Τζιτζικώστας για Τέμπη: Δεν θα διστάσω ούτε στιγμή
Διαβάζεται σε 7'Ο Έλληνας υποψήφιος Επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού διαβεβαίωσε ότι η ασφάλεια του σιδηροδρόμου θα είναι πρώτη του προτεραιότητα Επίθεση από ΣΥΡΙΖΑ, ενώ ευρωβουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας μοίραζε φυλλάδια
- 04 Νοεμβρίου 2024 21:29
Την πρόθεσή του να παρουσιάσει ένα πλάνο επενδύσεων στις βιώσιμες μεταφορές το 2025, με φιλοδοξίες για σύνδεση με υπερταχεία τρένα των πρωτευουσών της Ευρώπης, ενιαίο ψηφιακό εισιτήριο και ενθάρρυνση των οχημάτων μηδενικών ρύπων, παρουσίασε ο Έλληνας υποψήφιος Επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, κατά την ακρόασή του στην Ευρωβουλή
Ο κ.Τζιτζικώστας έσπευσε, δε, στην εισαγωγική του τοποθέτηση να αναφερθεί ο ίδιος στο δυστύχημα των Τεμπών, για το οποίο αναμένετο ότι θα δεχθεί ερωτήσεις από την εκπρόσωπο της Ευρωομάδας της Αριστεράς, Μαρία Κυλλόνεν, καθώς και την αντιπρόεδρο της Επιτροπής Μεταφορών, Έλενα Κουντουρά, όπερ και εγένετο.
“Στην Ελλάδα ζήσαμε μία τραγωδία στα Τέμπη. Δεν θα έπρεπε να συμβεί και δεν πρέπει να συμβεί ξανά πουθενά στην Ευρώπη. Η ασφάλεια θα είναι η προτεραιότητά μου. Θα είμαι αυστηρός με όλα τα κράτη μέλη, γιατί έχουμε εργαλεία αλλά δεν εφαρμόζονται πάντα και αυτό είναι απαράδεκτο”, είπε ο κ.Τζιτζικώστας στην εισαγωγική του τοποθέτηση.
Απαντώντας δε στις αιχμές της κ.Κυλλόνεν, ο κ. Τζιτζικώστας δήλωσε: “Μπορείτε να είστε βέβαιοι ότι η ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών θα είναι η υπ’ αριθμόν ένα προτεραιότητα για μένα, ακριβώς επειδή κατάγομαι από την Ελλάδα. Πρώτα θα συνομιλήσω με τα κράτη μέλη, για να διασφαλίσω ότι εφαρμόζουν τους ευρωπαϊκούς κανόνες, έχουν προβλεπόμενα συστήματα ERTMS. Η ασφάλεια σιδηροδρομικών μεταφορών είναι για μένα απόλυτη προτεραιότητα και θα βοηθήσω όλα τα κράτη- μέλη να πάρουν μέτρα”.
Σε ιδιαίτερα σκληρό ύφος απευθύνθηκε από την πλευρά της η κ.Κουντουρά στον κ.Τζιτζικώστα υποστηρίζοντας ότι εξακολουθούν να υφίστανται κενά στην ασφάλεια του ελληνικού σιδηροδρόμου και κάνοντας λόγο για σημαντικές παραβάσεις της ελληνικής κυβέρνησης. Η κ.Κουντουρά ρώτησε τον Έλληνα υποψήφιο Επίτροπο Μεταφορών “θα δημοσιοποιήσετε το πόρισμα του ERA και θα ασκήσετε το θεσμικό σας καθήκον;”
Ο κ. Τζιτζικώστας απαντώντας στην κ.Κουντουρά επανέλαβε ότι “το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη δεν έπρεπε να είχε συμβεί ποτέ”. Σημείωσε: “Για μένα το ζήτημα είναι ιδιαίτερο, γιατί το ατύχημα δεν έγινε στην περιφέρεια μου, δεν είχα αρμοδιότητα στη διαχείριση, ωστόσο οι περισσότεροι πολίτες κυρίως νέοι, που έχασαν τη ζωή τους, επέστρεφαν Θεσσαλονίκη. Γνωρίζω τρεις οικογένειες που έχασαν τα παιδιά τους. Η προσωπική μου γραμματέας έχασε στενή συγγενή της.”
Ο υποψήφιος Επίτροπος Μεταφορών διαβεβαίωσε επομένως την κ.Κουντουρά, αλλά κυρίως όλους τους συγγενείς των θυμάτων ότι: “Δε θα διστάσω ούτε μία στιγμή -αφού πρώτα ενημερωθώ όταν αναλάβω επίσημα καθήκοντα – δε θα διστάσω ούτε μία στιγμή να πράξω όσα προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Και δεν πρόκειται να παρεκκλίνω καθόλου από ενέργειες και διαδικασίες που προβλέπονται. Είπα ότι η ασφάλεια είναι η κορυφαία μου προτεραιότητα και το εννοώ. Και να μην έχετε αμφιβολία ότι θα είμαι αυστηρός με όλα τα κράτη μέλη και φυσικά με την Ελλάδα ώστε να υλοποιήσουν τα έργα που απαιτούνται.”
Φυλλάδια από την Πλεύση Ελευθερίας, διαμαρτυρίες από ΚΚΕ
Την ώρα της “κόντρας” Τζιτζικώστα- Κουντουρά, η ευρωβουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας, Μαρία Ζαχαρία, η οποία δεν είναι μέλος της επιτροπής Μεταφορών και συνεπώς δεν είχε δικαίωμα παρέμβασης στην ακρόαση Τζιτζικώστα, μπήκε στην αίθουσα και άρχισε να μοιράζει φυλλάδιο για τα Τέμπη στους ευρωβουλευτές μέλη της επιτροπής.
Κίνηση που προκάλεσε την έντονη αντίδραση της προέδρου της επιτροπής Μεταφορών του Ευρωκοινοβουλίου, Ελίζας Βόζενμπεργκ. Η κ. Βόζενμπεργκ κάλεσε την κ. Ζαχαρία να σταματήσει καθώς διέκοπτε τη διαδικασία και αποσπούσε την προσοχή των μελών της επιτροπής από την ακρόαση. Η κ.Ζαχαρία άρχισε να φωνάζει στα ελληνικά, αλλά εν τέλει απομακρύνθηκε από την αίθουσα της ακρόασης από τους αρμοδίους υπαλλήλους της Ευρωβουλής.
Στο φυλλάδιο, το οποίο εν συνεχεία διανεμήθηκε και στα ελληνικά στους Έλληνες δημοσιογράφους, η κ.Ζαχαρία υποστήριξε ότι ο διορισμός του κ.Τζιτζικώστα στη θέση του επιτρόπου Μεταφορών έχει ως στόχο τη συγκάλυψη.
Η ευρωβουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας προανήγγειλε δε ότι η Ζωή Κωνσταντοπούλου, ως δικηγόρος οικογενειών θυμάτων, πρόκειται να απευθύνει επιστολή στην Πρόεδρο, τους Αντιπροέδρους και όλα τα μέλη του Ευρωκοινοβουλίου για “το μείζον θεσμικό ατόπημα που θα αποτελέσει ο διορισμός μέλους της ΝΔ ως Επιτρόπου Μεταφορών”.
Στη συνέχεια ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, Κώστας Παπαδάκης, σηκώθηκε όρθιος και ζήτησε να πάρει και εκείνος το λόγο, ως μέλος της επιτροπής Μεταφορών. Αν και δεν έχει δικαίωμα παρέμβασης στη διαδικασία ακρόασης βάσει του κανονισμού της Ευρωβουλής, δεδομένου ότι δεν είναι εγγεγραμμένος σε κάποια ευρωομάδα. Η νέα αυτή διακοπή προκάλεσε νέα έντονη αντίδραση της κ.Βόζενμπεργκ και νέα παρέμβαση των αρμοδίων της Ευρωβουλής ώστε να συνεχιστεί η ακρόαση.
Ανησυχία για την πράσινη μετάβαση
Οι περισσότερες ερωτήσεις των υπόλοιπων μελών της επιτροπής Μεταφορών στον κ.Τζιτζικώστα αφορούσαν την “πράσινη μετάβαση” στις μεταφορές, καθώς από τη μία θεωρείται αναγκαία η προστασία του περιβάλλοντος, από την άλλη η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει νέες κρίσεις, με τελευταίο παράδειγμα τη Volkswagen.
“Όντως η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυτή τη στιγμή αγκομαχεί, αλλά πρέπει να βρουμε πως θα διασφαλίσουμε τη μετάβαση”, υποστήριξε ο κ. Τζιτζικώστας.
Έκανε λόγο για μία “καθαρή βιομηχανική συμφωνία με σταθερό πλαίσιο επενδύσεων”, που όπως εκτίμησε θα επιτρέψει αυτή τη μετάβαση. Ενώ ταυτόχρονα πρέπει να καλυφθούν και τα θέματα με τη μπαταρία και τις υποδομές φόρτισης. “Πως περιμένουμε να έχουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους μας, εάν δεν είναι φθηνά και εάν δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές για τη φόρτιση τους;” διερωτήθηκε ο υποψήφιος επίτροπος Μεταφορών.
Υποστήριξε δε ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία θα διασφαλίσει το μέλλον της μόνο εάν επενδύσει σε νέες τεχνολογίες με την υποστήριξη των ευρωπαϊκών αρχών. Αναφέρθηκε επίσης στη φορολόγηση των κινέζικων ηλεκτρικών αυτοκινήτων που εισάγονται στην ΕΕ. Και τόνισε ότι δεν πρέπει να επαναληφθεί το ίδιο λάθος όπως με τα φωτοβολταϊκά.
Ο κ.Τζιτζικώστας στάθηκε επίσης στα διευρωπαϊκά δίκτυα και τις πολυτροπικές μεταφορές. Τόνισε ότι για την αύξηση της χρήσης του σιδηρόδρομου σε αυτό το πλαίσιο χρειάζεται ένα φιλόδοξο δίκτυο τρένων υψηλής ταχύτητας, που θα συνδέει τις πρωτεύουσες και μεγάλες πόλεις της Ευρώπης. Αναγνώρισε όμως ότι πχ από χώρα σε χώρα το πλάτος των σιδηροδρομικών γραμμών είναι διαφορετικό. Εκτίμησε ότι ο κανονισμός ψηφιακών εισιτηρίων θα βοηθήσει επίσης.
Αλλά κυρίως έθεσε και μία γεωπολιτική διάσταση των μεταφορών, αναφέροντας τη σημασία της δυνατότητες μεταφορές και στρατιωτικού υλικού στα διευρωπαϊκά δίκτυα. Αναφέρθηκε επίσης στη μελλοντική επέκταση του δικτύου ΤΕΝ-Τ (Trans-European Transport Network) και προς χώρες όπως η Ουκρανία. Αλλά και στο πως ο πόλεμος με τη Ρωσία ανέδειξε την ανάγκη να υπάρξει νέα στρατηγική και για τους λιμένες.