Τέμπη: Πόρισμα της Εξεταστικής η “προφητεία” του Βορίδη
Διαβάζεται σε 5'Σήμερα η τελευταία συνεδρίαση της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για τα Τέμπη. Καμία ευθύνη για κανέναν υπουργό, λέει το πόρισμα της πλειοψηφίας που αναμένεται να εγκριθεί κατά πλειοψηφία
- 11 Μαρτίου 2024 06:13
Ήταν στις 15 Φεβρουαρίου του 2023 όταν (με την ιδιότητα του «αντ’ αυτού» του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη στην Βουλή) ο υπουργός Επικρατείας Μάκης Βορίδης δήλωνε από τα κυβερνητικά έδρανα πως «δεν συντρέχουν ποινικές ευθύνες» για υπουργούς σχετικά με το δυστύχημα στα Τέμπη.
Σήμερα, 4 μήνες αργότερα, η Εξεταστική Επιτροπή που συστήθηκε τότε για την διερεύνηση της υπόθεσης αναμένεται να εγκρίνει το πόρισμα της κυβερνητικής πλειοψηφίας που θα λέει ακριβώς αυτό. Επιβεβαιώνοντας έτσι την εκτίμηση που είχαν εκφράσει τα κόμματα της της αντιπολίτευσης για ότι η κυβέρνηση είχε προσχεδιάσει την συγκάλυψη.
Η καταληκτική συνεδρίαση της Εξεταστικής Επιτροπής έχει οριστεί για σήμερα στις 15.00 μετά το μεσημέρι. Με αντικείμενο ημερήσιας διάταξης «Συζήτηση και έγκριση του Πορίσματος της Επιτροπής».
Πρόκειται για το πόρισμα που έχει συντάξει η «γαλάζια» πλειοψηφία και στα συμπεράσματά του το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για το πολύνεκρο δυστύχημα «μεταφέρεται» στον σταθμάρχη Λάρισας και τους μηχανοδηγούς της μοιραίας αμαξοστοιχίας για τους οποίους εκτιμάται πως δεν τήρησαν τον κανονισμό κίνησης. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται «ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε 7 φορές, με αποτέλεσμα το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών».
Το «γαλάζιο» πόρισμα
Ουσιαστικά το πόρισμα της πλειοψηφίας αναπαράγει την θεωρία του «ανθρώπινου λάθους». Δηλαδή την αρχική εκτίμηση της κυβέρνησης που εκφράστηκε τις πρώτες ημέρες μετά την 28η Ιανουαρίου, οπότε και συνέβη το δυστύχημα.
Παράλληλα στο πόρισμα της πλειοψηφία όχι απλώς δεν διερευνώνται αλλά …αποκλείονται τυχόν ευθύνες υπουργών. Αυτό αφορά πρωτίστως τον υπουργό Μεταφορών κατά την επίμαχη ημερομηνία, Κωνσταντίνο Κσραμανλή, ενώ αξιοσημείωτο είναι πως δεν γίνεται καμία νύξη ακόμη και για τον προκάτοχό του επί ΣΥΡΙΖΑ, τον Χρήστο Σπίρτζη.
Ειδικά για τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και την υλοποίηση της σύμβασης 717 που αφορούσε την τηλε-διοίκηση και την σηματοδότηση του δικτύου επισημαίνεται πως «η υλοποίηση των συμβάσεων για τα αυτοματοποιημένα συστήματα επισπεύστηκε σημαντικά επί Υπουργίας Καραμανλή, ενώ ειδικά το έργο της 717 θα είχε καθυστερήσει κατά πολύ ακόμα, αν δεν είχε δοθεί παράταση αλλά είχε διαλυθεί και επαναπροκηρυχθεί». Ειδικά για την παράταση τονίζεται πως «θεωρείται απολύτως βέβαιο από την Επιτροπή ότι αν η παράταση αυτή δεν είχε δοθεί και η εργολαβία είχε διαλυθεί, το έργο της σύμβασης 717 δεν θα είχε ολοκληρωθεί ακόμη έως σήμερα».
Όσον αφορά τις καταγγελίες περί προειδοποιήσεων της πολιτική ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών από συνδικαλιστικούς φορείς δεν γίνεται καν λόγος στο πόρισμα. Πόσο μάλλον για τις (εικαζόμενες από την αντιπολίτευση) ενστάσεις στελεχών του ΟΣΕ και του υπουργείου για τις οποίες δεν τίθεται θέμα μια και οι μάρτυρες που είχαν προταθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ ή το ΠΑΣΟΚ ουδέποτε κλήθηκαν σε ακρόαση.
Το πόρισμα της πλειοψηφίας «καθαρίζει» και την θέση του υφυπουργού Πολιτικής Προστασίας Χρήστου Τριαντόπουλου. Του προσώπου δηλαδή που είχε υποδειχθεί από τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κ.Αγοραστό ως αυτός που είχε την ευθύνη για την κατάσταση του χώρου μετά το δυστύχημα. Απαντώντας εμμέσως στις καταγγελίες για «μπάζωμα» της περιοχής που δυσχέρανε τις έρευνες των εισαγγελικών αρχών επισημαίνεται πως: «Δεν υπήρξε η παραμικρή προσπάθεια συγκάλυψης ενώ οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο της μοιραίας σύγκρουσης έγιναν με απόφαση των αρμόδιων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών».
Η κυβερνητική θέση… πόρισμα
Το παραπάνω πόρισμα αναμένεται να γίνει στο σύνολό του αποδεκτό από την πλειοψηφία της Εξεταστικής Επιτροπής που αποτελείται από βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας. «Απέναντι» μάλιστα θα βρεθούν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Άλλωστε το κυβερνητικό κόμμα (όπως προκύπτει από την σύνταξη της πορισματικής πρότασης) δεν κάνει τον κόπο να αναζητήσει επί μέρους συναινέσεις η θετικές ψήφους από άλλα κόμματα. Αντιθέτως έχει ως προφανή στόχο να μετατρέψει την επίσημη θέση της κυβέρνησης σε πόρισμα μίας Εξεταστικής Επιτροπής.
Να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με τις προβλέψεις του Κανονισμού της Βουλής για τις Εξεταστικές Επιτροπές το τελικό της πόρισμα πρέπει να εγκριθεί από την Ολομέλεια του Κοινοβουλίου κατά πλειοψηφία. Έτσι λοιπόν την ευθύνη του τελικού πορίσματος θα αναλάβουν συνολικά και οι 158 βουλευτές της Ν.Δ που θα κληθούν να το ψηφίσουν. ΄
Η αντιπολίτευση
Όσον αφορά τις προτάσεις της αντιπολίτευσης ο ΣΥΡΙΖΑ εστιάζει σε πολιτικές και ποινικές ευθύνες για τον πρώην υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Καραμανλή κυρίως αναφορικά με την σύμβαση 717.
Το ΠΑΣΟΚ επιμένει στην πρόταση που ήδη έχει κάνει από τον περασμένο Νοέμβριο ζητώντας προανακρικτική επιτροπή για τους Κ.Καραμανλή και Χρ. Σπίρτζη. Μάλιστα ζητά να αξιοποιηθεί η δυνατότητα της Εξεταστικής Επιτροπής να μετατραπεί σε Προανακριτική.
Υπέρ της θέσης αυτής εκφράζεται και η Νέα Αριστερά. Ζητά όμως την διενέργεια έρευνας αποκλειστικά για τον Κωνσταντίνο Καραμανλή.
Όσον αφορά το ΚΚΕ (με πρόταση του οποίου ψηφίστηκε η Εξεταστική Επιτροπή) εκτιμά ότι προκύπτουν σαφέστατες ποινικές ευθύνες των αρμόδιων Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009 – 2023 για το κακουργηματικό αδίκημα της δια παραλείψεως διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ο θάνατος 57 ανθρώπων και η βαριά σωματική βλάβη δεκάδων ακόμα ατόμων