Πρόγραμμα υποδομών ΝΔ: Γραμμή 4 μετρό, βόρειος οδικός άξονας Κρήτης και επιτάχυνση δημοσίων έργων
Ο πρόεδρος της ΝΔ Κ.Μητσοτάκης, ο αντιπρόεδρος Κ.Χατζηδάκης, και ο τομεάρχης Υποδομών Κ.Καραμανλής παρουσιάζουν σήμερα συγκεκριμένα έργα που η επόμενη γαλάζια κυβέρνηση θα θέσει ως προτεραιότητα αλλά και μία νέα πρόταση ώστε να προχωρούν πιο γρήγορα τα δημόσια έργα με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα
- 26 Μαρτίου 2019 07:15
Το πρόγραμμα υποδομών της Νέας Δημοκρατίας παρουσιάζουν σήμερα ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης, ο αντιπρόεδρος του κόμματος και υπεύθυνος για το γαλάζιο πρόγραμμα Κωστής Χατζηδάκης και ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών, βουλευτής Σερρών Κώστας Καραμανλής.
Καθώς ουδείς μπορεί να προβλέψει με σιγουριά την ημερομηνία των εκλογών, αλλά και καθώς ούτως ή άλλως ο κ.Μητσοτάκης έχει αναγάγει τις ευρωεκλογες σε δημοψήφισμα εθνικού χαρακτηρα, η ΝΔ παρουσιάζει ανά θεματικές το κυβερνητικό της πρόγραμμα. Μετά λοιπόν από την παρουσίαση του γαλάζιου προγράμματος για παιδεία και υγεία το προηγούμενο διάστημα, σειρά έχουν τα έργα υποδομών στα οποία θα δώσει προτεραιότητα η επόμενη γαλάζια κυβέρνηση.
Η ΝΔ εξάλλου θεωρεί ότι τα μεγάλα έργα είναι καθοριστικά στην προσέλκυση επενδύσεων άρα και στην ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας και τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης που αποτελούν και τη βασική προτεραιότητα του κ.Μητσοτάκη, όπως ο ίδιος έχει πολλάκις τονίσει.
Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης θα παρουσιάσει λοιπόν σύμφωνα με πληροφορίες ένα “Εθνικό Σχέδιο Υποδομών, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές δυνατότητες της χώρας, και στο πλαίσιο του οποίου “τα έργα θα εντάσσονται σε έναν κεντρικό στρατηγικό σχεδιασμό ώστε να σταματήσει το φαινόμενο κατά το οποίο κάθε υπουργός ή κάθε περιφερειάρχης κάνει αποσπασματικό σχεδιασμό, καταλήγοντας σε μια κουρελού έργων χωρίς συνοχή με κόστος για τους φορολογούμενους και περιορισμένο όφελος για την οικονομία και την κοινωνία”.
Ο πρόεδρος της ΝΔ θα αναφερθεί μάλιστα σε συγκεκριμένα έργα, ομαδοποιημένα ανά δέκα κατηγορίες, εκ των οποίων πολλά αφορούν οδικούς άξονες, σιδηροδρομικά έργα και ΜΜΕ, αλλά και ενεργειακά. Για όλα τα έργα “εθνικής προτεραιότητας” που θα εξαγγελθούν σήμερα στο πλαίσιο του προγράμματος υποδομών της ΝΔ, σύμφωνα με γαλάζια στελέχη, έχει εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση είτε από εθνικούς πόρους, είτε από ευρωπαϊκούς πόρους είτε με τη σύμπραξη του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα σε πολύ μεγαλύτερη έκταση από ότι γίνεται σήμερα.
Οδικά έργα- μετρό- σιδηροδρομικό δίκτυο
Όσον αφορά στα οδικά έργα, σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να αναφερθεί μεταξύ άλλων στο Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης, ο οποίος είναι εξάλλου ο δρόμος που σημειώνονται τα περισσότερα θανατηφόρα ατυχήματα στη χώρα. Μάλιστα πληροφορίες αναφέρουν ότι θα παρουσιαστεί τρόπος επιτάχυνσης του σημαντικού αυτού οδικού έργου.
Υψηλής προτεραιότητας έργο για τη ΝΔ αποτελεί επίσης η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας και οι προεκτάσεις του. Από την αξιωματική αντιπολίτευση κατηγορούν μάλιστα την κυβέρνηση για προβληματικό σχεδιασμό όσον αφορά στη γραμμή του μετρό. Υποστηρίζουν ειδικότερα ότι η επιλογή της κυβέρνησης να δημοπρατηθεί το τμήμα από το Άλσος Βεΐκου έως το Γουδή χωρίς να συνδέεται με τις άλλες γραμμές (γραμμή 1 στον Περισσό και γραμμή 3 στην Κατεχάκη) έχει ως αποτέλεσμα το μετρό να χάνει πιθανούς επιβάτες και άρα πολλά εκατομμύρια ευρώ.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνει η ΝΔ και στην αναβάθμιση και συντήρηση του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Στόχος όπως λένε γαλάζια στελέχη είναι το ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη με το τραίνο να γίνεται σε τρεις ώρες.
Στο Εθνικό Σχέδιο Υποδομών της ΝΔ περιλαμβάνονται και έργα διαχείρισης απορριμμάτων, κυρίως της Αττικής, ώστε να δοθεί επιτέλους τέλος στο μεγάλο πρόβλημα της Φυλής. Περιλαμβάνονται επίσης και έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών, όπως για παράδειγμα το υποθαλάσσιο καλώδιο σύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα.
Επιτάχυνση των δημοσίων έργων με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα
Το σχέδιο της ΝΔ προβλέπει και νέα εργαλεία χρηματοδότησης, προκήρυξης και ανάθεσης έργων, καθώς εξάλλου από την αξιωματική αντιπολίτευση κατηγορούν την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ότι έχει αφήσει τη χώρα χωρίς “ώριμα” έργα και με ελάχιστους διαθέσιμους πόρους για τη συντήρηση των υπαρχουσών υποδομών και τη χρηματοδότηση νέων.
Σύμφωνα με πληροφορίες θα ανακοινωθεί ειδικότερα ένας νέος τρόπος δρομολόγησης των έργων, με βάση τα όσα ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και με στόχο την επιτάχυνση των δημοσίων έργων, με την πιο ενεργό συμμετοχή και του ιδιωτικού τομέα.
Ειδικότερα, θα εξαγγελθεί η προσαρμογή στα ελληνικά δεδομένα βέλτιστων πρακτικών που εφαρμόζονται στην ΕΕ, όπως οι συμβάσεις παραχώρησης, οι ΣΔΙΤ, η γενίκευση των συμβάσεων επιπέδου υπηρεσιών (service level agreements) στους τομείς της συντήρησης καθώς και η καθιέρωση της υποχρεωτικής οικονομικής μελέτης σκοπιμότητας από τρίτους φορείς και όχι από τον κύριο του έργου όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.
Κατά την παρουσίαση του προγράμματος υποδομών της ΝΔ αναμένεται να μη λείψουν και τα καρφιά κατά της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και ειδικότερα του αρμόδιου υπουργού Χρήστου Σπίρτζη, τον οποίο γαλάζιοι κατηγορούν ότι εγκαινιάζει έργα που δρομολογήθηκαν επί γαλάζιων κυβερνήσεων, αλλά και ότι έχει προχωρήσει σε εξαγγελίες χωρίς σοβαρή μελέτη και χωρίς να έχει εξασφαλίσει τους αναγκαίους πόρους. Η αξιωματική αντιπολίτευση είχε σχολιάσει ιδιαίτερα καυστικά εξάλλου τα εγκαίνια στο μετρό Θεσσαλονίκης με τα “ζωγραφιστά εκδοτήρια”.