Μία ενιαία, ανεξάρτητη αρχή για τις δημόσιες συμβάσεις και νέος αναπτυξιακός νόμος

Μία ενιαία, ανεξάρτητη αρχή για τις δημόσιες συμβάσεις και νέος αναπτυξιακός νόμος
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου Eurokinissi

Τι εισηγήθηκαν στο υπουργικό συμβούλιο ο Π. Πικραμμένος και οι Α. Γεωργιάδης και Ν. Παπαθανάσης.

Η στρατηγική ανάπτυξης βρέθηκε στο επίκεντρο της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου υπο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης κ. Παναγιώτης Πικραμμένος παρουσίασε το νομοσχέδιο για την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, ενώ ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης και ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Νίκος Παπαθανάσης παρουσίασαν νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων: α) Αναπτυξιακός νόμος: Ελλάδα 2.0, β)Εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού και ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/1.

Αντικείμενο του νομοσχεδίου για την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων είναι η ενοποίηση των δύο ανεξάρτητων Αρχών με αρμοδιότητες στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, δηλαδή της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ) και της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ).

Σημειώνεται ότι κατά την σύσταση της ΕΑΑΔΗΣΥ (2011),  στόχος ήταν να δημιουργηθεί μία ενιαία ανεξάρτητη Αρχή για όλα τα θέματα δημοσίων συμβάσεων, στην οποία επρόκειτο να ανατεθεί και η εξέταση των προδικαστικών προσφυγών στο πλαίσιο ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων. Με την προτεινόμενη ενοποίηση επανερχόμαστε στο αρχικό σχήμα από το οποίο απέκλινε η προηγούμενη Κυβέρνηση δημιουργώντας μία δεύτερη Αρχή, την ΑΕΠΠ, δηλαδή την ενιαία αντιμετώπιση όλων των ζητημάτων σχετικά με τις δημόσιες συμβάσεις από μία ανεξάρτητη Αρχή.

Επιπλέον, ο φόρτος εργασίας της ΑΕΠΠ έχει αυξηθεί δυσανάλογα σε σχέση με αυτόν της ΕΑΑΔΗΣΥ, η οποία (ΕΑΑΔΗΣΥ) παρόλ’ αυτά διαθέτει υψηλού επιπέδου προσωπικό και «τεχνογνωσία» τα οποία παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτα. Στόχος είναι η δημιουργία ενός νέου σχήματος, το οποίο θα έχει αποτελεσματικότερη και πιο ορθολογική δομή.

Προτείνεται ένα οργανωτικό σχήμα που α) είναι το πιο λιτό δημοσιονομικά και β) είναι το απολύτως απαραίτητο για την απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας και των δύο ενοποιούμενων αρχών. Στο πλαίσιο αυτό διατηρούνται όλες οι θέσεις εργασίας του ειδικού επιστημονικού και λοιπού διοικητικού προσωπικού των ενοποιούμενων Αρχών, καθώς και το ήδη υπηρετούν προσωπικό.

Έχοντας υπόψη την αρμοδιότητα της ΑΕΠΠ σε εκκρεμείς διαδικασίες δημοσίων συμβάσεων και την ανάγκη απρόσκοπτης προόδου των διαδικασιών αυτών και τήρησης συγκεκριμένων προθεσμιών (όπως επιβάλλεται και από τις σχετικές Οδηγίες της ΕΕ), επελέγη η διατήρηση του σχήματος λειτουργίας της νέας ενιαίας αρχής, εντός του πλαισίου του ν. 4412/2016, που είναι πλέον το ενιαίο κύριο νομοθέτημα για τις δημόσιες συμβάσεις.

Ενόψει της ενεργοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης το ζήτημα της ανάθεσης (και εκτέλεσης) των δημοσίων συμβάσεων αποκτά μείζονα σημασία για την υλοποίηση των δράσεων που θα ενταχθούν στην χρηματοδότηση.  Στο πλαίσιο αυτό είναι επιτακτική η ανάγκη για: Επιτάχυνση των διαδικασιών, ενόψει των ασφυκτικών προθεσμιών του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και απόλυτη διαφάνεια και τήρηση των κανόνων του εθνικού και ενωσιακού δικαίου, κατά την απορρόφηση των σχετικών κονδυλίων. 

Αναπτυξιακός νόμος: Ελλάδα 2.0

Ο Αναπτυξιακός νόμος Ελλάδα 2.0 θα αντικαταστήσει  τον ν. 4399/16 (Α’ 117) περί ιδιωτικών επενδύσεων και θα αποτελεί, για τα επόμενα χρόνια, το βασικό θεσμικό πλαίσιο για την παροχή κρατικών ενισχύσεων στις ιδιωτικές επενδύσεις στη χώρα μας. Στόχος είναι  να αποτελέσει ένα ιδιαίτερα σημαντικό και ελκυστικό χρηματοδοτικό εργαλείο για την ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων και να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Ενόψει σημαντικών αλλαγών  που επίκεινται τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο, με την εισαγωγή του νέου Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, τη θέση σε εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και τις κατευθύνσεις της νέας Προγραμματικής Περιόδου 2021- 2027, καθίσταται επιτακτική  η ανάγκη ουσιαστικής αναμόρφωσης των ρυθμίσεων του Αναπτυξιακού Νόμου προκειμένου να αποτυπώνει τους νέους στόχους και τις νέες στρατηγικές κατευθύνσεις για την ελληνική οικονομία, όπως έχουν καθοριστεί  στο Σχέδιο Ανάπτυξης της Επιτροπής Πισσαρίδη και το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ο  Αναπτυξιακός Νόμος Ελλάδα 2.0 εισάγει δώδεκα νέα καθεστώτα ενισχύσεων, που θα επιτρέψουν στην επιχειρηματική κοινότητα να σχεδιάσει, να αναπτύξει και να υλοποιήσει τις πρωτοβουλίες της με σημαντικές και σύγχρονες μορφές επενδύσεων  σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας. 

Ο Αναπτυξιακός Νόμος Ελλάδα 2.0. ακολουθώντας τη χάραξη των νέων αναπτυξιακών στόχων και πολιτικών επιχειρεί να συμπεριλάβει τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις στον επενδυτικό τομέα  προκειμένου να αποτελέσει ένα αποτελεσματικό και σαφές νομοθετικό πλαίσιο για την υλοποίηση σημαντικών και σύγχρονης μορφής επενδύσεων στη χώρα μας. Ένα πλαίσιο το οποίο να προωθεί, να προσελκύει και να διευκολύνει την υλοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων σε σύγχρονους τομείς της οικονομίας. Να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά την αξιοποίηση των νέων καθεστώτων ενίσχυσης από την επιχειρηματική κοινότητα της χώρας  Και βέβαια να συμβάλει, συνδυαστικά με τις λοιπές μορφές χρηματοδότησης ιδιωτικών επενδύσεων, στην ταχύτερη μετάβαση της ελληνικής οικονομίας προς ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, προσελκύοντας επενδύσεις, που θα προωθούν πέραν της γενικής επιχειρηματικότητας, τον ψηφιακό και τεχνολογικό εκσυγχρονισμό, την έρευνα και καινοτομία, την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση επιχειρήσεων,  τη δημιουργία περισσότερων και πιο εξειδικευμένων θέσεων εργασίας, και γενικότερα την αύξηση του επενδυτικού κεφαλαίου της οικονομίας παράλληλα με τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της σε διεθνές επίπεδο.

Εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού

Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του δικαίου ανταγωνισμού και την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/1 αποβλέπει στην επικαιροποίηση της νομοθεσίας για τον ανταγωνισμό με γνώμονα τις εξελίξεις στην ψηφιακή οικονομία. Στόχοι του νομοσχεδίου είναι:

– Η διασφάλιση της ενιαίας εφαρμογής των κανόνων ανταγωνισμού στην Ευρώπη.

– Η ενίσχυση της ανεξαρτησίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της ποιότητας του προσωπικού της.

– Ο εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού σύμφωνα με τις εξελίξεις στην ψηφιακή οικονομία.

– Η προώθηση της προστασίας των δικαιωμάτων των μερών επί των διαδικασιών ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

– Η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της αποτρεπτικής δυνατότητας της Επιτροπής Ανταγωνισμού έναντι αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών.

Οι βασικές τροποποιήσεις που αφορούν την ενσωμάτωση της  Οδηγίας 2019/1 είναι:

– Η αντιμετώπιση των καταχρηστικών πρακτικών επιχειρήσεων οι οποίες κατέχουν θέση ισχύος σε ένα οικοσύστημα που συγκροτείται από τρίτες ανεξάρτητες επιχειρήσεις και το οποίο είναι δομικής σημασίας για τον ανταγωνισμό στην Ελλάδα.

– Η ανεξαρτησία των μελών της ΕΑ και της ΓΔΑ: Βελτιστοποίηση της λειτουργίας της ΕΑ και ενίσχυση της ανεξαρτησίας της –εναρμόνιση με τις απαιτήσεις ανεξαρτησίας του άρθρου 4 της Οδηγίας 2019/1.

– Ο πειθαρχικός έλεγχος και η πειθαρχική διαδικασία: Επικαιροποίηση και εκσυγχρονισμός των ήδη προβλεπόμενων διατάξεων με στόχο την εναρμόνιση με τις απαιτήσεις ανεξαρτησίας του άρθρου 4 της Οδηγίας 2019/1.

– Η διαδικασία διευθέτησης διαφορών: Επέκταση του θεσμού της διευθέτησης και σε άλλες περιπτώσεις παραβάσεων (κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης και κάθετες συμπράξεις).

– Το πρόγραμμα επιείκειας: Διασφάλιση ορθής και πλήρους μεταφορά της Οδηγίας 2019/1  με δεσμευτική ισχύ διατάξεων με την εισαγωγή στο νόμο.

– Η αμοιβαία συνδρομή: Εισαγωγή κανόνων για διεύρυνση της στενής συνεργασία των Εθνικών Αρχών Ανταγωνισμού στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ανταγωνισμού.

– Οι κανόνες παραγραφής: Δυνατότητα ΕΑ για διαπίστωση παράβασης στο παρελθόν.

Οι βασικές τροποποιήσεις που αφορούν τον εκσυγχρονισμό του δικαίου ανταγωνισμού είναι:

– Αντιμετώπιση των καταχρηστικών πρακτικών επιχειρήσεων οι οποίες κατέχουν θέση ισχύος σε ένα οικοσύστημα που συγκροτείται από τρίτες ανεξάρτητες επιχειρήσεις και το οποίο είναι δομικής σημασίας για τον ανταγωνισμό στην Ελλάδα.

– Ενίσχυση των εξουσιών έρευνας της Επιτροπής Ανταγωνισμού: Μέσω χαρτογράφησης των αγορών, συλλογής πληροφοριών σε οποιαδήποτε ψηφιακή μορφή.

– Αλγόριθμοι και δίκαιο ανταγωνισμού: Δίνεται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, η δυνατότητα διενέργειας έρευνας σε μεθόδους διαμόρφωσης εμπορικής συμπεριφοράς, συμπεριλαμβανομένων αλγοριθμικών μεθόδων.

– Προσωπικά δεδομένα: Αναγνωρίζεται ως  σύννομη η επεξεργασία που είναι απαραίτητη για την εκπλήρωση των καθηκόντων της Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπως και αναγνωρίζεται από το Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων.

– Επιστολή μη ανάληψης δράσης: Ενισχύεται η νομική ασφάλεια των επιχειρήσεων με σκοπό να περιοριστεί το ρυθμιστικό ρίσκο των επενδύσεων για την επίτευξη των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα