Ψήφος Ελλήνων εξωτερικού, ευρύτερη πολιτική ατζέντα εσωτερικού
Ο Πέτσας επιβεβαίωσε ότι οι συζητήσεις Μητσοτάκη με τους αρχηγούς για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού θα έχουν και ευρύτερη ατζέντα από εκλογικό νόμο μέχρι προσφυγικό- μεταναστευτικό. Το blame game ΣΥΡΙΖΑ - ΝΔ και στη μέση το ΚΙΝΑΛ.
- 02 Οκτωβρίου 2019 00:58
Ανοιχτό άφησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας το ενδεχόμενο να υπάρξει ευρύτερη ατζέντα στις συναντήσεις που θα επιδιώξει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τους πολιτικούς αρχηγούς μέσα στον Οκτώβριο με αφορμή την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, επιβεβαιώνοντας έτσι πως στην πολιτική επικαιρότητα αυτό το μήνα θα κυριαρχήσει ένα παιχνίδι συναίνεσης.
Η ατζέντα αυτή αναμένεται να περιλαμβάνει από τον εκλογικό νόμο και τη συνταγματική αναθεώρηση με το βλέμμα στην εκλογή Προέδρου Δημοκρατίας μέχρι και το προσφυγικό- μεταναστευτικό. Η δε ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού αποτελεί το όχημα για ευρύτερες συζητήσεις δεδομένου ότι απαιτούνται 200 ψήφοι για να ισχύσει, διαφορετικά το νομοσχέδιο θα απορριφθεί και ΣΥΡΙΖΑ μαζί με ΚΚΕ διαθέτουν 101 βουλευτές, άρα το θέμα εξαρτάται από τη στάση του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Ο κ.Πέτσας ερωτηθείς πως προσδοκά η κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ να συναινέσει δεδομένου ότι από τις ΗΠΑ ο κ.Μητσοτάκης κατήγγειλε την πρόταση της Κουμουνδούρου ως προσβλητική και αντισυνταγματική, κάλεσε το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να απορρίψει αυτή την πρώτη του πρόταση και να προχωρήσει σε μία “λογική συζήτηση” για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού.
Όσον αφορά δε στη στάση του ΚΙΝΑΛ και άλλων κομμάτων της αντιπολίτευσης, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι μπορεί να βρεθεί «κοινός παρονομαστής».
Στην πραγματικότητα βέβαια και στην κυβέρνηση διαπιστώνουν ότι είναι μάλλον απίθανο ο ΣΥΡΙΖΑ να συναινέσει σε ρύθμιση η οποια είναι αμφίβολο ότι ευνοεί την αριστερά, όπως και πριν από δέκα περίπου χρόνια ο τότε πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπανδρέου είχε “μπλοκάρει” την προσπάθεια του Κώστα Καραμανλή (με αρμόδιο υπουργό τότε τον νυν Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο) να περάσει αντίστοιχο νομοσχέδιο. Και χωρίς τη συναίνεση του ΣΥΡΙΖΑ το νομοσχέδιο όπως προαναφέρθηκε δεν περνά.
Ως εκ τούτου το παιχνίδι της συναίνεσης θα μετατραπεί εκ των πραγμάτων σε ένα blame game μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ με το ΚΙΝΑΛ στη μέση. Ουσιαστικά τόσο η ΝΔ όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκουν να σύρουν το Κίνημα προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση, ώστε να παρουσιάσουν ο ένας τον άλλο απομονωμένο και άρα υποκινούμενο από μικροκομματικές επιδιώξεις. Δηλαδή η κυβέρνηση επιδιώκει κυρίως τη συναίνεση του ΚΙΝΑΛ ώστε εκτός από το ΚΚΕ, το οποίο όμως σταθερά καταψηφίζει ή απέχει σε νομοσχέδια στα οποία συμφωνούν τα λοιπά “αστικά” κατά τον Περισσό κόμματα, το μόνο άλλο κόμμα που θα πει όχι να είναι ο ΣΥΡΙΖΑ και άρα να τον κατηγορήσει ότι δεν διευκολύνει τους Έλληνες του εξωτερικού να ασκήσουν το συνταγματικό τους δικαίωμα. Σημειωτέον ότι στην κυβέρνηση θεωρούν πως και ο Γιάνης Βαρουφάκης θα μπορούσε να ψηφίσει το νομοσχέδιο για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, ενώ βέβαιη θεωρείται η στήριξη του Κυριάκου Βελόπουλου.
Προκειμένου να υπάρχει ευελιξία απέναντι στο ΚΙΝΑΛ, η κυβέρνηση δεν έχει ξεκαθαρίσει τι ακριβώς εν τέλει θα προβλέπει το νομοσχέδιο για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, πέραν του ότι επαναλαμβάνει στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης ότι θα ψηφίζουν μόνο οι ήδη εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους. Κάτι που στην αξιωματική αντιπολίτευση θεωρούν “τυράκι” που κρύβει την παγίδα αλλοίωσης του εκλογικού σώματος, όπως υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ, καθώς τίθεται το ερώτημα πως θα απαγορευθεί σε ομογενείς να λάβουν την ελληνική υπηκοότητα και να γραφτούν στους εκλογικούς καταλόγους.
Από την πλευρά της κυβέρνησης πάντως επιστρέφουν στην Κουμουνδούρου τις κατηγορίες περί αλλοίωσης του εκλογικού σώματος, λέγοντας ότι αλλοίωση αποτελεί η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ να ψηφίζουν από τον τόπο διαμονής τους μόνο όσοι θα εγγραφούν σε ειδικούς εκλογικούς καταλόγους και όχι όσοι είναι ήδη εγγεγραμμένοι, καθώς και να μην προσμετράται στην επικράτεια η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού, κάτι που σύμφωνα με τη ΝΔ θα δημιουργούσε μία Βουλή “δύο ταχυτήτων”.
Εάν όμως η συναίνεση δε φαίνεται πιθανή για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, η συζήτηση για την οποία επενδύεται και με έναν μανδύα “εθνικού θέματος”, πόσο πιθανή είναι η συναίνεση για κατάργηση της απλής αναλογικής, την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ έφερε;
Και σε αυτή την περίπτωση ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ μπλοκάρουν την άμεση αλλαγή εκλογικού νόμου από τις επόμενες κάλπες με τις 101 αθροιστικά ψήφους τους. Όμως το ζήτημα αναμφίβολα θα τεθεί, καθώς ο κ.Μητσοτάκης σε κάθε περίπτωση θα αλλάξει τον εκλογικό νόμο με το επιχείρημα της πολιτικής σταθερότητας και της ανάγκης ισχυρών και σταθερών κυβερνήσεων, και έχει δηλώσει πως ελλείψει ευρύτερης συναίνεσης, οι επόμενες εκλογές θα είναι διπλές.
Το σχέδιο που όντως συζητήθηκε στο εσωτερικο της κυβερνησης (με το υπουργείο Εσωτερικών πάντως να διαψεύδει ότι κατέθεσε τέτοια πρόταση, αν και δεν είχαν διαψευστεί τα σχετικά δημοσιεύματα) για αναθεώρηση της παραγράφου1 του άρθρου 54του Συντάγματος που προβλέπει την εφαρμογή νέου εκλογικού νόμου από τις επόμενες εκλογές εφόσον ψηφιστεί με200 ψήφους ώστε να μπορεί να περάσει και με 180 (όσους δηλαδή διαθέτουν ΝΔ και ΚΙΝΑΛ), το έχει απορρίψει πάντως δημοσίως ο κ.Μητσοτάκης στη ΔΕΘ.
Η συνταγματική αναθεώρηση που έχει ήδη ξεκινήσει θα βρεθεί πάντως σίγουρα στο τραπέζι των συζητήσεων με τους πολιτικούς αρχηγούς, με αφορμή σε κάθε περίπτωση την αλλαγή του τρόπου εκλογής Προέδρου Δημοκρατίας ώστε να εκλέγεται απο τη Βουλή με 151 ψήφους, άρα εν προκειμένω να έχει την ευχέρεια η ΝΔ να εκλέξει μόνη της τον ανώτατο πολιτειακό άρχοντα. Το πρόσωπο βέβαια είναι ένα άλλο θέμα, και ο πρωθυπουργός φέρεται ότι θα λάβει τις αποφάσεις του αφού δει την πιθανότητα συναινέσεων, τις πολιτικές ισορροπίες και κυρίως τον εκλογικό ορίζοντα.