Χάρης Δούκας: “Θέλω και μετρό και δέντρα στα Εξάρχεια και παντού”
Διαβάζεται σε 11'Για το μετρό στην πλατεία Εξαρχείων, τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στη Βασιλίσσης Όλγας αλλά και γενικότερα σε πολλά τα θέματα της πρωτεύουσας, αναφέρθηκε ο Χάρης Δούκας σε συνέντευξή του.
- 14 Νοεμβρίου 2023 23:32
“Λέμε ότι το Πράσινο για εμάς είναι ζωή. Δεν είναι απλά lifestyle και ποιότητα, αλλά είναι επιβίωση. Θέλω μετρό στα Εξάρχεια, θέλω και δένδρα όμως στα Εξάρχεια, όπως θέλω μετρό στη Ριζάρη και δέντρα στη Ριζάρη, όπως θέλω μετρό και δέντρα παντού”, δήλωσε νεοεκλεγείς Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας.
Περπατώντας στο Πάρκο Ριζάρη, ο νέος Δήμαρχος της Αθήνας, μιλώντας στην εκπομπή του ΕΡΤNEWS “Στο Κέντρο” και τον Γιώργο Κουβαρά, εξήγησε ότι ήθελε να βρεθεί για τη συνέντευξη στο συγκεκριμένο σημείο, καθώς πρόκειται για έναν από τους λίγους χώρους πρασίνου της πόλης.
«Είναι ένα πάρκο, χώρος πρασίνου. Λίγους έχουμε στην Αθήνα. Διότι για εμάς το πράσινο ήταν μια επιλογή. Προτεραιοποίηση πολύ σημαντική. Λέμε ότι το πράσινο για εμάς είναι ζωή. Δεν είναι απλά lifestyle και ποιότητα, αλλά είναι επιβίωση. Διότι η Αθήνα έχει πολύ περιορισμένο πράσινο: 11% σε σχέση με 30% που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος. Έχει τριπλάσιο αριθμό μικροσωματιδίων σε σχέση με το επιτρεπόμενο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και έχει κοντά στους 3.000 θανάτους που συνδέονται έμμεσα ή άμεσα με τη ρύπανση και τη μόλυνση. Γι’ αυτό και τέτοιοι χώροι που είναι “πνεύμονες πρασίνου, πνεύμονες οξυγόνου”, είναι πάρα πολύ σημαντικοί για την πόλη και είναι πολύ σημαντικό να διασωθούν».
Ερωτηθείς για το πώς θα διατηρηθεί ο χώρος Πρασίνου σε περιοχές που υπάρχει μετρό, δεδομένου ότι και στην περιοχή του πάρκου Ριζάρη δρομολογείται να γίνει σταθμός, σημείωσε:
“Υπάρχει μια συζήτηση, να γίνει ένας νέος σταθμός και η συζήτηση είναι αν θα είναι σε αυτήν την περιοχή, εδώ που βρίσκονται κοντά στα 200 και πλέον δέντρα ή αν θα πάει 70 μέτρα πιο πέρα όπου έχουμε πολύ λιγότερα δέντρα. Άρα έχουμε εκεί τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε ένα έργο που είναι έτσι κι αλλιώς φιλολαϊκό και φιλοπεριβαλλοντικό, που είναι το μετρό, με έναν τρόπο στην κατασκευή του που θα προστατεύει και τα δέντρα όσο αυτό είναι δυνατόν”.
Στο ερώτημα αν είναι δήμαρχος ο οποίος θα στηρίξει την προσπάθεια να γίνει μετρό παντού όπου είναι να γίνει ή μπορεί να εμποδίσει το μετρό, χάριν του Πρασίνου, τόνισε:
“Το έχω καταστήσει, νομίζω απολύτως ξεκάθαρο ότι εμείς είμαστε και με το μετρό και με το πράσινο παντού. Σημαίνει ακριβώς δύο πράγματα: Σημαίνει ότι πρέπει να χωροθετούνται και να προσπαθούμε ακριβώς να προσεγγίζουμε αυτά τα έργα με μια προσπάθεια να έχουν τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση στα οικοσυστήματα, στην κατασκευή τους. Γιατί είμαστε σε συνθήκες κλιματικής κρίσης.
Άρα αν μπορούμε να διασώσουμε κάποια δέντρα στην κατασκευή, πρέπει να το προσπαθήσουμε πάρα πολύ. Δεν είμαστε το 2000. Είμαστε στο 2023. Στα περίπου 100 δένδρα που προσπάθησε να μεταφυτεύσει η εταιρία στο Κολωνάκι και σε άλλες περιοχές, κοντά στα 90% δεν το κατάφεραν. Τα δέντρα ξεράθηκαν. Άρα είναι μια πολυσύνθετη διαδικασία, πολύπλοκη διαδικασία, μια διαδικασία που απαιτεί ειδικούς”.
“Θέλω μετρό στα Εξάρχεια, θέλω και δέντρα στα Εξάρχεια”
Σχετικά με το μετρό στα Εξάρχεια, ανέφερε: «Θέλω μετρό στα Εξάρχεια, θέλω και δέντρα στα Εξάρχεια, όπως θέλω, μετρό στη Ριζάρη και δέντρα στη Ριζάρη, όπως θέλω μετρό και δέντρα παντού. Και τι είναι το σημαντικό; Είναι να έχουμε ξεκάθαρη την αρχή και να τηρούμε. Τα δέντρα στα Εξάρχεια δεν είναι διαφορετικά δέντρα από τα δέντρα στη Ριζάρη, ή τα δέντρα στο Κολωνάκι. Άρα αν θέλουμε προστατέψουμε τα δέντρα, πρέπει να βοηθήσουμε όλα τα δέντρα. Δεν σημαίνει ότι θα προστατεύσουμε τα δέντρα εδώ, σε μια πλατεία, αλλά σε μια άλλη πλατεία, ας καταστραφούν. Γι’ αυτό και ερχόμαστε σε αυτήν εδώ την πλατεία, που είναι και αυτή ένα πεδίο συζήτησης έντονης στην πόλη, για να δείξουμε ότι μπορούμε με διαβούλευση, με σωστή χωροθέτηση, με μια διαφορετική προσέγγιση για τον τρόπο που γίνονται τα μεγάλα έργα, να προχωρήσουμε χωρίς αντιδράσεις”, είπε αρχικά και συνέχισε:
“O Δήμος Αθηναίων έστειλε όταν συζητιέται ακόμα στο Συμβούλιο της Επικρατείας η απόφαση, ένα υπόμνημα που λέει ότι είναι πολύ σημαντικό το μέτρο να πάει 70 μέτρα πιο πέρα. Το έστειλε ο ίδιος ο Δήμος. Άρα είναι πολύ κρίσιμο είναι σε αυτές τις συζητήσεις να μπαίνει και ο Δήμος και να προσπαθεί να δρομολογεί τα έργα με ένα τέτοιο τρόπο, έτσι ώστε οι κάτοικοι να είναι μαζί με τα έργα.
Το μεγάλο μου άγχος είναι όταν έργα περιβαλλοντικά όπως το μετρό συνδέονται με καταστροφή Πρασίνου. Αυτό είναι μια εικόνα πολύ κακή. Ταυτόχρονα όμως, οφείλω να πω ότι ο τρόπος που προσεγγίζονται αυτά τα μεγάλα έργα είναι ένας τρόπος που θυμίζει παλιότερες δεκαετίες. Δηλαδή θα πρέπει ο τρόπος, που σχεδιάζουμε, που χωροθετούνται, που κατασκευάζουμε να είναι διαφορετικός – κι ας κοστίσει λίγο περισσότερο”, δήλωσε ο ίδιος.
“Αν δίνουμε μια μάχη καθημερινά για να βάλουμε περισσότερα δέντρα, που ήταν και για μένα εμβληματικός στόχος και μετά υπάρχει μια εικόνα που κόβονται τα δέντρα χωρίς να ξέρουμε ακριβώς που θα μπούνε και αν θα φυτευτούν, είναι ένα λάθος μήνυμα – και δεν είναι γιατί θέλουμε μια καλύτερη ποιότητα ζωής, είναι θέμα επιβίωσης.
Μπορεί κάποια δέντρα να χρειαστεί να μεταφερθούν κάποια από αυτά, αλλά πιο πέρα που είναι πολύ λιγότερα. Κι αυτό να γίνει με έναν πετυχημένο τρόπο. Αυτή είναι και η μάχη. Άρα είναι ψευτοδίλημμα το “Μετρό ή δέντρα” μπορούμε να τα κάνουμε τα δύο μαζί” κατέληξε.
Βασιλίσσης Όλγας: “Ας ανοίξει και ας προχωρήσουμε τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που είναι απαραίτητες”
Σε ό,τι έχει να κάνει με το θέμα της Βασιλίσσης Όλγας και το αν εντέλει υπάρχουν αρχαία τα οποία δεν δίνουν τη δυνατότητα να υλοποιηθεί αυτό που υποστηρίζει, ότι, δηλαδή πρέπει να ξαναδοθεί στην κυκλοφορία ο δρόμος, και για το αν μίλησε με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, τόνισε:
“Θα μιλήσουμε το επόμενο διάστημα, αλλά υπάρχει μία εξέλιξη που λέει ότι υπάρχουν κάποια αρχαία εκεί και τα οποία είναι πολύ σημαντικά. Εγώ θέλω να δούμε το κομμάτι αυτό με πολύ μεγάλη υπευθυνότητα και αν υπάρχουν αρχαία που είναι πολύ σημαντικά, βεβαίως να υπάρξουν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες. Εγώ όμως θέλω να συνεργαστώ και δεν έχω κανένα θέμα να δημιουργώ συγκρούσεις.
Ήταν μια βασική δέσμευση να ανοίξει η Όλγας για τον εξής λόγο: Όχι από κάποιο καπρίτσιο, διότι έκλεισε και τρία χρόνια μένει κλειστή, αλλά μπαίνουν και βγαίνουν με διάφορους τρόπους. Το κλείσιμο της δίχασε. Βεβαίως δεν υπάρχουν σχετικές άλλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και οι άνθρωποι που είναι στην Πλάκα χρειάζεται να φτάσουν στο Σύνταγμα και μόνο για να πάνε σπίτια τους, και οι άνθρωποι που είναι στο Παγκράτι και στο Μετς να φτάσουν στο Κουκάκι για να μπούνε στο κέντρο της πόλης.”
“Δεν είμαι κατά της χρήσης των καμερών”
Για το θέμα των καμερών, επισήμανε ανάμεσα σε άλλα: “Νομίζω ότι πρέπει να περάσουμε από τη φάση των διχασμών στη φάση των συνεργασιών. Το λέω αυτό γιατί και με το Μετρό και με τα Εξάρχεια και με τη Ριζάρη λέμε “ή μετρό ή δέντρα” και μπορούν να γίνουν και τα δύο.
Δεν έβαλα ποτέ θέμα ότι είμαι κατά της χρήσης των καμερών. Είπα όμως ότι στην πολιτική υπάρχουν προτεραιότητες και εγώ είπα ότι είναι πολύ σημαντικό να φωτίσουμε τις πλατείες, να τις γεμίσουμε με κόσμο, να τις καθαρίσουμε, να έχουμε Δημοτική Αστυνομία, συνεργασία με Ελληνική Αστυνομία και όπου χρειάζεται και η ΕΛΑΣ θεωρεί κρίσιμο ότι πρέπει να μπουν και κάμερες, χωρίς όμως να παραβιάζονται τα θέματα τα οποία όλοι ξέρουμε με τη χρήση τους και με το ποιος χρησιμοποιεί τα δεδομένα, τότε ας προχωρήσουν”.
“Θα πάω τη Δημοτική Αστυνομία στις γειτονιές”
Σχετικά με την Δημοτική Αστυνομία, δήλωσε πως “έχει πια δυνατότητες και κάποια μέσα για να μειώσει τη μικροπαραβατικότητα και τη μικροεγκληματικότητα. Να υπάρχει κόσμος ο οποίος να μην κάνει μόνο το κομμάτι το διοικητικό και το γραφειοκρατικό, αλλά να είναι και δίπλα στον πολίτη. Γι’ αυτό και θα την ενισχύσω και θα την πάω στις γειτονιές, όχι μόνο στο κέντρο. Δεν είναι μόνο οι κλήσεις, είναι και η ασφάλεια. Και αυτό για μένα είναι προτεραιότητα”.
Για τα δημοτικά τέλη, ανέφερε: “Σε κάποιες περιοχές δεν υπάρχουν πάρκα, τα σχολεία έχουν σοβαρά προβλήματα, δεν υπάρχει δημόσιος χώρος και υπάρχει τρομερό πρόβλημα ασφάλειας και ταυτόχρονα πληρώνουν δημοτικά τέλη πολύ ακριβά. Γι’ αυτό και έβαλα εμβληματικό το να μειώσουμε τα δημοτικά τέλη. Οφείλω να πω βεβαίως ότι υπάρχει, υπάρχει ήδη μια μείωση 5% και εγώ είπα μια επιπλέον μείωση 10%. Και βεβαίως αμέσως το ερώτημα είναι πού θα βρεθούν τα χρήματα.
Και λέω ότι αν για παράδειγμα προχωρήσουμε την ανακύκλωση και τον περίφημο καφέ κάδο και προσεγγίσουμε τους στόχους που η ίδια η δημοτική αρχή απερχόμενη είχε βάλει, τότε εξοικονομούμε κοντά στα 8 εκατομμύρια – 6 με 8 εκατομμύρια ανάλογα το ποσοστό επίτευξης του στόχου το χρόνο, που είναι το μεγαλύτερο ποσοστό των χρημάτων που απαιτούνται για να μειώσουμε κατά 10% τα δημοτικά τέλη”.
“Να σταματήσει το πρόγραμμα Χρυσή Βίζα”
Για τη Χρυσή Βίζα, ανέφερε: “Πρέπει να σταματήσει. Δημιουργήθηκε σε άλλες συνθήκες, σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, για να έρθει ρευστότητα για να έρθουν επενδυτές. Τώρα το πρόβλημα είναι να μειώσουμε τις τιμές των ακινήτων, γι’ αυτό και πρέπει να πάρουμε πρωτοβουλίες. Να σταματήσει η χρυσή βίζα. Νομίζω αυτό θα δημιουργήσει και μια πτώση τιμών και στην Αθήνα.
Από εκεί και πέρα το πρόβλημα που υπάρχει στην Αθήνα είναι το πρόβλημα ότι είναι περιορισμένες κατοικίες. Υπάρχουν πια. Είναι μια πόλη – τουριστικός προορισμός. Έχει αυξηθεί πάρα πολύ το κόστος για να ζήσει κανείς. Νομίζω ότι χρειάζεται να δημιουργήσουμε νέο κτιριακό απόθεμα. Να πω ένα παράδειγμα: υπάρχουν 1.300 κτίρια δημοτικά, τα οποία δεν χρησιμοποιούνται σήμερα στην Αθήνα.
(…) Δεν υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο για να πάμε να κάνουμε γρήγορα αναπλάσεις. Χρειάζεται μια θεσμική παρέμβαση και μια πολιτική βούληση, αυτά τα κτίρια, αν φτιαχτούν να μη γίνουν ξενοδοχεία, να μη γίνουν Airbnb, αλλά να γίνουν κοινωνική κατοικία. Και γι’ αυτό θα παλέψουμε. Είναι πέντε χρόνια και αν ετοιμάσω γρήγορα ένα θεσμικό πλαίσιο για να μπορώ να μπαίνουμε στα κτίρια αυτά, να κάνουμε αναπλάσεις και να λύνεται με έναν σωστό τρόπο -και νομικά σωστό και στέρεο τρόπο- το ιδιοκτησιακό, τότε μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε.
“Ο Ελαιώνας είναι ένα μεγάλο χαμένο στοίχημα”
Από τον Ελαιώνα, ο νεοεκλεγείς Δήμαρχος Αθηναίων, επισήμανε: “Το έργο της ανάπλαστης του Ελαιώνα ξεκίνησε το 2005 και ακόμα και σήμερα δεν γίνονται έργα. Είναι μια κατάσταση η οποία δεν θυμίζει εργοτάξιο, αλλά θυμίζει μια παρατημένη περιοχή. Ο Ελαιώνας είναι ένα μεγάλο χαμένο στοίχημα όλα αυτά τα χρόνια, διότι παρά τις προσπάθειες και τα λάθη δεν μπόρεσε να προχωρήσει. Και τώρα μια πολύ μεγάλη ευκαιρία (…)
Μιλάμε για μια μεγάλη περιοχή που θα έχει μια απίστευτη ανάπλαση. Η πρώτη ανάπλαση εδώ στον Ελαιώνα. Θα αναβαθμιστεί όλη η περιοχή. Ο Ελαιώνας είναι μια βιομηχανική περιοχή. Είναι μόλις ενάμισι χιλιόμετρο από την Ομόνοια και πολύ κοντά στον Πειραιά, γι’ αυτό και είχε παλιά βιομηχανίες. Μετά την αποβιομηχανοποίηση ήρθε στην κατάσταση που είναι σήμερα – αλλά είναι δίπλα στην λεωφόρο Κηφισού, στον κόμβο με την Ιερά Οδό και είναι το μεγάλο στοίχημα εδώ: Και βεβαίως αποσυμφορίζεται και το σημείο στην Αλεξάνδρας όπου θα γίνει πάρκο και πάρκινγκ, άρα διπλή ανάπλαση και πολύ μεγάλη ευκαιρία συνολικά αναπτυξιακή, βιώσιμης ανάπτυξης συνολικά για την Αθήνα.
(…) Eίναι μια περιοχή που υπάρχει μόνο εγκαταλελειμμένα κτίρια, ένα μέτρο που είναι σε λειτουργία, αλλά δεν υπάρχουν άνθρωποι που το χρησιμοποιούν και το μεγάλο άγχος είναι να προχωρήσει με πολύ μεγάλη ταχύτητα. Είναι ένα έργο εθνικής εμβέλειας, όπου όμως το υλοποιεί ο φορέας υλοποίησης και αδειοδότησης: είναι ο Δήμος Αθήνας με μια σειρά από εμπλεκόμενους φορείς. Πολύ μεγάλο στοίχημα και πολύ μεγάλη ευθύνη την οποία θέλω να επωμιστεί – και με χαρά να το τρέξω.”.
Για το αν μπορεί η Φυλή να υποδεχθεί άλλη μια μη ελκυστική δραστηριότητα, τις εταιρείες που θα μεταφερθούν από τον Ελαιώνα, ενώ υπάρχει ήδη εκεί η διαχείριση των απορριμμάτων, σημείωσε:
«Θα έχω και συνάντηση με τον Δήμαρχο Φυλής. Υπάρχει και μια συνολική προσέγγιση για το πως και η εκεί περιοχή θα αναμορφωθεί έτσι ώστε να φιλοξενήσει και τις εταιρείες αυτές και μάλιστα εδώ στην περιοχή θα έρθουν τα αντίστοιχα ΚΤΕΛ που ήταν στον Κηφισό. Άρα γι’ αυτό και λέμε ότι είναι μια ανάπλαση η οποία επηρεάζει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό συνολικά της Αθήνας, που όμοιά της δεν έχει ξαναγίνει. Και συνολικά νομίζω στα Βαλκάνια είναι η μεγαλύτερη. Γι’ αυτό και είναι πολύ μεγάλη πρόκληση και πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς γρήγορα να προχωρήσουμε τα βήματα, έτσι ώστε από τις αρχές του χρόνου να αρχίσει να δημιουργείται.