Είδαμε την “Athena” του Ρομέν Γαβρά στο Netflix: Φλόγες, αίμα και χάος σε μία ταινία βγαλμένη από αρχαία τραγωδία
Είδαμε την πολυσυζητημένη ταινία του Ρομέν Γαβρά και σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.
- 26 Σεπτεμβρίου 2022 13:48
Η “Athena”, η ταινία του Ρομέν Γαβρά (Romain Gavras) που δημιούργησε ιδιαίτερη αίσθηση στο φεστιβάλ Βενετίας, έκανε την Παρασκευή που μας πέρασε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Netflix – την ίδια μέρα προβλήθηκε και στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε μία ιδιαίτερη προβολή- και όπως ήταν αναμενόμενο, ήδη βρίσκεται ανάμεσα στις πιο δημοφιλείς ταινίες της ψηφιακής πλατφόρμας.
Το enfant terrible του γαλλικού σινεμά μάς χαρίζει μια καθηλωτική σύγχρονη διασκευή της Σοφόκλειας “Αντιγόνης”, γραμμένη από κοινού με τους Ladj Ly και Elias Belkeddar. Μία σύγχρονη τραγωδία οικογενειακή, φυλετική, αλλά και εθνική, που αποδεικνύει πως το τραγικό ξεκινά από τους ίδιους μας τους εαυτούς και τον μικρόκοσμό μας, την οικογένεια. Μία τραγωδία που δίνει άλλες διαστάσεις και στην έννοια του εμφυλίου πολέμου. Είναι πόλεμος ανάμεσα στους πολίτες της ίδιας χώρας; Ανάμεσα στους πολίτες και στους αστυνομικούς; Ανάμεσα στα μέλη μιας οικογένειας; Ή ακόμη και ανάμεσα και στα ίδια μας τα συναισθήματα και τα διλήμματα;
Όλα ξεκινούν όταν ο 13χρονος Ιντίρ, ο μικρότερος γιος μιας οικογένειας που ζει στο οικοδομικό συγκρότημα “Athena” στο Παρίσι, βρίσκεται δολοφονημένος και ένα βίντεο που έχει διαρρεύσει στα social media δείχνει αστυνομικούς να τον χτυπούν μέχρι θανάτου. Λίγες ώρες μετά τον τραγικό του θάνατο, τα τρία αδέλφια του βυθίζονται μέσα στη βία ενός πολέμου που ξεσπά ανάμεσα στους κατοίκους του Athena – που είναι κατά κύριο λόγο μουσουλμάνοι- και την αστυνομία.
Οι διαφορές των τριών ανδρών είναι ευδιάκριτες και δομικές: Ο μικρότερος πλέον, επαναστάτης και οξύθυμος Καρίμ, αναδεικνύεται αρχηγός των εξεγερμένων, ο μεσαίος Αμπντέλ, στρατιώτης στο επάγγελμα, γυρίζει από το μέτωπο και προσπαθώντας να κρατήσει μέσα του ισχυρή τη φωνή της λογικής διατηρεί μία στάση συντηρητική πιστεύοντας πως έτσι και οι δολοφόνοι του αδελφού του θα βρεθούν και θα αποφευχθούν τα χειρότερα. Ο Μοκτάρ, ο μεγαλύτερος όλων, είναι κυριολεκτικά στον κόσμο του και το μόνο που τον απασχολεί είναι να σώσει τα όπλα του και τα ναρκωτικά του.
Το πρώτο μισάωρο της ταινίας είναι πραγματικά καταιγιστικό. Δε σε αφήνει να πάρεις ανάσα. Η οργή ξεχύνεται ανάμεσα στους κατοίκους και μεταδίδεται σαν ένας σούπερ μεταδοτικός ιός, η έκρηξη βίας, οι πυροβολισμοί, οι μολότοφ, τα πυροτεχνήματα που σκάνε αμέτρητα, τα μηχανάκια που κάνουν σούζες μπροστά από τα αστυνομικά μπλόκα, τα σπρέι, τα γκλομπ που χτυπούν στα τυφλά όποιον βρουν μπροστά τους… Όλα συνθέτουν σκηνές χάους που σε συνδυασμό με τη συγκλονιστική μουσική υπόκρουση της ταινίας, κρατούν το βλέμμα σου κολλημένο την οθόνη προξενώντας σου συναισθήματα οργής, αλλά και φόβου.
Το Trailer της ταινίας Athena
Γιατί να δει κάποιος την Athena του Ρομέν Γαβράς;
- Για το τραγικό μεγαλείο της ταινίας και για την αντιστοιχία του με την Αντιγόνη που δε μένει στις ιδέες και στα λόγια, αλλά είναι ουσιαστική. Στο επίκεντρο ο νεκρός αδελφός και η τιμή που πρέπει να του αποδώσουν οι δικοί του άνθρωποι, τα αδέλφια του.
Στον ρόλο της Αντιγόνης ο Καρίμ, ο επαναστάτης, αυτός που αψηφά τα πάντα και τους πάντες επιζητώντας δικαιοσύνη για τον νεκρό αδελφό του. Παίρνει με το μέρος του χιλιάδες νέους, βάζει τη φλόγα μέσα τους και πορεύεται εκεί που τον οδηγεί το πάθος του. Το τέλος που επέλεξε να δώσει στον εαυτό του, δε θα μπορούσε να μην είναι η αποκορύφωση της τραγικότητάς του.
Στον ρόλο του Κρέοντα ο Αμπντέλ, ο στρατιώτης αδελφός του, που προσπαθεί να κρατήσει ισορροπίες και να λειτουργήσει σύμφωνα με τους κανόνες και τη λογική. Υπάρχει όμως λογική μέσα σε όλον αυτόν τον παραλογισμό που βιώνουμε;
- Για την τρομερή μείξη των συμβολισμών, τον μετεωρισμό γύρω από τα σημαίνοντα και σημαινόμενα, για το κλίμα εμφυλίου πολέμου που απλώνεται παντού και βέβαια για το σχόλιο του πάνω στην καταρρέουσα δημοκρατία και την ολοένα ανερχόμενη δύναμη της ακροδεξιάς. Ένα απειλητικό σύννεφο που πλησιάζει όλο και πιο κοντά μας μετά το αποτέλεσμα των Ιταλικών εκλογών. Δεν είναι τυχαίο που η ταινία προκάλεσε το κίνημα του #cancelAthena και ακροδεξιοί χρήστες έκαναν επίθεση στον σκηνοθέτη τόσο για το όνομα όσο και για την υπόθεση της, υποστηρίζοντας πως ενθαρρύνει «επαναστάσεις λαθρομεταναστών που θα σκοτώσουν τον λευκό άνθρωπο»…
- Για τον κινηματογραφικό λυρισμό της ταινίας και τον άγριο ρυθμό της που νιώθεις πως σε αρπάζει από τα μαλλιά και σε συμπαρασύρει. Για τις χορογραφημένες μάχες επί του οδοστρώματος που, σαν αρχαίος χορός, προσθέτουν στην τραγωδία που λαμβάνει χώρα ένταση, ρυθμό και συναίσθημα. Η σκηνή που, αντί για σφαίρες, οι κάτοικοι της Athena πετούν πυροτεχνήματα είναι πραγματικά αριστουργηματική.
- Για την εκπληκτική μουσική του Surkin που ακούγεται ως υπόστρωμα στις σκηνές των μαχών. Μία μουσική συμφωνική που μοιάζει με αραβική προσευχή και αν προσέξει κανείς καλά θα ακούσει λέξεις ελληνικές και το “τ’ αδέλφια σκοτώνουν” – σκηνοθετική ματιά που μοιάζει πολύ με το βίντεο κλιπ του Kanye West «No church in the Wild», σαν να είχε προαναγγείλει ο Ρομέν Γαβράς τι είναι αυτό που ετοιμάζει.
Athena λοιπον. Το οικοδομικό συγκρότημα του Παρισιού, η χαωτική πρωτεύουσα της Ελλάδας και η θεά της Σοφίας. Υπάρχει κάπου σοφία σήμερα άραγε; Και αν ναι, πού βρίσκεται η κάθαρση;
TIP: Από τις 22 Σεπτεμβρίου έως τις 23 Οκτωβρίου, τρεις σκηνές του ιδρύματος Ωνάση ενεργοποιούνται για να υποδεχτούν τα τρία μέρη της συνδημιουργίας του σπουδαίου Ελληνογάλλου σκηνοθέτη και του μουσικού Surkin, με τίτλο GENER8ION, σε παγκόσμια πρώτη. Σέρφερ, αντάρτες, αλλά και η Charlize Theron συναντιούνται στις τρεις ποπ πολυμεσικές εγκαταστάσεις για ένα μέλλον που θυμίζει το παρόν και διατρέχει την πόλη, από τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στη Συγγρού με το Neo Surf και το Agartha έως τη Μάντρα στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου με το Emotions.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις