Αιγυπτιακό “άρωμα” στον τάφο της Αμφίπολης: Πώς οι αρχαίοι απέτρεψαν τους τυμβωρύχους
Η θεωρία που ενισχύει ακόμα περισσότερο την πιθανότητα αρχιτέκτονας του μνημείου να ήταν ο Δεινοκράτης
- 01 Σεπτεμβρίου 2014 09:45
Μέρος του σχεδίου σφράγισης του τάφου αποτελούν σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού οι οπές που εντοπίστηκαν στους διαφραγματικούς τοίχους που χωρίζουν τους θαλάμους του ταφικού μνημείου στον Τύμβο Καστά, στην Αμφίπολη, αλλά και η άμμος που καλύπτει τους θαλάμους “ως το μέγιστο ύψος της θόλου”.
Μια πρακτική που συναντάμε, σύμφωνα με αρχαιολόγους, μόνο στην Αίγυπτο, θεωρία που περιπλέκει ακόμα περισσότερο το μυστήριο της Αμφίπολης.
Η πρακτική αυτή λέει πως οι αρχαίοι, οι οποίοι δημιούργησαν το ταφικό μνημείο, γέμισαν τους θαλάμους με άμμο, αμέσως μετά την ταφή του νεκρού ή των νεκρών για να τους προστατεύσουν από ενδεχόμενη τυμβωρυχεία.
“Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, θα αποτελεί την απόλυτη εξαίρεση” σημειώνουν στον Ελεύθερο Τύπο αρχαιολόγοι με μεγάλη ανασκαφική εμπειρία.
“Έχουμε ανασκάψει εκατοντάδες τάφους στη Μακεδονία και αλλού και παρόμοια πρακτική δεν έχει παρατηρηθεί πουθενά.
Δεν υπάρχει προηγούμενο ασύλητος τάφος να έχει καλυφθεί με χώματα”.
Έγκυροι κύκλοι του υπουργείου Πολιτισμού δηλώνουν στον Ελεύθερο Τύπο πως στη βιβλιογραφία η ταφική αυτή πρακτική συναντάται μόνο στην περίπτωση της Αιγύπτου.
“Στην Ελλάδα μπορεί να είναι κάτι που το συναντάμε για πρώτη φορά. Ωστόσο οι Αιγύπτιοι αρχιτέκτονες προστάτευαν με αυτόν τον τρόπο σημαντικούς νεκρούς από επίδοξους τυμβωρύχους”.
Η θεωρία αυτή ενισχύει ακόμα περισσότερο την πιθανότητα αρχιτέκτονας του μνημείου να ήταν ο Δεινοκράτης, επιστήθιος φίλος και συνοδοιπόρος του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην εκστρατεία του, ο οποίος γνώριζε καλά τις πρακτικές και τις τεχνικές των Αιγυπτίων στην ταφική αρχιτεκτονική.
Στην αρχιτεκτονική των Αιγυπτίων παραπέμπουν άλλωστε και οι σφίγγες. Τα στοιχεία αυτά, όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, δεν “μαρτυρούν” πάντως και την καταγωγή του νεκρού.
Προσφέρουν όμως μια ακόμα ψηφίδα στο μυστηριώδες παζλ της Αμφίπολης καθώς όλοι κάνουν λόγο “για ένα ξεχωριστό, ιδιάζουσας τεχνοτροπίας μνημείο”.
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος