Νομοσχέδιο-ΑΕΙ: Ο μύθος της “λευκής κόλλας”
Πώς αποδομήθηκε στην Βουλή το επιχείρημα της Νίκης Κεραμέως περί "πανεπιστημίων που μπαίνουν με λευκή κόλλα". Γιατί η κυβέρνηση προωθεί διατάξεις μείωσης των εισακτέων.
- 07 Φεβρουαρίου 2021 07:56
Κυρίαρχο στην επικαιρότητα θα είναι (και) την ερχόμενη εβδομάδα το νομοσχέδιο της Νίκης Κεραμέως για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που ψηφίζεται την ερχόμενη Τετάρτη στην Βουλή. Οι διατάξεις του νομοθετήματος προκαλούν έντονες κοινωνικές αντιδράσεις έχοντας παράλληλα συσπειρώσει εναντίον του το σύνολο των κομμάτων της αντιπολίτευσης, εκτός από την Ελληνική Λύση. Αν και το ζήτημα της αστυνομικής παρουσίας στα πανεπιστήμια είναι ένα από τα σημεία τριβής, το ίδιο ισχύει και για τις αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ μέσω των πανελλήνιων εξετάσεων. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θεσμοθετεί τις λεγόμενες «βάσεις εισαγωγής» επικαλούμενη τό ότι με το ισχύον σύστημα εισέρχονται φοιτητές που δίνουν «λευκή κόλλα». Όμως στην πρώτη φάση της επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην Βουλή, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, το επιχείρημα αυτό δεν άντεξε στην κριτική. Όπως διαφάνηκ οι διατάξεις, που αυτόματα οδηγούν σε μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ, εκφράζουν μια συγκεκριμένη πολιτική αντίληψη.
Τα στοιχεία που κατατέθηκαν στην Βουλή
Το ζήτημα του νέου συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ, συζητήθηκε αναλυτικά στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, τόσο μεταξύ των κομμάτων της αντιπολίτευσης όσο και ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους κοινωνικούς φορείς που τοποθετήθηκαν.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε στην τοποθέτησή του στην ο Ανδρέας Παπαντωνάκης, ειδικός γραμματέας της ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) «κανείς δε μπορεί, να είναι ευχαριστημένος, όταν εισάγονται υποψήφιοι στην Ανώτατη Εκπαίδευση με μια ελάχιστη βαθμολογική επίδοση». Πρόσθεσε όμως ότι η απάντηση πρέπει να αναζητηθεί στην αναβάθμιση των σπουδών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και όχι στην περικοπή της πρόσβασης στην τριτοβάθμια. Ανέφερε ενδειτικά πως «εμείς εκτιμούμε πως αυτό δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με μία αύξηση της πίεσης στη διαδικασία των εξετάσεων. Δεν αντιμετωπίζεται δηλαδή το πραγματικό, σοβαρό πρόβλημα της προ εκπαίδευσης με κανονιστικά μέτρα»
Ο εκπρόσωπος των καθηγητών της Μέσης Εκπαίδευσης εκτίμησε ότι οι διατάξεις νομοσχεδίου είναι «μια βίαιη τοποθέτηση στρόφιγγάςστην εισαγωγή υποψήφιων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η οποία αγγίζει στην πρώτη εφαρμογή το 35% περίπου των φετινών υποψήφιων». Επικαλέστηκε μελέτη της ΟΛΜΕ σύμφωνα με την οποία στην πράξη «θα έχουμε μια μείωση των υποψηφίων δηλαδή υποψήφιοι θα πεταχτούν έξω από το σύστημα, δεν θα έχει νόημα να υποβάλλουν μηχανογραφικό δελτίο. Θα είναι στο 35% για το πρώτο επιστημονικό πεδίο, στο 30% περίπου για το δεύτερο και τρίτο επιστημονικό πεδίο, για τις σχολές θετικών, τεχνολογικών και των επιστημών υγείας και στο 36% για το τέταρτο επιστημονικό πεδίο, δηλαδή για το πεδίο των οικονομικών επιστημών».
Μάλιστα έθεσε ένα εύλογο ερώτημα: Πως η κυβέρνηση ενώ δεν θεωρεί ανεκτό να υπάρχουν φοιτητές στα πανεπιστήμια με χαμηλές βαθμολογίες, δεν έχει κανένα πρόβλημα να φοιτήσουν στα ιδιωτικά κολλέγια …χωρίς καν βαθμολογίες. Χαρακτηριστικά ο Ανδρέας Παπαντωνάκης δήλωσε: «Την ίδια στιγμή που εσύ κλείνεις την στρόφιγγά, επιτρέπεις στους μαθητές που γράφουν 2 ή 3 ή λευκή κόλλα, όπως πολλές φορές είχε αναφερθεί, να αποκτήσουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα, την επαγγελματική ισοτιμία πηγαίνοντας, αναζητώντας λύσεις σε ιδιωτικά κολέγια ή όπως αλλιώς μπορεί να τα πει κανείς. Νομίζω ότι αυτό επιτείνει τις μορφωτικές αλλά και τις κοινωνικές ανισότητες». Θυμίζουμε ότι σε πρόσφατη τροπολογία της Νίκης Κεραμέως θεσμοθετήθηκε η εγγραφή στα επαγγελματικά επιμελητήρια εκτός από τους πυχιούχους των ΑΕΙ και των αποφοίτων των κολλεγίων.
Μάλιστα τον ισχυρισμό του εκπροσώπου της ΟΛΜΕ περι κοινωνικών ανισοτήτων φαίνεται να ενισχύουν και τα στοιχεία του ίδιου του υπουργείου Παιδείας. Επεξεργασίες σχετικά με την πρόσβαση στα ΑΕΙ τις οποίες επικαλέστηκε η αντιπολίτευση. Πιο συγκεκριμένα τα δεδομένα που περιέχονται στο τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης 2021-2025 του υπουργείου Παιδείας.. Σύμφωνα με αυτά «ανισότητες παρατηρούνται διαχρονικά και στην πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση μεταξύ φοιτητών που προέρχονται από υψηλό και πολύ υψηλό κοινωνικό και μορφωτικό επίπεδο 36,3% και 2,1% για το 2001 έναντι 45,6% και 4,7% για το 2014 με αντίστοιχη μείωση στις οικογένειες με μεσαίο και χαμηλό κοινωνικό και μορφωτικό επίπεδο 52,1% και 9,5% το 2009 έναντι 42,5% και 7,2% το 2014».
«Δεν κάνουν όλοι για όλα»
Εκτός όμως από τα στοιχεία αυτές στην συζήτηση στην επιτροπή της Βουλής «ξεκαθάρισε το τοπίο» σχετικά με την πολιτική αντίληψη που οδηγεί στην επιλογή της μείωσης των εισακτέων. Σύμφωνα με την Νίκη Κεραμέως η δυνατότητα πρόσβασης στα ΑΕΙ που υφίσταται σήμερα συνιστά – ούτε λίγο, ούτε πολύ – λαϊκισμό εκπορευόμενο από την αξιωματική αντιπολίτευση. Όπως ενδεικτικά ανέφερε μιλώντας στην κοινοβουλευτική επιτροπή η υπουργός Παιδείας: «Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ; Δώσε θέση στο λαό, δώσε πανεπιστημιακά τμήματα με βουλευτικές τροπολογίες των τελευταίων λεπτών -όπως έγινε- και ας οδηγήσει τους νέους στο αδιέξοδο. Ποια, λοιπόν, είναι η διαφορά. Ο ΣΥΡΙΖΑ, θέλει να υπόσχεται σε όλους ένα χαρτί, άσχετα με το αν θα μπορέσουν να το αποκτήσουν τελικά αυτό το χαρτί, άσχετα αν το χαρτί αυτό θα έχει αντίκρισμα στην αγορά εργασίας».
Ενδεικτική όμως για μια άλλη πλευρά των αντιλήψεων της κυβέρνησης ήταν η τοποθέτηση της Αικατερίνης Παπακώστα –Παλιούρα. Την βουλευτή της Ν.Δ ανέλαβε εκ μέρους της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κυβερνώντος κόμματος, να εισηγηθεί το νομοσχέδιο.
Μιλώντας για τις διατάξεις που αφορούν την μείωση των εισακτέων, η βουλευτής της Ν.ΔΕ ουσιαστικά επανέφερε την λογική του …. «ψυκτικού από το Περιστέρι». Την περίφημη δήλωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, τον Μάιο του 2019 που εξέφρασε στερεοτυπική προσέγγιση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την επαγγελματική αποκατάσταση.
Όπως χαρακτηριστικά είπε η Αικατερίνη Παπακώστα – Παλιούρα σε περίπτωση που διατηρηθεί αυτό το καθεστώς θα βρεθούν «όλοι οι υποψήφιοι στην ίδια μοίρα είτε έχουν μοχθήσει είτε όχι; Είτε αξίζουν είτε όχι; Είτε μπορούν είτε δεν μπορούν; Ξέρετε προσωπική μου άποψη είναι ότι δεν είναι όλοι για όλα. Ο κάθε άνθρωπος ξεχωριστά έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, ικανότητες, δεξιότητες, κλίσεις, επιθυμίες, στόχους και με βάση αυτά τα χαρακτηριστικά πρέπει να κάνει τις πιο σοφές επιλογές».
Η «λευκή κόλλα»
Μάλιστα εντύπωση προκάλεσε η αναφορά της εισηγήτριας της Ν.Δ στο ποσοστό που η κυβέρνηση θεωρεί ότι εισάγονται στα ΑΕΙ υποψήφιοι με «λευκή κόλλα». Η βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας ασκώντας κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ είπε: «Δεν συκοφαντούμε εμείς τον έναν στους πέντε νέους ως «κουμπούρα» που μπαίνει στο πανεπιστήμιο με λευκή κόλλα. Αλλά πέστε μας σας παρακαλώ πολύ, αυτόν που μπαίνει στο Πανεπιστήμιο με λευκή κόλλα, εσείς πώς τον λέτε; Ξεφτέρι, σαΐνι;».
Η παρέμβαση αυτή προκάλεσε την αντίδραση του τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκο Φίλη ο οποίος ζήτησε εξηγήσεις από την εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε: «Άκουσα και κάτι φοβερό από την Εισηγήτρια της Ν.Δ., ότι ένας στους πέντε που μπαίνουν στο πανεπιστήμιο, μπαίνει με λευκή κόλλα. Το είπατε σοβαρά ή σας ξέφυγε; Σας ερωτώ, το είπατε σοβαρά, ότι ένας στους πέντε μπαίνει με λευκή κόλλα; Να γραφτεί και αυτό στα πρακτικά, ότι 15.000 παιδιά, γιατί αυτό σημαίνει ένας στους πέντε, 15.000 παιδιά μπαίνουν με λευκή κόλλα. Μα είναι δυνατόν, τέτοια γελοιότητα στα επιχειρήματά σας, είναι δυνατόν; Πέστε μας, πόσους θέλετε να κόψετε, πείτε ένα νούμερο».
Νωρίτερα μάλιστα ο Νίκος Φίλης είχε καλέσει την κυβέρνηση να διευκρινίσει ποιος είναι ο στόχος της για την μείωση των εισακτέων: «Μας λέτε, ότι δεν είναι 24.000» είπε αναφερόμενος στην εκτίμηση του ΣΥΡΙΖΑ για τις επιπτώσεις του νομοσχεδίου «πόσοι είναι, πέστε μου. Το επιχείρημα, ότι δεν θα μπαίνουν με λευκή κόλλα οι φοιτητές, που δεν υπάρχει είσοδος με λευκή κόλλα στα πανεπιστήμια, αυτό είναι μια δημαγωγία, είναι ένα τρικ επικοινωνιακό, αλλά να δεχθώ εγώ, με λευκή κόλλα, με ένα, με δύο, πόσοι είναι αυτοί, 100, 200, 300, 500,1.000, 24.000 είναι αυτοί; Γιατί κοροϊδεύετε τον κόσμο, γιατί παίζετε με την αγωνία των ανθρώπων και των παιδιών;».
Τεχνική κατάρτιση
Τέλος ένα ακόμη βασικό επιχείρημα από την πλευρά της κυβέρνησης ήταν η εναλλακτική της επαγγελαμτικής κατάρτισης που έχουν οι μαθητές στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δηλαδή του τομέα για τον οποίο μόλις τον προηγούμενο Δεκέμβριο το υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου.
Χαρακτηριστική ως προς αυτό ήταν και η τοποθέτηση της Νίκης Κεραμέως που αναρωτήθηκε απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης: «Δεν υπάρχει δημόσια εκπαίδευση, μόνο τα κολέγια υπάρχουν στο δικό σας χάρτη; Δεν υπάρχουν δημόσια ΙΕΚ, γιατί υποτιμάτε με αυτόν τον τρόπο τη δημόσια εκπαίδευση, επαγγελματική εκπαίδευση και ναι, και δημόσια κατάρτιση βεβαίως». Η υπουργός αναρωτήθηκε μάλιστα αν «σας προβληματίζει ένας στους τέσσερις καταρτιζόμενους στα ΙΕΚ είναι απόφοιτοι του πανεπιστημίου; Πάει στο πανεπιστήμιο, δεν βρίσκει δουλειά και μετά πηγαίνει στα ΙΕΚ. Σας προβληματίζει αυτό ή σας αφήνει αδιάφορους;».
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η κατεύθυνση της ενίσχυσης της επαγγελματικής κατάρτισης είναι ένας από τους βασικούς άξονες που περιλαμβάνονται στην περίφημη «Έκθεση Πισσαρίδη». Δηλαδή το κείμενο που θεωρείται η κυβερνητική «πυξίδα» για τις θεσμικές αλλαγές που σκοπεύει να προωθήσει η κυβέρνηση για την οικονομία και όσους τομείς συνδέονται με αυτήν.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr