Ακρόπολη: Gucci-Dior σημειώσατε 2!
Συγκρίναμε τα δύο αιτήματα των διάσημων οίκων μόδας για παραχώρηση της Ακρόπολης, το 2017 και το 2021, το σκεπτικό τους, τις προσφορές τους, τα σχέδιά τους, αλλά και τις αποφάσεις του ΚΑΣ και το σκεπτικό των μελών του.
- 27 Μαΐου 2021 14:49
Φεβρουάριος 2017-Μάιος 2021. Συγκρίνουμε τα δύο αιτήματα του οίκου Gucci και του οίκου Dior για ντεφιλέ ή φωτογράφηση των μοντέλων τους στην Ακρόπολη. Το πρώτο βέβαια είχε απορριφθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το δεύτερο εγκρίθηκε προχθές ομόφωνα. Τί έλεγαν τότε τα μέλη του ΚΑΣ, τί έκαναν τώρα; Τί περιλάμβανε τότε η πρόταση, τί τώρα; Ας επισημάνουμε βέβαια και μία βασική διαφορά:
-Ο ΟΙΚΟΣ GUCCI:
Είχε ζητήσει μόνον την Ακρόπολη και δεν δέχτηκε εναλλακτικές προτάσεις.
-Ο ΟΙΚΟΣ DIOR:
Διευκρίνισε εξαρχής ότι επιθυμεί να παρουσιάσει μια επετειακή συλλογή με τίτλο «Cruise 2022», «εμπνευσμένη από τον ελληνικό πολιτισμό, τις προγονικές τέχνες, την τεχνογνωσία, την ελληνική μυθολογία αλλά και το διαρκές αποτύπωμα της ελληνικής παράδοσης και δημιουργίας στη συλλογική μνήμη της Ευρώπης». Ότι «επίκεντρο των δράσεων στην Αθήνα θα είναι η επίδειξη μόδας στο Καλλιμάρμαρο στις 17 Ιουνίου». Αλλά και ότι αιτείται «τη χορήγηση άδειας για φωτογράφηση ή και κινηματογράφηση δημιουργιών που έχουν θέμα την ελληνική παράδοση και κληρονομιά σε 5 εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους. Πρόκειται για την Ακρόπολη των Αθηνών, το Ηρώδειο, την αρχαία Αγορά, με επίκεντρο τον ναό του Ηφαίστου, τον ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και τον ναό του Δία στη Νεμέα». Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Τουρισμού που έλαβε το αρχικό αίτημα «Ο γενικός τίτλος του φακέλου που υποβλήθηκε είναι «Dior celebrates Greece» (…).
Η πρόταση του διεθνούς Οίκου προβλέπει την παρουσίαση της ειδικής συλλογής «Resort 2022» η οποία θα είναι αφιερωμένη στα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821, με δημιουργίες που θα ετοιμαστούν στην Ελλάδα με ελληνικά υφάσματα και πρώτες ύλες, από Ελληνίδες και Έλληνες τεχνίτες και δημιουργούς, με στόχο την προβολή της ελληνικής παράδοσης και παράλληλα του ταλέντου και της τεχνογνωσίας των Ελλήνων στο χώρο αυτό». Άλλωστε αυτός ήταν κι ο λόγος που στελέχη του ιστορικού οίκου μόδας με επικεφαλής την καλλιτεχνική διευθύντρια Μαρία Γκράτσια Κιούρι και με τη συνοδεία της συζύγου του Πρωθυπουργού, Μαρέβας Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη, ταξίδεψαν τον περασμένο Δεκέμβριο στην Καλαμάτα όπου επισκέφθηκαν τη Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια»-κάτι που είχε στοιχίσει στην σύζυγο του Πρωθυπουργό έντονες επικρίσεις καθώς για να συνοδεύσει τους απεσταλμένους του οίκου είχε παραβεί τους όρους της αυστηρής καραντίνας.
ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΟΥ GUCCI (2017) ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ:
Ο οίκος ζητούσε την άδεια για την πραγματοποίηση επίδειξης κολεξιόν υψηλής ραπτικής με τίτλο «Gucci Cruz 2018», στον χώρο μεταξύ του Παρθενώνα και του Ερεχθείου (ή στα ανατολικά του Ερεχθείου), την 1η Ιουνίου 2017, με 300 προσκεκλημένους, όπως συνηθίζει να κάνει τα τελευταία χρόνια (με χαρακτηριστικό παράδειγμα την επίδειξη στο Αβαείο του Ουεστμίνστερ στο Λονδίνο το 2016). Από τους 300 καθήμενους καλεσμένους, το 10% θα ήταν Έλληνες καλλιτέχνες και επίσημοι, το 80% Ευρωπαίοι και Αμερικανοί εκδότες διεθνών περιοδικών μόδας και δημοσιογράφοι, ενώ το υπόλοιπο 10% αφορούσε αστέρες του Χόλυγουντ. Πρότειναν επίσης η πασαρέλα τους να στηθεί βόρεια του Παρθενώνα, και τα παρασκήνια- μια τέντα- δωμάτιο 15μ επί 7- κοντά στο παλαιό μουσείο. Η εναλλακτική πρόταση ήταν να στηθεί η πασαρέλα μπροστά στο Ερέχθειο. Το θέαμα θα περιλάμβανε ειδικούς φωτισμούς και ηχητικά μηχανήματα για μουσική σε πυργίσκους και είχε προγραμματιστεί να διαρκέσει 15 λεπτά. Επειδή τελικώς το αίτημα δεν εγκρίθηκε, δεν έγιναν γνωστές άλλες λεπτομέρειες.
ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΟΥ DIOR (2021) ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ:
•Αφορά σε φωτογράφιση-αναβίωση της αντίστοιχης ιστορικής φωτογράφισης του Οίκου Dior που είχε πραγματοποιηθεί το 1951 στον Ιερό Βράχο. Συγκεκριμένα ζητείται η φωτογράφιση μοντέλων, ντυμένων με μακριά, βραδινά φορέματα και επίπεδα υποδήματα, χωρίς τακούνια, σε επτά σημεία του χώρου: μπροστά από την ανατολική πλευρά του Παρθενώνα, μπροστά από την Πρόσταση των Καρυατίδων του Ερεχθείου, μπροστά από τη δυτική πλευρά του Παρθενώνα, μπροστά από την ανατολική πρόσοψη του Ερεχθείου, μπροστά από τη δυτική πλευρά του Ερεχθείου και το Πανδρόσειο, μπροστά στη δυτική πλευρά των Προπυλαίων, στην εξωτερική πλευρά της πύλης Beulé.
•Επιπλέον, ζητείται η πραγματοποίηση φωτογραφικών λήψεων του χώρου και των μνημείων χωρίς παρεμβολή προσώπων, καθώς και η γενική αεροφωτογράφιση του χώρου με στόχο την καταγραφή του εγχειρήματος της υπόλοιπης φωτογράφισης.
•Οι ενδιαφερόμενοι ζητούν την αποκλειστική παραχώρηση του αρχαιολογικού χώρου κατά τις δύο ημέρες της φωτογράφισης (14-15/06/2021), από τις 17:00 έως τις 22:00, και προσφέρονται να καλύψουν το συγκεκριμένο κόστος και οποιαδήποτε δαπάνη δημιουργηθεί.
•Ζητείται η χρήση του Παλαιού Μουσείου της Ακρόπολης για τέσσερις ημέρες (12, 13, 14 και 15/06/2021) ως χώρος «παρασκηνίων» για backstage, για λόγους προετοιμασίας, με 24ωρη παραμονή του προσωρινού και του τεχνικού εξοπλισμού, με παροχή ρεύματος μέσω γεννήτριας και με φύλαξη του χώρου, σε συνεργασία με το ΥΠΠΟΑ, με κάλυψη οποιασδήποτε επιπλέον δαπάνης από τους ενδιαφερόμενους.Για τη μεταφορά του εξοπλισμού ζητείται επίσης η χρήση του αναβατορίου της ΥΣΜΑ στην Ανατολική Κλιτύ της Ακρόπολης, με κάλυψη της δαπάνης χρήσης
•Υπολογίζεται ότι θα χρησιμοποιηθούν οκτώ 9μετρα φορτηγά (!) για τη μεταφορά του εξοπλισμού, ο οποίος θα είναι τοποθετημένος μέσα σε κλειστά κιβώτια που θα ανοίγονται εντός του Παλαιού Μουσείου. Με τον ίδιο τρόπο θα γίνεται και η μεταφορά του κέτερινγκ για τους συμμετέχοντες στο εγχείρημα.
•Το προσωπικό της φωτογράφισης ανέρχεται συνολικά σε 150 άτομα.
•Χρήση υλικού φωτογράφισης/κινηματογράφησης από τον Dior: Το υλικό της φωτογράφισης από την Ακρόπολη θα χρησιμοποιηθεί στην επίδειξη μόδας, στο Καλλιμάρμαρο. Επίσης, το υλικό θα χρησιμοποιηθεί και σε ένα είδος ντοκιμαντέρ, στο οποίο θα αποτυπώνεται η πορεία του συνολικού εγχειρήματος του οίκου στην Ελλάδα.
Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΤΑΠΟΔΟΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕ Ο ΟΙΚΟΣ GUCCΙ (2017):
Δεσμευόταν «ως ένδειξη ευγνωμοσύνης και σεβασμού προς την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας», να προβεί σε χορηγία, υπέρ των αναστηλωτικών έργων της Ακρόπολης ή όπου αλλού επέλεγε το ΥΠΠΟ προτείνοντας συγκεκριμένα χορηγία της τάξης των 2 εκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο μιας πενταετίας
Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΤΑΠΟΔΟΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕ Ο ΟΙΚΟΣ DIOR (2021):
– για κάθε ημέρα φωτογράφισης με παρεμβολή προσώπου για εμπορικό σκοπό 1000 Ευρώ + ΦΠΑ 24% – για κάθε ημέρα αεροφωτογράφισης 500 Ευρώ + ΦΠΑ 24%
– για κάθε ημέρα κινηματογράφησης για εμπορικό σκοπό 1600 Ευρώ + ΦΠΑ 24% – για κάθε ημέρα αεροκινηματογράφησης 800 Ευρώ + ΦΠΑ 24% –
2 ημέρες προσωρινή παραχώρηση χρήσης του χώρου 6000 + ΦΠΑ 24%
– 4 ημέρες προσωρινή παραχώρηση χρήσης του Παλαιού Μουσείου Ακρόπολης, 1500 Ευρώ + ΦΠΑ 24%
– για μία ημέρα φωτογράφισης για εμπορικό σκοπό 1000 Ευρώ + ΦΠ
Σύνολο: 25.172 Ευρώ
Όπως έγινε γνωστό πάντως, το συνολικό ποσόν που θα δώσει ο Οίκος για τη χρηση του μνημείου ανέρχεται στα 270.000 ευρώ.
Απομένει να δούμε τι έχει συμφωνηθεί και για τα δικαιώματα των φωτογραφιών και πλάνων καθώς “Τα δικαιώματα επί των απεικονιζόμενων μνημείων ανήκουν στο Υπουργεί
ο Πολιτισμού και Αθλητισμού (ν. 3028/2002). Να επισημάνουμε επίσης ότι επιπλέον ποσά θα δοθούν αντιστοίχως για τα άλλα μνημεία.
ΤI ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕ ΤΟ Κ.Α.Σ. Ως ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥ GUCCI (2017):
Τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου απέρριψαν ομόφωνα το αίτημα της εταιρείας με βασικό σκεπτικό ότι «ο ιδιαίτερος πολιτιστικός χαρακτήρας των μνημείων της Ακρόπολης δεν συνάδει με τη συγκεκριμένη εκδήλωση, καθώς πρόκειται για μοναδικά μνημεία και σύμβολα παγκόσμιας κληρονομιάς, μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco».
Εξέχοντα μέλη του ΚΑΣ είχαν κάνει και ξεχωριστές τοποθετήσεις:
Ο Μανόλης Κορρές, ομότιμος Καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου απευθυνόμενος στους εκπροσώπους του Οίκου, είχε αναφέρει ότι η φωτογράφηση της Nelly’s το 1928, στην οποία έκανε αναφορά το υπόμνημα ως παράδειγμα παραχώρησης της Ακρόπολης, ήταν μια καλλιτεχνική δημιουργία, που δεν πλήρωσε κανένα αντάλλαγμα. Ο κ. Κορρές είχε θέσει επίσης σε ένα φιλοσοφικό ζήτημα: “Τίθεται ένα φιλοσοφικό ζήτημα. Αν αποφασίζαμε να δώσουμε αυτά τα μνημεία, θα ήταν άπαξ, στον πιο κορυφαίο οργανισμό/ φορέα/ εταιρεία του πλανήτη. Πώς θα το κρίνουμε αυτό; Πιθανόν η Gucci, όπως και κάποιοι ανταγωνιστές της, να είναι στους κορυφαίους πενήντα. Μπορούμε να παραχωρήσουμε τον Παρθενώνα 50 φορές; Θα ευτελιστεί”, είχε πει, αναφέροντας το παράδειγμα της τελευταίας θέσης της στρογγυλής τράπεζας που προορίζεται στον καλύτερο και μοναδικό, γι’ αυτό και παραμένει πάντα άδεια.
Ο Νίκος Σταμπολίδης, Καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης στο ίδιο πνεύμα, είχε κάνει και δηλώσεις στον Τύπο (π.χ. TOC), επισημαίνοντας μεταξύ άλλων: «Πιστεύω ότι δεν πρέπει να χάνουμε το μέτρο. Και τα μνημεία που είναι στο βράχο της Ακρόπολης είναι μνημεία της παγκόσμιας κληρονομιάς – δεν είναι άμοιρο το γεγονός ότι το σχέδιο, και η σφραγίδα της ίδιας της Unesco είναι ο Παρθενώνας. Και δεν εννοώ τον Παρθενώνα ως μνημείο του ελληνικού αλλά και ως μνημείο του παγκόσμιου πολιτισμού. Μ’ αυτές τις εκδηλώσεις δεν προσβάλλεται το μνημείο, αλλά εμείς δεν πρέπει να προσβάλλουμε το μνημείο γιατί όταν χάνουμε το μέτρο αυτό γίνεται ύβρις».
Η Ελένη Μπάνου, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων (ΕΦΑ) Αθηνών, είχε τονίσει ότι αν δοθεί τώρα η Ακρόπολη στην Gucci, αύριο σε άλλη εταιρεία και μεθαύριο σε άλλη, «τελικά αυτό το υπέρτατο μνημείο θα καταντήσει ένα σκηνικό, κάτι που δεν θα ήθελε κανείς να δει έτσι».
Τέλος η Μαρία Βλαζάκη, τότε Γ.Γ. του ΥΠΠΟ που εκ της θέσης της προϊστατο στο ΚΑΣ είχε δηλώσει: «Η Ακρόπολη είναι όχι απλώς ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά ένα σύμβολο για όλη την ανθρωπότητα, που δεν μπορεί να μπαίνει σε εμπορικές συναλλαγές. Ο Παρθενώνας είναι το logo της Unesco, επίσης γνωρίζετε όλοι την προσπάθεια και τον αγώνα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Μπορεί η χώρα μας να βρίσκεται σε μια δύσκολη οικονομική κατάσταση, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε να δίνουμε με αυτό τον τρόπο το σύμβολο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς για μια επίδειξη μόδας, που μπορεί να είναι υψηλής ραπτικής, αλλά δεν συνάδει με τον χαρακτήρα του χώρου. Είμαστε πάντα πρόθυμοι σε χορηγίες, τα μνημεία χρειάζονται συντήρηση και ανάδειξη. Υπάρχουν τα έργα που διεξάγονται μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, έχουμε και χορηγίες από άλλους φορείς»,
ΤI ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕ ΤΟ Κ.Α.Σ. Ως ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥ DIOR (2021):
Μετά από μαραθώνια συζήτηση το Συμβούλιο έκανε ομόφωνα δεκτό το αίτημα του οίκου να αναβιώσει τη θρυλική φωτογράφηση του 1951 στην Ακρόπολη αλλά απαγόρευσε την κινηματογράφηση των μοντέλων στον Ιερό Βράχο. Το βασικό σκεπτικό τους ήταν απ΄ό,τι γράφτηκε ότι «μέσω των εικόνων που θα ταξιδέψουν σε όλο τον κόσμο θα φανεί η αναστηλωτική πρόοδος που έχει γίνει στο μνημείο τα χρόνια που μεσολάβησαν από τη δεκαετία του ’50».
Δεν έγινε γνωστό αν ο κ.Κορρές ή ο κ .Σταμπολίδης που παραμένουν μέλη της ΚΑΣ επανέλαβαν το σκεπτικό που είχαν διατυπώσει προ 4ετίας. Επίσης εάν κάποιο από τα μέλη της ΚΑΣ έθεσε το θέμα της διέλευσης στην Ακρόπολη των οκτώ 9μετρων φορτηγών για τη μεταφορά του εξοπλισμού! Η αλήθεια είναι βέβαια ότι οι νέες τσιμεντένιες διαστρώσεις που κατά το ΥΠΠΟ έγιναν για την διευκόλυνση των ΑμεΑ ….διευκολύνουν και τέτοιες διελεύσεις!
Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΦΟΡΕΙΑΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΠΟΛΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
Να σημειώσουμε, τέλος, ότι στην εισήγησή της η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών στην οποία προϊσταται πάντα η αρχαιολόγος κα Μπάνου, επεσήμαινε μεταξύ άλλων ότι: «Όλα τα αρχαία μνημεία που έχουν επιλεγεί για το συγκεκριμένο εγχείρημα του Οίκου DIOR είναι παγκοσμίως γνωστά και δεν χρειάζονται διαφήμιση. Διαφήμιση χρειάζονται οι διεθνείς οίκοι, όπως ο Οίκος Dior, ειδικά όταν γίνεται σε σύζευξη με τα μνημεία. Εάν πράγματι ο Οίκος ήθελε να προβάλει την Ελλάδα και τους δημιουργούς της, θα εστίαζε στην προβολή των τόπων και των ανθρώπων που σήμερα παράγουν πρώτες ύλες για την ένδυση και που δημιουργούν σχέδια εμπνευσμένα από τον ελληνικό λαϊκό πολιτισμό. Αυτό προφορικά, όταν ετέθη στην τηλεδιάσκεψη, μας είπαν ότι θα το κάνουν, αλλά δεν φαίνεται πουθενά στο σκεπτικό τους, το οποίο έπρεπε να μας αναπτύξουν, και σε εμάς και στο Υπ. Τουρισμού(…)
>>Σχετικά με την Ακρόπολη, που είναι το πλέον ευαίσθητο στη διαχείριση μνημείο στον κόσμο, θεωρούμε ότι για λόγους ιστορικής συνέπειας και αέναης καλής συνεργασίας των δύο χωρών (Ελλάδος και Γαλλίας) επιτρεπτή και καλοδεχούμενη είναι η αναβίωση της ιστορικής φωτογράφισης του Οίκου του 1951, σε αντίστιξη με το σήμερα, στις ίδιες θέσεις, αλλά με κάποιους περιορισμούς που τίθενται σήμερα.
>>Εν κατακλείδι παρά το γεγονός ότι η Εφορεία αναγνωρίζει την ποιότητα, την αισθητική και καλλιτεχνική πληρότητα των παραγωγών του Οίκου DIOR, καθώς και ορισμένα οικονομικά οφέλη που θα αποφέρει η παρουσία μιας μεγάλης δημιουργικής ομάδας για μεγάλο διάστημα στην πόλη, διατηρεί ένα σκεπτικισμό για την υλοποίηση εγχειρήματος αυτής της τεράστιας κλίμακας, καθώς η ενδεχόμενη παραχώρηση θα δημιουργήσει αναμφίβολα ένα προηγούμενο και θα προσελκύσει στο μέλλον πολυάριθμα ανάλογα αιτήματα, ενδεχομένως αμφιβόλου ποιότητος και αισθητικής, για τα οποία το ΥΠΠΟΑ θα κληθεί να απαντήσει με πειστική τεκμηρίωση.
Επισημαίνεται ότι το 2017 το ΥΠΠΟΑ, κατόπιν αρνητικής εισήγησης της Εφορείας και ομόφωνης γνωμοδότησης του ΚΑΣ, είχε απορρίψει το αίτημα της εταιρείας Gucci για την πραγματοποίηση επίδειξης μόδας στην Ακρόπολη, με βασικό επιχείρημα τον ιδιαίτερο πολιτιστικό χαρακτήρα των μνημείων της, ο οποίος δεν συνάδει με τον χαρακτήρα μιας τέτοιου είδους εκδήλωσης, καθώς πρόκειται για μοναδικά μνημεία και σύμβολα του παγκόσμιου πολιτισμού. Βέβαια, τότε, υπενθυμίζομε ότι εζητήθη επιμόνως μόνο η Ακρόπολη ως χώρος πασαρέλας και κανένας άλλος, παρά το γεγονός ότι είχαν προταθεί από την Εφορεία και άλλες εναλλακτικές λύσεις.
>>Η προτεινόμενη χρήση για λογαριασμό του Οίκου DIOR, για την οποία απαιτούνται πολυάνθρωπα συνεργεία, ογκώδης εξοπλισμός, πολυτέλεια και παραγωγή μεγάλης κλίμακας, οπωσδήποτε ανατρέπει την ομαλή λειτουργία των χώρων και για καθαρά πρακτικούς λόγους δεν είναι καθόλου εύκολη η ασφαλής διαχείριση του πλήθους των εργαζομένων, των εκτεταμένων εγκαταστάσεων και του ογκώδους εξοπλισμού που προτείνεται για τις ανάγκες της παραγωγής στο άμεσο περιβάλλον ευαίσθητων μνημειακών καταλοίπων..
>> Ύστερα από τα παραπάνω η Εφορεία εισηγείται θετικά μόνο για τη φωτογράφιση με παρεμβολή προσώπων (μοντέλων) στην Ακρόπολη, στο πλαίσιο της αναβίωσης της φωτογράφισης του 1951, καθώς και για τη φωτογράφιση, κινηματογράφηση και αεροφωτογράφιση – αεροκινηματογράφηση χωρίς παρεμβολή προσώπων στον εξωτερικό χώρο στην Ακρόπολη>>
Καθώς οι συνεδριάσεις του ΚΑΣ γίνονται με τηλεδιάσκεψη και δεν παρίσταται ο Τύπος πλέον, δεν έγινε γνωστό αν η κα Μπανου επανέλαβε ως προς την Ακρόπολη το επιχείρημα που είχε πει το 2017, ότι δηλαδή «τελικά αυτό το υπέρτατο μνημείο θα καταντήσει ένα σκηνικό, κάτι που δεν θα ήθελε κανείς να δει έτσι». Ούτε εάν ο νυν Γ.Γ. του ΥΠΠΟ Γεώργιος Διδασκάλου έκανε κάποια δήλωση.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις