“Η ελληνική κουλτούρα είναι πλούσια και πολυδιάστατη, και αυτό αντανακλάται στη δημιουργία των ταινιών animation”

Διαβάζεται σε 8'
“Η ελληνική κουλτούρα είναι πλούσια και πολυδιάστατη, και αυτό αντανακλάται στη δημιουργία των ταινιών animation”

Λίγο πριν τη βραδιά των φετινών βραβείων του ελληνικού animation, ο πρόεδρος της ένωσης ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ Κωνσταντίνος Κακαρούντας εξηγεί στο News24/7 πού βρίσκεται σήμερα ο κλάδος στην Ελλάδα.

Το animated γεγονός της χρονιάς, τα Βραβεία “STRATOS” (ονομασμένα προς τιμήν του σκηνοθέτη και animator Στράτου Στασινού, ιδρυτικού μέλους της ευρωπαϊκής ένωσης κινουμένου σχεδίου) έρχονται το Σάββατο στις 30 Μαρτίου 2024 και ώρα 6:00 μ.μ. στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπό την αιγίδα της ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ, την Ελληνική Ένωση Κινουμένων Σχεδίων.

Οι κατηγορίες φέτος είναι περισσότερες από ποτέ, σε μια στιγμή κατά την οποία το ελληνικό animation μοιάζει να ανθεί. Θα δοθούν λοιπόν βραβεία:

  • Καλύτερης Ταινίας Animation
  • Καλύτερης Φοιτητικής Ταινίας Animation
  • Καλύτερης Σκηνοθεσίας για ταινία Animation
  • Καλύτερου Σεναρίου για ταινία Animation
  • Καλύτερης Σειράς Animation (ΤV Series, Web Series)
  • Καλύτερου Music Video Clip Animation
  • Καλύτερου Commission Animation Film (TVC, Digital Content, etc)

Τα μέλη της ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ ψήφισαν την τελική πεντάδα κάθε κατηγορίας, ενώ τη νικητήρια ταινία κάθε κατηγορίας θα αποφασίσει πενταμελής επιτροπή από τον ευρύτερο χώρο του κινηματογράφου και του animation.

Με αφορμή τη μεγάλη αυτή βραδιά του ελληνικού animation, ρωτήσαμε τον πρόεδρο της ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ, Κωνσταντίνο Κακαρούντα, να μας εξηγήσει πού βρίσκεται αυτή τη στιγμή ο χώρος στην Ελλάδα και για το πώς βλέπει ο ίδιος το κινούμενο σχέδιο – διαχρονικά, αλλά και κοιτάζοντας προς το μέλλον.

Τι είναι αυτό που σας τράβηξε περισσότερο στον χώρο του animation;

Από μικρό παιδί με συνέπαιρνε η κινούμενη εικόνα κάθε είδους και επειδή αγαπώ εξίσου τον κινηματογράφο δεν γινόταν να μην λατρέψω και το animation. Οι γονείς μου δούλευαν πολλές ώρες και εγώ έβρισκα διέξοδο στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο. Με αυτόν τον τρόπο εκπαιδευόμουν και μάθαινα τεχνικές και εικαστικές αναφορές πάνω στην οπτική και αφηγηματική γλώσσα του κινηματογράφου. Η συνέχεια με βρίσκει επαγγελματία Σκηνοθέτη και Παραγωγό δημιουργώντας την Dahouse Studio. Παράλληλα η αγάπη μου για το animation με έκανε να γίνω Πρόεδρος της ASIFA Hellas της Ελληνικής Ένωσης Κινουμένων Σχεδίων.

Πώς βλέπετε την κατάσταση σήμερα στο ελληνικό animation ως προς την ποικιλία των έργων και των καλλιτεχνών;

Η κατάσταση στο ελληνικό animation σήμερα είναι ενθαρρυντική και δυναμική. Υπάρχει μια αυξανόμενη ποικιλία έργων και καλλιτεχνών που αναδύονται στον χώρο, και ο ελληνικός κινηματογράφος και οι τηλεοπτικές παραγωγές αναγνωρίζουν όλο και περισσότερο τη σημασία του animation.

Οι Έλληνες καλλιτέχνες του animation εκφράζουν τη δημιουργικότητά τους με ποικίλους τρόπους, αναπτύσσοντας το δικό τους στυλ και αφήνοντας το στίγμα τους στον κλάδο. Από το παραδοσιακό animation μέχρι τον ψηφιακό κόσμο του CGI, οι δημιουργοί επιδεικνύουν την τεχνική τους δεξιοτεχνία και την καινοτομία τους.

Επίσης, οι ελληνικές παραγωγές animation έχουν αρχίσει να αποσπούν διεθνή αναγνώριση και βραβεία, δείχνοντας την αξία και το δυναμικό τους στη διεθνή σκηνή. Συνολικά, η ποικιλία και η ποιότητα των έργων και των καλλιτεχνών στο ελληνικό animation είναι σε ανοδική πορεία, δίνοντας ελπίδες για ένα ακόμα φωτεινότερο μέλλον.

Υπάρχει ιδιαιτερότητα στην Ελλάδα σε σχέση με το animation; Και πού την εντοπίζετε;

Θεωρώ ότι η μοναδική πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας είναι ένας από τους βασικούς λόγους.

Η ελληνική κουλτούρα είναι πλούσια και πολυδιάστατη, και αυτό αντανακλάται στη δημιουργία των ταινιών animation. Οι καλλιτέχνες εδώ βρίσκουν έμπνευση και την ενσωματώνουν με μοναδικό τρόπο στα έργα τους. Επιπλέον, η εκπαίδευση και η κατάρτιση που προσφέρεται στους καλλιτέχνες του animation στην Ελλάδα συμβάλλει στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους και την αναβάθμιση του επιπέδου των έργων τους. Σίγουρα μπορούμε να επενδύσουμε και άλλο στην εκπαίδευση αλλά νομίζω ότι σιγά σιγά ανεβαίνουμε τα σκαλιά με υπομονή και πείσμα.

Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε το ελληνικό animation να κερδίζει αναγνώριση στη διεθνή σκηνή και να συνεχίζει να αναπτύσσεται με τόσο δυναμισμό και δημιουργικότητα. Αν θα εντόπιζα ιδιαιτερότητες θα τις ξεχώριζα σίγουρα στην τεχνική του stop motion αλλά και του 2d animation.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για έναν animator σήμερα στην Ελλάδα;

Νομίζω ότι μία από τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε σήμερα ως animators εδώ στην Ελλάδα είναι η ανάγκη για αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητάς μας στον κλάδο. Ο ανταγωνισμός είναι έντονος, ειδικά σε παγκόσμιο επίπεδο, και πρέπει να επενδύσουμε στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη των δεξιοτήτων μας για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί.

Επίσης, μία άλλη πρόκληση που αντιμετωπίζουμε είναι η πρόσβαση σε χρηματοδότηση και υποστήριξη για τα έργα μας σε σχέση με την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο. Η εξεύρεση χρηματοδότησης για τα project μας μπορεί να είναι προκλητική, και επιπλέον χρειαζόμαστε ενίσχυση από τους φορείς (Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ΕΚΟΜΕ, Μικροφίλμ της ΕΡΤ) για την ανάπτυξη του animation στη χώρα μας. Σίγουρα χρειαζόμαστε και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία για να μπορέσουμε να φτάσουμε ξένες συμπαραγωγές.

Επιπλέον οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι συνεχείς, όπως η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στον τομέα του animation και ως εκ τούτου πρέπει να παραμένουμε ενημερωμένοι και προσαρμοστικοί για να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της αγοράς. Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να παρέχει νέες δυνατότητες και εργαλεία για τη δημιουργία και την επεξεργασία των κινούμενων εικόνων. Ωστόσο, η ανάπτυξη και η εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις και εκπαίδευση, και πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για αυτήν την εξέλιξη.

Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει στην επιτάχυνση των διαδικασιών παραγωγής και στη βελτίωση της ποιότητας των αποτελεσμάτων. Ωστόσο, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών συνδυάζεται με το ανθρώπινο ταλέντο και τη δημιουργικότητα, προκειμένου να διατηρηθεί η ουσιαστική αξία του animation.

Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να είναι ένα ισχυρό εργαλείο, αλλά η καλλιτεχνική αίσθηση και η ανθρώπινη ερμηνεία παραμένουν κρίσιμες για τη δημιουργία συναισθηματικά φορτισμένων και αυθεντικών έργων.

Είχαμε πρόσφατα δουλειές όπως το “Από το Μπαλκόνι”, που θυμίζουν ή υπογραμμίζουν τη θέση του animation δίπλα σε άλλα mainstream έργα μυθοπλασίας. Είστε αισιόδοξος για το μέλλον του κλάδου;

Ναι, είμαι αισιόδοξος για το μέλλον του κλάδου του animation. Η εμφάνιση έργων όπως το “Από το Μπαλκόνι” που κατατάσσουν το animation δίπλα σε mainstream μυθοπλαστικά έργα, αποδεικνύει την αυξανόμενη αποδοχή και αναγνώριση του animation ως σημαντικής μορφής τέχνης και ψυχαγωγίας. Ο κλάδος του animation έχει τη δυνατότητα να εξελιχθεί και να προσαρμοστεί στις αλλαγές της κοινωνίας και της τεχνολογίας, προσφέροντας συνεχώς νέες εμπειρίες και αναδυόμενους ταλαντούχους Έλληνες καλλιτέχνες.

Με τη συνεχή δημιουργικότητα και καινοτομία, πιστεύω ότι ο κλάδος του animation έχει ένα φωτεινό μέλλον. Ας μην ξεχνάμε ότι έχουν δημιουργηθεί ελληνικές παραγωγές τηλεοπτικών σειρών animation όπως το “Γέγονε – Μέσα στο μουσείο” μια παραγωγή της ΕΡΤ ή το “Pix & Leo” μια παραγωγή της Walt Disney και Funny Tales που προβάλλεται σε 800 πλατφόρμες σε όλο τον κόσμο στο κανάλι της Fox – Baby TV. Δημιουργούνται επίσης και ελληνικές ταινίες animation μεγάλου μήκους όπως ο “Καραγκιόζης The Movie” που προβάλλονται σε διεθνείς κινηματογραφικές αίθουσες. Γενικά οι ελληνικές παραγωγές animation βρίσκονται σε καλό δρόμο.

Μάλιστα αξίζει να αναφέρουμε το νέο νομοθετικό σχέδιο που κατέθεσε το ΕΚΟΜΕ και ο Πρόεδρός του Λεωνίδας Χριστόπουλος σχετικά με τις οπτικοακουστικές παραγωγές, όπου με την τεχνογνωσία και την επιμονή μου, πείστηκε εύκολα ότι το animation πρέπει να αποτελεί ξεχωριστή κατηγορία και να είναι ισάξιο στη χρηματοδότηση με το κινηματογράφο – τηλεόραση και το gaming.

Για μένα αυτό είναι μία προσωπική νίκη και χαίρομαι που θεσμοί όπως το ΕΚΟΜΕ αντιλαμβάνονται τις παραγωγικές δυνατότητες του animation στην Ελλάδα. Είμαστε σε άμεση συνεργασία και τον ευχαριστώ θερμά που μας άκουσε. Βελτιώσεις θα γίνουν, γι’ αυτό είμαστε εδώ να τα εντοπίζουμε και με διάλογο και επιχειρήματα να τα διορθώνουμε. Αυτή είναι άλλωστε η δουλειά της ASIFA HELLAS.

Επίσης το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και ο Πρόεδρός του Μάρκος Χολέβας είναι πάντα δίπλα μας σε όλες τις δράσεις και μας υποστηρίζει, γιατί αγαπά το animation. Μάλιστα το ΕΚΚ χρησιμοποίησε τους δημιουργούς «Από το Μπαλκόνι», στην προηγούμενη καμπάνια του.

Τα προγράμματα του ΕΚΚ υποστηρίζουν το ελληνικό animation δίνοντας ένα μπόνους 5 μονάδων έναντι των άλλων έργων λόγω της ιδιαιτερότητας και δυσκολίας που έχουν. Στο τελευταίο αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΕΚΚ ελήφθη υπόψη ότι ακόμα και μία ταινία 3 λεπτών animation αξίζει να συμπεριληφθεί στη χρηματοδότηση, ενώ περιλαμβάνεται το animation και σε άλλες κατηγορίες του ιδίου προγράμματος. Επίσης χρηματοδοτούνται έργα animation και από το κλασσικό πρόγραμμα μικρού μήκους ταινιών, όπου τελευταία χρηματοδοτήθηκαν 3 σχέδια animation και είναι ήδη σε παραγωγή.

Info:

Τα βραβεία STRATOS του ελληνικού animation απονέμονται Σάββατο 30 Μαρτίου στις 6:00 μ.μ. στην Ελληνοαμερικανική Ένωση. Είσοδος ελεύθερη.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα