Βουλή: Τροπολογία ΣΥΡΙΖΑ για τη μεταρρύθμιση του νόμου περί πόθεν έσχες

Βουλή: Τροπολογία ΣΥΡΙΖΑ για τη μεταρρύθμιση του νόμου περί πόθεν έσχες
Στιγμιότυπο από τη Βουλή Eurokinissi

Σε αιτιολογική έκθεση τροπολογίας που κατατέθηκε από 15 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, χαρακτηρίζεται επιβεβλημένη η επέκταση των υποχρεώσεων υποβολής αρχικής ή ετήσιας δήλωσης "πόθεν έσχες".

Κατατέθηκε από 15 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ η τροπολογία για το περιεχόμενο των δηλώσεων πόθεν έσχες και την προσκόμιση των αποδεικτικών μέσων. Στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας που κατατέθηκε με επικεφαλής τη γραμματέα της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, Όλγα Γεροβασίλη, χαρακτηρίζεται επιβεβλημένη η επέκταση των υποχρεώσεων υποβολής αρχικής ή ετήσιας δήλωσης «πόθεν έσχες».

Όπως ειδικότερα αναφέρεται, «το αυξημένο ενδιαφέρον για διαφάνεια γύρω από την περιουσιακή και εν γένει οικονομική κατάσταση και πιθανή οικονομική επιρροή προσώπων που κατέχουν σημαντικές πολιτικές ή θεσμικές θέσεις, ως μέλη της κυβέρνησης ή της Βουλής ή ως δικαστικοί λειτουργοί ή ως μέλη των ανεξαρτήτων αρχών, αλλά και προσώπων που κατέχουν κρίσιμες θέσεις επιρροής της κοινής γνώμης γύρω από πολιτικά και οικονομικά ζητήματα, ως δημοσιογράφοι, εκδότες κ.λπ., επιβάλλει την επέκταση των υποχρεώσεων υποβολής αρχικής ή ετήσιας δήλωσης “πόθεν έσχες” (ν. 3213/2003).

Για τον λόγο αυτόν, εισάγονται ρυθμίσεις σχετικές με τη δήλωση και την προσαγωγή των αποδεικτικών που αφορούν εκμίσθωση, μίσθωση και υπομίσθωση κατοικιών και ακινήτων οποιασδήποτε χρήσης. Ιδιαίτερα, όμως, με την παρούσα τροπολογία προβλέπονται αλλαγές στο περιεχόμενο της δήλωσης “πόθεν έσχες” και στην υποχρέωση ανάρτησης αποδεικτικών εγγράφων, με τις οποίες δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην αποτύπωση των δεδομένων που αφορούν σε υποχρεώσεις από δάνεια, ιδίως εκείνα που χορηγούνται από τράπεζες, και στην εξέλιξή τους, με στόχο να αντιμετωπισθούν φαινόμενα έμμεσης επαύξησης περιουσίας ή έμμεσης βελτίωσης της οικονομικής κατάστασης προσώπων που υποχρεούνται σε τήρηση αυξημένων κανόνων διαφάνειας, αφού μέσω αυτής μπορεί να επέρχεται αδικαιολόγητη παροχή ευνοϊκών αντιπαροχών, χαριστικών πράξεων ή ιδιαίτερα ευνοϊκών ρυθμίσεων, διαγραφών υποχρεώσεων, αναστολών καταβολής δόσεων».

Οι προτεινόμενες διατάξεις έχουν ως εξής:

Άρθρο 1. Το στοιχείο ix) της περίπτωσης α) του άρθρου 2 παράγραφος 1 του ν. 3213/2003 αντικαθίσταται ως εξής:

«ix. Ειδικά η δήλωση των υπόχρεων, που αναφέρονται στις περιπτώσεις α’ έως και ε’, στ’, ιβ’, ιη’ έως κ’ και κβ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 1, περιλαμβάνει και τις δανειακές τους υποχρεώσεις προς ημεδαπά και αλλοδαπά πιστωτικά και τραπεζικά ιδρύματα, λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου και φυσικά πρόσωπα κατά την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους, εφόσον κάθε μία από αυτές υπερβαίνει το ποσό των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ. Στη δήλωση περιλαμβάνεται η αντικειμενική αξία και η έκθεση εκτίμησης της εμπορικής αξίας του ακινήτου επί του οποίου παραχωρήθηκε εμπράγματη εξασφάλιση για τις υποχρεώσεις του προηγούμενου εδαφίου. Οι υπόχρεοι των περιπτώσεων α’ έως στ’ και ιη’ έως κ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 1 δηλώνουν και αναρτούν και τα αποδεικτικά έγγραφα για τις διευκολύνσεις, την άφεση, τις ρυθμίσεις ή διαγραφές, το ύψος των δόσεων και των αριθμό των δόσεων που αφορούν την καταβολή των χρεών τους στο έτος που αφορά η δήλωση. Στις περιπτώσεις ιβ’ και κβ’ της παρ. 1 του άρθρου 1 η υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου ισχύει μόνο μετά από τη δημοσίευση απόφασης του αρμόδιου υπουργού μετά από σύμφωνη γνώμη που διατυπώνεται αντίστοιχα από τις ολομέλειες των ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας και από τα όργανα διοίκησης των ανεξαρτήτων αρχών. Στην υπουργική απόφαση του προηγούμενου εδαφίου με την τήρηση της ίδιας διαδικασίας καθορίζονται οι προϋποθέσεις και οι λεπτομέρειες εφαρμογής της υποχρέωσης που τίθεται με αυτή σε ισχύ.

Η δήλωση των παραπάνω υπόχρεων περιλαμβάνει και κάθε οφειλή που προέρχεται από διοικητικά πρόστιμα, χρηματικές ποινές, φόρους και τέλη προς το Δημόσιο και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τέλη προς Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και εισφορές προς οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης και υπερβαίνει τις πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ «κατά την ημερομηνία του προηγουμένου εδαφίου.».

2. Στο άρθρο 2 παράγραφος 1 περίπτωση α) του ν. 3213/2003 προστίθεται στοιχείο x) ως εξής:

«x. Η δήλωση των υπόχρεων των περιπτώσεων α’ έως ε’ της παραγράφου 1 του άρθρου 1 περιλαμβάνει και δήλωση και ανάρτηση των αποδεικτικών εγγράφων για τις υποχρεώσεις τους ως εκμισθωτές, μισθωτές ή υπομισθωτές κατοικιών ή ακινήτων οποιασδήποτε χρήσης. Στη δήλωση περιλαμβάνονται τα στοιχεία των αντισυμβαλλόμενών τους, τα στοιχεία ταυτότητας, η τοποθεσία και το εμβαδόν του ακινήτου, η διάρκεια της μίσθωσης και το ύψος του μισθώματος».

3. Στο άρθρο 2Α παρ. 15 του ν. 3213/2003 προστίθεται περίπτωση η) ως εξής:

«η) συμφωνητικά ή συμβόλαια μίσθωσης κατοικίας και συμφωνητικά ή συμβόλαια μίσθωσης ή χρηματοδοτικής μίσθωσης ακινήτου.»

4. Το άρθρο 2Α παρ. 16 του ν. 3213/2003 αντικαθίσταται ως εξής:

«16. Στις δηλώσεις των υπόχρεων, που ελέγχονται υποχρεωτικά σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 3Β, και στις δηλώσεις των υπόχρεων των περιπτώσεων στ’, ιη’ έως κ’ και κβ’ επισυνάπτονται επίσης παραστατικά από τα οποία προκύπτουν οι δανειακές υποχρεώσεις προς ημεδαπά και αλλοδαπά πιστωτικά και τραπεζικά ιδρύματα, λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου και φυσικά πρόσωπα, όπως αυτές διαμορφώνονται κατά την ημερομηνία αναφοράς της δήλωσης, και, στην περίπτωση αρχικής, κατά το χρόνο κτήσης της ιδιότητας. Επίσης, αναρτώνται, εφόσον υπάρχουν: α) ανάπτυξη δόσεων δανείου στο χρόνο χορήγησής του, β) αναλυτική κατάσταση πληρωμών, γ) σύμβαση ή άλλη έγγραφη πράξη ρύθμισης οφειλών, δ) έγγραφες πράξεις άφεσης ή διαγραφής ή παροχής αναστολής χρέους, ε) τρέχουσα ανάπτυξη δόσεων δανείου. Αν η τράπεζα δεν έχει προβεί σε πράξεις ρύθμισης, άφεσης, διαγραφής ή παροχής αναστολής για οφειλές του υπόχρεου παρέχει σχετική βεβαίωση που αναρτάται αντί των συναφών με αυτές τις πράξεις εγγράφων. Επίσης, επισυνάπτονται παραστατικά για κάθε οφειλή άνω των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, που υφίσταται κατά τις άνω ημερομηνίες και προέρχεται από διοικητικά πρόστιμα, χρηματικές ποινές, φόρους και τέλη προς το Δημόσιο και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τέλη προς Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και εισφορές προς Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης».

Άρθρο – Μεταβατική διάταξη

Οι υπόχρεοι του ν. 3213/2003, όπως διαμορφώνονται με τον παρόντα νόμο, για τους οποίους ισχύει η υποχρέωση υποβολής δήλωσης για τα στοιχεία ix) και x) της περίπτωσης α) του άρθρου 2 παράγραφος 1, οι οποίοι έχουν υποβάλλει δήλωση για το έτος 2021, αρχική ή ετήσια, και αρχική δήλωση για το έτος 2022, υποβάλλουν συμπληρωματική δήλωση και αναρτούν τα αποδεικτικά έγγραφα που αφορούν το σύνολο των ετών από την απόκτηση της συναφούς με την υποχρέωσή τους ιδιότητας και μετά. Η υποχρέωση συμπληρωματικής δήλωσης σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο εκτείνεται και σε εκείνους που απέκτησαν (αρχική δήλωση) ή είχαν (ετήσια δήλωση) την ιδιότητα του υπόχρεου κατά την περίοδο 2014 -2020. Η υποβολή των δηλώσεων των εδαφίων α’ και β’ γίνεται αποκλειστικά έως την 31/08/2022. Ειδικά για τους υπόχρεους των περιπτώσεων ιβ’ και κβ’ του άρθρου 1 παράγραφος 1 του ν. 3213/2003, η υποχρέωση αυτή ισχύει μόνο εφόσον εκδοθούν οι υπουργικές αποφάσεις που προβλέπονται στο στοιχείο ix) της περίπτωσης α) του άρθρου 2 παράγραφος 1 του ν. 3213/2003.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα