“Τρύπιο” το “καλάθι του νοικοκυριού”: Επικοινωνία και ευχολόγια περί ανταγωνισμού

“Τρύπιο” το “καλάθι του νοικοκυριού”: Επικοινωνία και ευχολόγια περί ανταγωνισμού
Καλάθι του Νοικοκυριού EUROKINISSI

Το "καλάθι του νοικοκυριού" είναι ένα ακόμη μέτρο κατά της ακρίβειας, όχι πανάκεια, λέει η κυβέρνηση που περιμένει να πέσουν οι τιμές μέσω του ανταγωνισμού, αγνοώντας τις "παγίδες".

Το “καλάθι του νοικοκυριού”, που προβάλλει επικοινωνιακά η κυβέρνηση, έχει εξαρχής ορισμένες “τρύπες” και παγίδες, οι οποίες αρχίζουν και αναδεικνύονται, και ακόμη και το Μαξίμου παραδέχεται πως δεν είναι πανάκεια κατά της ακρίβειας.

Εκτός από τις καταγγελίες καταναλωτών πως η τιμή των προϊόντων που θα έμπαιναν στο “καλάθι του νοικοκυριού” αυξήθηκαν τις ημέρες που τα σούπερ μάρκετ συζητούσαν για το μέτρο με την κυβέρνηση, τίθεται για παράδειγμα το ερώτημα πώς θα αποφευχθεί ο κίνδυνος οι αλυσίδες να μην αυξάνουν τις τιμές στα προϊόντα της λίστας (που σε μεγάλο ποσοστό είναι προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας), αλλά να καλπάζει η ακρίβεια ανεξέλεγκτα σε όλα τα υπόλοιπα.

Ερωτηθείς σχετικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, δήλωσε ότι: “Το καλάθι έχει μία σαφή στόχευση να εξασφαλίσει προσιτές τιμές – σε σχέση με την υπόλοιπη κατηγορία – σε σειρά από προϊόντα απαραίτητα και να παρακινήσει μέσω ανταγωνισμού να πέσουν οι τιμές και σε άλλα προιόντα.” Σημείωσε επίσης ότι “είναι ένα μέτρο, δεν είναι το σύνολο της πολιτικής μας”.

Στο ερώτημα δε πώς θα αποφευχθούν φαινόμενα καρτέλ, δηλαδή όλα τα σούπερ μάρκετ και οι βιομηχανίες να βάζουν τις ίδιες τιμές στα προϊόντα που θα μπαίνουν στο “καλάθι του νοικοκυριού”, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ουσιαστικά δεν απάντησε, τονίζοντας απολώς ότι η κυβέρνηση θα είναι σε διαρκή επικοινωνία με σούπερ μάρκετ, βιομηχανίες και προμηθευτές.

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση, ο κ. Οικονόμου είχε παραδεχθεί ότι “το ‘καλάθι του νοικοκυριού’, προφανώς δεν είναι πανάκεια, αλλά ένα ακόμη εργαλείο για συγκράτηση των τιμών σε βασικά είδη” και έκανε λόγο για “ένα ακόμη ‘όπλο’ στον αγώνα καταπολέμησης της ακρίβειας και στον αγώνα αντιμετώπισης των δυσκολιών της καθημερινότητας.”

Υπενθυμισε ότι ήδη, από την προηγούμενη μέρα 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ είχαν αναρτήσει -όπως υποχρεούνται- τους τιμοκαταλόγους τους στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων στη διεύθυνση e-katanalotis.gov.gr και οι καταναλωτές έχουν, πλέον, τη δυνατότητα να αναζητήσουν τα προϊόντα που εντάσσονται στο καλάθι σε κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ.

Οι τιμές που ανακοινώθηκαν χθες θα ισχύουν μέχρι και την επόμενη Τετάρτη, καθώς κάθε Τετάρτη μπορεί να αλλάζει η σύνθεση του καλαθιού. “Οι έλεγχοι για την αποστολή των τιμοκαταλόγων θα γίνονται από τη ΔΙΜΕΑ, θα είναι εντατικοί και οι κυρώσεις ιδιαίτερα αυστηρές, καθώς προβλέπεται πρόστιμο μέχρι και 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης συμπλήρωσης ή αποστολής του καταλόγου”, διαβεβαίωσε ο κ. Οικονόμου.

Επισημαίνεται ότι όσα σούπερ μάρκετ συμμετέχουν στο “καλάθι” υποχρεούνται να περιλαμβάνουν τουλάχιστον ένα προϊόν από τις 51 κατηγορίες που έχουν οριστεί, ενώ μπορούν να προσθέτουν ακόμη περισσότερα. Μπορούν δηλαδή να έχουν προϊόντα πέραν των 51 που προβλέπονται, αλλά δεν μπορεί να έχουν λιγότερα. Υποχρεούνται παράλληλα, να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο «καλάθι» και την τιμή τους με κάθε πρόσφορο τρόπο μέσα στο κατάστημα, ιδίως με τη σήμανση επί των προϊόντων και τη θέση τοποθέτησής τους.

“Το ‘καλάθι του νοικοκυριού’ είναι ένα ακόμη εργαλείο που προστίθεται στα όσα ήδη εφαρμόζουμε στο επίπεδο λειτουργίας της αγοράς για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Θυμίζω χαρακτηριστικά το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, τους ελέγχους των αποθεμάτων, τους ελέγχους απέναντι σε φαινόμενα αισχροκέρδειας. Το πρόβλημα της ακρίβειας είναι παγκόσμιο και τόσο μεγάλο, έτσι ώστε καμιά χώρα από μόνη της να μην μπορεί να το μηδενίσει. Αλλά παρότι το πρόβλημα είναι τεράστιο, η Ελληνική Κυβέρνηση -όπως γνωρίζουν καλά οι πολίτες- δεν έχει καταθέσει τα όπλα, δεν κάθεται με σταυρωμένα τα χέρια. Αντιστεκόμαστε με όσα μέσα έχουμε στη διάθεσή μας και με όσα καινούργια δημιουργούμε”, δήλωσε επίσης ο κ. Οικονόμου.

Σημείωσε ότι χθες, πρώτη ημέρα εφαρμογής του μέτρου, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, ο Άδωνις Γεωργιάδης και ο Νίκος Παπαθανάσης, πραγματοποίησε επισκέψεις σε σούπερ μάρκετ για την παρακολούθηση των ζητημάτων που άπτονται της εφαρμογής του “καλαθιού”. “Διαπιστώθηκε ότι πράγματι οι αλυσίδες έχουν προσφέρει σημαντικά χαμηλότερες τιμές σε αρκετά είδη. Κατέστη, ταυτόχρονα, σαφές ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης θα προχωρήσει -όπου χρειαστεί- στις αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις για να γίνει πιο εύκολη η δυνατότητα εντοπισμού των ειδών που θα περιλαμβάνονται στο «καλάθι» από τους καταναλωτές”, δήλωσε ο κ. Οικονόμου.

Καμία ελπίδα για μείωση ΦΠΑ – Αόριστες ελπίδες για το ντίζελ κίνησης

Η κυβέρνηση πάντως δεν επανεξετάζει ως σχέδιο Β και τη μείωση στο ΦΠΑ. Ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Οικονόμου είπε: “Έχουμε εξηγήσει απολύτως καθαρά ποιος είναι ο λόγος που η κυβέρνηση δε χρησιμοποιεί φορολογικά εργελαία στην προσπαθεια αντιμετώπισης του πληθωρισμού. Όποιος το εισηγείται αυτό -πέρα από ότι η μείωση του κόστους δεν είναι βέβαιο ότι θα φτάσει στον καταναλώτη- πρέπει να εξήγησει, τα δισ που θα λείψουν από τα κρατικά έσοδα πως θα τα συμπληρώσουν; Ποιους φόρους θα αυξήσουν; Ή να βγει η χώρα με αυτό το περιβάλλον επιτοκίων να αναζητήσει δανεικά στις αγορές;”

Όσον αφορά δε στο ερωτήμα επαναφοράς της επιδότησης στο ντίζελ κίνησης, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος απάντησε: “Προς το παρόν εφαρμόζουμε με ταχύτητα τα μέτρα της ΔΕΘ. Από τη μία, έχουμε πει με ειλικρίνεια ότι οι δυνατότητες δεν είναι απεριοριστες. Κοιτάμε τα μέτρα να είναι εντός των δημοσιονομικών αντοχών της χώρας. Από την άλλη, κάθε δυνατότητα νέα που προκύπτει, πάντα θα την αξιοποιούμε”.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα