ΣΥΡΙΖΑ: Κουρέματα χρεών, 9 μέτρα για τις ΜμΕ, νέο πτωχευτικό – Σκληρή κόντρα για το κόστος

ΣΥΡΙΖΑ: Κουρέματα χρεών, 9 μέτρα για τις ΜμΕ, νέο πτωχευτικό – Σκληρή κόντρα για το κόστος
Παρουσίαση του οικονομικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ από τον Αλέξη Τσίπρα Eurokinissi

Σειρά μέτρων που κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είχαν ενταχθεί στο "οπλοστάσιο" στήριξης της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας, όπως η ρύθμιση των 120 δόσεων για οφειλές σε Ταμεία και ΔΟΥ, πρότεινε ο Αλέξης Τσίπρας.

Με κεντρικό στόχο την «απενεργοποίηση» της ωρολογιακής βόμβας των χρεών που έφερε η πανδημία, τη στήριξη της κατανάλωσης και των επενδύσεων, την προστασία της απασχόλησης και την τόνωση των δημόσιων εσόδων ο Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την επανεκκίνηση της οικονομίας.

Κεντρικό ζητούμενο στην πρόταση, όπως ανέφερε ο κ. Τσίπρας, είναι η οριζόντια στήριξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, ειδικά του τμήματός της που δεν έχει πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα και μένει εκτός των χρηματοδοτήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και η αποτροπή ενός νέου κύματος φτωχοποίησης, «με πρώτα θύματα τους ευάλωτους και τους πολίτες των χαμηλών αλλά και μεσαίων εισοδημάτων» σε πληττόμενους τομείς όπως ο τουρισμός, η αγροτική παραγωγή, η εστίαση και ο πολιτισμός κτλ.

Η ακτινογραφία

Όπως σημείωσε ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης:

– Η ύφεση ανήλθε στο 8,2% το 2020: δεύτερη μεγαλύτερη μεταπολεμικά και τρίτη χειρότερη επίδοση στην ευρωζώνη (προσωρινά στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ).

– Καταγράφεται εκτίναξη δημόσιου χρέους.

– Το 2020 οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα υπέστησαν την τρίτη μεγαλύτερη μείωση εισοδήματος στην Ευρώπη.

– Το σύνολο των επιχειρήσεων και των δραστηριοτήτων της οικονομίας υπέστησαν απώλεια 41,6 δισ. το 2020.

– Τα 7 στα 10 νοικοκυριά με κύρια πηγή εισοδήματος την επιχειρηματική δραστηριότητα υπέστησαν μείωση εισοδήματος, με μέσο όρο μείωσης 27,2%.

– Το 23% των επιχειρήσεων δηλώνουν ως πολύ ή αρκετά πιθανόν να κλείσουν.

– Στους κλάδους με ιδιαίτερη συμμετοχή στην απασχόληση, όπως η εστίαση το ποσοστό ανέρχεται στο 41.7% και το εμπόριο με ποσοστό 34%.

Σύμφωνα με τον κ. Τσίπρα «μόνη η άρση του λοκ νταουν δεν επιτρέπει την ουσιαστική επανεκκίνηση» καθώς ελλοχεύουν σημαντικοί κίνδυνοι όπως:

– εκκαθάριση μικρομεσαίων επιχειρήσεων

– γενικευμένο κύμα απολύσεων ή επιδείνωσης των εργασιακών σχέσεων

– αποκλεισμός μεγάλων ενεργών τμημάτων της ελληνικής κοινωνίας από την οικονομική δραστηριότητα

– φτωχοποίηση

– έκρηξη ανισοτήτων

Με βάση την κυβερνητική εμπειρία

Στο πλαίσιο ανάσχεσης των κινδύνων αυτών, σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, εντάσσεται μια σειρά μέτρων που κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είχαν ενταχθεί στο «οπλοστάσιο» στήριξης της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας, όπως η ρύθμιση των 120 δόσεων για οφειλές σε Ταμεία και ΔΟΥ, που έσωσε πολλούς επαγγελματίες.

Πλέον, πέρα από τις πολυάριθμες δόσεις για τα «κορονοχρέη», που ειρήσθω εν παρόδω αποτελούν ένα σημείο διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς (η συζήτηση βέβαια γίνεται στη βάση κυβερνητικής πρότασης για το μισό αριθμό δόσεων 48-60), υπάρχει πρόβλεψη για κούρεμα ως 60% χρέους της πανδημίας. Επίσης στο πακέτο του ΣΥΡΙΖΑ εντάχθηκαν μέτρα ρευστότητας σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις αλλά και ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τις πτωχεύσεις με προστασία της α’ κατοικίας.

Κόστος και αντιπαράθεση

Κεντρικό θέμα της όλης συζήτησης είναι η κοστολόγηση του προγράμματος, κάτι που έχει ήδη πυροδοτήσει την πολιτική αντιπαράθεση. Βέβαια για τη χρηματοδότηση δεν αναπτύχθηκαν αντιπαραθέσεις καθώς το «μαξιλάρι» των διαθεσίμων των 30 δισεκ., αλλά και η πρόσβαση σε χαμηλότοκο δανεισμό διασφαλίζουν τους πόρους.

«Το σύνολο των προτάσεων μας για την ενίσχυση της ρευστότητας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι κοστολογημένο στα 5,7 δις. 2,1 δις είναι οι επιδοτήσεις και 3,6 είναι οι απώλειες από τη μείωση φόρων» ανέφερε χτες ο κ. Τσίπρας που έσπευσε να σημειώσει ότι εάν αυτές οι υποχρεώσεις σε Ταμεία και Εφορία πληρώνονταν στο σύνολό τους και στην ώρα τους, χωρίς το κούρεμα 40% έως 60% του πανδημικού ιδιωτικού χρέους, τότε θα προστίθετο στο κόστος του προγράμματος άλλα 2,7 δισεκ. οδηγώντας το λογαριασμό στα 8,4 – 8,5 δισ. ευρώ.

Αναφερόμενος όμως στα 2,7 δισ. εξέφρασε με βάση και την εμπειρία του παρελθόντος την έντονη αμφιβολία του για «το αν τελικά αυτές θα είναι πραγματικές απώλειες δεδομένης της κατάστασης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας» καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα πλήρους αποπληρωμής.

«Για τις ασφαλιστικές εισφορές του 2019 δεν υπήρξε τελικά δημοσιονομικό κόστος. Όφελος υπήρξε» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Τσίπρας για την αντίστοιχη ρύθμιση όταν ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ κυβέρνηση.

Μάλιστα στοχεύοντας στην κυβέρνηση και τις αιτιάσεις που απευθύνει στο ΣΥΡΙΖΑ αντέτεινε ότι η ίδια «υπόσχεται λουκέτα και ανεργία για πολλούς, μισούς μισθούς και επιχειρήσεις πνιγμένες στα χρέη για τους υπόλοιπους.»

Στον αντίποδα ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας με δήλωση του τα χαράματα της Τετάρτης κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ ότι «επέστρεψε, στον «τόπο του εγκλήματος». Όπως ανέφερε παρουσίασε, όπως το συνηθίζει άλλωστε, μια σειρά από γενικόλογες, ατεκμηρίωτες και εξόφθαλμα υποκοστολογημένες προτάσεις. Προτάσεις που η πραγματική κοστολόγησή τους, όσο είναι εφικτή μέσα στην ασάφεια του κειμένου, ξεπερνά, με συντηρητικούς υπολογισμούς, τα 15 δισ. ευρώ, ενώ, εάν κάποια μέτρα επεκταθούν στη διευρυμένη λίστα των πληττόμενων επιχειρήσεων, υπερβαίνει τα 21 δισ. ευρώ» σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας.

Να σημειωθεί ότι μόνο για το 2021 τα μέτρα της κυβέρνησης ανέρχονται στα 14,6 δισεκ, ευρώ προς ώρας, ωστόσο με βάση την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και φορέων της αγοράς, όπως καταγράφηκαν και χτες στην παρουσίαση των μέτρων, αφήνουν εκτός πολλούς, ειδικά μικρές επιχειρήσεις.

«Η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων είναι ως 9 εργαζόμενοι» σημείωσε ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και προσέθεσε ότι εάν αυτές οι επιχειρήσεις που προσφέρουν στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της χώρας 12% με 15% που καλύπτουν περίπου 20% της απασχόλησης των εργαζομένων δεν στηριχθούν, «η ελληνική οικονομία συνολικά το επόμενο διάστημα θα βρεθεί σε μια κατάσταση δραματική.

Αυτό είναι το μήνυμα το οποίο πρέπει να εκπέμψουμε σήμερα, καθώς και το ότι υπάρχουν εργαλεία, υπάρχουν λύσεις, υπάρχει σχέδιο και υπάρχει και η εμπειρία για να δώσουμε τις μάχες στις κατάλληλες συγκρούσεις» ανέφερε ο κ. Τσίπρας και τόνισε ότι το Ταμείο Ανάκαμψης αφήνει εκτός τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα που αφορά το 60% των εργαζομένων και μεγάλο μέρος, το 97% των επιχειρήσεων.

«Ποιο είναι το μοντέλο; 50-30-20. 50% είναι η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, 30% από τις τράπεζες και 20% ίδια κεφάλαια. Ποια μικρομεσαία επιχείρηση έχει ίδια κεφάλαια 20%; Και άντε να τα έχει, ποια θα μπορέσει να περάσει από τον γκισέ των Τραπεζών για να πάρει το 30% της τραπεζικής στήριξης;» σημείωσε με έμφαση.

Οι τράπεζες

Ειδική αναφορά έκανε μάλιστα στο τραπεζικό σύστημα ο κ. Τσίπρας. «Νομίζω ότι είναι εξαιρετικά κρίσιμο να δούμε με ποιον τρόπο το Ελληνικό Δημόσιο, θεσμικό τρόπο θα αποκαταστήσει τη δυνατότητα που μπορεί να έχει στον καπιταλισμό –στον καπιταλισμό, όχι στον σοσιαλισμό- αυτός ο οποίος κατέχει μετοχές, αυτός που έχει βάλει λεφτά δηλαδή σε έναν μηχανισμό… Το Δημόσιο εν προκειμένω, έχει βάλει πάνω από 40 δισ. στις ανακεφαλαιοποιήσεις. Είδαμε μια σειρά από διαδικασίες και τελευταία αυτή που είδαμε στην Τράπεζα Πειραιώς με την τρομακτική υποτίμηση της αξίας των μετοχών του Ελληνικού Δημοσίου. Εν πάση περιπτώσει, με τα δεδομένα που θα έχουμε μπροστά μας, πρέπει να δούμε πώς, με νομοθετικές παρεμβάσεις σύννομες με το ευρωπαϊκό πλαίσιο, να ανακτήσουμε τη δυνατότητα έστω σε μια από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, να ασκούμε διοίκηση.

Και επιπλέον, μέσα από τη νομοθετική παρέμβαση, ακολουθώντας τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές, να αναπροσανατολίσουμε το χρηματοπιστωτικό σύστημα στον ρόλο που πρέπει να έχει στην πραγματική οικονομία. Και ο ρόλος που έχει στην πραγματική οικονομία είναι να χρηματοδοτεί και ρίσκο, με εγγυήσεις που εν πάση περιπτώσει έχουμε την τεχνοκρατική επάρκεια πια και μέσω της Αναπτυξιακής Τράπεζας να διαθέσουμε από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσίου» ανέφερε με έμφαση και προσέθεσε ότι τα χρήματα που θα διαθέσει το Ελληνικό Δημόσιο με εγγυήσεις δεν θα πρέπει να πάνε χαμένα, «κλείνοντας μόνο τρύπες. Αλλά να στηρίξουν την πραγματική οικονομία για να μπορέσει να επανεκκινήσει και να υπάρχει μια βιώσιμη επανεκκίνηση αυτής της οικονομίας».

Τα μέτρα

Πάντως με δεδομένες τις καθυστερήσεις το Ταμείο Ανάκαμψης, όπου η ρεαλιστική εκτίμηση κύκλων των Βρυξελλών παραπέμπουν σε έναρξη χρηματοδοτήσεων όχι νωρίτερα από τα τέλη του 2021 και κυρίως αρχές του 2022 στο θετικό σενάριο, το εθνικό πρόγραμμα στήριξης, μαζί με το πρόγραμμα δανεισμού υπό την «ομπρέλα» ρευστότητας της ΕΚΤ (το λεγόμενο PEPP), αλλά και τις χρηματοδοτήσεις από άλλα εργαλεία της Ε.Ε. (Sure κτλ) είναι το βασικό αντίδοτο στην κρίση.

Στο πλαίσιο αυτό ο Αλέξης Τσίπρας πρότεινε:

Πρόταση ΣΥΡΙΖΑ – 3 ΠΥΛΩΝΕΣ

1. Μέτρα για το ιδιωτικό χρέος της πανδημίας

α. Οφειλές προς το Δημόσιο

β. Οφειλές προς τις Τράπεζες

1. Μέτρα για την ενίσχυση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων

2. Μόνιμο ολιστικό πλαίσιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους

1ος ΠΥΛΩΝΑΣ: ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ

Νέα γενιά ιδιωτικού χρέους:

Από την αρχή της πανδημίας μέχρι και το τέλος του 2020:

  • 7 δισ. ευρώ νέα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία
  • 10 δισ. ευρώ προς τις τράπεζες

1. Οφειλές προς το Δημόσιο

Χρέη προς ρύθμιση:

Οφειλές προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία που ήταν πληρωτέες ή κατέστησαν ληξιπρόθεσμες την περίοδο της πανδημίας, δηλ. από την 1η Μαρτίου 2020 έως και την 31η Αυγούστου του 2021.

Δικαιούχοι:

(α) φυσικά πρόσωπα με απώλεια εισοδήματος ή απώλεια της θέσης εργασίας κατά την περίοδο της πανδημίας

(β) επιχειρήσεις που ανήκουν στους πληττόμενους κλάδους, με προϋπόθεση ένταξης στη ρύθμιση τη διατήρηση των θέσεων και σχέσεων εργασίας για τουλάχιστον 1 έτος

Περιεχόμενο ρύθμισης:

(α) πλήρης διαγραφή τόκων και προσαυξήσεων

(β) διαγραφή μέρους βασικής οφειλής, για συγκεκριμένες κατηγορίες χρεών

(γ) αποπληρωμή της υπόλοιπης οφειλής σε έως 120 δόσεις

Κούρεμα βασικής οφειλής για τις εξής κατηγορίες οφειλών:

  • Φόρος εισοδήματος
  • Τέλος επιτηδεύματος
  • ΕΝΦΙΑ
  • Ασφαλιστικές εισφορές για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυταπασχολούμενους
  • Εισφορά αλληλεγγύης.

Κριτήριο για το ποσοστό κουρέματος:

– Νοικοκυριά: ποσοστό απώλειας εισοδήματος

– Επιχειρήσεις: ποσοστό μείωσης του τζίρου

Συγκεκριμένα:

  • Μείωση εισοδήματος/τζίρου 10%-29% : μείωση της βασικής οφειλής κατά 40%
  • Μείωση εισοδήματος/τζίρου 30%-40%: μείωση της βασικής οφειλής κατά 50%
  • Μείωση εισοδήματος/τζίρου άνω του 40%: μείωση της βασικής οφειλής κατά 60%

2. Χρέη προς τις Τράπεζες

Προτεινόμενες ρυθμίσεις για όσο διαρκούν οι έκτακτες συνθήκες:

  • Αναστολή πληρωμών.
  • Περίοδος χάριτος για ρυθμισμένες οφειλές.
  • Επιμήκυνση περιόδου αποπληρωμής με αναπροσαρμογή επιτοκίου.
  • Διαχωρισμός οφειλών σε εξυπηρετήσιμες και μη (με ρύθμιση του πρώτου μέρους και πάγωμα του δεύτερου).
  • Διαγραφή μέρους της οφειλής για ευάλωτους και πληττόμενους.

Το κράτος πρέπει να νομοθετήσει:

  • τη διαγραφή του συνόλου των τόκων υπερημερίας που τυχόν υπολογίσθηκαν κατά την κρίσιμη περίοδο.
  • την αναστολή πτωχεύσεων και λήψης μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης
  • το πάγωμα της τοκοφορίας
  • τη μη απώλεια των ρυθμίσεων

2ος ΠΥΛΩΝΑΣ: ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

1. Κάλυψη τμήματος επιταγών/αγορών επιχειρήσεων μέσω κρατικού δανεισμού / προσωρινό μέτρο

Πρόγραμμα κρατικής δανειοδότησης για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις

Ύψος ενίσχυσης: 30% του κόστους προμηθειών που είχαν οι επιχειρήσεις το 2019

Αποπληρωμή: Από το 2023 και έως 5 έτη

2. Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας / προσωρινό μέτρο

Επιδότηση: σύνολο ασφαλιστικών εισφορών (εργαζόμενου και εργοδότη)

Διάρκεια: 6 μήνες

– υποχρέωση διατήρησης του συνόλου των εργαζομένων του για επιπλέον 6 μήνες μετά τη λήξη της επιδότησης, χωρίς μεταβολή των εργασιακών τους σχέσεων.

3. Μετατροπή του συνόλου της επιστρεπτέας προκαταβολής σε μη επιστρεπτέα

4. Ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων μέσω Αναπτυξιακής Τράπεζας και τραπεζικού δανεισμού / προσωρινό μέτρο

Πρόγραμμα εγγυήσεων με υψηλό ποσοστό δημόσιας κάλυψης έως 90% κάθε δανείου (χωρίς όριο ανώτατου ποσοστού κάλυψης).

5. Ειδικός ακατάσχετος λογαριασμός για τις επιχειρήσεις και τους ελευθέρους επαγγελματίες / μόνιμο μέτρο

6. Ενεργοποίηση θεσμού μικροχρηματοδοτήσεων / μόνιμο μέτρο

7. Ρύθμιση οφειλών προς ΔΕΚΟ και ΟΤΑ/ προσωρινό μέτρο

Διευκόλυνση πληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς ΔΕΚΟ και ΟΤΑ σε τουλάχιστον 24 δόσεις.

8. Τέλος επιτηδεύματος / προσωρινό μέτρο

Διαγραφή του τέλους επιτηδεύματος στη βάση των μηνών αναστολής λειτουργίας της επιχείρησης

9. Μείωση ΦΠΑ εστίασης στο 6% / προσωρινό μέτρο

3ος ΠΥΛΩΝΑΣ: ΜΟΝΙΜΟ ΟΛΙΣΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΧΡΕΟΥΣ

  • κατάργηση του νέου Πτωχευτικού Νόμου
  • επαναφορά της προστασίας της κύριας κατοικίας
  • δεσμευτικότητα των ρυθμίσεων για τους πιστωτές και κυρίως για τις Τράπεζες

Επιχειρήσεις

  • περιλαμβάνονται οφειλές προς θεσμικούς πιστωτές (Δημόσιο, ΦΚΑ, Τράπεζες)
  • δεν απαιτείται η αποδοχή της έναρξης της διαδικασίας από τους πιστωτές
  • η ρύθμιση μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας
  • η διαδικασία περιλαμβάνει

(α) για τις απλές περιπτώσεις (εμπόρων και μικρών επιχειρήσεων),αυτοματοποιημένες και δεσμευτικές ρυθμίσεις

(β) για τις πιο σύνθετες περιπτώσεις (μεγάλων επιχειρήσεων με σύνθετα χρέη),τη διαπραγμάτευση πιστωτών και οφειλέτη, με προκαθορισμένους κανόνες, για βιώσιμες ρυθμίσεις

Νοικοκυριά

Απλοποιημένη διαδικασία μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, με ρύθμιση δεσμευτική και για τους πιστωτές και δυνατότητα προσφυγής στο δικαστήριο υπό προϋποθέσεις.

Προστασία πρώτης κατοικίας

Άμεση προστασία της πρώτης κατοικίας με την υπαγωγή τόσο στην εξωδικαστική όσο και στη δικαστική διαδικασία.

Κρατική επιδότηση: Για ευάλωτες κατηγορίες-> επιδότηση αποπληρωμής δόσεων

Ειδική μέριμνα για αγρότες

  • πλήρης υπαγωγή στη ρύθμιση των αγροτικών χρεών που βρίσκονται σε ειδικούς εκκαθαριστές (πρώην Αγροτική)
  • ειδική προστασία των παραγωγικών περιουσιακών στοιχείων που είναι απαραίτητα για τον βιοπορισμό τους

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα