Απομυθοποίηση; 10 πράγματα στην ταινία “Grease” που μόνο οι ενήλικες προσέχουν
Τα παράξενα στιγμιότυπα και οι λεπτομέρειες που δύσκολα προσέχει κανείς την πρώτη φορά που βλέπει το θρυλικό μιούζικαλ, πόσο μάλλον αν είναι σε νεαρή ηλικία.
- 16 Σεπτεμβρίου 2018 08:42
Το θρυλικό κινηματογραφικό “Grease” – μεταφορά του θεατρικού μιούζικαλ που έγραψαν το 1971 οι Jim Jacobs και Warren Casey – κατάφερε εκτός από σταθμός στην ιστορία της 7ης Τέχνης να γίνει και μια “κιβωτός” που θα διατηρεί το πνεύμα της δεκαετίας του ’50 όσο και την εφηβική ορμή και φρεσκάδα που χαρακτηρίζει τον καθένα στα τελευταία χρόνια της σχολικής του διαδρομής.
Η ταινία κέρδισε λίγα βραβεία μεν αλλά μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά του κοινού που δεν θα χάσει, όσα χρόνια και αν περάσουν: Όσοι ήταν μικροί ηλικιακά και μεγάλωσαν με αυτήν, εύκολα θα την ξαναδούν για πολλοστή φορά και θα τραγουδήσουν τα κλασικά πλέον κομμάτια της, ενώ οι νεότερες γενιές που την ανακαλύπτουν, καταλαβαίνουν τη διαχρονική της αξία.
Όπως συμβαίνει με όλες τις παλιές κλασικές ταινίες που παρασύρουν τον θεατή στον “ρυθμό” της, υπάρχουν κάποια στιγμιότυπα και λεπτομέρειες που δύσκολα προσέχει κανείς την πρώτη φορά που τη βλέπει, πόσο μάλλον αν είναι σε νεαρή ηλικία.
Ας δούμε δέκα πράγματα στο Grease που δεν “χτυπούν” κατευθείαν στο μάτι, σίγουρα όμως μπορεί να σε ξαφνιάσουν αν τα προσέξεις:
1. Όλοι είναι πολύ μεγαλύτεροι ηλικιακά από… μαθητές λυκείου
Ίσως είναι προφανές αλλά όλοι οι ερωτοχτυπημένοι “έφηβοι” του λυκείου Ραιντέλ είναι ως επι το πλείστον άνω των 25 ετών: Ο νεότερος ηλικιακά στο cast της ταινίας ήταν ο John Travolta (24 ετών). Ο Stockard Channing ήταν 34 ετών, ο Jeff Conaway ήταν 28 και η Olivia Newton-John ήταν 30 ετών. Υπήρχε μάλιστα μια σεναριακή βερσιόν που ήθελε την τρελοπαρέα των Pink Ladies και T-birds να κάνουν κάτι σαν reunion στο Ραιντέλ, δέκα χρόνια αφότου αποφοίτησαν. Προτιμήθηκε ωστόσο να παραμείνουν οι ηθοποιοί στα… θρανία.
2. Η θέση της γυναίκας των 50’s και το σεξ
Δεδομένου ότι τα γεγονότα της ταινίας διαδραματίζονται στα τέλη των 50’s, είναι κατανοητό γιατί οι νοοτροπίες που προβάλλονται από τους ρόλους είναι πεπαλαιωμένες. Αν το δει κανείς ωστόσο τις αντιλήψεις που προβάλλονται με μια σύγχρονη ματιά, γρήγορα θα αντιληφθεί ότι δεν είναι καθόλου θετικές για τις γυναίκες: Η Rizzo (ίσως ο πιο καλά “γραμμένος” ρόλος) θα βρεθεί στο περιθώριο επειδή είχε ερωτικές εμπειρίες με διαφορετικούς άντρες, η Frenzie θα περιγράψει στις φίλες της την Cha Cha ως “το κορίτσι με τη χειρότερη φήμη”, πάλι επειδή πιθανότατα είχε ερωτικές εμπειρίες. Κάποια στιγμή ένα μέλος της “συμμορίας” των Scorpions λέει στον Kenickie ότι θα του δώσει 75 σεντς για το αμάξι του “συμπεριλαμβανομένης και της γκόμενάς” του, δείχνοντας ξεκάθαρα ότι οι παραγωγοί δεν έχουν πρόβλημα να δείξουν πόσο διαφορετική θέση (ή και αξία;) έχουν οι γυναίκες από τους άντρες.
Δε λείπουν βέβαια και οι ευχάριστες ανατροπές: Ο σπασίκλας Eugene αποδεικνύεται ότι είναι πολύ καλός αθλητής (στον στόχο ειδικά) ενώ η “τέλεια” Patty Simcox θα έχει ένα υστερικό ξέσπασμα όταν χαλάει η διακόσμηση του χώρου στον χορό.
3. Υπονοούμενα παντού
Σχεδόν κάθε δεύτερη ατάκα στην ταινία κρύβει ένα ερωτικό υπονοούμενο: Από τον απλό χαιρετισμό της Rizzo “What’s up, Kenick?” που παίρνει την απάντηση “One guess” από τον Kenickie μέχρι τον ακόλουθο διάλογο -μεταξύ Danny και Rizzo: -“Bite the weenie, Riz” (“φάε το λουκάνικο Riz” ή στην προκειμένη σκηνή, το παγωτό), -“With relish” (“με λαιμαργία”).
Υπάρχουν πολλά ξεδιάντροπα και καθόλου ευφάνταστα σχόλια, ενώ οι περισσότερες ατάκες μεταξύ Rizzo και Kenickie θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ακόμα και ως προστυχόλογα…
4. Ο Danny παρενοχλεί τη Sandy; Δυο φορές;
Την πρώτη φορά που συναντιέται ο Danny με τη Sandy στην παραλία, φαίνεται λίγο πιεστικός μαζί της: Προσπαθεί να τη φιλήσει ενάντια στη θέλησή της και εκείνη του ζητά “να μη χαλάσει” αυτό που έζησαν. Εκείνος δείχνει να το παραβλέπει καθώς απαντά ότι “πάει να το κάνει καλύτερο”. Στη συνέχεια, στη σκηνή του σινεμά και ενώ η Sandy είναι προσηλωμένη στην ταινία, ο Danny θεωρεί ότι είναι καλή στιγμή να τη χουφτώσει στο στήθος. Όταν εκείνη αντιλαμβάνεται τι πάει να γίνει αντιδρά και εκείνος αντί να σταματήσει σκαρφαλώνει επάνω της και την καθησυχάζει ότι όλα είναι εντάξει “αφού κανείς δεν τους βλέπει”…
5. Οι πιο αστείες σκηνές είναι με τη λυκειάρχισσα και τη βοηθό της
Το Grease έχει αρκετές κωμικές στιγμές, οι πιο σπαρταριστές όμως είναι οι διαντιδράσεις της λυκειάρχισσας με τη βοηθό της, είτε η δεύτερη ψάχνει το χρονοδιάγραμμα για το τελευταίο εξάμηνο, είτε παίζει το ξυλόφωνό της για να σημάνει τις πρωινές ανακοινώσεις. Η δυναμική των δύο μάλιστα είναι τόσο καλή που ακόμα και τα βλέμματα που ρίχνουν -χωρίς να μιλούν- να προκαλούν γέλιο.
6. Το στήθος της Annette
Μία από τις πρώτες ατάκες του Kenickie στο έργο παρέμενε για πολλά χρόνια μυστήριο: Ο λόγος για τα “juggs” της Annette, τα οποία φέρονται να είναι τα μεγαλύτερα που ο ήρωας έχει δει ποτέ στη ζωή του. Η λέξη “juggs” στην αργκό σήμερα σημαίνει στήθος, το 1978 ωστόσο, όταν πρωτοπροβλήθηκε η ταινία, δεν ήταν μια ιδιαίτερα διαδεδομένη λέξη, με αρκετούς να ψάχνουν να βρουν τι ακριβώς σημαίνει και πού αναφέρεται (στο σουτιέν, στο μέγεθος του στήθους, ή σε κάτι άλλο;)
Όσο για την Annette, πρόκειται για ένα υπαρκτό πρόσωπο: Ο Kenickie αναφέρεται στην ηθοποιό του κινηματογράφου Annette Joanne Funicello (η οποία ήταν και από τα πρώτα μέλη του Mickey Mouse Club). Η Funicello είχε γίνει διάσημη τη δεκαετία του ’50 για τις καμπύλες της και είχε πρωταγωνιστήσει σε πολλές ταινίες που διαδραμματίζονταν σε παραλίες. Η αναφορά της στο Grease (που γυρίστηκε το 1977) ήταν για να πείσει ότι τα γεγονότα της ταινίας εξελίσσονταν 20 χρόνια πίσω.
7. Η Rizzo αρνείται να χορέψει στο “Summer Nights”
Το “Summer Nights” είναι ένα από τα πιο ευχάριστα τραγούδια της ταινίας, το οποίο παρασέρνει όλο το καστ (και το κοινό) με εξαίρεση τη Rizzo. Ο σκηνοθέτης και ο χορογράφος θεώρησαν ότι ο χαρακτήρας της σνομπάρει τη Sandy και επομένως την ώρα που διηγιέται την ιστορία για τον καλοκαιρινό της έρωτα, η αρχηγός των Pink Ladies επιλέγει απλά να κάτσει κάπου μέχρι να τελειώσει.
8. Το πρόβλημα με το “Summer Nights”
Μιλώντας για το δημοφιλές και επιτυχημένο “Summer Nights”, αξίζει να σημειωθεί ότι μερικά από τα μηνύματα που περνάει το εν λόγω τραγούδι είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά όσον αφορά το θέμα του βιασμού και της συγκατάθεσης στο σεξ. Ο Kenickie ρωτά σε έναν στίχο τον Danny εάν η Sandy προέβαλε αντίσταση όταν της την έπεσε και ερωτοτρόπησαν. Αντί ωστόσο να προκαλέσει την αναμενόμενη -σήμερα τουλάχιστον- αντίδραση, όλοι συνεχίζουν να χορεύουν και να διασκεδάζουν, λες και η ερώτηση είναι απόλυτα εύλογη.
Άλλος ρωτά τον Danny “πόσο μακριά έφτασε” το ρομάντζο, κι εκείνος τραγουδά “ήταν καλή, ξέρετε τι εννοώ”. Φυσικά και η όλη σκηνή θέλει να δείξει πόσο διαφορετικά βλέπουν και περιγράφουν ένα ρομάντζο ένα κορίτσι και ένα αγόρι, με το δεύτερο να θέλει να προβάλει τα “κατορθώματά” του και το πρώτο να εστιάζει στη ρομαντική διάσταση. Το τι ακριβώς έκαναν οι δύο τους μάλλον κρύβεται κάπου στη μέση (αν ο Danny δεν είναι ψεύτης), το ερώτημα ωστόσο παραμένει: Είχε τη συναίνεση της Sandy ο Danny σε όλα όσα έκαναν εκείνες τις καλοκαιρινές νύχτες;
9. Η Rizzo τελικά είναι η πιο συμπαθής
Όσο μεγαλώνει κανείς συνειδητοποιεί βλέποντας την ταινία ότι η Rizzo είναι τελικά η πιο ολοκληρωμένη χαρακτήρας και ίσως η πιο συμπαθής. Η Frenchie παρότι γλυκιά και συμπονετική παρατάει το σχολείο την τελευταία του χρονιά, ενώ θα μπορούσε πολύ απλά να κάνει υπομονή ένα εξάμηνιο. Η Marty εμφανίζεται ως το κορίτσι που θα την πέσει σε όποιον διάσημο βρει μπροστά της ενώ η Sandy μπορεί να θεωρηθεί κλαψιάρα και ανά στιγμές υπερβολική.
H Rizzo είναι η μόνη που δείχνει να έχει πολλά επίπεδα σαν χαρακτήρας, κάνει λάθη -από τα οποία μαθαίνει- έρχεται αντιμέτωπη με το ενδεχόμενο μιας ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης και μπαίνει στη διαδικασία να το διαχειριστεί. Έχει επίσης το πιο δυνατό τραγούδι της ταινίας.
10. Όταν ο Kenickie τραβά μαχαίρι, ο Doody βγάζει νεροπίστολο
Ένα αστείο στιγμιότυπο που περνά λίγο φευγαλέα είναι όταν οι T-birds ετοιμάζονται να κοντραριστούν με τους Scorpions: Ο Kenickie τραβά το έμπιστο μαχαίρι του, ενώ ο Doody βγάζει ένα μικρό κίτρινο νεροπίστολο… Μικρή λεπτομέρεια που δείχνει τις διαφορετικές “ποιότητες” των ηρώων.