτών από την κυβέρνηση»

Να ανασταλεί η εκτέλεση της απόφασης του ΕΔΣΝΑ για την αύξηση των τελών καθαριότητας ζητά με ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, κάνοντας λόγο για «ληστρική επιδρομή στο εισόδημα των πολιτών από την κυβέρνηση».

Ο ΣΥΡΙΖΑ εξηγεί ότι «αυτή τη φορά εκδηλώνεται με τον εξαναγκασμό των δήμων να αυξήσουν υπέρογκα τα τέλη καθαριότητας που πληρώνουν οι δημότες κάθε μήνα, σύμφωνα με την απόφαση που πήρε η Εκτελεστική Επιτροπή του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ), λίγες μόλις μέρες πριν την αλλαγή του έτους, για υπέρογκες αυξήσεις στα τέλη ταφής εντός του 2025».

Υποστηρίζει ακόμη ότι η απόφαση πάρθηκε χωρίς οποιαδήποτε διαβούλευση ή έστω ενημέρωση των Δήμων και ότι οι αυξήσεις που προβλέπονται είναι τεράστιες – για τον Δήμο Αθηναίων αντιστοιχούν σε 50% αύξηση εισφοράς σε σχέση με το 2024 – και ουσιαστικά συνιστούν μια φοροεισπρακτική επίθεση στους δημότες.

Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι «η απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ συνεχίζει την απαράδεκτη πρακτική, να χρησιμοποιούνται οι περιβαλλοντικές εισφορές των Δήμων ως εργαλείο οικονομικού στραγγαλισμού τους, συμβάλλοντας έτσι στην κεντρική κυβερνητική επιλογή που θέλει την Αυτοδιοίκηση αδύναμη και εξαρτημένη από το κεντρικό κράτος.

Χαρακτηριστικά αξίζει να αναφερθεί η αύξηση ανά Δήμο:

Δήμος Αθηναίων : 16.069.912 – 35.339.160

Δήμος Χαλανδρίου : 1.745.601 – 3.652.306

Δήμος Νίκαιας Αγ. Ι. Ρέντη : 2.681.845 – 5.590.150

Δήμος Σαρωνικού : 1.497.070 – 2.820.417

Δήμος Ζωγράφου: 1.214.798 – 2.681.203

Δήμος Βύρωνα : 1.092.369 – 2.403.280 

Δήμος Κηφισιάς : 2.658.705 – 6.016.493

Επιπλέον η απόφαση προβλέπει την παρακράτηση των ποσών κάθε μήνα, απευθείας από την ΔΕΗ, που σημαίνει τεράστια μείωση της ρευστότητας στους δήμους από τον πρώτο κιόλας μήνα του 2025. Η κυβερνητική ευθύνη είναι μεγάλη, οι δήμαρχοι ομόφωνα έχουν αρνηθεί το τέλος ταφής με αποφάσεις των συνεδρίων τους. Η απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη για οικονομικό στραγγαλισμό της αυτοδιοίκησης και επιβάρυνση των δημοτών είναι ξεκάθαρη και καλούμε τους πάντες να αντιδράσουν».

Κλείνοντας καλεί «να πάρουν όλοι θέση, στα Δημοτικά Συμβούλια, στο Περιφερειακό Συμβούλιο, στη Βουλή ώστε να εξεταστούν οι τρόποι με τους οποίους θα αποκρουστεί η απαράδεκτη απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ».

KKE: «Το ΕΣΔΝΑ προχωρά στην παραπέρα οικονομική αφαίμαξη των δήμων»

Την «τακτική του ΕΣΔΝΑ που χέρι-χέρι με την κυβέρνηση προχωρά στην παραπέρα οικονομική αφαίμαξη των δήμων επιβάλλοντας αυξημένες καταβολές για το “τέλος ταφής” του 2025, με άμεσες και σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομική κατάσταση των δήμων», καταγγέλλουν οι εκλεγμένοι δήμαρχοι με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» στην Αττική.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση:

«Συγκεκριμένα, η Εκτελεστική Επιτροπή του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) συνεδρίασε την Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου με τη διαδικασία της Κατεπείγουσας Συνεδρίασης, στο πλαίσιο της κατάθεσης του προϋπολογισμού του Συνδέσμου για το 2025, για να αποφασίσει την αύξηση της περιβαλλοντικής εισφοράς (τέλος ταφής) από τους δήμους-μέλη του. Και αυτό, αφού είχαν ψηφιστεί οι προϋπολογισμοί πολλών δήμων στην Αττική και χωρίς καν να συνεδριάσει το διοικητικό συμβούλιο του Συνδέσμου.

Θυμίζουμε ότι το “τέλος ταφής” είχε προβλεφθεί με τον νόμο 4042/2012, εντάχθηκε στο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων του 2015 του ΣΥΡΙΖΑ, μετονομάστηκε με νόμο σε “περιβαλλοντική εισφορά” (άρθρο 55 του Ν.4609/3.5.2019) και από 1/1/2020 θεσμοθετήθηκε η καταβολή του προβλέποντας για το 2022, ως έτος εκκίνησης, το “τέλος ταφής” να διαμορφωθεί στα 20 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων που καταλήγουν στον ΧΥΤΑ Φυλής, με αύξηση 5 ευρώ ετησίως.

Το 2023, το υπουργείο Εσωτερικών με σχετικές αποφάσεις (ν.5069/23) πλήρωσε το “τέλος ταφής” του 2022 και του α΄ εξαμήνου του 2023, ποσά που τα παρακρατεί από τους κρατικούς πόρους υπέρ δήμων μέσα στο 2024, απομειώνοντας σοβαρά τη χρηματοδότηση των δημοτικών προϋπολογισμών.

Τώρα έρχεται ο ΕΔΣΝΑ να κάνει εκκαθάριση οφειλών και διαχειριστικού κόστους για την περίοδο 2021-2024, και το αυξημένο ποσό, που προκύπτει σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις των προϋπολογισμών των δήμων για το 2024 το κάνει άμεσα απαιτητό από τους δήμους, με βάση την νέα νομοθεσία (ν.5151/24), που προβλέπει ότι: “η ετήσια εισφορά των δήμων, καταβάλλεται σε 12 ισόποσες δόσεις” και “το ποσό της ετήσιας εισφοράς… θα παρακρατείται από τη ‘ΔΕΗ ΑΕ’ ή τον εναλλακτικό πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, από τα έσοδα του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού του οικείου δήμου…”. Παράλληλα, βεβαίως, θα παρακρατούνται και οι τρέχουσες οφειλόμενες εισφορές…!

Δεν είναι η πρώτη φορά που καταγγέλλουμε την πολιτική που φορτώνει στις πλάτες του λαού “πράσινους” φόρους, στο πλαίσιο της ανταποδοτικότητας στη διαχείριση των σκουπιδιών που καταλήγουν στους χώρους υγειονομικής ταφής (ΧΥΤ). Είναι απαράδεκτο οι ίδιοι που δεν παίρνουν μέτρα για εξοπλισμό και έργα για τη διαχείριση των αποβλήτων έτσι που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας και την προστασία του περιβάλλοντος, να εξαπολύουν και νέα φοροληστεία προκειμένου να καλυφθούν οι υποχρεώσεις του κρατικού προϋπολογισμού (“Πράσινο Ταμείο”, Εθνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης). Βεβαίως, η έλλειψη σχεδιασμού με ευθύνη του κράτους και η υποστελέχωση των υπηρεσιών στον χώρο, είναι συνειδητή επιλογή για να ανοιχτούν οι πιο μεγάλοι δρόμοι για τα κέρδη των μονοπωλιακών ομίλων, που ήδη νέμονται την επεξεργασία απορριμμάτων, την ίδια στιγμή που εξακολουθεί η λειτουργία του αίσχους της χωματερής στη Φυλή, προωθείται η καρκινογόνα καύση και επιβαρύνονται η υγεία, η ποιότητα ζωής και το εισόδημα του λαού.

Μετά τις εξελίξεις αυτές ζητάμε την άμεση σύγκληση της Γενικής Συνέλευσης της ΠΕΔΑ και από την Περιφερειακή Αρχή, η οποία ασκεί τη Διοίκηση στον ΕΔΣΝΑ, να προχωρήσει στην άμεση σύγκληση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΔΣΝΑ.

Δε θα συναινέσουμε στη λαϊκή αφαίμαξη και το περιβαλλοντικό έγκλημα που συντελείται.

Απαιτούμε κατάργηση του τέλους ταφής και διαχείριση των απορριμμάτων σε όφελος του λαού. Να κλείσει το αίσχος του ΧΥΤΑ Φυλής και να μην έχουμε άλλα εγκλήματα σαν και αυτό στην Αττική».

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα