Έλληνες παραγωγοί στο Χόλιγουντ: Από τον Σκούρα στον Κασιδόκωστα
Από το προπολεμικό Χόλιγουντ έως και σήμερα η Ελλάδα έχει επιδείξει ισχυρή παρουσία ακόμη και στο τομέα της παραγωγής. Τελευταία λαμπρή περίπτωση ο Πάρης Κασιδόκωστας - Λάτσης
- 29 Μαΐου 2017 13:41
Στο 70ό Φεστιβάλ Καννών που μόλις ολοκληρώθηκε μια από τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις ήταν η συμμετοχή της ταινίας “Good Time” στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα. Γυρισμένη από τα αδέρφια Safdie, δύο ανερχόμενους δημιουργούς του ανεξάρτητου αμερικάνικου σινεμά, η ταινία ακολουθεί έναν μικροκακοποιό που υποδύεται ο Robert Pattinson καθώς προσπαθεί κατά τη διάρκεια μιας επεισοδιακής νύχτας να διαφύγει από όσους τον κυνηγούν.
Πίσω όμως από την ταινία, βρίσκεται ένας Έλληνας. Το “Good Time” χρηματοδοτήθηκε από το Hercules Film Fund το οποίο διευθύνεται από τον Πάρι Κασιδόκωστα-Λάτση, και δεν είναι παρά η αρχή για το fund, το οποίο έρχεται να παίξει σημαντικό ρόλο στις ανεξάρτητες παραγωγές τα επόμενα χρόνια.
To “American Made” έρχεται το Σεπτέμβριο και είναι ένα θρίλερ με τον Tom Cruise, γυρισμένο από τον Doug Liman του “Edge of Tomorrow” και του “Bourne Identity”. Ενώ ακολουθεί το “Unicorn Store”, το πολυαναμενόμενο σκηνοθετικό ντεμπούτο της βραβευμένης με Όσκαρ Brie Larson, η οποία και πρωταγωνιστεί δίπλα στον Samuel L. Jackson. Ο Πάρις Κασιδόκωστας-Λάτσης διευθύνει το Hercules Film Fund που χρηματοδοτεί αυτές τις παραγωγές, και το οποίο, χάρη στην υποστήριξη των επενδυτών του, θα συνεχίσει τις προσπάθειες για την παραγωγή ποιοτικών ταινιών που θα διεκδικούν με αξιώσεις διακρίσεις παρόμοιες με αυτήν την του “Good Time”.
Ο Πάρις Κασιδόκωστας-Λάτσης δεν είναι φυσικά ο πρώτος Έλληνας παραγωγός στο Χόλιγουντ. Ο Σπύρος Σκούρας ήταν ο θρυλικός πρόεδρος της 20th Century Fox για μια εικοσαετία. Έφτασε με τα αδέρφια του στο Μιζούρι το 1910 και κάνοντας διάφορες δουλειές μάζεψαν λεφτά για να ανοίξουν ένα σινεμά. Σταδιακά αναρριχήθηκαν στη βιομηχανία και τελικά ο Σπύρος Σκούρας έπαιξε σημαντικό ρόλο στη συγχώνευση Fox και 20th Century, πριν τελικά αναλάβει ο ίδιος τα ηνία του νέου στούντιο το 1942. Η σπουδαιότερή του συνεισφορά αποτελεί αναμφίβολα η εισαγωγή του Σινεμασκόπ, του συστήματος ευρείας εικόνας που άλλαξε τα δεδομένα στο σινεμά. Ο Σκούρας παρουσίασε το Σινεμασκόπ το 1953, σημειώνοντας έτσι το ξεκίνημα για το μοντέρνο αναμορφικό φορμάτ τόσο στο πώς γυρίζονται όσο και στο πώς προβάλλονται οι ταινίες. Ήταν μια τεράστια νίκη για το σινεμά στον αγώνα του ενάντια στην τηλεόραση, που πολλοί πίστευαν πως θα απειλούσε την ίδια του την ύπαρξη.
O γεννημένος στη Νέα Υόρκη Έλληνας δεύτερης γενιάς Τζιμ Γιαννόπουλος είναι επίσης ένας από τους πιο πετυχημένους προέδρους στούντιο του σύγχρονου Χόλιγουντ. Κι αυτός με μεγάλη καριέρα στην 20th Century Fox, τη διεύθυνσε μαζί με τον Tom Rothman από το 2000 ως το 2012 κι έπειτα μόνος του για μερικά χρόνια, δίνοντας στην πορεία το πράσινο φως για μια σειρά από εξαιρετικά πετυχημένες εμπορικά και καλλιτεχνικά ταινίες.
Παράλληλα ο Γιαννόπουλος ως πρόεδρος του στούντιο, είχε υπό την επίβλεψή του κι όλες τις θυγατρικές της 20th Century Fox, μεταξύ των οποίων την Fox Searchlight, αναμφίβολα τον πιο πετυχημένο παίχτη στο ανεξάρτητο αμερικάνικο σινεμά στα ‘00s. Από τον Γιαννόπουλος πέρασαν ταινίες όπως το “Avatar”, το “Deadpool”, το “Tree of Life”, αλλά και οσκαρικοί νικητές σαν το “Birdman”, το “12 Years a Slave”, το “Grand Budapest Hotel”. Ο Γιαννόπουλος μόλις τον περασμένο μήνα ανέλαβε CEO της ιστορικής Paramount, η οποία τελευταία έχει πέσει σε δυσκολίες, και η ‘μεταγραφή’ Γιαννόπουλου θεωρήθηκε εξαιρετική κίνηση.
Τέλος υπάρχει και η περίπτωση του Χρήστου Κωνσταντακόπουλου, ο οποίος μπήκε στο χώρο της παραγωγής στα τέλη των ‘00s και έκτοτε έχει βάλει την υπογραφή του σε πολλές ταινίες τόσο Ελλήνων δημιουργών (“Chevalier”, “Μαχαιροβγάλτης”, “Νορβηγία”, “The Lobster”) όσο και εγνωσμένης αξίας σκηνοθετών του αμερικάνικου σινεμά, σαν τον Terrence Malick (“Voyage of Time”, “Song to Song”), τον Jeff Nichols (“Take Shelter”, “Midnight Special”), τον Jim Jarmush (“Only Lovers Left Alive”), τον Richard Linklater (“Before Midnight”) και τον Alex Ross Perry (“Queen of Earth”, “Golden Exits”).