Δάφνη Μπεχτσή, τι είδους ταινίες βλέπει σε streaming ο Έλληνας θεατής;
Η Δάφνη Μπεχτσή, ιδρύτρια και managing director του Cinobo, μιλά στο NEWS 24/7 με αφορμή τα γενέθλια της αγαπημένης ελληνικής streaming πλατφόρμας.
- 01 Απριλίου 2022 06:54
Η αλήθεια είναι πως ο ερχομός του κάλυψε ένα μεγάλο κενό, αυτό της πρόσβασής μας στον κόσμο του παγκόσμιου και ιδιαίτερα του ελληνικού ανεξάρτητου κινηματογράφου.
Ο λόγος για την ελληνική streaming πλατφόρμα του Cinobo (Cinema No Borders) που συμπλήρωσε δύο χρόνια επιτυχημένης λειτουργίας μετρώντας πάνω από 1 εκατομμύριο ώρες streaming με ταινίες από 83 χώρες και σε πάνω από 50 γλώσσες,
Βασικός στόχος του Cinobo για αυτό το ξεκίνημα ήταν η ανάδειξη του ελληνικού κινηματογράφου. Και το κατάφερε, καθώς ήδη προσφέρει τη μεγαλύτερη ταινιοθήκη σύγχρονου ελληνικού σινεμά διαθέσιμη αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. Η πλατφόρμα πλέον φιλοξενεί Έλληνες σκηνοθέτες, όπως οι Κούτρας, Λάνθιμος, Κακογιάννης, Ψύκου, Κουτσιαμπασάκος, Τσιώλης και πολλοί άλλοι, μετρώντας στο σύνολο συνεργασίες με πάνω από 50 ανεξάρτητους παραγωγούς, ενώ το 15% περίπου του συνόλου των ταινιών που προβάλλεται αυτή τη στιγμή στην πλατφόρμα είναι ελληνικές παραγωγές. Επίσης, σε παράλληλη δράση και συνεργασία με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου το Cinobo επανασυστήνει στο κοινό τις ταινίες Μυθοπλασίας, Ντοκιμαντέρ και Μικρού Μήκους που βραβεύτηκαν με Βραβεία Ίρις την περασμένη δεκαετία.
Δεν λείπουν όμως και οι νέες κυκλοφορίες σε Α’ προβολή αποκλειστικά στην πλατφόρμα (Cinobo Exclusives) και ταινίες που η ομάδα συστήνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα (Cinobo Πρεμιέρες) το Cinobo είναι και παραμένει η πιο ενημερωμένη ταινιοθήκη για τους λάτρεις του σινεμά. Από αυτή φυσικά δεν λείπουν κλασικές ταινίες-ορόσημα του κινηματογράφου και φιλμογραφίες των σημαντικότερων auteurs, από Κισλόφσκι, Βαρντά, Τσάπλιν, Τριφό, Φαρχαντί, Κιαροστάμι, Φατίχ Ακίν, Κεν Λόουτς, έως και την πρώιμη φιλμογραφία του αμίμητου σκηνοθέτη από τα “Παράσιτα” και θριαμβευτή των Όσκαρ, Μπονγκ Τζουν-χο.
Εμείς μιλήσαμε με την ιδρύτρια και managing director του Cinobo Δάφνη Μπεχτσή με αφορμή αυτά τα πρώτα γενέθλια της ψηφιακής πλατφόρμας.
Πώς πέρασαν αυτά τα δύο χρόνια για το Cinobo; Ήταν δύο απρόσμενα χρόνια πανδημίας για όλους μας. Πόσο κοντά θα λέγατε πως είστε στις προσδοκίες σας;
Το ότι έλειπε το Cinobo από τη ζωή του Έλληνα θεατή ήταν γεγονός. Το ερώτημα ήταν εάν έλειπε από τόσους, ώστε να είναι βιώσιμο. Ο απολογισμός μας τελικά είναι θετικός, πολύ θετικός! Σίγουρα δεν ήταν εύκολος ο δρόμος έως εδώ. Ο ανταγωνισμός είναι πολύ έντονος σε μία αγορά που είναι εκ των πραγμάτων μικρή, το κόστος ζωής υψηλό και ο βασικός μισθός από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη.
Η πανδημία, ενώ θα περίμενε κανείς ότι βοήθησε, και το έκανε έως έναν βαθμό, σίγουρα ταυτόχρονα δυσκόλεψε την κατάσταση περαιτέρω. Διατάραξε τις ισορροπίες στον χώρο του κινηματογράφου, πολλά επαγγέλματα έμειναν εκτεθειμένα και χωρίς στήριξη, οι αίθουσες έμειναν κλειστές για πολύ καιρό… τέτοια ανασφάλεια δεν είναι πρόσφορο έδαφος για την τέχνη του σινεμά και άρα ούτε και για εμάς. Σίγουρα κάποιες προβλέψεις για τις δυσκολίες που θα καλούμασταν να αντιμετωπίσουμε, έπεσαν έξω. Πέσαμε όμως μέσα στις προβλέψεις μας για την ανάγκη που υπήρχε. Αυτό που έλειπε από εμάς και τους φίλους μας, έλειπε τελικά από πολλούς ανθρώπους σε όλη την Ελλάδα.
Είμαστε βιώσιμοι και εξελισσόμαστε διαρκώς σε διάφορες κατευθύνσεις. Πάνω απ’ όλα όμως αυτό που μας κάνει χαρούμενους είναι η κοινότητα των συνδρομητών και φίλων της πλατφόρμας που έχει δημιουργηθεί. Λαμβάνουμε από την πρώτη ημέρα έως και σήμερα μηνύματα υποστήριξης και αγάπης, ενώ και οι προτάσεις που έρχονται από σινεφίλ σε όλη την Ελλάδα είναι καθημερινές. Έχουμε πάθος, μεράκι και επαγγελματισμό γι’ αυτό που κάνουμε και χαιρόμαστε πολύ που αυτό φαίνεται στις καλές συνεργασίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Όποιος και να είναι ο λογιστικός απολογισμός, η αγάπη του κοινού σε συνδυασμό με τις φανταστικές συνεργασίες έχει σίγουρα υπερβεί των προσδοκιών μας.
Από την αρχή βέβαια δώσαμε ιδιαίτερη προσοχή στο νέο ελληνικό σινεμά, φροντίζοντας τόσο να εμπλουτίζεται συνεχώς η συλλογή μας – που αυτή τη στιγμή αποτελεί και τη μεγαλύτερη online συλλογή σύγχρονου ελληνικού σινεμά στην Ελλάδα, μάλλον και στον κόσμο- όσο και στην προώθησή της, αλλά και στη φροντίδα και επικοινωνία της κάθε ταινίας χωριστά.
Ποιες ταινίες και είδη ταινιών προτιμά το ελληνικό κοινό;
Μία σύντομη απάντηση θα ήταν “αυτές που γίνονται πρόταση από εμάς”. Βλέπουμε ότι το κοινό όλο και περισσότερο κλίνει σε ταινίες ή αφιερώματα που κάνουμε spotlight σε καθημερινή βάση, ανεξαρτήτως είδους. Αυτό μας χαροποιεί. Η φύση και φιλοσοφία της πλατφόρμας είναι αυτή του curation, της πρότασης μοναδικού περιεχομένου και παρουσίασής του, της συνεχούς προσφοράς κάτι διαφορετικού, και έχοντας πλέον 2 χρόνια εμπειρία στις τάσεις του κοινού, μας χαροποιεί ιδιαιτέρως ότι αυτή η εμπιστοσύνη επιβεβαιώνεται πως έχει χτιστεί.
Εάν δει κανείς το περσινό και φετινό top 10 μας, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι υπάρχει μεγάλη ποικιλία από κωμωδίες και αστυνομικά, φεστιβαλικά, κλασικά έως και πειραματικά φιλμ. Εάν τώρα τα δούμε ανά κατηγορία, μία από τις πιο περιζήτητες στην πλατφόρμα, που περιέχει ταινίες πολλών ειδών βέβαια, είναι τα “Βραβευμένα”, με τίτλους από Κάννες, Μπερλινάλε, Βενετία και όλα τα μεγάλα φεστιβάλ, από τα περσινά μεγάλα βραβεία όπως το “Titane”, το “Κολέκτιβ”, το “Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό” έως και παλιότερα όπως τα “Παράσιτα”, το “Moonlight”, το “The Artist”, το “Τετράγωνο”.
Από την αρχή βέβαια δώσαμε ιδιαίτερη προσοχή στο νέο ελληνικό σινεμά, φροντίζοντας τόσο να εμπλουτίζεται συνεχώς η συλλογή μας – που αυτή τη στιγμή αποτελεί και τη μεγαλύτερη online συλλογή σύγχρονου ελληνικού σινεμά στην Ελλάδα, μάλλον και στον κόσμο- όσο και στην προώθησή της, αλλά και στη φροντίδα και επικοινωνία της κάθε ταινίας χωριστά. Έτσι έχουμε συνεισφέρει στο να δημιουργηθεί ένα μεγαλύτερο buzz γύρω από το ελληνικό σινεμά και είναι εμφανή τα αποτελέσματα, με φανταστική απήχηση του νεότερου σινεμά (Digger, Πρόστιμο, Ακίνητο Ποτάμι, Πράσινη Θάλασσα, Η Αναζήτηση της Λώρα Ντουράντ) αλλά και λίγο παλαιότερων τίτλων (Ο Γιος της Σοφίας, Στρέλλα, Suntan, Τετάρτη 4:45).
Μια πολύ ευχάριστη έκπληξη ήταν η ανατροπή της άποψης που κυριαρχεί ότι η ταινία είναι “ό,τι θα κάνει στο box office”. Αυτό είναι μια μεγάλη παρανόηση-αγκάθι για το σινεμά στη χώρα μας, όπου η διανομή μέχρι πριν το Cinobo περιοριζόταν στους κινηματογράφους.
Υπάρχουν φορές που το κοινό σας εκπλήξει με τις επιλογές του;
Μια πολύ ευχάριστη έκπληξη ήταν η ανατροπή της άποψης που κυριαρχεί ότι η ταινία είναι “ό,τι θα κάνει στο box office”. Αυτό είναι μια μεγάλη παρανόηση-αγκάθι για το σινεμά στη χώρα μας, όπου η διανομή μέχρι πριν το Cinobo περιοριζόταν στους κινηματογράφους.
Όταν μια ταινία έχει ευκαιρία προβολής μόνο μίας εβδομάδας σε 3 αίθουσες στην Αθήνα, πώς να βρει το κοινό της; Πού να προλάβει το word of mouth να λειτουργήσει για να αποδείξει η ταινία την αξία της; Πώς να προλάβουν όσοι την άκουσαν τη μια μέρα να οργανώσουν μία επόμενη να πάνε στην αίθουσα; Συν ότι αυτές δεν φτάνουν ποτέ στα μάτια του θεατή εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης, διότι εκεί οι αίθουσες δεν παίζουν πάρα μόνο blockbusters.
Όταν η ταινία γίνεται πλέον διαθέσιμη σε μια online ταινιοθήκη και υπάρχει χρόνος εξερεύνησης, παρατηρούμε εξαιρετικά νούμερα όχι μόνο στους τίτλους που είχαν πάρα πολύ καλή πορεία στις αίθουσες, αλλά και σε αυτούς που θεωρούνταν “αποτυχίες” στο box office ή δεν βγήκαν ποτέ.
Ποια είναι νούμερο 1 ταινία της πλατφόρμας; Και πώς το εξηγείτε αυτό;
Το ελληνικό “Πρόστιμο” είναι το #1 στη λίστα με τις πιο δημοφιλείς ταινίες του 2021 και είναι ταινία-φαινόμενο καθώς έχει ξεπεράσει τις θεάσεις όλων των ταινιών στην πλατφόρμα από την πρώτη στιγμή. Συνεχίζει να είναι ψηλά στις προτιμήσεις του κοινού.
Πώς το εξηγούμε; Είναι μια από τις τοπ ελληνικές ταινίες της φετινής χρονιάς, αγαπήθηκε πολύ όταν κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους και ξεκάθαρα το κοινό της είναι το κοινό της πλατφόρμας.
Αλλάξατε ή θα αλλάζετε από το αρχικό σας πλάνο/σκεπτικό;
Δεν θα αλλάζαμε κάτι από το αρχικό πλάνο. Οι αλλαγές αφορούν μόνο επιπλέον σχέδια και όνειρα. Το Cinobo ας πούμε άνοιξε τη δραστηριότητά του πλέον και στην κινηματογραφική διανομή, αλλά ακόμα και αυτό βέβαια υπήρχε σαν σκέψη. Γνωρίζαμε ότι το Cinobo θα ήταν κάτι που θα ξεκινούσε πρωτοπόρο μεν αλλά μικρό, αλλά πιστεύαμε ότι με δουλειά και μεράκι η εξέλιξή του θα ήταν γρήγορη.
Ο ελληνικός κινηματογράφος κατέχει κυρίαρχη θέση στη πλατφόρμα και μάλιστα πλέον υπάρχει πρόσβαση σε ταινίες που ο κόσμος έψαχνε. Γιατί υπήρχε αυτό το “κενό” μέχρι σήμερα πιστεύετε και τι συμπεραίνετε από τις αντιδράσεις του κόσμου;
Το κενό αυτό υπήρχε πράγματι, για τον ίδιο λόγο που υπήρχε και στο υπόλοιπο κινηματογραφικό περιεχόμενο από όλο τον κόσμο. Εάν μία ταινία δεν είναι εύπεπτη και εμπορική ώστε να απευθύνεται σε ευρύ κοινό, σπανίως αφορά τους υπάρχοντες παρόχους περιεχομένου. Έτσι και η πλειονότητα του σύγχρονου ελληνικού σινεμά, αν και περιλαμβάνει πραγματικά διαμάντια και ιστορίες που αγαπήθηκαν στο Cinobo, δεν αφορά οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία που στοχεύει στο ποδόσφαιρο, στη Eurovision ή στον Πράκτορα 007.
Πράγματι, στόχος μας από την αρχή ήταν η δημιουργία μιας προσβάσιμης στέγης που θα καταφέρει να συγκεντρώσει το νέο ελληνικό σινεμά, στην οποία το κοινό θα μπορεί να το εξερευνήσει και να το αγαπήσει, να βρει τους Έλληνες δημιουργούς που αναζητά, αλλά και να ανακαλύψει νέους. Όπως ανέφερα και πριν, δουλέψαμε σκληρά για να δημιουργήσουμε αυτή τη συλλογή και φροντίσαμε οι ταινίες να πάρουν προσοχή και να μην προβληθούν στα αζήτητα. Κοιτάμε προς ένα μέλλον στο οποίο το Cinobo θα δημιουργήσει ευκαιρίες για τους Έλληνες δημιουργούς.
Τα τελευταία χρόνια βλέπετε να αλλάζει κάτι στο ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο;
Και ναι και όχι. Η πανδημία σίγουρα επιτάχυνε πολύ την ένταξη του streaming στη ζωή του Έλληνα θεατή, ο οποίος πλέον καλείται να επιλέξει που θα δώσει “την ψήφο” της συνδρομής του. Η προσφορά είναι μεγάλη αλλά και διαφορετική από πλατφόρμα σε πλατφόρμα, και έτσι ο θεατής είναι που θα αποφασίσει ποιες υπηρεσίες θα στηρίξει σε σχέση με το σινεμά που αγαπά. Πώς θα εξελιχθεί το τοπίο streaming στην Ελλάδα και αν θα επιβιώσει η ποικιλομορφία θα φανεί σε βάθος χρόνου.
Η πανδημία επίσης, από τη μία ταρακούνησε πολύ και τις δυναμικές στην αγορά, από την άλλη οι άνθρωποι στον χώρο είναι βαθιά ριζωμένοι εδώ και δεκαετίες και το τοπίο στο επαγγελματικό γίγνεσθαι δεν άλλαξε και πολύ, αν εξαιρέσουμε την είσοδο του Cinobo. Παρ’ όλα αυτά το θετικό είναι ότι πολλές παραγωγές συνέχισαν παρά τις δυσκολίες και όλο και περισσότεροι νέοι Έλληνες δημιουργοί έχουν ευκαιρία προβολής. Βλέπουμε όλο και περισσότερες φανταστικές ελληνικές παραγωγές, πολλές από τις οποίες γίνονται και επιτυχίες στις αίθουσες, ενώ οργανισμοί όπως η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και ο ΕΚΟΜΕ βρίσκονται με όλο και πιο σημαντικές δράσεις στο κινηματογραφικό γίγνεσθαι και έχουν επηρεάσει θετικά το κινηματογραφικό τοπίο του σήμερα στην Ελλάδα.
Οι χειμερινές αίθουσες δυσκολεύτηκαν πάρα πολύ δεδομένων των συνθηκών, γεγονός που δημιούργησε ανασφάλεια και έφερε ως αποτέλεσμα η επιλογή προβολών ακόμα και σε ανεξάρτητες αίθουσες να στρέφεται προς μεγαλύτερων blockbuster τίτλων και όλο και λιγότερο σε καλλιτεχνικά αγαθά. Μεγάλες στουντιακές παραγωγές δεν κατάφεραν να βγουν στην ώρα τους και έτσι ο χώρος που μένει για μικρότερες και arthouse παραγωγές είναι όλο και λιγότερος, σε ένα τοπίο που κανείς θα χαρακτήριζε ασφυκτικό.
Με δύο λόγια το ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο είναι σε μία φάση αλλαγής και μετάβασης, όπως και παγκοσμίως. Καινοτόμες συνεργασίες μεταξύ τοπικών υπηρεσιών, αιθουσών και οργανισμών είναι το κλειδί για τη διατήρηση και την ανάπτυξη του τοπικού industry έναντι διεθνών γιγάντων που θα εδραιώνονται όλο και περισσότερο στην Ελλάδα και θα θέτουν δικούς τους κανόνες διανομής.
Το επόμενο διάστημα έρχονται μεγάλες δημοφιλείς ψηφιακές πλατφόρμες. Πώς βλέπετε τη θέση του Cinobo μέσα σε αυτο το περιβάλλον;
Το Cinobo διαφέρει από άλλες πλατφόρμες ως προς τη φιλοσοφία και το όραμα, καθώς και το περιεχόμενο που προσφέρει και τον τρόπο που το παρουσιάζει. Είχε γράψει σχόλιο ένας συνδρομητής “Οι κατηγορίες είναι για δυνατούς λύτες και οι προτάσεις αυστηρά επιλεγμένες, σαν να φτιάχνει κάποιος λίστες ταινιών για ανθρώπους που αγαπά”.
Η ειδοποιός διαφορά μας δηλαδή είναι αυτό που εμείς ονομάζουμε curation. Η ομάδα των curators δεν είναι αλγόριθμος που προτείνει αυτοματοποιημένα ό,τι βλέπουν οι πολλοί, αλλά φροντίζει διαρκώς να ανακαλύπτεις κάτι μοναδικό. Φροντίζει να κάνει προσβάσιμα τα καλύτερα του ανεξάρτητου και arthouse κινηματογράφου, ένα κενό που έως σήμερα δεν καλύπτεται από άλλες πλατφόρμες και ούτε θα καλυφθεί από τους γίγαντες που πλησιάζουν στο επόμενο διάστημα.
Η αύξηση επιλογών streaming στην Ελλάδα, είναι μία θετική αλλαγή, αν σκεφτεί κανείς ότι με τον θάνατο του DVD υπήρξε παντελής απουσία άμεσης πρόσβασης σε ταινίες μετά τα κινηματογραφικά τους release. Πλέον ο θεατής έχει επιλογές για νόμιμη θέαση ταινιών. Διαφοροποιούμαστε όμως πολύ ως προς αυτό που προσφέρουμε και ο συνδρομητής μας αντιλαμβάνεται την ποιότητα στην προσφορά σε σχέση με άλλες υπηρεσίες. Θα μείνουμε λοιπόν πιστοί στην πολιτική και το όραμα. Πώς όμως θα εξελιχθεί το τοπίο streaming στην Ελλάδα και αν θα επιβιώσει η ποικιλομορφία θα φανεί σε βάθος χρόνου.
Η πανδημία επιτάχυνε πολύ την ένταξη του streaming στη ζωή του Έλληνα θεατή, ο οποίος πλέον καλείται να επιλέξει που θα δώσει “την ψήφο” της συνδρομής του. Η προσφορά είναι μεγάλη, αλλά και διαφορετική από πλατφόρμα σε πλατφόρμα, και έτσι ο θεατής είναι που θα αποφασίσει ποιες υπηρεσίες θα στηρίξει σε σχέση με το σινεμά που αγαπά.
Ποιο το όραμά σας πλέον;
Κάθε εβδομάδα προκύπτουν νέες ιδέες, μπαίνουν νέα πράγματα στον χάρτη. Φροντίζουμε πάντα την ποιότητα, και να μην κάνουμε εκπτώσεις τόσο στην επιλογή των ταινιών όσο και στον τρόπο που τις παρουσιάζουμε. Επίσης όπως είπα, διερευνούμε και σχεδιάζουμε την επέκταση του Cinobo στο εξωτερικό, καθώς μία τέτοια πλατφόρμα λείπει πραγματικά από πάρα πολλές χώρες και προσφέρει κινηματογράφο που πρέπει να φτάσει στα μάτια του κοινού.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις