Βουλή: Όλοι “απέναντι” στο νομοσχέδιο Κεραμέως – LIVE EIKONA
Ξεκινά σήμερα η συζήτηση του νόμου - πλασίου για τα ΑΕΙ με τους πανεπιστημιακούς, τους φοιτητές και την αντιπολίτευση να είναι αντίθετοι.
- 13 Ιουλίου 2022 06:13
Ξεκινά σήμερα στην Βουλή η συζήτηση του νομοσχεδίου της Νίκης Κεραμέως για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που έχει φέρει την κυβέρνηση «απέναντι» στην πανεπιστημιακή κοινότητα αλλά και σύσσωμη την αντιπολίτευση. Η συζήτηση του νομοθετήματος αναμένεται να αποτελέσει μία μεγάλη κοινοβουλευτική μάχη αφού κατά την 2ήμερη (ίσως 3ήμερη) διαδικασία αναμένεται να μιλήσουν ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Αλέξης Τσίπρας αλλά και οι υπόλοιποι πολιτικοί αρχηγοί.
Η κοινοβουλευτική διαδικασία
Σε κοινοβουλευτικό επίπεδο το νομοσχέδιο έχει εγκριθεί από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής μόνον με τις ψήφους των κυβερνητικών βουλευτών. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο τεράστιο σε όγκο αφού ξεπερνά τα 480 άρθρα, ενώ αρκετά έχουν προστεθεί τις τελευταίες ημέρες. Οι διατάξεις του αφορούν σειρά ζητημάτων με κυριότερα αυτά της διοίκησης των πανεπιστημίων καθώς και σειρά άρθρων που προβλέπουν την σύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με τους φορείς της αγοράς. Σε αυτά τα δύο στοιχεία άλλωστε εδράζεται η αντίθεση των πανεπιστημιακών, των συγκλήτων των πανεπιστημίων αλλά και της φοιτητικής κοινότητας.
Αξίζει να σημειωθεί μάλιστα ότι κατά την διάρκεια της συζήτησης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων δεν κλήθηκαν – στο πλαίσιο της ακρόασης φορέων- εκπρόσωποι των φοιτητών ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των πανεπιστημιακών φορέων έκανε λόγο για έλλειψη διαβούλευσης καθώς και για διαφωνία με τις κομβικές προβλέψεις του νομοθετήματος. Θυμίζουμε ότι στις διατάξεις του νομοθετήματος υπάρχει και αυτή που επιχειρεί την κατάργηση των φοιτητικών παρατάξεων με την θεσμοθέτηση του ενιαίου ψηφοδελτίου. Μία ρύθμιση που έχει προκαλέσει ακόμη και την αντίδραση της ΟΝΝΕΔ της Νομικής.
Η Νίκη Κεραμέως
Μιλώντας στην διαρκή κοινοβουλευτική Βουλή για το νομοθέτημα η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, περιέγραψε ουσιαστικά ένα νέο νόμο πλαίσιο. Όπως ανέφερε «είναι το όγδοο κατά σειρά πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων κατά την τελευταία τριετία και με αυτό υλοποιούμε πλέον το σύνολο των βασικών προεκλογικών μας δεσμεύσεων στον τομέα της παιδείας». Επισήμανε ότι «κωδικοποιεί την υφιστάμενη νομοθεσία σχετικά με τη λειτουργία των Πανεπιστημίων, καθορίζει ένα σαφές νομικό πλαίσιο για ζητήματα που για χρόνια είχαν μείνει αρρύθμιστα και παρέχει νέες δυνατότητες στα Πανεπιστήμια, στους φοιτητές, στους πανεπιστημιακούς και στους πολίτες».
Όπως υποστήριξε η υπουργός Παιδείας το νομοσχέδιο στοχεύει στην «ενίσχυση της λειτουργικότητας και της αποδοτικότητας των Πανεπιστημίων με ένα νέο μοντέλο διοίκησης, με θέσπιση αναπτυξιακών εργαλείων για την αναβάθμιση των Πανεπιστημίων». Επίσης στην «προώθηση της σύνδεσης με την κοινωνία με ολοκληρωμένο πλαίσιο για την παροχή υπηρεσιών των Πανεπιστημιακών εργαστηρίων και αναβάθμιση του ρόλου των κέντρων επιμόρφωσης και δια βίου μάθησης, με αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων, με διασύνδεση των φοιτητών με την αγορά εργασίας, με υποστήριξη για την ίδρυση νεοφυών επιχειρήσεων φοιτητών, οι λεγόμενες startups».
Κατηγορηματικά αντίθετος ο ΣΥΡΙΖΑ
Για το θέμα ο ΣΥΡΙΖΑ έχει εκφράσει την αντίθεση του στο νομοσχέδιο στο κορυφαίο δυνατό επίπεδο. Μιλώντας στην εκδήλωση που διοργάνωσε στις αρχές του μήνα η Κ.Ο του κόμματος ο Αλέξης Τσίπρας επισήμανε μεταξύ άλλων ότι με το νομοσχέδιο «επιχειρείται επίθεση σε βάρος του πανεπιστημίου, των δημοκρατικών δομών του. Θέλουν ένα πανεπιστήμιο που να προσομοιάζει σε ιδιωτική εταιρεία. Έρχεται μετά την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που άφησε μερικές χιλιάδες εκτός πανεπιστημίων και φέρνει υπαρξιακά προβλήματα στα περιφερειακά ΑΕΙ. Τα πανεπιστήμια, επίσης, χρειάζονται πανεπιστημιακούς δασκάλους, όχι πανεπιστημιακούς αστυνόμους».
Μάλιστα επισήμανε ότι με την νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης «σχεδόν όλοι διαφωνούν. Οι σύγκλητοι διαφωνούν, οι σύνοδος πρυτάνεων διαφωνεί, οι σύλλογοι καθηγητών διαφωνούν, οι φοιτητές διαφωνούν, γνωστοί επιστήμονες από το εξωτερικό υπογράφουν επιστολές διαμαρτυρίας, έφτασαν 1000 υπογραφές. Πανεπιστημιακοί από όλη τη χώρα ζητούν την απόσυρση του νομοσχεδίου. Η αντιπολίτευση διαφωνεί. Μόνο ο Μητσοτάκης και Κεραμέως συμφωνούν και βλέπουν ότι όλα είναι καλά».
Ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης επισήμανε στην παρέμβασή του στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων ότι «το Πανεπιστήμιο της μεταπολιτευτικής περιόδου με την τεράστια συμβολή στην πρόοδο της χώρας επιχειρείται από την κυβέρνηση της ΝΔ να καταστεί παρελθόν. Ένα ακόμη δημόσιο αγαθό προς ιδιωτικοποίηση. Ώστε ο τόπος, από τις κοινωνικές και πολιτικές ισορροπίες που εξασφάλισε η Δημοκρατική Μεταπολίτευση, να οδηγηθεί στην περιορισμένη Δημοκρατία της νεοδεξιάς του κ. Μητσοτάκη. Βήμα-βήμα η Ελλάδα καθίσταται το διεθνές αντιπαράδειγμα για τη Δημοκρατία στην Ευρώπη».
Τόνισε ότι με τις διατάξεις του νομοσχεδίου το πανεπιστήμιο «καθίσταται ετεροδιοικούμενο, με δομή ιδιωτικής εταιρείας που θα επιβάλλει τις αποφάσεις του και με πειθαρχικά μέσα» ενώ «εμπορευματοποιούνται μεταπτυχιακές σπουδές και η φοιτητική μέριμνα, σε βάρος των φοιτητών από τα πιο αδύναμα στρώματα».
Όχι από ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ και Μέρα 25
Αντίθετο στο νομοσχέδιο έχει δηλώσει το ΠΑΣΟΚ Κίνημα Αλλαγής με την βουλευτή του Χαρά Κεφαλίδου να επισημαίνει πως «ως ΠΑΣΟΚ θα σας καλούμε να ξεπεράσετε τα κομματικά στεγανά, να δείτε και να ακούσετε τις αντιρρήσεις που προβάλλονται γιατί η επιτυχία ξέρετε ενός οποιουδήποτε νομοθετήματος εναπόκειται αποκλειστικά στα πρόσωπα που θα κληθούν να το εφαρμόσουν».
Την κατηγορηματική του αντίθεση έχει εκφράσει και το ΚΚΕ με τον βουλευτή του Γιάννη Δελλή να τονίζει πως «το θέμα σας δεν είναι η σύνδεση των πτυχιούχων με την αγορά εργασίας, αυτή είναι δεδομένη και αντικειμενική. Άλλο είναι το θέμα το δικό σας, είναι το πώς αυτοί οι πτυχιούχοι θα είναι όχι μόνο κατάλληλοι για τις μεταβαλλόμενες ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων, αλλά πώς ταυτόχρονα θα είναι και όσο γίνεται πιο φθηνοί και πιο αναλώσιμοι».
Έντονη κριτική και από το Μέρα 25 με την Σοφία Σακοράφα να μιλά για «προϊόν μιας κλειστής ομάδας «μανδαρίνων» της γραφειοκρατίας, που λειτουργεί με την προτεραιότητα υπηρέτησης συγκεκριμένων ιδεοληψιών, και όχι για την υπηρέτηση των πραγματικών αναγκών της παιδείας».
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις